Gå til innhold
Hundesonen.no

Du gjetter aldri hva som er det farligste dyret i verden...

Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest *Kat84*
5 timer siden, Mackenzie skrev:

Men... er snegler dødlige altså? 

Det stusset jeg over også. 

Og jeg er veldig overrasket over at edderkopper ikke er representert der. De er nemlig stygge, ekle, og pur ondskap. Så det så :aww: 

At mosquito er verdens farligste dyr/insekt/type mygg er ikke så veldig overraskende om man ser på antall komplikasjoner og dødelige utfall det er av det. Det mest overraskende der er vel helst at jeg har som mange andre her tenkt på dem som insekter og ikke dyr. Jeg og tenker automatisk pattedyrarter når jeg tenker dyr :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Turb skrev:

My bad, my bad... tenkte automatisk pattedyr... :icon_redface: *biologen går å skammer seg litt*

Vi var vel flere som gjorde den feilen :) 

34 minutter siden, *Kat84* skrev:

Og jeg er veldig overrasket over at edderkopper ikke er representert der. De er nemlig stygge, ekle, og pur ondskap. Så det så :aww: 

Næsj da. De jakter jo ekle insekter, så det er strengt tatt et nyttedyr :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
1 time siden, 2ne skrev:

Næsj da. De jakter jo ekle insekter, så det er strengt tatt et nyttedyr :P 

Jeg kan ikke gå inn blant terrarier hos dyrebutikker fordi jeg blir faktisk skikkelig kvalm av å se tarantellene. 

Skorpioner, pinnedyr, og biller går derimot helt fint :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snegler er heftige transmitters av parasitter...

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/schistosomiasis---veileder-for-hels/

Schistosomiasis er en markinfeksjon som kan forårsake kronisk sykdom og er svært utbredt i Afrika, Asia og Sør-Amerika. Sykdommen kalles også sneglefeber pga. den rolle snegler spiller i spredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, *Kat84* skrev:

Jeg kan ikke gå inn blant terrarier hos dyrebutikker fordi jeg blir faktisk skikkelig kvalm av å se tarantellene. 

Skorpioner, pinnedyr, og biller går derimot helt fint :aww: 

Tarantella er litt skumle, men i sommer bodde en ca 15 cm, i diameter, stor svart en under hytta vår (i Amazonas), og da stolte jeg blindt på guidene vår om at vi kunne sove godt om natta  :fear: :shocked: sov godt vi :P Den kom ut en liten tur bare, fra hulen sin, om kvelden før vi la oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Vi er i grunnen veldig heldige i Norge som kan koste på oss å hate edderkopper, hjortelusfluer og flått.

Jeg gjettet også mennesker, men det var visst feil ja.

Flått er jo i grunnen ganske berettiget synes nå jeg, selv om flåtten ikke direkte tar livet av mennesker. Til gjengjeld ødelegger den jo livet til svært mange mennesker. Både med babesiose, flåttbåren encefalitt eller hvagnåkkern det heter, i tillegg til hovedfienden, borreliaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tmp skrev:

Tarantella er litt skumle, men i sommer bodde en ca 15 cm, i diameter, stor svart en under hytta vår (i Amazonas), og da stolte jeg blindt på guidene vår om at vi kunne sove godt om natta  :fear: :shocked: sov godt vi :P Den kom ut en liten tur bare, fra hulen sin, om kvelden før vi la oss :P

Det hadde jeg aldri stolt på xD Ikke sjans om jeg hadde sovet godt om jeg visste det bodde en svær edderkopp under hytta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taranteller er ikke dødelige, og du skal direkte pelle på en tarantell for at den føler den må bite (forsvare seg), så man skal helt fint sove trygt og godt med taranteller i nærheten. :)
Hilsen meg som har bor med flere av dem. *ler* 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Cams skrev:

Taranteller er ikke dødelige, og du skal direkte pelle på en tarantell for at den føler den må bite (forsvare seg), så man skal helt fint sove trygt og godt med taranteller i nærheten. :)
Hilsen meg som har bor med flere av dem. *ler* 

