Gå til innhold
Hundesonen.no

Eurasier vs Collie


lillisho
 Share

Recommended Posts

Heisann!
Jeg trenger en liten meningsmåling her, for en familie på fire (to barn 8 & 5 år)  

Vi er veldig hundevante og trenger ikke alt mulig inn med teskje, men ang disse to rasene så har vi ikke mer info å gå etter enn hva som står i "lærebøkene" og det er jo ikke allverden. Så tenkte å kanskje forhøre meg litt med de som faktisk har personlig erfaring med rasene. 

Eurasier vs Collie    

Hva hadde dere valgt og hvorfor?   Fordeler og ulemper med begge hundene?  

Alle bidrag taes imot med stor takk! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hva man vil ha da. Begge er fine familiehunder til tur og kos. Pels type og stell er vel også omtrent det samme, de må børstes med jevne mellomrom.

MEN, der eurasieren er en hund med egne meninger, særegenheter og mye selvstendighet, er collien en gjeterhund som gjerne vil være med fører/eier, lettere å trene og lettere å kunne ha løs. Om det ikke er viktig å kunne ha hunden løs eller at den er lett å trene synes jeg eurasieren er et like godt valg. Selv om noen snakker om varierende mentalitet på eurasier kjenner ihvertfall jeg mange fine, og har inntrykk av at mentaliteten der er bedre enn på collie.

Men uansett valg mellom disse to så må man jo gjøre litt research på oppdrettere, og om man får en hund slik den skal være så er begge fine kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg at du gjør litt research på begge raser, også besøker du noen oppdrettere innenfor begge raser og ser hvilken av rasene som passer dere best.

Vi har Collie, men jeg kan ikke anbefale noe til eller fra da det er dere som skal leve med hunden og dere som må se hvilken egenskaper som passer deres familie best. Svigers har en Eurasier, og jeg merker at jeg hadde ALDRI klart å ha en slik en, men det er fordi selv om rasen i teorien hadde passet inn her så er det personlig preferanse som gjør en spisshund veldig uaktuelt her hjemme, som omvendt hos spisshund personer ikke ønsker gjeterhund "tendensene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge raser og de er vedig forskjelig, men også veldig like. Eurasier er litt vanskelig og forstå ut i fra det jeg har opplevd. og litt mer sære. Men nå er det ut fra den ene eurasiern jeg har hatt i hus. Har hatt collie nå i 4 år. Men er forsatt veldig forelsket i Eurasiern :) 

Kjekk opp oppdrettere og se hva dere liker mest. Jeg klarer ikke og veie opp de rasene opp mot hverandre da jeg er veldig glad i begge to :) Masse lykke til med rase valget :)

Legger ved bilder av mine collier og eurasier :)

251894_462420623785059_502459764_n.jpgEurasier tispe på 5år :)

12743931_1264952986865148_7155045777752205654_n.jpgMin første collie tispe. På bilde er hun ca 2 år.

12239949_1737119133189419_5250969242221488731_n.jpgMin nå værende tispe. I dag to år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt collie, men ikke nødvendigvis fordi det er en "bedre" hund. Det er bare en bedre hund for meg, mitt liv og mine ønsker i en hund. Begge typene er jo fine familiehunder, omtrentlig like krevende aktivitetsmessig, så det står vell mer på type hund, spisshund vs gjeterhund. Jeg har ikke hatt eurasier, men har jo møtt noen og jeg har hatt to malamuter i hus så spisshundmentaliteten er jeg noe kjent med. Og nå har vi 3 gjeterhunder i hus. Veldig forskjellig. Jeg trives nok best med den mer lydhøre, willing to please og litt "kjappere"(på godt og vondt) gjeterhunden, og for mange kan det jo høres fint ut når man snakker om hunder som gjerne lett blir lydige, er lydhøre ovenfor eier, gjerne lett å ha løs med liten radius, for en del av dem, feks collie, ikke så mye jaktinnstinkter osv, men i praksis så er det nok noe man bare må kjenne på for det er jo veldig mange som foretrekker spisshunder eller andre hundetyper ovenfor gjeterhunder. Alle har sine fordeler og ulemper. 

