Gå til innhold
Hundesonen.no

Bonde skjøt 3 hunder


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Mulig dumt spm.  Men står på nrk at  bonden var redd hundene skulle til slutt sprenge sauene. Hvor fort blir en sau sprengt? Og i denne mobil telefonen tid, hvorfor ikke kontakte eierene av hundene,når han så hvem sine hunder det var? Jeg kan jo se for meg det krever sin tid og forsvarlig skyte 3 hunder også? Normalt ville vel  det og skyte en hund skremme de to andre?? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
12 minutter siden, Sissi skrev:

Mulig dumt spm.  Men står på nrk at  bonden var redd hundene skulle til slutt sprenge sauene. Hvor fort blir en sau sprengt? Og i denne mobil telefonen tid, hvorfor ikke kontakte eierene av hundene,når han så hvem sine hunder det var? Jeg kan jo se for meg det krever sin tid og forsvarlig skyte 3 hunder også? Normalt ville vel  det og skyte en hund skremme de to andre?? 

 

Jeg har bare sett det en gang. Det tok hundre meters spurt over ei myr før sauen datt sammen. Hunden hadde ikke rukket å bite en gang (og for ordens skyld; det var ikke min hund, min var i bånd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et mareritt at det skal være så forbanna vanskelig å holde hunden forsvarlig innegjerdet eller i bånd. Det var jo tydeligvis ikke første gangen hvert fall en av disse hundene hadde vært etter sauene til bonden. Her gjorde bonden alt riktig i min bok. Synd at hundene måtte bøte med livet, men det så ut som det var uunngåelig. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sissi skrev:

Mulig dumt spm.  Men står på nrk at  bonden var redd hundene skulle til slutt sprenge sauene. Hvor fort blir en sau sprengt? Og i denne mobil telefonen tid, hvorfor ikke kontakte eierene av hundene,når han så hvem sine hunder det var? Jeg kan jo se for meg det krever sin tid og forsvarlig skyte 3 hunder også? Normalt ville vel  det og skyte en hund skremme de to andre?? 

Tror du en hund med mord i blikket (dvs heftig jaktlyst) blir skremt av et skudd eller fem? En hund i jakt er ofte i så høy drift at du sikkert kan sprenge en liten by ved siden av dem, uten at de enser det.

En sau kan forøvrig bli sprengt rimelig raskt, og hadde det vært min sau hadde ikke jeg stått med mobiltelefonen for å lete etter telefonnr, jeg hadde gjort alt i min makt for å stoppe hundene, inkludert å skyte dem dersom andre forsøk ikke holdt fram.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tre hunder er løse i et område med sau er helt uforståelig uansvarlig for meg. Jeg har sau et stykke bak huset og slipper ALDRI hunden min her, er livredd for at hun skal slumpe til å smette under strømgjærdet og oppdage sauene. Dette er min største skrekk! Tenker ikke slike hundeeiere på at hunden deres kan bli skutt?

Men å drepe alle tre hundene? Som nevnt lengre opp, kan ikke se for meg at de tre andre fortsatte å jage etter den ene var skutt?

Men har bare sett en hund jage sau èn gang, så jeg har null erfaring med det. Det var min egen schæfer som satte etter noen sauer som plutselig stod på trappa og løp  da vi kom. Hun snudde heldigvis da jeg ropte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tuvane skrev:

Tror du en hund med mord i blikket (dvs heftig jaktlyst) blir skremt av et skudd eller fem? En hund i jakt er ofte i så høy drift at du sikkert kan sprenge en liten by ved siden av dem, uten at de enser det.

En sau kan forøvrig bli sprengt rimelig raskt, og hadde det vært min sau hadde ikke jeg stått med mobiltelefonen for å lete etter telefonnr, jeg hadde gjort alt i min makt for å stoppe hundene, inkludert å skyte dem dersom andre forsøk ikke holdt fram.

Jeg tror ingen ting jeg, derfor jeg spør.. jeg er ikke  sauebonde og har ikke kjennskap til verken hvor fort en sau bukker under eller hunder som jager sau. 

