Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsblogg


Jeampi

Recommended Posts

Jeg har holdt på med treningsblogg nå en god stund. Og dette er så utrolig bra hjelpemiddel at jeg anbefaler alle å prøve det! Jeg bruker bare vanlig "word" på datamaskina og har en egen mappe som heter "pitofinas treningsdagbok"

Det er så utrolig hjelp i å kunne lese hvor langt man var komt sist og om det gikk bedre eller dårligere enn sist gang. dessuten er det mye lettere å finne ut hva som man evt gjorde gale hvis man har det på svart hvitt, og får litt tid på seg til å prøve å finne en løsning :) så alle sammen, ta pennen fatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver treningsblogg etter og før hver trening.

jeg har laget et word-dokument hvor jeg krysser av - så blir det litt enklere. Jeg sitter opp små, små økter. Jeg velger kanskje 3 ting jeg skal repetere/øve på i treningsøkten. Så sorterer jeg etter høy intensitet, middels intensist og lav intensitet. Tar selvsagt øvelser med høy intensitet først, så de med middels osv. Om jeg har to høyintensitets-øvelser kan det hende jeg fordeler de på to økter. Så skriver jeg opp anntall repetisjoner for hver øvelse. Jeg tar aldri mer enn 3 innkallinger (for å oppnå høyest intensist) og 5 eller 10 repetisjoner på "små-øvelser" (f.eks sitt-dekk-stå). Da er det enkelt for meg å fylle ut hvor mange ganger hun lykkes og hvor mange ganger hun ikke lykkes - så er det enkelt å se om jeg kan gå videre til neste steg eller om jeg må senke kriteriene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver også treningsdagbok, om ikke så nøye som Benedicte..Men oppfordring til dere som skriver, hvis dere vil, legg det ut på nett, interessant lesestoff :) Og i tilegg kan man få tilbakemelding fra andre, jeg synes hvertfall det er nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet oppe litt i kveld og skrev litt om hvordan en treningsblogg ser ut, hvorfor det er lurt med treningsblogg osv (ok, det ble litt langt)

Lag din egen treningslogg!

Det er veldig lærerikt og nyttig å føre treningslogg hver dag. Ved å føre treningslogg kan du se hvor langt du er kommet i treningen, trene mer målrettet og sette deg små mål og se om du opprettholder 80% regelen (at hunden aldri skal feile mer enn 20% av gangene). Du kan velge om du vil skrive en enkel eller en avansert form for treningslogg. For noen ligger det naturlig å trene målrettet på hver trening, men mange "skifter mening" eller ikke vet helt hva de har som mål når de går ut med treningssekken og hunden og er klar for å trene. Det mange gjør er å trene litt av alt, og komme på ting etter hvert. Hva gjør man da om hunden plutselig har et fremskritt i treningen? Og du ikke er obs på hva du skal gjøre videre..? Jeg anbefaler deg å føre logg, i hvert fall i begynnelsen av treningen og på spesielt vanskelige øvelser.

Når du skal føre en (avansert) treningslogg kan du f.eks ha med:

1) Hvilke øvelser du vil trene på

2) Hvor langt du kom på sist trening

3) Øvelser rangert etter hvilken intensitetstyrke de trenger

4) Antall repetisjoner

5) Mål for treningen

6) Hvor ofte lykkes/ikke lykkes hunden?

Jeg skal skrive et eksempel på en treningslogg:

Hva vil jeg trene på denne økten?

- Fellesdekk

- Innkalling

- Sitt og dekk

Intensitetstyrke:

Høy intensitet:

Innkalling

Middels intensitet:

Sitt og dekk

Lav intensitet:

Fellesdekk

Antall repetisjoner:

Innkalling x 2

Sitt og dekk x 10

Fellesdekk x 1

Hvor ofte lykkes hunden? (ps! |-| skal forestille ruter du kan krysse av i)

Innkalling

|-| 1. innkalling

|-| 2. innkalling

Sitt og dekk

|-|Sitt

|-| Dekk

|-| Sitt

|-| Dekk

|-| Sitt

|-| Dekk

|-| Sitt

|-| Dekk

|-| Sitt

|-| Dekk

Fellesdekk

|-|

Mål for treningen

Komme i eksplosiv fart på innkalling fra 5 meters hold

Sitt, dekk - 10 ganger fra 3 meters hold

Fellesdekk med en annen hund i 30 sekunder

---

Kanskje du ikke forstod et fnugg av denne "treningsloggen" jeg satte opp?

Jeg skal prøve å forklare hensikten.

Hva vil jeg trene på denne økten?