Jeg er ikke redd for at de skal GJØRE meg noe...sånn egentlig...men at det er en SVÆR edderkopp i nærheten, løs...som kan KRYPE på meg...da hadde jeg ikke fått sovet for å si det sånn :P 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
    • Er hun trygg i bur? Hvis ikke ville jeg startet der, med å jobbe med burleker generelt og trygghet i bur, inne hjemme. Så gradvis flyttet buret ut i bilen (hvis det er tid, mulighet. Hvis ikke må du såklart bare jobbe med burlekene og tryggheten i bilen parallellt). Medisinering har definitivt noe for seg med det nivået av stress. Blir hun bilsyk så kan jo det også påvirke. Jeg ville prøvd noen av de klassiske beroligene feromonene, Adaptil, Chlomicalm etc.  Spennende, lykke til!
    • Ja, jeg har vært inne på tanken om medisinering kunne vært noe, for som du sier er det ikke noe poeng i å trene en hund som er så stresset at den ikke er mottakelig for læring. Min forrige hund var så lydsensitiv som det var mulig å bli, så hun gikk på angstdempende en periode for å få henne såpass ned at det var mulig å trene på (ikke at vi noen gang kom i mål med det da, hun ble døv før den tid...) Men det er heldigvis ikke angst med denne hunden, hun er bare skyhøyt i stress og tipper over bare av å se en fugl liksom...
    • Jeg ble anbefalt Trikem MaxRelax (Hööks) for å lindre stress. Er selv litt skeptisk til å gi melatonin på dagtid, men folk skryter av produktet. Ashwaganda skal også ha vitenskapelig dokumentert effekt mot stress i hunder.  Lavendelduft er dokumentert å ha effekt. Veterinærklinikken vår bruker det konsekvent. Omega-3  tilskudd i riktige doser er visst supert mot det meste, inkludert stress.  L-theanin isolert fra grønn te e dokumentert effektivt.  Kamille og vendelrot påstås å hjelpe, men er ikke studert nok til å kunne kalle det dokumentert effektivt ennå.  MaxRelax inneholder magnesium, men dersom du er som meg og ønsker holde melatonin til kveld og natt, så er det viktig å gi riktig form av magnesium på morgenen, hvor -glycinat er mest skånsomt for magen og -sitrat er et billigere alternativ. Unngå andre former, fordi de har lav biotilgjengelighet sett mot laksativ virkning.  Å trene stresset hund er fåfengt. Ingenting fester seg for den er bare opptatt av å komme seg ut av situasjonen. Å bruke tid på å la hunden roe seg ned i situasjonen er mer teoretisk enn praktisk, mener jeg. En kan sitte en time og slappe av og vibbe zen og gni på ører og stryke som valpemor slikker valpene gi den T-strokes massage og hunden roer seg ikke ordentlig ned i det hele tatt - kun midlertidig mens en stryker på den - og så spretter den på få sekunder rett opp i skyhøyt stress på den minste trigger, som at en beveger seg for å begynne trene på å forlate den alene. Min blir kumulativt stresset av å trene fører ute av syne. Han blir ikke beroliget og begeistret av at jeg kommer tilbake med ros og glede og belønninger og er imponert av ham. Han blir mer og mer engstelig for hver repetisjon og fokuserer på det at jeg forsvinner ut av syne mer enn å føle mestring av sin egen impulskontroll - slik han gjør i *leave it* med mat, hvor han tydelig er stolt av å mestre og synes belønningen er verdt det. Han er mer opptatt av at vi må være sammen enn hva han kan få ut av å tilbringe sekunder fra hverandre. EN repetisjon av fører ute av syne er alt min er villig til å kjempe litt kamp med seg selv for å tåle at jeg utsetter ham for. Det finnes tross alt andre veier til godis og lek og ros og kos. No need for that abusive abandonment crap behavior ^^ ..så jeg har ingen treningstips utover kosttilskuddene for å få til å trene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...