Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyreplageri?


Sarah
 Share

Recommended Posts

Hei, vi får veldig snart et nytt familiemedlem, nemlig en valp. Dette er første gang vi får oss en valp, så vi lurer jo selvsagt på noen ting. For eksempel, så er jeg og barna borte på dagen. Jeg er borte fra 07-16, mens den som er minst borte er borte fra 08-15. Vi har også en katt så vi vil jo helst ikke at valpen skal gå rundt hvor den vil i huset i tilfelle det skjer noe mellom de to. Er det dyreplageri å ha valpen i et bur mens vi er på jobb/skole? Hun blir alene i ca 7 timer.. 

TUSEN TAKK FOR SVAR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke satt den i bur fra dag 1 :) Den trenger å venne seg til deg og dere, samt trenes sakte men sikkert opp til å være alene. Vi hentet valp nå mandag som var, og planlegger ikke å la den være alene før den er tilstrekkelig vant med å være det, kanskje om én mnd om vi er heldige med treningen. 

Lykke til! Jeg er i samme båt som deg, ny valpeeier og i en jungel av råd og tips er det ikke lett å finne frem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...ikke dyreplageri, men jeg ville unngått det om jeg kunne. Kan du ikke bare skille valp og pus i forskjellige rom når de er alene? Hvert fall til du ser at de går godt overens.

RED: Jeg tok forbehold at dere hadde tenkt å alenetrene valpen først, ikke bare plutselig dra fra den i 7 timer i bur uten tilvenning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. De fleste setter av tid til å være hjemme med valpen den første tiden, eller tar den med seg på jobb. Valper kan absolutt ikke være alene i 7 timer fra de hentes ved 8-12 uker. De kommer rett fra mammaen og søsken og kan bli redd av å være alene. De kan skade seg eller få i seg noe de ikke tåler. Dessuten har de ikke blærekontroll i starten og må ut og tisse og bæsje veldig ofte. Å være alene hjemme må trenes på gradvis, noen hunder går det raskt med mens andre trenger lenger tid.

Les her :http://forskning.no/blogg/hun-om-hund/ti-tips-til-den-nybakte-valpeeieren

Og søk på alene hjemme-trening her på forumet, feks under valpeprat. 

Edit: ang. Burbruk er det visse regler for dette: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/er_det_lov_aa_ha_hunden_i_bur.16453

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper som de andre at du ikke har tenkt å dra fra hunden så lenge fra dag 1.. Det å være alene må tilvennes og det tar tid. I tillegg til trening må valpen modnes, en 8 uker gammel valp er fortsatt bare en baby og ikke klar for å være alene så lenge. Og skal den ligge i bur så må dette og tilvennes for å gjøre oppholdet der så skånsomt som mulig for hunden. Det er vell forskjellige meninger om hvorvidt det er dyreplageri med bur eller ikke, men spesielt bra er det uansett ikke, det er veldig liten plass i et sånt bur for de fleste hunder ifht tiden de må være der om det er snakk om en arbeidsdag e.l. Jeg er ikke nødvendigvis helt anti burbruk, men det bør ihvertfall være siste løsning, når man har prøvd andre ting og ikke fått det til å fungere. De fleste trenger nemlig ikke bur annet enn i bilen for sikkerhet. 