Denne delen er veldig viktig. Når du skal ut og trene må du vite hva du skal trene på. Altfor mange trenere kommer på appellplassen uten å egentlig ha noe å sette i gang med. Og siden treningen er dårlig planlagt går ikke treningen så bra. Om du f.eks ville trene apportering på appellplassen, og finner plutselig ut at apporten ligger hjemme. Eller at du ville trene innkalling med eksplosiv fart, men hvor er medhjelperen når du trenger han? Eller du trener i hagen, men småpusser bare på enkle atferder hunden kan fra før. Det du egentlig trenger er å generalisere apporteringen med andre hunder rundt. Alt dette er eksempler på ting som kan hende om du ikke planlegger treningen. Men om du hadde satt opp en liste over HVA du skal trene på, så kan du tilrettelegge ting før du er på trening! Du kan f.eks huske å ta med apporten, kjøre bilen til et sted med mye forstyrrelser, ringe en som kan hjelpe til med å holde hunden så dere får en eksplosiv innkalling osv. Ikke nok med det, men en gyllen regel i klikkertrening er også at du alltid skal avslutte når treningen er på topp, selv om det da ofte er mer forsterkende for fører å fortsette treningen. Om du da allerede har satt klare grenser over hva du skal trene på - så blir det lettere for deg å avslutte treningen. når du bør.

Intensistsstyrke

Denne delen handler om klassisk betinging, men jeg skal prøve å fortelle det så enkelt som mulig.

Du har sikkert merket at hunden din noen ganger er full av energi, og noen ganger ikke like full av energi. Hunden kan for eksempel ha masse energi (stressnivået er høyt) når du kommer hjem fra jobb/skole, når dere kommer til appellplassen, når den kommer ut av bilen osv. Men noen ganger har den verken mye eller lite energi, men en mellomting (middels stressnivå). F.eks i midten av en treningsøkt, på tur, når hunden nettopp har våknet osv. Det hender også at hunden har veldig lite energi (lavt stressnivå). Du har sikkert sett hvor trøtt og sliten hunden er etter en lang dag på utstilling, på slutten av en lang treningsøkt, på slutten av en tur osv. Har du noen gang tenkt over hvorfor noen hunder blir helt tussete når de ser en ball? Dette er fordi de assosierer ballen med lek, som fører til økt stressnivå. Det samme gjelder når hunden vår ser mat. Den assosierer mat med å spise, og det fører til at hunden sikler. Selv om ikke hunden leker, så øker stressnivået. Og selv om ikke hunden spiser, så begynner den å sikle. Dette er klassisk betinging, og det handler om reflekser. Å sikle er en automatisk, ufrivillig og stereotyp respons, som vi så pent kaller en refleks. For eksempel mat er en ubetinget stimulus, fordi den er "ulært". Du trenger ikke å lære å sikle når du har mat i munnen! Vi kan kalle sikling en ubetinget respons, fordi du heller ikke trenger å lære å gi respons når du har mat i munnen (i dette tilfellet er responsen å sikle). Vi kan også gjøre noe mer. Som sagt ovenfor, så begynner våre hunder å sikle når de SER maten, ikke bare når de har den i munnen! Å se maten var før en "nøytral stimulus", dvs en stimulus som egentlig ikke betyr noen ting for hunden. Men utifra erfaring vet hunden at når den ser maten, så kommer snart maten, som så utløser responsen å sikle. Da vil hunden snart begynne å sikle bare ved synet av maten, akkurat som hunden vår blir ivrig ved synet av tennisballen sin. Egentlig betyr jo synet av tennisballen og maten ingen verdens ting. Når en klikkertrent hunden hører et "klikk", så lyser øynene dens og den blir ofte kjempeglad - selv om vi ikke har gitt den belønningen ennå. Men igjen er det snakk om klassisk betinging. Hunden blir glad (noe som er en helt ufrivillig, "ulært" respons) fordi den vet at klikk = mat i munnen. Og mat i munnen er namnam, og da blir hunden glad! Skjønner? Alt henger sammen her. Eller hunden blir glad når den hører klikket (og stressnivået øker) fordi den vet at nå kommer ballen (selv om eieren ennå ikke har vist hunden ballen)!

Ja, men hvorfor forteller jeg dette da? Jo, klassisk betinging er veldig viktig i hundetrening, og som du kan ha god nytte av. Ved å ta frem ballen hver gang stressnivået til hunden er høyt, så vil hunden lære at ball = høyt stressnivå. Når hunden har erfart det en stund kan du ta frem ballen når stressnivået til hunden egentlig er ganske lavt, og stressnivået vil øke! Og hunden tenker ikke over det engang.

Det vi da kan dra nytte av i treningen er å kjøre øvelser vi vil ha full intensitet på når hundens stressnivå er høyt. Vi kan kjøre øvelser vi vil ha middels intensitet på når hunden ligget på et middels stressnivå, og øvelser med lav intensitet kan vi kjøre når hunden ligger på et lavt stressnivå. Alle vil vel at hunden skal galoppere mot oss i full fart og ha høy intensitet i en øvelse som innkalling. Da kan vi bare trene innkalling når hunden er på et høyt stressnivå (For eksempel i begynnelsen av treningen, med en gang vi kommer hjem etc). Hunden vil så helt ufrivillig lære seg at innkalling = høyt stressnivå. Du gjør det samme med øvelser hvor du vil ha middels stressnivå, som for eksempel under fri ved foten. Tren fri ved foten når hunden er på et middels stressnivå, så vil det igjen foregå assosiasjoner. Om du vil ha lite stressnivå på en øvelse (for eksempel fellesdekk), så trener du når hunden har lavt stressnivå.

