Gå til innhold
Hundesonen.no

Agilityåret 2017


Teserere
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Christine skrev:

Jepp :) 

Takk for svar! Bare går man bort til dommeren og spør "hei, kan du måle hunden min?" Haha :lol: Vi skal ikke starte før litt utpå dagen, men må jeg likevel være der før konkurransen starter, eller er det sannsynlig at dommeren er ledig mellom klassene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var utetreninga i gang. Flyttet ut hindrene i dag, og tok en liten økt. Nå har vi bom, møne, vippe, en tunnel, slalom og 6 hopphindre stående ute fast på ene treningsbanen [emoji1] Og skulle man tr

Luiz gikk årets første konkurranse, som var hans andre konkurranse i kl 2 i helga. Han fikk en slalomvegring i hopp, og feilfri i ag(!!!). Det gjorde sånn at han vant AG!!!  Første nappet i kl 2! 

Vi bygget en hopp 1 bane i dag (med noen justeringer pga plass). Lykke har slitt mye med klasse 1 baner tidligere fordi mye rett frem fort resulterer i stress. Veldig fornøyd med dagens trening, men t

Posted Images

Guest Christine
Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Takk for svar! Bare går man bort til dommeren og spør "hei, kan du måle hunden min?" Haha :lol: Vi skal ikke starte før litt utpå dagen, men må jeg likevel være der før konkurransen starter, eller er det sannsynlig at dommeren er ledig mellom klassene? 

Du rakk å sitere meg før jeg fikk redigert innlegget :aww: Mener også det er noe regler om at dommer må være autorisert for å måle. Akkurat de reglene kan jeg ikke, men tror de fleste norske dommerne er autoriserte.

Ville kontaktet arrangør angående måling jeg. Ofte står det i PM at måling kan gjøres om morgenen evnt i lunsjen osv :) Vet de at noen vil måle hund så finner de sikkert ut av når det passer best og gir beskjed. (Så slipper dommer å ha flere personer stående å vifte med målebrevet hvert ledige øyeblikk også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2017 at 8:10 PM, mokken skrev:

 

  • Stevneplaner:  
  • 25.02 Bergen Agilityklubb. 
  • 06.-07.05  Nordhordland Hundeklubb.
  • 10.-11.06 NM, NKK Drammen. Harly kanskje?
  • 17.06  Bergen Agilityklubb. Usikker.
  • 28.06  Ølen Etne Vindafjord Hundeklubb. 
  • 07.-09.07  Årdal Hundeklubb. 
  • 02.-03.09 Haugesund og Omegn Hundeklubb. 
  • 21.-22.10  Norwegian Open – Kongsvingerhallen. Harly kanskje? 

Mål:

- Harly 1-2 ag cert.

Og om vi får siste lagnappet til NM så melder vi på lag + ind til nkk Drammen.

 

- Lykke, tja si det?

Trene og så får vi se hva som skjer. Konkurranser får vi eventuelt vurdere etterhvert. Forhåpentligvis skal jeg finne tilbake til god følelsen som stort sett har vært veldig variabel den siste tiden.  

 

 

Edit: ups, siste del falt ut. 

Husk at Nkk Drammen er gjort om til Nkk Oslo(Ekeberg):)

På 15.1.2017 at 9:22 PM, Teserere skrev:

Å, jeg hadde så lyst å "debutere" på det blåbærstevnet, men så jobber jeg :icon_cry:

 

Så kjedelig! Ingen muligheter for å bytte?

 

Hovedmål: Debutere med tøtta!
Delmål: Få opp selvstendigheten i banen, bli tryggere på felt og slalåm.

Håper å finne noen blåbærstevner først!