Jeg ville selvsagt ikke stått og sett på om det var mine sauer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Schæferblanding skrev:

At tre hunder er løse i et område med sau er helt uforståelig uansvarlig for meg. Jeg har sau et stykke bak huset og slipper ALDRI hunden min her, er livredd for at hun skal slumpe til å smette under strømgjærdet og oppdage sauene. Dette er min største skrekk! Tenker ikke slike hundeeiere på at hunden deres kan bli skutt?

Men å drepe alle tre hundene? Som nevnt lengre opp, kan ikke se for meg at de tre andre fortsatte å jage etter den ene var skutt?

Men har bare sett en hund jage sau èn gang, så jeg har null erfaring med det. Det var min egen schæfer som satte etter noen sauer som plutselig stod på trappa og løp  da vi kom. Hun snudde heldigvis da jeg ropte!

Bonden var akkurat intervjuet på TV2 nyhetene. Han sa at han først hadde skutt to av hundene og den tredje hadde fortsatt jakta. En hund som jakter, og som ikke er trent i jakt, bryr seg sjelden om hva som skjer rundt. Den har bare bytte i sikte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, AnnikenK said:

Bonden var akkurat intervjuet på TV2 nyhetene. Han sa at han først hadde skutt to av hundene og den tredje hadde fortsatt jakta. En hund som jakter, og som ikke er trent i jakt, bryr seg sjelden om hva som skjer rundt. Den har bare bytte i sikte.

Ok, da ser det ikke ut som bonden hadde noe valg akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønar ikkje kvifor det skal vere så vanskeleg og halde bikkjene sine i bånd... Er ikkje eigarane glade nok i bikkjene sine eller noke? Trudde dei fleste oppegåande folk visste kva utfall det kan få, om sau blir jaga av hund. 

Har to sauebønder som nærmaste naboar her, og til tross for at dyret mitt er einaste firbeinte vesen i hus som kan gå laus ute + strømma mot sau, får ho ikkje gå laus igjen før eg er sikker på at området er "reinska" for sau på hausten.

Veldig synd på bonden (bønder generellt) som må gå til det steget og skyte. Kan ikkje vere ein lett avgjerelse og ta, sjølv om det er nødvendig :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig tragisk. Men etter at familiens hund to ganger kom seg løs i saueområde i løpet av en uke en sommer så må jeg si at uhell dessverre skjer. Ene gangen gikk ringen i halsbåndet ut av karabinkroken da hunden hadde vridd kjettingen han stod bundet i rundt(stod nettopp i kjetting som ekstra sikkerhet pga. at det er sau i området). Den andre gangen falt min mor og brakk armen på tur med hunden og mistet derfor båndet. Hunden ble forøvrig hanket inn i løpet av minuttet begge gangene uten å ha vært i nærheten av sau, men jammen er det fort gjort. Men tre hunder burde være litt verre da. Rømt fra hundegård kanskje?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bellare skrev:

Skjønar ikkje kvifor det skal vere så vanskeleg og halde bikkjene sine i bånd... Er ikkje eigarane glade nok i bikkjene sine eller noke? Trudde dei fleste oppegåande folk visste kva utfall det kan få, om sau blir jaga av hund. 

Det må være fantastisk å være så perfekt at uhell ikke kan skje :icon_confused:

Men ja, dette kan være en konsekvens av uhell, sånn er det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pringlen skrev:

Det må være fantastisk å være så perfekt at uhell ikke kan skje :icon_confused:

Men ja, dette kan være en konsekvens av uhell, sånn er det...

Sjølvsagt kan uhell skje.
Men det er fortsatt alt for mange som lar bikkja lufte seg sjølv, med viten og vilje. Anten den blir sluppe ut døra, eller at eigar kjem tusslande bak med kobbelet i neven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sissi skrev:

Jeg tror ingen ting jeg, derfor jeg spør.. jeg er ikke  sauebonde og har ikke kjennskap til verken hvor fort en sau bukker under eller hunder som jager sau. 

Jeg ville selvsagt ikke stått og sett på om det var mine sauer! 

Det er en grunn til at man bruker strøm for å få jakthunder sauerene. Og det er en grunn til at enkelte hunder med stor byttedrift og intakt "killerinstinkt" ikke kan få sauerenhetsbevis.

