Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele


Recommended Posts

Vi bruker å gå med en enkel justerbar h-sele på tur når han ikke er "på jobb" å trekker hele turen. I selen får han gå som han vil. Dette inkluderer en del trekking i båndet da han vil fremover.

Vi tenker at han skal kun bruke trekkselen når han virkelig skal jobbe. Me  jeg kjenner litt på at han trekker en del på "vanlige gåturer" også.

Lurer på om det finnes en god sele (ikke trekksele) som ikke gjør noe at han trekker litt i? Om dere skjønner hva je mener?

Fordi han skal skille mellom disse to selene; jobb og ikke jobb.

Har sett litt på ManMat sin korte langdistansesele. Men dette ser for meg bare ut som en vanlig H - sele??

 

Manmat-kort-langdistansesele.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen sele som min kan gå i og smådra eller hoppe rundt i uten at det påvirker pusten hans - han er en hund som går med hodet ned når han drar eller går og gjør hundeting på tur, og da skal det ingenting til før selen legger seg på luftrøret. Har feks MR sin sykkelsele (som ser veldig lik ut som den du har lagt ut bilde av) og den dras også opp i halsen på ham, sitter fint når han har hodet opp, men drar han hodet ned så hveser han, samme med zero dc selen. Jeg sporer bla i nomesele...

Men hva med feks nonstop sin free motion, den føles jo annerledes for hunden enn en vanlig nome? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Alle kortseler trekkes opp i halsen og hemmer pusten når de trekker hardt.

Jeg har samme system som deg. En skikkelig trekksele (nome) for jobbing og mr kortsele for gåturer hvor de får lov til å trekke litt, men ikke skal trekke. Hadde manmat før, det er samme opplegget. Ok så lenge det ikke trekkes hardt. Huskyen min har lært å tilpasse det. De vet jo at de ikke er på jobb når jeg tusler med dem i kortsele, så da trekker han ikke like hardt heller. Terven er idiot som ikke har noe mellomgir, så han får gå pent i halsbånd eller jobbe. Ingen mellomting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Wildlife skrev:

Takk for svar. 

Har sett på mr sin også ja. 

Men non-stop sine passer vel helst til litt smalere hunder og kanskje ikke så godt til vår jraftige malamute?

Aner ikke, en venninne har den til rottisen sin og passer fint på henne, men jeg har ikke hatt hund den har passet på. Må nok prøves :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...