Det skal være blåbær stevne i Hokksund og Omegn Hundeklubb 7 Mai.Håper annonsen kommer ut i morgen:)

På 29.1.2017 at 9:04 PM, Teserere skrev:

Nå som jeg har tenkt meg ut på blåbærstevner syns jeg ikke det er noen :teehe: 

 

56 minutter siden, MegaMarie skrev:

Takk for svar! Bare går man bort til dommeren og spør "hei, kan du måle hunden min?" Haha :lol: Vi skal ikke starte før litt utpå dagen, men må jeg likevel være der før konkurransen starter, eller er det sannsynlig at dommeren er ledig mellom klassene? 

Man burde avtale med arrangør eller dommer før stevne dagen da det ikke alltid dommere har tid hvis det ikke avtales på forhånd og målerbrev må du skrive ut selv(det finner du på Nkk) og husk det er kun Norske Ag dommere som har lov og måle.Eller en rasespesial dommer(Norsk).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Monica123 skrev:

Husk at Nkk Drammen er gjort om til Nkk Oslo(Ekeberg):)

Ja det vet jeg. Innlegget du siterte ble skrevet i januar :)

Spørs om ikke det utgår. Har veldig lite lyst til å kjøre bil i Oslo. :|

 

@MegaMarie ved måling må du ha med 2 eksemplarer av målebrev. Fyll ut mest mulig før måling så går det raskt for dommer. Morten målte Lykke for meg, jeg sendte en mld i forkant av et stevne han skulle delta på å spurte om han kunne ta med målestav, det var ingen problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2017 at 9:48 PM, tonjek skrev:


Skjønner! Da hadde det vært lettere med en link til noe, ja.

Grinder/bøyler er også en metode, enten alene eller sammen med allé.

Har også hørt om noen som har lært inn slalom med kobbel (litt ala lokking, bare at de har ledet hunden igjennom med båndet).

jeg brukte kobbel på den jeg hadde før som var blanding av pointer og breton, funka knall til han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mokken skrev:

Ja det vet jeg. Innlegget du siterte ble skrevet i januar :)

Spørs om ikke det utgår. Har veldig lite lyst til å kjøre bil i Oslo. :|

 

@MegaMarie ved måling må du ha med 2 eksemplarer av målebrev. Fyll ut mest mulig før måling så går det raskt for dommer. Morten målte Lykke for meg, jeg sendte en mld i forkant av et stevne han skulle delta på å spurte om han kunne ta med målestav, det var ingen problem.

Takk for svar! Sendt melding til Morten! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
10 minutter siden, MegaMarie skrev:

Det var visst ikke bare bare det der.. Den ene sendte meg videre til den andre, som sendte meg tilbake til den første igjen.. Håper det ordner seg. 

Burde kanskje ikke si det, men.. :innocent: Jeg med flere hadde ikke målebrev til vår første start. Aldri hørt om at det er blitt sjekket, bare om måling hvor det er vært tvil om hunden burde gått i en høyere klasse størrelsesmessig. Selvsagt bør man ha det fra start når reglene sier det, men kan ikke dommeren som er satt opp måle så hadde jeg ventet til neste stevne. 

Kan ikke Simon måle f.eks? Mener han holder til i traktene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Christine skrev:

Burde kanskje ikke si det, men.. :innocent: Jeg med flere hadde ikke målebrev til vår første start. Aldri hørt om at det er blitt sjekket, bare om måling hvor det er vært tvil om hunden burde gått i en høyere klasse størrelsesmessig. Selvsagt bør man ha det fra start når reglene sier det, men kan ikke dommeren som er satt opp måle så hadde jeg ventet til neste stevne. 

Kan ikke Simon måle f.eks? Mener han holder til i traktene deres?

Nei, vi startet jo i fjor uten, haha! :lol: Men det er sykt kjipt hvis dette stevnet går bra også skal noen krangle på at resultatet ikke er tellende fordi vi ikke hadde målerbrev på plass. Så jeg vil helst få det på plass.