Vil dere begrense området til valpen så er det fint å lage en binge av kompostgrinder eller barnegrind eller noe slikt. Da får hunden mer plass, mer frihet, men likevell begrensninger, den kan velge om den vil ligge oopå noe (seng/teppe e.l.) eller om den vil legge seg på gulvet (om det blir varmt), den kan ha noen leker tilgjengelig osv og ikke minst plass til å røre seg litt rundt... Og spesielt er det viktig om hunden skal være lenge alene i ung alder, om den ikke greier å holde seg i 7 timer feks så må den jo i et bur ligge oppi tisset sitt, og det er ikke spesielt hyggelig, den bør ha plass til å kunne gå vekk. Det gjelder jo forsåvidt voksne hunder også, de greier jo å holde seg sånn til vanlig, men det hender jo at de blir dårlige i magen og gjør på seg eller kaster opp, ting de ikke kan kontrollere, og det er ikke hyggelig å måtte ligge i dette i mange timer mens man venter på at noen kommer hjem. Husk at det kan ta flere mnd før hunden kan være hjemme alene så lenge uten å bli utrygg. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg skjønner poenget, tusen takk! Er som sagt helt ny, så måtte bare spørre. Hadde det gått bedre om den hadde vært inne på f.eks soverommet mitt og at vi tar en grind ved døren eller bare lukker døren ? Nå som jeg har lest svarene deres tenker jeg å ta fri fra jobb de første 1-2 mnd, men tenkte at dette var en løsning sånn etterhvert.. Sorry om dere blir oppgitt over spørsmålene, men er helt ny på dette! 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dumme spørsmål :) Ifht bur så er det jo plassen som er problemet, man kan jo tenke seg selv , de fleste bur er jo knapt nok større enn hunden, og så liten plass er lenge å skulle oppholde seg på i 6-7-8 timer i strekk. Det er jo som om vi skulle sittet innesperret på en flate tilsvarende en 70 cm bred enkeltseng eller noe. Og gjerne da etter å allerede ha vært rolig hele natten også. Det blir nok kjedelig til de fleste. Et rom er jo kjempefint om man får til å ha de der, de får jo ikke trimmet seg der heller, men de kan i det minste strekke litt på bena, variere underlaget de ligger på for å regulere temperatur osv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Malamuten skrev:

Ingen dumme spørsmål :) Ifht bur så er det jo plassen som er problemet, man kan jo tenke seg selv , de fleste bur er jo knapt nok større enn hunden, og så liten plass er lenge å skulle oppholde seg på i 6-7-8 timer i strekk. Det er jo som om vi skulle sittet innesperret på en flate tilsvarende en 70 cm bred enkeltseng eller noe. Og gjerne da etter å allerede ha vært rolig hele natten også. Det blir nok kjedelig til de fleste. Et rom er jo kjempefint om man får til å ha de der, de får jo ikke trimmet seg der heller, men de kan i det minste strekke litt på bena, variere underlaget de ligger på for å regulere temperatur osv. :) 

Greit, takk da tror jeg vi prøver på det :) Vet du hvor lenge jeg bør vente før vi begynner å trene på at den skal være alene på et rom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt tidlig jeg, gi den en dag eller to til å slå seg til ro å bli kjent med dere også begynner dere med små korte økter. Om dere tenker å ha et spesifikt rom som den skal være på når den skal være alene etterhvert så er det jo bare å begynne treningen mens dere er hjemme også. Feks om dere har vært ute å brukt opp litt energi og luftet godt så kan man jo putte valpen på dette rommet en liten stund mens man selv går å gjør noe annet i huset. Sovner den så er det jo bare å la den sove til den våkner, ligger den våken så er det greit å ikke drøye for lenge de første gangene. Men feks slippe den ut igjen når den bare er rolig, om så det bare har gått et min eller to. 

Man kan jo også gi dem en liten godis eller noe mens man setter dem igjen der for at det skal bli litt positivt ladet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Jeg ville begynt tidlig jeg, gi den en dag eller to til å slå seg til ro å bli kjent med dere også begynner dere med små korte økter. Om dere tenker å ha et spesifikt rom som den skal være på når den skal være alene etterhvert så er det jo bare å begynne treningen mens dere er hjemme også. Feks om dere har vært ute å brukt opp litt energi og luftet godt så kan man jo putte valpen på dette rommet en liten stund mens man selv går å gjør noe annet i huset. Sovner den så er det jo bare å la den sove til den våkner, ligger den våken så er det greit å ikke drøye for lenge de første gangene. Men feks slippe den ut igjen når den bare er rolig, om så det bare har gått et min eller to. 

Man kan jo også gi dem en liten godis eller noe mens man setter dem igjen der for at det skal bli litt positivt ladet :) 

Den er grei tusen takk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så farlig hvem som er hjemme, så lenge noen er hjemme. Dvs at sønnen heller ikke kan stikke på shopping og være ute i flere timer, mens valpen er hjemme alene. Da må han være inneforstått og villig til å gjøre den jobben på en skikkelig måte. 