Mange hunder, spesielt de som har fått jakte et eller annet, blokkerer fullstendig i jakt. Dvs at du omtrent kan gjøre hva som helst med dem, og de vil likevel jakte. For det instinktet er så sterkt.

Eksempelvis. En hund går motprøve, noe som for de fleste hunder er en kombinasjon av jakt og kamp. I et veldig uheldig øyeblikk tråkker figuranten på hundens hale, og halen går ut av ledd og står plutselig i vinkel midt på. Hunden er helt uaffisert, fram til etterpå, fordi driftene er så store, selv om det selvfølgelig var svært smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Bellare skrev:

Sjølvsagt kan uhell skje.
Men det er fortsatt alt for mange som lar bikkja lufte seg sjølv, med viten og vilje. Anten den blir sluppe ut døra, eller at eigar kjem tusslande bak med kobbelet i neven. 

Det er jeg helt enig i. Men uhell KAN skje, uansett hvor godt man tror man sikrer seg. Been there, done that, for å si det sånn :hmm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Tuvane skrev:

Det er en grunn til at man bruker strøm for å få jakthunder sauerene. Og det er en grunn til at enkelte hunder med stor byttedrift og intakt "killerinstinkt" ikke kan få sauerenhetsbevis.

En i familien har en irsk setter som ble strømma mot sau og fikk bevis. Dette ble gjort fordi vi har hytte i område med mye sau. Av og til står den på trappa til hytta, liksom. Så en dag er de på tur, møter på en flokk sauer og bikkja hiver seg fremover og halsbåndet ryker. Men hell i uhell, bikkja sprang ikke rett mot dem, men i stor bue rundt. Akkurat som han skulle ringe dem inn. Kan hende at dette var p.g.a strømming, men hele senarioet ble at sauen stod og beita - bikkja sprang i ring - og eierne stod bare å venta til han kom mot dem på "runden" sin. 

Akkurat denne situasjonen ble jo litt morsom, sånn i etterkant. Men strømming mot sau er pokker ikke noen garanti. Da han ble strømmet først gang, måtte han få flere "karameller" før han skjønte det. Neste gang han ble presntert for sau, krøyp han langs bakken, så det var jo ikke tvil om at han fikk bevis. Så mye var det verdt, tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnnikenK skrev:

En i familien har en irsk setter som ble strømma mot sau og fikk bevis. Dette ble gjort fordi vi har hytte i område med mye sau. Av og til står den på trappa til hytta, liksom. Så en dag er de på tur, møter på en flokk sauer og bikkja hiver seg fremover og halsbåndet ryker. Men hell i uhell, bikkja sprang ikke rett mot dem, men i stor bue rundt. Akkurat som han skulle ringe dem inn. Kan hende at dette var p.g.a strømming, men hele senarioet ble at sauen stod og beita - bikkja sprang i ring - og eierne stod bare å venta til han kom mot dem på "runden" sin. 

Akkurat denne situasjonen ble jo litt morsom, sånn i etterkant. Men strømming mot sau er pokker ikke noen garanti. Da han ble strømmet først gang, måtte han få flere "karameller" før han skjønte det. Neste gang han ble presntert for sau, krøyp han langs bakken, så det var jo ikke tvil om at han fikk bevis. Så mye var det verdt, tenker jeg da.

Det der er vel tvert i mot, et eksempel på at strøm fungerer...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pringlen skrev:

Det der er vel tvert i mot, et eksempel på at strøm fungerer...

Ja. I første omgang så tenkte jeg også det, siden han valgte å springe rundt dem. Men andre gang han møtte sau, etter strømming, turde han ikke se på dem og lå langflat på bakken. Neste gang springer han rundt dem - ingenting skjer, uten om at han blir hanket inn. Ingen smerte eller ubehag. Hva skjer neste gang dai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnnikenK skrev:

Ja. I første omgang så tenkte jeg også det, siden han valgte å springe rundt dem. Men andre gang han møtte sau, etter strømming, turde han ikke se på dem og lå langflat på bakken. Neste gang springer han rundt dem - ingenting skjer, uten om at han blir hanket inn. Ingen smerte eller ubehag. Hva skjer neste gang dai?