Se for deg at en godt trent hund kommer på lydighetsbanen. Første øvelse er fellesdekk. Hunden kjenner fort igjen situasjonen, og helt ufrivillig blir hundens stressnivå lavt. Ingen vil vel ha en hund som ligger og dirrer på fellesdekken og kan reise seg hvert øyeblikk? Neste øvelse er fri ved foten. Hunden kjenner fort igjen situasjonen, og helt ufrivillig øker stressnivået til middels. Nå vil du ikke ha en hund med lavt stressnivå som du ville ha under fellesdekken, men med en godt trent hund er ikke dette noe problem! Neste øvelse er innkalling. Hunden begynner straks å kjenne igjen situasjonen når du kommanderer bli og går 10-15 meter ifra den. Da øker stressnivået til hunden, og den eksploderer i en kjempefart når du endelig sier "kom". Ser du forskjellen? På fellesdekk hadde hunden ikke like høyt stressnivå som under innkallingen, og hunden hadde i hvert fall ikke like lavt stressnivå på innkallingen som den hadde under fellesdekken. Og der kommer jeg til poenget (ja, nå fikk du en del teori på kjøpet).Ved å lage treningslogg kan du føre opp hvilke øvelser du vil øve på, og finne ut om du vil ha høy, lav eller middels intensitet. Med fordel kan du da kjøre høy intensitets-øvelsene i begynnelsen av trening (for eksempel innkalling), øvelsene du vil ha middels intensistet på i midten av treningsøkten (for eksempel fri ved foten) og til slutt tar du kanskje fellesdekk (på slutten av treningen har som oftest hunden lavt stressnivå). Om du finner ut at du vil trene på flere øvelser med høy intensitet kan du heller dele de opp på flere økter, slik at hunden alltid ligger på et høyt stressnivå når du vil. Du må selvsagt se an hunden. En rask border collie kan ha flere høy-intesitets økter enn en bullmastiff, men en bullmastiff har lettere for å trene øvelser med lav intensitet (siden det skal mye til for å slite ut en border collie). Om du nå tilfeldigvis har en hund som ikke ofte er på høyt stressnivå så ofte, så lønner det seg å kjøre veldig få repetisjoner på øvelser med høy intensitet, slik at hunden ikke blir utslitt og faller ned til et lavere stressnivå.

Antall repetisjoner:

Det kan også være lurt å føre opp hvor mange repetisjoner du vil ha på hver øvelse. Som sagt ovenfor bør du ha få repetisjoner på øvelsene som krever at hunden ligger på et høyt stressnivå. Om du derimot skal trene en hund til å bli kan du kjøre flere repetisjoner.

Hvor ofte lykkes hunden?

80% regelen sier at du alltid skal legge opp treningen slik at hunden lykkes minst 80% av repetisjonene (selvsagt skal du ikke nøye deg med bare 80% når øvelsen er ferdig, men at hunden mestrer øvelsen 80% av gangene forteller at du kan gå videre til neste skritt i treningen. Når øvelsen er helt ferdig kan du øke kravene gradvis og få en 99,99% sikker øvelse). Det er effektiv trening når hunden lykkes så ofte som mulig! Om hunden ikke greier de 80% kan den ikke øvelsen godt nok. Men ofte er det vanskelig for oss å huske om hunden greide dekk fra 1 meter 80% av gangene. Da kan du på treningsloggen føre opp antall repetisjoner og etter ca 5 repetisjoner kan du ta pause i treningen og krysse ut om hunden lykkes eller ikke i hver repetisjon. Om du tar 5/10 repetisjoner hver gang kan du enkelt se om du overholdt 80% regelen eller om du må senke kravene.

Mål for treningen

Sett deg mål for treningen! Da hjelper du deg selv med å gå videre i treningen (du gir deg selv et spark bak), slik at du slipper å bli stående fast på et kriterium.

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skriver träningsdagbok på hemsidan (www.klickerklok.se) och har min blogg hos blogtown.se. Tänkte bara vara lite petig - kallar man det träningsblogg så menar man att det ligger ute på internet. Blog är en förkortng av weblog, alltså en dagbok på internet. Skriver man bara för sig själv på datorn eller för hand så blir det en vanlig träningsdagbok eller träninglogg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriver og en slik blogg hver dage gentlig. når vi har trent, og om vi ikke har trent.. Rett og slett så skriver jeg nesten ver dag bare for å si hva som skjedd den dagen, og hva som evt. er trent på om jeg trente.. og hvordan den treningen gikk, hvor arbeidsvillig hun var, og hvor lenge vi holdte på..

ikke bare er en blogg utrolig nyttig for å se hvordan treningen din har utviklet seg, Men tenk hvor utrolig koslig det er og lese det du har skrevet og gjort med din hund den gangen den nå en gang blir borte! et så utrolig fint minne.. Derfor skriver jeg egentlig dagbok mest for hand i en vanlig blokk her hjemme, for å være sikker på at den tar jeg vare på for altid.. :)

annbefales på det sterkeste..

Skriver dagbok til hesten og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...