Jo, Simon holder til her mener jeg og han er dommer for stevnet. Han har sagt han kan måle, men han hadde visst ikke målestav, så den må lånes av Morten, som @mokken tipset om. Skikkelig frem og tilbake. Men satser på det ordner seg! :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
2 minutter siden, MegaMarie skrev:

Nei, vi startet jo i fjor uten, haha! :lol: Men det er sykt kjipt hvis dette stevnet går bra også skal noen krangle på at resultatet ikke er tellende fordi vi ikke hadde målerbrev på plass. Så jeg vil helst få det på plass.

Jo, Simon holder til her mener jeg og han er dommer for stevnet. Han har sagt han kan måle, men han hadde visst ikke målestav, så den må lånes av Morten, som @mokken tipset om. Skikkelig frem og tilbake. Men satser på det ordner seg! :ahappy: 

Satser på at det ordner seg :) 

Du får pushe på så klubben kjøper egen målestav, hehe. Også genialt i en situasjon hvor en hund som er helt i grensa hva angår størrelse skal måles. Sånn med tanke på dersom bikkja syns det er ubehagelig så får man trent litt på forhånd, og man unngår kanskje at bikkja står og spenner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Christine skrev:

Satser på at det ordner seg :) 

Du får pushe på så klubben kjøper egen målestav, hehe. Også genialt i en situasjon hvor en hund som er helt i grensa hva angår størrelse skal måles. Sånn med tanke på dersom bikkja syns det er ubehagelig så får man trent litt på forhånd, og man unngår kanskje at bikkja står og spenner seg.

God idé! Vet ikke om klubben har en, men det er jo lurt og noe de burde ha! :ahappy: Tidi syns ikke måling er kult, haha! Men det er ekstremt liten tvil om at hun blir noe annet enn stor uansett hvordan hun står, så det går nok fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger litt tips og råd. 

 Jeg sliter med at hun noen ganger låser seg veldig i start. Jeg får henne ikke bort til meg for å sitte seg ned noen ganger, og uansett hva jeg sier til henne så bare står hun å ser på meg. Vanligvis er hun en helt ekstremt myk hun, men her tror jeg at jeg kunne kjæftet så mye jeg ville og hun hadde ikke brydd seg. Vanligvis syns hun også det er litt ekkelt om jeg tvinger henne ned i sitt fysisk slik jeg gjør her, men hun bryr seg ikke her. Hun er så giret og låst på agilityhindrene at jeg kan gjøre hva som helst. Tiltross for at jeg har hatt mye fokus på sitt og bli i starten og belønnet dette ALLTID, så har det nå skjedd noe. Tips?

I tillegg har jeg vært ganske nazi på lyd. Jeg forbinder lyd med stress og frustrasjon, så hun har ikke fått lov å holde på med mye lyd i banen. Nå har det plutselig blitt veldig mye lyd. Jeg prøvde meg med en runde hvor jeg ikke brukte armene mine så mye, og da ble hun plutselig ganske stille igjen. Men så blir det plutselig veldig mye lyd. Jeg føler det er to forskjellige hunder jeg går med her. Første runden er hun kjempe fin å jobbe med, etter det blir det bare rot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MegaMarie Gjør hun det samme om du bytter starthinder? Hvis du setter en singel vinge bak starthinderet slik at du kan sende henne rundt/ut det med løpende start, dermed får brutt at hun låser seg på første hinder og forventningen at dere skal løpe den veien?

Jeg har noe av det samme med Keo, spesielt om vi kjører samme starthinder to ganger, han låser seg totalt i eye (noe han får på både sau, leker, innkalling osv også), ofte resulterer det i paddeflat hund. Nå begynner han å bli ganske ålreit, litt bevegelse bakover så bryter han og kommer til fot, vi har benyttet oss av denne single vingen. Når jeg ser taktene kommer så trer jeg en godbit i trynet hans i FVF når vi går tilbake til start for å være han tidlig ute :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, maysofie skrev:

@MegaMarie Gjør hun det samme om du bytter starthinder? Hvis du setter en singel vinge bak starthinderet slik at du kan sende henne rundt/ut det med løpende start, dermed får brutt at hun låser seg på første hinder og forventningen at dere skal løpe den veien?