Avgrense plassen er selvfølgelig helt greit, men et lite bur er ikke greit. Hunder skifter underlag for å kunne regulere kroppstemperaturen, og det blir vanskelig i bur. Man kan enten bruke et rom med grind i døra, eller lage en binge med ok størrelse. Da slipper også valpen å ligge i egen avføring om uhellet skulle være ute.

Gi valpen litt tid til å bli husvarm, så kan dere bare begynne treningen på å være hjemme alene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yellow skrev:

Det er ikke ok å stenge dyr i trange bur utenom etc transport eller for en kortere periode pga medisinsk grunn. Anbefaler deg å holde deg innenfor disse målene som står her: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning om hold av hund

Takk! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Det er jo ikke så farlig hvem som er hjemme, så lenge noen er hjemme. Dvs at sønnen heller ikke kan stikke på shopping og være ute i flere timer, mens valpen er hjemme alene. Da må han være inneforstått og villig til å gjøre den jobben på en skikkelig måte. 

Avgrense plassen er selvfølgelig helt greit, men et lite bur er ikke greit. Hunder skifter underlag for å kunne regulere kroppstemperaturen, og det blir vanskelig i bur. Man kan enten bruke et rom med grind i døra, eller lage en binge med ok størrelse. Da slipper også valpen å ligge i egen avføring om uhellet skulle være ute.

Gi valpen litt tid til å bli husvarm, så kan dere bare begynne treningen på å være hjemme alene.

Den er grei, takk for svar :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg synes det er utrolig flott av deg å ta til deg tips på den måten du gjør :) Er man nybegynner så er man nybegynner, og det er kjempeflott at du spør når du er usikker på noe. Jeg synes også det er bra at du tar til deg tipsene uten å gå i forsvar eller ta svarene som negativ kritikk mot deg selv. Det er det ikke alle som gjør! Så med den innstillingen du virker til å ha til ny kunnskap, så tror jeg dette kommer til å gå veldig bra :)

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg må bare si at jeg synes det er utrolig flott av deg å ta til deg tips på den måten du gjør :) Er man nybegynner så er man nybegynner, og det er kjempeflott at du spør når du er usikker på noe. Jeg synes også det er bra at du tar til deg tipsene uten å gå i forsvar eller ta svarene som negativ kritikk mot deg selv. Det er det ikke alle som gjør! Så med den innstillingen du virker til å ha til ny kunnskap, så tror jeg dette kommer til å gå veldig bra :)

Nå ble jeg glad! Vil jo selvfølgelig det beste for den lille valpen, så må jo bare spørre, og er bare bra å få kritikk så jeg vet hva jeg skal gjøre og ikke.. :) Ha en fortsatt god kveld! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/17/2016 at 8:52 PM, Sarah skrev:

Hei, vi får veldig snart et nytt familiemedlem, nemlig en valp. Dette er første gang vi får oss en valp, så vi lurer jo selvsagt på noen ting.

Nå har du allerede fått svar på det du lurte på, men jeg vil også tipse om noen bøker som er til god hjelp når man er ny, litt overveldet valpeeier :)

100 % positiv hverdagslydighet

100 % positiv problemløsning

På talefot med hunden

I tillegg har jeg hørt at Valpen flytter hjemmefra skal være veldig bra,men har ikke lest den selv :) De tre jeg nevnte over her fikk vi god bruk for da vår var valp :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. august 2016 at 9:17 PM, Thea skrev:

Nå har du allerede fått svar på det du lurte på, men jeg vil også tipse om noen bøker som er til god hjelp når man er ny, litt overveldet valpeeier :)

100 % positiv hverdagslydighet

100 % positiv problemløsning

På talefot med hunden

I tillegg har jeg hørt at Valpen flytter hjemmefra skal være veldig bra,men har ikke lest den selv :) De tre jeg nevnte over her fikk vi god bruk for da vår var valp :)

Så ikke denne før nå, men tusen takk! :) vet du hvor jeg kan få tak i disse?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...