Spisshunder er jo som regel til gjengjeld mer sindige på sett og vis, tøffere mentalt (på godt og vondt), supre turhunder, som regel enkle og ha med rundt i div miljø, men tyngre å jobbe med om man vil prøve seg på noe lydighet eller sånn sport.

Begge rasene har vell en del utfordringer ifht mentalitet og helse, så uansett hvem av dem man velger så bør man være forberedt på å gjøre en del research ifht linjer og oppdrettervalg så man har best mulig sjanser for å få en fysisk og mentalt frisk og vellfungerende hund. :)   

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har begge deler , så kan ikkje fortelle deg kva rase du bør velge :D  Men kan no skrive litt om mi erfaring og mine to individ:

Eurasieren min er svært gla i mat og derfor veldig enkel å trene med, han kan også belønnast med leik men går fort lei. Det er ikkje mange eurasiere som er glad i mat/leik så eg har vore heldig med min.  Når vi trener så må eg passe på og avslutte før det blir for kjedelig.  Variasjon og korte økter er viktig! På tur er han ikkje den flinkeste til å gå fint i band sjølv om vi har trent mykje på dette, opplever at mange eurasiere er slik... Men han blir med på lange fjellturer så sant det ikkje er for varmt. Min har ein del jaktinstinkt så sjelden eg har han laus, blir som regel at han går i langline. Han er svært sjølvstendig og har ingen problem med å stikke av på tur. Samtidig er han veldig mjuk, så eg kan ikkje snakke så veldig strengt til han. Her er collien og eurasieren veldig like.  Han har veldig enkel pels, så minimalt med pelsstell.  blir børsta godt kvar dag i røyteperioda, elles ca 1 gong i veka. blir bada 3-4 gonger i året

Collien (korthåret) vart kjøpt fordi eg ville ha ein hund eg kunne trene meir med og konkurrere med.  han er litt meir kresen enn eurasieren, så go'bitane bør vere av beste kvalitet. Han er svært glad i drakamp, så det blir til at eg belønner mest med det.  Veldig flink å bånd i band fra han var kvalp, kan gå laus på fjellturer ( når det ikkje er båndtvang) og enkel å stoppe dersom han skulle springe etter eit dyr. 

Eg synst mine to er litt like, dei har hatt litt trasig spøkelsesalder - eurasieren vart redd folk/collien andre hunder - men kom ut att på den andre sida som velfungerandes hunder. Fortsatt litt smånykker på collien, men vi er på god vei til ei løysning.  Eg konkurrerer i rally med begge to, eurasieren gjer det knallbra og collien litt miljøberørt ( framande hunder) men i år har det virkelig løsna :) 

Eurasier og Collie er i utgangspunktet vidt forskjellige , så kjem ann på kva du er ute etter og kva individ du ender opp med. Eg er i allefall veldig fornøgd med mine to valg - men som sagt, eg har vore heldig med min eurasier med tanke på matlysta hans. Det er enklare med ein hund som er glad i mat!   Med tanke på pelsstell - går utifra du tenker langhårscollie, så er det mykje meir pelsstell på collien

mobilbilder 3801.JPG

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, KillaKee skrev:

Collien (korthåret) vart kjøpt fordi eg ville ha ein hund eg kunne trene meir med og konkurrere med.  han er litt meir kresen enn eurasieren, så go'bitane bør vere av beste kvalitet. Han er svært glad i drakamp, så det blir til at eg belønner mest med det.  Veldig flink å bånd i band fra han var kvalp, kan gå laus på fjellturer ( når det ikkje er båndtvang) og enkel å stoppe dersom han skulle springe etter eit dyr.

Morro å lese :D Min korthårede collie er helt vill etter alt som kan spises, men mer kresen på dette med drakamp. Han trener jeg mest med godbiter, da jobber han som en helt!  Min er også flink til og gå i bånd og kan gå løs de fleste steder det ikke er dyr. Ser han dyr vil han jage de, men det er nok fordi han hekter seg på aussien som er vill etter vilt.

Fordelene jeg liker med collie (korthåret!) er det myke og gode lynnet, at de er middels aktive, lojale og vennlig instilt, jobber greit, god avknapp, korthåret og har en flott størrelse. Også synes jeg de er svært spesielle og vakre!