Jeg har noe av det samme med Keo, spesielt om vi kjører samme starthinder to ganger, han låser seg totalt i eye (noe han får på både sau, leker, innkalling osv også), ofte resulterer det i paddeflat hund. Nå begynner han å bli ganske ålreit, litt bevegelse bakover så bryter han og kommer til fot, vi har benyttet oss av denne single vingen. Når jeg ser taktene kommer så trer jeg en godbit i trynet hans i FVF når vi går tilbake til start for å være han tidlig ute :lol: 

Jeg har faktisk ikke prøvd å bytte starthinder. Det var en lur idé. Hun er ikke slik i fart, så god idé det med vingen også. Men jeg syns hun ofte blir mye mer heit og roter mer når vi har fart start, jeg vet ikke hvorfor. Hun føles mye mer samlet og rolig når vi starter med bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag følte jeg at jeg hadde en helt annen hund igjen, den samme hunden jeg hadde første runden i går! Kanskje vi bare hadde en dårlig dag i går (utenom startproblemene da, de har oppstått et par økter før og i dag trente vi ikke med noe bli i starten). Mye mindre lyd i dag, kun i slalomen, men det har vi stort sett alltid. Ellers var samarbeidet vårt veldig fint :ahappy:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Herlig følelse etter agilitydebut på blåbærstevne!!

Twiggy var superfokusert før første start, det var fullt av mennesker og hunder i hallen, men hun var bare fokusert på meg. Vi hadde en bra start på de første 5 hindrene, så glemte jeg banen :teehe:skjønte det raskt og bare lagde en fin avslutning og latet som det skulle være sånn, og belønnet henne. Hun gjorde jo som jeg ba om! 

Runde 2 husket jeg banen, og vi kom igjennom med 0 feil! Jeg syns hun har bra attitude og fokus, men hun er veldig treg. Vi var 13 sekunder tregere enn vinneren :P endte opp på 8.plass av 27 :D (beste av begge løpene)

superfornøyd med gjennomføringen. Jeg har vært spent på fokus i banen, siden hun elsker absolutt alle! Så utrolig gøy at hun har fokus når vi er inne på banen!

når det gjelder treghet er dette både uvant og uforståelig for meg. Hun er så rask ellers i hverdagen og i lydighet, intens! Så at jeg må vente på henne på agilitybanen forstår jeg ikke helt. Jeg håper det er noe som kan trenes opp og at farten kommer når hun blir litt tryggere i settingen.

legger ut film senere ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med så bra start @Teserere :D Gleder meg til film!

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken taktikk jeg skal kjøre i dag og i morgen på konkurranse. Hvis hun failer i slalomen, skal jeg bare løpe videre, eller skal jeg få henne til å gjøre den riktig? Hun har egentlig veldig lite erfaring med slalom i banen, så det er stor sjanse for at hun ikke tar den rett, og det er litt urettferdig og forvente at hun skal klare det også.

På slutten av treningsøkten i går (i den hallen vi skal konkurrere i i dag, så hun har erfaring med hallen og deres slalom) så tok hun slalomen hver gang, om jeg passet på å ikke løpe forbi henne på slutten. Så det er jo en mulighet at hun kan få den rett. Men hvis hun ikke gjør det, hvor stort læringsutbytte har hun av å ta den på nytt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristiin skrev:

Jeg ville kjent litt på det og sett ann. :) Men tror kanskje jeg hadde gitt slalåmen 2 sjanser, er det no-go så fortsetter man uten :)

Enig! Akkurat samme taktikken jeg tenker. Ser jeg at hun ikke forstår den i det hele tatt, så løper jeg bare videre. Men hvis hun virker til å ha noe forståelse, men likevel gjør feil, så prøver vi på nytt. :) Takk for svar :D Godt med andres mening også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor overraskelse i dag ved målingen, hun havnet nesten i klasse mellom! :shocked: Jeg var så forberedt på at hun ville bli målt til stor, så forberedt at jeg ikke trodde det var noe tvil. Så da var det veldig interessant at måledommer nesten ble litt i tvil. Han brukte god tid på å måle henne, og hun endte tilslutt opp i klasse stor som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endring av andre planer så da får vi med oss stevne siste helgen i april på hjemmebane. Og gressunderlag! :D Er det flere soniser som skal på Os Agilityfestival? 

