Gå til innhold
Hundesonen.no

Metoder


spot
 Share

Recommended Posts

Man säger avslutningsvis att val av träningsmetod antagligen bör göras utifrån en sammanvägd bedömning av t ex hundens temperament, ras, erfarenhet, och kunskap hos tränaren.

Etter å hatt mange forskjellige raser, og veldig mange hunder er jeg helt enig i dette!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig innlegg fra Per Jensen, en forsker som jeg forøvrig har stor sans for. Dette er én undersøkelse og ikke selve beviset på hvordan ting virker. Karen Pryor har feks undersøkt noe av det samme og kommet frem til at klikk er mer effektivt enn stemme.

Ihvertfall, det de har undersøkt her er hvorvidt hunden lærer raskere om man bruker en sekundær forsterker i forhold til kun primærforsterker, og om hunden lærer raskere om man bruker en klikker som sekundærforsterker kontra stemmen som sekundærforsterker. Jeg kan ikke si at undersøkelsen har så stor verdi for metodevalg, men for meg som klikkertrener gjør den det kanskje litt "enklere" å droppe klikkeren når det er praktisk (men det gjør jeg jo allerede): jeg dropper klikkeren der jeg ikke trenger 1) betinget forsterker eller 2) det er mer hensiktsmessig å bruke stemmen.

Hvis jeg frishaper noe hvor jeg vil ha presisjon og mange raske repetisjoner så er det naturlig for meg å bruke klikker (men jeg kan like gjerne bruke "bra"). Dette gjør jeg både for min egen del, men også fordi jeg har blitt fortalt at hunden lærer raskere med klikker kontra stemme - her kan faktisk en slik undersøkelse bety noe for en som bruker betinget forsterker bevisst.

Ofte betyr sekundærforsterkeren tillatelse til å ta belønning, altså, den blir som en signal/kommando, og da sier det seg selv at det er en forutsetning med en sekundærforsterker. Men ofte gir jeg bare godbiten eller ballen (eller åpner døren osv). En viss form for bruk av sekundærforsterker vil det dog alltid bli, for hunden vil kjenne igjen bevegelsen av hånden som går mot lomma for å ta opp en godbit eller leke, eller hånden på dørhåndtaket eller båndet som slakker seg så hunden får gå og snuse, osv. Dette er ikke nevnt i innlegget, men det står det kanskje mer om i forskningsartikkelen som er gitt ut i forbindelse med undersøkelsen.

I forhold til det som står om valg av treningsmetode avslutningsvis og som du har sitert, er jeg usikker på hva de mener. Mener de valg av klikker/stemme/ingen betinget forsterker? I så tilfelle er det en selvfølge, men vel så viktig er HVA man skal trene (er det hensiktsmessig med en betinget forsterker til denne aktiviteten), avstanden til hunden, hundens følelse overfor klikket osv. Mener de derimot valg av metode som i lokking, frishaping, capturing, tilrettelegging, osv så hører vel den diskusjonen til en undersøkelse som tar for seg nettopp dette, og ikke i forbindelse med diskusjonen rundt primære og sekundære forsterkere.

Det står litt mer her, men dessverre finner jeg ikke hele artikkelen noe sted:
http://www.appliedanimalbehaviour.com/article/S0168-1591(16)30238-6/pdf

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mirai locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...