Ulempene synes jeg er røyting og lyd. De kan bjeffe ganske mye, og noen av de kan være vriene å få til å slutte med dette, rett og slett fordi de ikke klarer å styre seg. Min bli 3 år, og kan fremdeles skravle endel, selvom han ikke får lov til å bråke, og han vet det.

Mtp helse så er det ikke så mye HD på de korthårede som på de langhårede har jeg skjønt, AD er jeg ikke sikker på. Det er viktig å følge med på øynene, da det kan være endel øyesykdommer. Avlsdyr må være øyelyst. Atopisk dermatitt forekommer sporadisk, jeg ville spurt ut oppdretter ang dette, da det er mye som er 'hysj hysj' eller 'aldri hørt om'. Min collie har dårlig helse, han er fri for HD og AD, men har atopisk dermatitt og lavt stoffskifte. Like vel vil jeg satse på rasen igjen, når det passer med en til hund i huset.

Eurasier har jeg ingen spesiell erfaring med, men jeg vil tro at som spisshunden den er, vil det nok være langt mer selvstendig, har mer jaktlyst og vil vel være noe seigere enn collie.  Spisshunder er ikke min type hund, er vel derfor jeg har gjetere, da jeg liker gjeterhund type hunder best. De virker for meg liksom litt smartere, men også mer full av f.

Dette er min korthåres herremann som snart er 3 år :)
12402010_10153671462145091_9689919168103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kortiser er også gærne etter mat og godbiter. Som regel så holder det å late som om at jeg har noe når jeg belønner, de glir så fort ned at de vet ikke alltid om de har fått det :aww: Men til gjengjeld så er mine langår det også med untagelse av hannhunden min når han var mellom 13 og 22 mnd gammel, da gikk det heldigvis over og han var tilbake til matgal. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig mange gode og utfyllende svar på spørsmålet mitt.  Jeg er jo fullt klar over at å sammenligne to raser også i tillegg to hunder fra  totalt forskjellige hundegrupper er nesten helt umulig i den settingen jeg setter det nå.  

Jeg har vell funnet ut at både Eurasier og Collie er to raser som kunne fått det bra hos oss og som vi ville trives med, men så er det de små detaljene, de små forskjellene som skal avgjøre hvilken det blir - og det er her vi sliter.  Vi liker næmlig begge to, tross deres veldig forskjellige utseende og væremåte.

Vi er jo som sagt en familie på fire, med to barn på 8 og 5 år. Barna er hundevandte fra før av da vi har hatt Engelsk springer spaniel og Welsh corgi pembroke, altså fuglehund og gjeterhund.   Vi har uten tvil vært utrolig fornøyd med begge raser, men vi kunne tenkt oss å utvide horisonten likevel å prøve noe nytt, det er alltid like spennende - men det gjelder jo da og gjøre god research slik at man finner en perfekt match.

Vi ønsker oss en hund som er med på turer da vi går mye tur, spesiellt jeg går mye tur i fjellet (3-4 fjellturer i uken), elsker familien sin (viktig at alle er like mye inkludert inni hundens hode og at den ikke velger ut favoritter hvor det lyser lang vei)  og som gjerne kunne vært med å trent både lydighet og vært litt med på utstillinger. 

Jeg tror vi har mye å tilby så de aller fleste raser hadde nok fått det bra her, men når vi nå skal velge så vil vi virkelig gjøre søket etter drømmehunden skikkelig.   Nå har vi gått igjennom det meste som er, så da sitter vi igjen med disse to flotte alternativene og veier for og imot.     Vanskelig å bli klok.:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, enda en ting:   Langhårs collie og Korthårs collie - har noen lyst å fortelle litt hva dere liker og syns?  Vi har vell tenkt i hovedsak på langhårs versjonen, men ble jo litt nysgjerrig på de skjønne fjesene på bildene lengre oppe :wub: hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange liker jo flere typer hunder like godt også, så det kan jo godt hende at dere blir like fornøyd uansett hvilken dere går for :) Jeg er litt sånn, jeg ønsker meg mange forskjellige raser fra forskjellige grupper, med forskjellig lynne, væremåte, bruksområde, pelstype, str og utseende, og jeg ønsker meg mange av dem like mye selv om mange av de jeg har på listen min over hodet ikke kan sammenlignes med hverandre. De har nå likevel forskjellige trekk som tiltaler meg på forskjellige måter og jeg tror jeg hadde kommet til å trives med alle sammen :) 

