Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med leihsmaniose..?


Sam
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg holder på å adoptere en hund fra spania som kanskje har leihsmaniose. Med "kanskje" mener jeg at det isåfall er helt i "begynnelses-fasen", og har ikke fått satt seg skikkelig i kroppen hans. Det er også mulighet for at testen ikke er rett sier de. De startet behandling med engang alikavell de fikk en positiv test og han er fortsatt under behandling. I følge de har de opplevd at hunder som har testet positiv for denne sykdommen, og fått behandling rett etter de har blitt smittet, faktisk har testet negativ noen få måneder senere med behandling. De vil selvfølgelig ikke love meg noe, for det finnes jo ingen sikker KUR mot denne sykdommen, men de sier at det er en sjanse for at han vil bli frisk i og med at de oppdaget det så tidlig, og at han er så ung som han er (10mnd nå). Er det noen her som har noen tanker eller erfaringer rundt dette?

Det var full klaff fra det sekundet jeg fikk se denne hunden, jeg bare måtte ha han! Og jeg kjenner jeg har en klump i halsen med tanke på at han kanskje vil bli dødssyk mens jeg har han, og vil miste han. Samtidig kjenner jeg meg meget håpefull av det de forteller meg.

Smittsom er han forresten heller ikke, i følge veterinæren. 

Men om han ikke tester negativ før jeg får han til norge er jeg jo forpliktet til å fortelle mattilsynet at han er syk. Og da lurer jeg på, hva skjer så? Må han stå i karantene? Er det bare snakk om en liten sjekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kontakt Mattilsynet!
Ifølge den infoen jeg finner om sykdommen så er den fullstendig uhelbredelig, og det er svært høy sannsynlighet for at hunden blir syk og dør, mer sannsynlig at den blir syk og dør enn at den kan leve med dette.

Har han testet positivt så kommer han jo ikke til å teste negativt, man kan ikke bli kvitt det faktisk. Og ja - du MÅ melde det til Mattilsynet fordi det er en B-sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Fra Mattilsynets sider:

Leishmaniose er en alvorlig sykdom som kan ramme hunder, katter og mennesker. Sykdommen forårsakes av en parasitt, og smitte skjer ved at parasitten blir overført mellom dyr og mennesker ved bitt av blodsugende sandmygg.

Verken parasitten eller sandmyggen finnes i Norge. Sykdommen forekommer derfor bare hos dyr eller mennesker som har oppholdt seg i områder hvor parasitten og sandmyggen finnes.

Sykdomsbildet hos menneske varierer. Les mer på Folkehelseinstituttet: Leishmaniasis.

Behandling av sykdommen hos hund er vanskelig og prognosen er dårlig. Leishmaniose er en av årsakene til at Mattilsynet fraråder import av gatehunder fra Sør-Europa. Les mer på  Veterinærinstituttet: Fakta om Leishmania og leishmaniose.

Leishmaniose er en B-sykdom og skal meldes til Mattilsynet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,nei,nei! Finn deg en hund som er frisk! Jeg veit om 2 hunder som har denne sykdommen, den ene er avlivd og den andre lever vel et begrenset liv. Det KAN også smitte mellom hund og menneske og mellom hunder, det er liten sjanse, men den sjangsen er det for det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje litt streng, men jeg ville ikke funnet på å ta inn en hund med Leishmaniosis til Norge.
Vektoren finnes ikke så vidt jeg vet i Norge i dag, men det er over hode ikke usannsynlig at det klør tar lang tid før den kan overleve i Norge. Og om det skulle skje så er Leishmaniosis også en zoonose.

Jeg skjønner godt at det er den hunden du vil ha. Men det finnes så utrolig mange andre hunder at du garantert finner en hund som kan passe deg minst like bra hvis du leter litt :)

Jeg vet ikke hva rutinene er hos MT, men jeg ser det som usannsynlig at du i det hele tatt får godkjent å ta med hunden inn i Norge når det allerede foreligger ett positivt svar.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du føler den hunden er perfekt for deg og at du MÅ ha den. Men vær så snill, for hele Norges hundebefolknings del, dropp det. For å ikke snakke om for mennesker og, da den kan smitte til mennesker og er svært alvorlig. Samme hvor lite smittefarlig veterinæren sier er det en kjemperisiko! Vil du virkelig være ansvarlig for å dra en sykdom vi er heldige og ikke har i Norge hit? Slik at flere hunder kan bli kjempesyke og dø og vi kan risikere smitte til mennesker? Ja, jeg svartmaler, men jeg er såpass kald at det finnes mange flotte hunder i verden, sjansen for at du finner en du liker like godt som denne som er syk er STOR. Så vær så snill, la være.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpt at jeg skulle få noen flotte rosen røde historier om hunder som har blitt friske haha. Er lov å drømme ihvertfall.

