Voffen Skrevet 27. Januar 2017 Rapporter Skrevet 27. Januar 2017 Jeg har lenge hatt lyst på dobermann og vurderer det neste gang vi skal ha valp. Har hørt både og når det kommer til helse på rasen. Hvordan er gemyttet generelt, fungerer de fint som familiehunder? Vet selvfølgelig at de krever sitt ift mosjon og stimulering men hvor mye bør man regne med? Og hvordan fungerer de med andre hunder? Siter
Mumle Mu Skrevet 27. Januar 2017 Rapporter Skrevet 27. Januar 2017 Det er en DCM prevalens på 58% hos doberman, så de du har hørt "og" fra når det kommer til helse bør du ihvertfall styre unna.. Siter
Frida og fuglehundene Skrevet 27. Januar 2017 Rapporter Skrevet 27. Januar 2017 Jeg har hatt ei tispe. Hun var verdens enkleste hund, men hun var veldig usikker på andre hunder og mente angrep var beste forsvar. Hun hadde skjør mentalitet og i perioder gikk det greit å være hjemme alene, andre perioder ikke. Jeg fant ikke noe mønster på det. Men hun var veldig naturlig lydig, kunne gå løs overalt og var en rolig og behagelig hund på mange måter. Flere av vennene mine brukte å låne henne hele helger hvis de ville ha litt hundeselskap. Hun var veldig sosial med mennesker og ble med hvem som helst hjem En fryktelig dårlig vakthund med andre ord På noen områder var hun veldig rasetypisk, på andre ikke. Det kunne bli litt piping til tider (noen kan pipe mye). Det er nok ikke så vanlig at de er så enkle og rolige som henne. Hun krevde ikke mye. Så lenge hun fikk en times tur og fikk sove godt o varmt (hun frøys lett) så hadde hun det fint Jeg kjenner ikke til rasen så godt, utenom hun jeg har hatt. Men jeg vet det er en del usikkerhet i rasen, og her var tispa mi veldig typisk. Hun gikk fint med hunder, men hun måtte bare kjefte på de først, og noen ganger måtte hun lage et lite hull på de, men etter det var alt greit. Hun hisset seg vedig opp på tur da vi møtte andre, og hun ble aldri bedre på dette, kun verre med alderen. Hun ble avlivet pga mentalitet da hun var litt over åtte år gammel. Hun var ikke aggressiv mot mennesker, men hun ble stressa/redd. Hadde det ikke vært for denne biten hadde hun vært en ganske perfekt familiehund Siter
Guest Maries Skrevet 27. Januar 2017 Rapporter Skrevet 27. Januar 2017 Har hatt en tispe, men det er mange år siden. Hun ble bare 2 år gammel og da var jeg utslitt. Hun var veldig nervøs, mye piping, seperasjonsangst, utagering på andre hunder. Helsen var ikke den beste. Det var alltid et eller annet, øye betennelse, ørebetennelse, livmorfetennelse, innbilt svangerskap, svak hd på ene hoften. Siter
Djervekvinnen Skrevet 27. Januar 2017 Rapporter Skrevet 27. Januar 2017 Ja det er endel helseproblemer, så her skal du være nøye med oppdretter og sette deg godt inn i rasen. De er aktive hunder som må få bruke hodet for å trives. Har man en aktiv familie, liker å være ute og har en interesse for hundetrening, så kan rasen være flott i en familie. De knytter seg godt til familien. Ellers kan det være endel stress og lyd i dem. Og separasjonsproblemer. Det forekommer samkjønnsaggressjon,så greit å være obs på det. Finner du en seriøs oppdretter som tar helse og gemytt på alvor, kan du få en kjempeflott aktiv hund med mye liv og røre. Dette er en hund som du må bruke mye tid på,på flere områder for å få bra. 1 Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.