Gå til innhold
Hundesonen.no

Rask respirasjon


Martine
 Share

Recommended Posts

Gamlefar (snart 11) var med ut på tur i stad,løp og trakk oss på ski/akebrett. Var ute i nesten 4 timer, men vi var også mye i ro. Nå puster han ekstremt raskt (mellom 60-100 ganger i minuttet). Hadde litt rask puls, ca 140 i stad. Han veksler på å pese med munnen åpen, og å ha munnen lukket. Nå sover han, men puster fortsatt raskt. Det er snart 4 timer siden vi kom inn fra tur. Han har ikke feber, men jeg syns han kjennes varm ut. 

Tidligere har veterinær lurt på om han kan ha ocd eller osteoartritt grunnet noen episoder hvor han har hylt til pga smerte, men ikke vist det på noen annen måte enn kanskje å ha gått litt urent. Jeg ser at han ofte bruker litt tid på legge seg ned, men ellers merker jeg ikke noe særlig til det. 

Slimhinner ser fine ut, med normal kapillærfylning. Han hadde litt diaré i stad, og han tisser ganske mye, og hyppig. Det har han gjort i perioder en stund nå, og han har blitt utredet. 

Mer det noen som har tips til hva dette kan være? Smerter? Hjertet? Noe helt annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Hvis det var min gamle hund som hadde et avvikende pustemønster over tid, så ville jeg kontaktet veterinær.

Men jeg er ikke kjent for å ha is i magen om jeg er redd for hundens ve og vel.

Ja, jeg lurte på om jeg kanskje bare var overhysterisk. Han puster jo ikke så fort til vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hunder kan puste raskt ved smerte.. Ene hunden min ble sjekket av dyrlegene fordi hun pustet så raskt at jeg mistenkte problemer med hjerte/lunge osv. Alt var fint, så fikk beskjed at det satt "psykisk" eller et tegn. Det var sterke smerter..

Lurer på om det kan være smerter. Hvis man ser veldig nøye så kan det se ut som om han halter/går urent, men det er veldig vanskelig å se... 

Ringte veterinæren, og fikk beskjed om å følge med. Så drar vi til veterinæren om det ikke roer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Hvordan går det med han nå? 

 

Jeg telte respirasjonen igjen for ca 10 minutter siden, da var den ca 60. Ser ut som om det har roet seg litt, men han puster fortsatt raskere enn normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Martine skrev:

Jeg telte respirasjonen igjen for ca 10 minutter siden, da var den ca 60. Ser ut som om det har roet seg litt, men han puster fortsatt raskere enn normalt. 

Håper det fortsetter å roe seg, men kan nok høres ut som han trenger en sjekk i morgen... Masse god bedring!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Håper det fortsetter å roe seg, men kan nok høres ut som han trenger en sjekk i morgen... Masse god bedring!

 

Takk :) Ringer veterinæren igjen så fort de åpner i morgen tidlig, med mindre han blir verre nå. Allmenntilstanden hans er bra, han spiser og drikker, og løp jo mer enn gjerne i stad. Sånn er han alltid, uansett. En gang hadde han temp på 41 og ganske kraftig kennelhoste, men han var like happy. En gang matvrak, alltid matvrak :aww: Mye enklere om han kunne ha vist det ordentlig i stedenfor å alltid skjule symptomer :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, roxie88 skrev:

Hvordan går det i dag? emoji846.png


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har vært hos veterinæren. Hun syntes magen hans var veldig oppblåst, og det blir den veldig fort. Han er jo også litt tynn, så hun var redd det kunne være noe skummelt. Sist han var oppblåst ble det tatt blodprøver som så helt fine ut, men siden han puster raskt og vegrer seg litt for å legge seg ned osv, så prøver vi først metacam før vi evt gjør noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...