Gå til innhold
Hundesonen.no

Metoder


spot
 Share

Recommended Posts

Man säger avslutningsvis att val av träningsmetod antagligen bör göras utifrån en sammanvägd bedömning av t ex hundens temperament, ras, erfarenhet, och kunskap hos tränaren.

Etter å hatt mange forskjellige raser, og veldig mange hunder er jeg helt enig i dette!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig innlegg fra Per Jensen, en forsker som jeg forøvrig har stor sans for. Dette er én undersøkelse og ikke selve beviset på hvordan ting virker. Karen Pryor har feks undersøkt noe av det samme og kommet frem til at klikk er mer effektivt enn stemme.

Ihvertfall, det de har undersøkt her er hvorvidt hunden lærer raskere om man bruker en sekundær forsterker i forhold til kun primærforsterker, og om hunden lærer raskere om man bruker en klikker som sekundærforsterker kontra stemmen som sekundærforsterker. Jeg kan ikke si at undersøkelsen har så stor verdi for metodevalg, men for meg som klikkertrener gjør den det kanskje litt "enklere" å droppe klikkeren når det er praktisk (men det gjør jeg jo allerede): jeg dropper klikkeren der jeg ikke trenger 1) betinget forsterker eller 2) det er mer hensiktsmessig å bruke stemmen.

Hvis jeg frishaper noe hvor jeg vil ha presisjon og mange raske repetisjoner så er det naturlig for meg å bruke klikker (men jeg kan like gjerne bruke "bra"). Dette gjør jeg både for min egen del, men også fordi jeg har blitt fortalt at hunden lærer raskere med klikker kontra stemme - her kan faktisk en slik undersøkelse bety noe for en som bruker betinget forsterker bevisst.

Ofte betyr sekundærforsterkeren tillatelse til å ta belønning, altså, den blir som en signal/kommando, og da sier det seg selv at det er en forutsetning med en sekundærforsterker. Men ofte gir jeg bare godbiten eller ballen (eller åpner døren osv). En viss form for bruk av sekundærforsterker vil det dog alltid bli, for hunden vil kjenne igjen bevegelsen av hånden som går mot lomma for å ta opp en godbit eller leke, eller hånden på dørhåndtaket eller båndet som slakker seg så hunden får gå og snuse, osv. Dette er ikke nevnt i innlegget, men det står det kanskje mer om i forskningsartikkelen som er gitt ut i forbindelse med undersøkelsen.

I forhold til det som står om valg av treningsmetode avslutningsvis og som du har sitert, er jeg usikker på hva de mener. Mener de valg av klikker/stemme/ingen betinget forsterker? I så tilfelle er det en selvfølge, men vel så viktig er HVA man skal trene (er det hensiktsmessig med en betinget forsterker til denne aktiviteten), avstanden til hunden, hundens følelse overfor klikket osv. Mener de derimot valg av metode som i lokking, frishaping, capturing, tilrettelegging, osv så hører vel den diskusjonen til en undersøkelse som tar for seg nettopp dette, og ikke i forbindelse med diskusjonen rundt primære og sekundære forsterkere.

Det står litt mer her, men dessverre finner jeg ikke hele artikkelen noe sted:
http://www.appliedanimalbehaviour.com/article/S0168-1591(16)30238-6/pdf

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mirai locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...