Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden rir på barn


marim
 Share

Recommended Posts

Æææ, jeg blir litt gæren her.. Når jeg er hjemme hos min mor kryr det i barn. Og det stresser den lille hunden min veldig. Og i det siste har han begynt å skulle ri på de.. Han blir helt besatt altså ? Han velger seg alltid ett barn han forfølger hele dagen og hopper opp og holder seg fast i de for å ri. Han får såklart ikke lov, så jeg dytter han ned så fort han prøver. Men han gir seg ikke, så fort han får sjansen prøver han på nytt.. hvorfor gjør han dette? Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Siri. Hunden din stresser med så mange unger rundt seg. Sett inn rett tiltak så alle får det bra. Det vil si nekte hunden å stresse på den måten. Det vil være å nekte hunden å fotfølge en unge. Nekte hunden å ri. Skjerme hunden så den slipper så mange unger over så lang tid. Det er noen tiltak som du kan sette inn for å roe hunden din 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor langt unna min mor, så jeg må ha han med meg når jeg først skal dit. Han sitter i buret av og til, og der slapper han av selv om ungene løper rundt. Men sier seg selv at han ikke kan sitte der hele dagen. I dag har jeg rett og slett måtte hatt han i bånd inne for å lett kunne unngå at han hopper på de. 

Han er egentlig veldig fortrolig med de også, bare de er rolige. Da hopper han rett opp i fanget dems for å få kos. Er når de løper og bråker at det han begynner å skulle ri.. Prøver jo også å få barna til å være rolige inne, men ikke så lett å få 5 barn i en alder 1,5,6,6 og 8 til å være rolige til en hver tid igrunn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt må ha han med så kan du lage en binge av kompostgrinder han kan være i. Koster lite og er enkelt å ta med seg evnt ha stående i en bod/vaskerom/garasje hos din mor. Barna må selvsagt få beskjed om at hunden skal ha ro og fred når han er i bingen :)

Eller som du selv skriver, hold han i bånd inne. Med så mye stress så kreves det nok uansett en jobb for å få hunder til å slappe av, uavhengig av hvilken løsning du velger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også hatt han i en binge/stort bur (han er vell ganske liten så får vell relativt god plass i et stort bur evt) eller i bånd ved siden av deg når forholdene er sånn at han begynner å stresse. Evt så får du prøve å ha han løs også bare vær veldig konsekvent på å ta timeout hver gang han begynner å tulle. Men antagelig så vil det jo lære han å roe seg ned litt å ligge i bånd på sidelinjen å se på uten å få mulighet til å "være med" også, sånn at det kanskje går seg til. Om det er mye fart hele tiden så kanskje det er godt for han med en skikkelig pause (eller flere) ila dagen også, hvor du feks etter å ha vært på tur eller noe lar han få en stund helt alene på et annet rom til å hvile hodet litt, sånn at han kanskje håndterer stresset bedre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...