Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan planlegger dere treningene?


Smartingen
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått meg en hund som vil jobbe, men er selv ikke vandt med å trene hunden. Jeg sliter litt med å planlegge treningene for å få god utbytte av de og trenger derfor tips.
(Det ideelle er jo å trene med en hundeskole eller andre, men dessverre har jeg ingen mulighet for det per dags dato)

Hvordan planlegger dere en økt? Hvor mye planlegger dere før hver økt? Hva planlegger dere? Er det bare den økta, dagen, uken eller måneden frem i tid? Hvordan følger dere opp det som blir planlagt? Alle tips tas i mot med takk! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg er flink, planlegger eg lydighetstreninga vår sånn som på bildet under. Kva øvelsar som må terpast på, kva eg skal kjedetrene på, osv... Og så laga eg smileyfjes i sirklane etter korleis øvelsane har gått og ser dermed betre kva som bør trenast meir på.

10462747_10154254009710468_5785917165234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg trener hunden, så tenker jeg igjennom:
- Hvor lenge skal økta vare? - sette på timer
- Hvilke kriterier har jeg, og hva er neste kriteriet om hunden klarer det første?
- Hva skal hunden eksakt gjøre for å få belønningen? 
- Er belønningen/e gode nok i forhold til miljøet vi trener i mtp. forstyrrelser?
- Hvilke ferdigheter eller øvelser skal fokuseres på denne treningen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, soelvd skrev:

Tja.. Ca 20 minutter før vi begynner tenker jeg "hm, hva trenger vi å trene på i dag?", så finner jeg meg noen ting å trene på. Huff, ting hadde sikkert blitt bedre om jeg var litt strukturert :lol: 

Det hørtes akkurat ut som mitt opplegg :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt ut i fra hvilken hund som skal trenes, men stort sett begynner planleggingen min på vei til trening. Men jeg planlegger også treningens innhold ut i fra miljøet jeg trener i. I tillegg gjør jeg meg opp en tanke om hva jeg ønsker å få ut av treningen, vil jeg trene konkurransepreget (full bane/program med "dommer"), vil jeg forbedre enkeltmomenter eller er det en hel øvelse som trenger generalisering? 

Nyinnlæring skjer stort sett i ganske rolige omgivelser, eller oppdelt i små delmomemter, med høy fokus på belønning - både kvalitet, timing og plassering. På en fellestrening med hoppende og bjeffende unghunder så senker jeg kriterier og tidsintervaller på hunden som synes at fremmede hunder er ekle. Mens den andre hunden gjerne blir utfordret på sitt/dekk/stå og bli eller saktemarsj, fordi han vokser på den type utfordringer. 

Under og etter trening gjør jeg meg opp noen tanker om hva som gikk bra og hva som må jobbes mer med, eller taes tak i på en annen måte. Vi trener nok oftere på forskjellige delmomenter enn hele øvelser. 

Å føretreningsdagbok er jeg nok for ustrukturert til, det kan fungere periodevis også sklir det helt ut :P 

 

Edit. Ser at første setning kanskje er litt utydelig, men den ene hunden krever betraktelig mer enn den andre ift planlegging, fører som må være 110% på og det å ha en klar plan. Mens den andre trener hva som helst, hvor som helst, det er liksom bare å hente han i bilen å trene noe. Enkel sjel :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...