Skjønner jo jeg også at både landet og jeg vil være bedre foruten, er bare en så vanskelig beslutning å ta når en allerede har knyttet seg:icon_cry: Men en trenger vel heller ikke gjøre vondt verre ved å få han hit så jeg er med han døgnet rundt, for så å måtte avlive han etter en kort periode...

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Sam skrev:

Hadde håpt at jeg skulle få noen flotte rosen røde historier om hunder som har blitt friske haha. Er lov å drømme ihvertfall.

Skjønner jo jeg også at både landet og jeg vil være bedre foruten, er bare en så vanskelig beslutning å ta når en allerede har knyttet seg:icon_cry: Men en trenger vel heller ikke gjøre vondt verre ved å få han hit så jeg er med han døgnet rundt, for så å måtte avlive han etter en kort periode...

 

Skjønner at det er trist ? men en uhelbredelig sykdom er og blir uhelbredelig. og desverre så er det en sjanse for at den kan smitte, med klima i endring så kommer det plutselig nye arter... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sam skrev:

Hadde håpt at jeg skulle få noen flotte rosen røde historier om hunder som har blitt friske haha. Er lov å drømme ihvertfall.

Skjønner jo jeg også at både landet og jeg vil være bedre foruten, er bare en så vanskelig beslutning å ta når en allerede har knyttet seg:icon_cry: Men en trenger vel heller ikke gjøre vondt verre ved å få han hit så jeg er med han døgnet rundt, for så å måtte avlive han etter en kort periode...

 

Hvis det er noen "trøst" så er en forutsetning for å ta hunden til landet at den er frisk. Denne hunden ville antageligvis blitt returnert eller avlivet om det ble påvist at den hadde en smittsom B-sykdom ved innreise. Skjønner at det er trist men husk at det er mange norske hunder som trenger et nytt hjem også. :) Og så er det utrolig flott at du reflekterer rundt dette og er villig til å ta råd om at det kanskje ikke er så lurt, synes jeg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sam skrev:

Hadde håpt at jeg skulle få noen flotte rosen røde historier om hunder som har blitt friske haha. Er lov å drømme ihvertfall.

Skjønner jo jeg også at både landet og jeg vil være bedre foruten, er bare en så vanskelig beslutning å ta når en allerede har knyttet seg:icon_cry: Men en trenger vel heller ikke gjøre vondt verre ved å få han hit så jeg er med han døgnet rundt, for så å måtte avlive han etter en kort periode...

 

Du, stor klem :hug: Men det finnes mange hunder som trenger gode hjem, og forhåpentligvis dukker den friske drømmehunden din snart opp :heart: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vilje skrev:

Hvis det er noen "trøst" så er en forutsetning for å ta hunden til landet at den er frisk. Denne hunden ville antageligvis blitt returnert eller avlivet om det ble påvist at den hadde en smittsom B-sykdom ved innreise. Skjønner at det er trist men husk at det er mange norske hunder som trenger et nytt hjem også. :) Og så er det utrolig flott at du reflekterer rundt dette og er villig til å ta råd om at det kanskje ikke er så lurt, synes jeg. :)

Ja, det kan godt hende? Er vel ikke usansynlig ihvertfall. Men har ikke lest noe om akkurat det. Har kun fått med meg at det er krav om vaksinering for revens dvergbendelorm og rabies for å komme inn i landet. Eventuelt er dette kun for å slippe karantene. Hm.

1 minutt siden, Aslan skrev:

Du, stor klem :hug: Men det finnes mange hunder som trenger gode hjem, og forhåpentligvis dukker den friske drømmehunden din snart opp :heart: 

Må nesten takke dere for støtten også:heart: 

 Var litt bekymret for at det skulle hagle inn med angripende kommentarer om min håpløse idé. Kan ikkje noe for at jeg er så naiv som jeg er dessverre, hehe... :ermm: 

Så får vel jeg også krysse fingrene for at jeg snart finner drømmehunden, som denne gangen er frisk...

 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...