----------

En ting som jeg har lurt på. Når en hund starter i feil størrelseklasse (mindre kl enn hundens høyde tilsier),  blir denne hunden da automatisk disket eller kan den få resultater som blir tellende?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mokken skrev:

Endring av andre planer så da får vi med oss stevne siste helgen i april på hjemmebane. Og gressunderlag! :D Er det flere soniser som skal på Os Agilityfestival? 

----------

En ting som jeg har lurt på. Når en hund starter i feil størrelseklasse (mindre kl enn hundens høyde tilsier),  blir denne hunden da automatisk disket eller kan den få resultater som blir tellende?  

Åhh, jeg hadde så lyst til å dra til Stavanger. Men Luiz har prestert så dårlig, at jeg må tenkte fornuftig og droppe det:hmm: Men vi skal til Arendal helgen før, mest pga. det er superfint på Hove:icon_redface:

Jeg har ikke sett på regelverket. Men jeg vet at om en (medium-)hund starter i liten, og blir målt til medium. Så vil hunden miste alle oppnådde resultater i liten, og måtte starte uten noen napp i kl. 1 medium. Selv om hunden egentlig ble norgesmester i kl. 3 - for å sette det på spissen. Under et utenlandsk mesterskap så ble en norsk hund målt opp fra liten til medium, og fikk ikke starte, og mistet alt... Det var kontrollmåling, og hunden var tidligere målt til liten.

Om en (liten-)hund starter i medium, og blir målt til liten. Så vil hunden beholde alle premieringer, og kan fortsette i klassen den går i. Feks. om hunden går i medium kl. 2 og har 2 napp, så kan den fortsette i liten kl. 2, og beholde de 2 nappene fra medium. 

Jeg vet ikke om man automatisk blir disket, men resultatene blir ikke gyldige. Usikker hvordan det her blir skrevet i dogweb.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elita2005 skrev:

Åhh, jeg hadde så lyst til å dra til Stavanger. Men Luiz har prestert så dårlig, at jeg må tenkte fornuftig og droppe det:hmm: Men vi skal til Arendal helgen før, mest pga. det er superfint på Hove:icon_redface:

Jeg har ikke sett på regelverket. Men jeg vet at om en (medium-)hund starter i liten, og blir målt til medium. Så vil hunden miste alle oppnådde resultater i liten, og måtte starte uten noen napp i kl. 1 medium. Selv om hunden egentlig ble norgesmester i kl. 3 - for å sette det på spissen. Under et utenlandsk mesterskap så ble en norsk hund målt opp fra liten til medium, og fikk ikke starte, og mistet alt... Det var kontrollmåling, og hunden var tidligere målt til liten.

Om en (liten-)hund starter i medium, og blir målt til liten. Så vil hunden beholde alle premieringer, og kan fortsette i klassen den går i. Feks. om hunden går i medium kl. 2 og har 2 napp, så kan den fortsette i liten kl. 2, og beholde de 2 nappene fra medium. 

Jeg vet ikke om man automatisk blir disket, men resultatene blir ikke gyldige. Usikker hvordan det her blir skrevet i dogweb.. 

Takk for svar! Foreløpig har denne hunden kun fått disk, men jeg er litt usikker på om det er reelle disk eller at den har blitt disket av dommer pga feil str. Jeg har ikke fått sett løpene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mokken skrev:

Takk for svar! Foreløpig har denne hunden kun fått disk, men jeg er litt usikker på om det er reelle disk eller at den har blitt disket av dommer pga feil str. Jeg har ikke fått sett løpene selv.

Er hunden i grenseland mellom to størrelser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...