Cluet med strømming er jo at du skal unngå å sette hunden i slike situasjoner etterpå... Det er ingen livstidsgaranti på sauerenhet, men hunden vil forhåpentligvis huske det de gangene den tilfeldigvis kommer over sau på jakt.

Om hunden jevnlig får møte sau, og det aldri får noen konsekvenser, så vil du rimelig raskt miste den effekten, dersom hunden i utgangspunktet er trigget av hundene.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tuvane skrev:

Cluet med strømming er jo at du skal unngå å sette hunden i slike situasjoner etterpå... Det er ingen livstidsgaranti på sauerenhet, men hunden vil forhåpentligvis huske det de gangene den tilfeldigvis kommer over sau på jakt.

Om hunden jevnlig får møte sau, og det aldri får noen konsekvenser, så vil du rimelig raskt miste den effekten, dersom hunden i utgangspunktet er trigget av hundene.

Nå brukes ikke denne hunden jeg snakket om i jakt. Grunnen til at den ble strømma, var fordi det tusser av sau rundt hytta. Og da får den jo stadig møte sau, så da er jo den strømminga egentlig "bortkasta", med mindre det blir gjort hvert år? 

Det blir jo å utsette hunden for mye ubehag, tenker jeg da. Og et ubehag som den i utgangspunktet ikke trenger å utsettes for, siden dette ikke er en jakt hund. Men igjen, uhell kan skje, så det blir jo litt som å velge mellom pest eller kolera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnnikenK skrev:

Nå brukes ikke denne hunden jeg snakket om i jakt. Grunnen til at den ble strømma, var fordi det tusser av sau rundt hytta. Og da får den jo stadig møte sau, så da er jo den strømminga egentlig "bortkasta", med mindre det blir gjort hvert år? 

Ja, elghunder som brukes i jakt må i alle fall strømmer årlig, nettopp fordi det er noe som på mange hunder har begrenset "holdbarhet". I det tilfellet du snakker om vil nok strømming være ganske bortkastet når hunden får x antall erfaringer med at sauen ikke medfører ubehag allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Tuvane said:

Cluet med strømming er jo at du skal unngå å sette hunden i slike situasjoner etterpå... Det er ingen livstidsgaranti på sauerenhet, men hunden vil forhåpentligvis huske det de gangene den tilfeldigvis kommer over sau på jakt.

Om hunden jevnlig får møte sau, og det aldri får noen konsekvenser, så vil du rimelig raskt miste den effekten, dersom hunden i utgangspunktet er trigget av hundene.

Stemmer, min hund prøvde å krype under strømgjerdet til nabosauene, og fikk strøm av det før jeg fikk stoppet henne. Etter dette var hun veeeldig skeptisk til alle sauer og ville ikke noen sted i nærheten av dem, både her og andre steder. Men interessen opptok seg igjen litt etter hvert, så jeg trener sladretrening med henne og på plass og sitt når vi går forbi, slik jeg opprinnelig hadde tenkt.

Virker også som om hun blir mere interessert dess nærmere sauene er, kanskje ikke fordi hun vil jage dem, men fordi hun er usikker på dem (hun er ikke så interessert når de løper), og dette kan jo slå over i jakt/forsvar tenker jeg.

Man bør nok trene på å la sauer i fred uansett om man har strømmet eller ikke, tror man har igjen for det. Strømming er ikke noen magisk fix.

Skal man bruke straff, tror jeg man må bruke belønning også, så hunden vet hva den skal gjøre, og ikke bare hva den ikke skal gjøre. Energien må jo få utløp et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wilhelmina skrev:

Ja, elghunder som brukes i jakt må i alle fall strømmer årlig, nettopp fordi det er noe som på mange hunder har begrenset "holdbarhet". I det tilfellet du snakker om vil nok strømming være ganske bortkastet når hunden får x antall erfaringer med at sauen ikke medfører ubehag allikevel.

Men settinga har jo ein rolle her også. Hunden får strøm kun når den startar jage sau, ergo jaging = ubehag.
Passiv hund = ingen ubehag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...