Kort/langhår collie, det sies jo at det er litt mer fart og "trøkk" i korthårs, at det er mer "brukshunden" av de to variantene, for det har vell vært litt mer fokus på bruks i korthårsavlen, men alt i alt så kommer det vell mest an på linjer og oppdrett. Man får jo langhårs som er født i korthårskull og de vil jo da selvsagt være som sine korthårede søsken bortsett fra pelsen (de har gjerne litt mindre pels enn "vanlig" langhår, men mer pels enn korthår), det finnes korthår fra linjer som ikke har hatt særlig fokus på bruksegenskaper og det finnes sikkert langhår fra linjer hvor det er fokus på bruksegenskaper og alt i mellom der. Og alt i alt så er vell ikke collien den heftigste brukshunden i verden uansett hvilken linjer den kommer fra, selv om det er litt forskjell på de forskjellige. :)  Pelsen er nok den største forskjellen på variantene.

Edit: Det beste dere kan gjøre ifht å avgjøre hva dere vil gå for/hva dere liker best er nok å treffe flest mulig individer av rasene og eierne deres, opplev hundene, snakk med eierne også se hva magefølelsen sier. Evt om dere stadig liker begge like godt så kan dere jo begynne å se etter aktuelle kull på begge raser og velg det kullet dere liker best, litt som om det skulle stått mellom to kull av samme rase hvor dere til sist måtte velge et av de, om du skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2016 at 9:03 PM, lillisho skrev:

Og ja, enda en ting:   Langhårs collie og Korthårs collie - har noen lyst å fortelle litt hva dere liker og syns?  Vi har vell tenkt i hovedsak på langhårs versjonen, men ble jo litt nysgjerrig på de skjønne fjesene på bildene lengre oppe :wub: hehe!


Jeg foretrekker korthåren.  Da slipper jeg å få med hele skogen inn etter tur :sleep:. Også synes jeg det er langt mellom pent pelsede collies! Jeg synes de fleste langhårs collies har for mye og for stor pels til at jeg i det heletatt synes det er noe pent eller funksjonellt.

Collie korthår og collie langhår er sånn ca samme rase, med ca samme standard, men noen forskjeller beskrives jo:

Collie Langhåret
Helhetsintrykk:
Framstår som en hund med stor skjønnhet, står med uanfektet verdighet, ingen deler er ute av proporsjon med helheten. Fysisk sterk og aktiv, uten klumpethet og uten spor av grovhet. Uttrykk av største viktighet. Det oppnås med perfekt balanse og kombinasjon mellom skalle og snuteparti, størrelse, fasong, farge og øyeplassering, samt korrekt plasserte og bårne ører.

Gemytt:
Vennlig innstilling uten spor av nervøsitet eller aggresjon. En god selskapshund, vennlig, munter og aktiv, snill mot barn og andre hunder.

Collie Korthåret
Helhetsintrykk:
Intelligent, våken og livlig. Virker uanfektet og verdig, velproporsjonert og harmonisk bygget. Skal fysisk bære preg av styrke og aktivitet uten å være klumpet eller grov. Uttrykket meget viktig og oppnås ved perfekt balanse mellom skalle og snuteparti, øynenes størrelse, form, farge og plassering samt korrekt ansatte og bårne ører.

Gemytt:
Glad og vennlig. Aldri nervøs eller aggressiv


-----

Så man kan jo konkludere med at en korthåret collie vil være mer aktiv, tenktende og impulsiv -men glad og vennlig!  Mens langhården kan virke noe roligere, avbalansert og mer 'voksen' -men vennlig og snill mot de fleste.

Legger ved linker til rasestandardene til begge rasene:

http://web2.nkk.no/filestore/Rasestandard/Collielanghret.pdf

http://web2.nkk.no/filestore/Rasestandard/Collie-kortharet-FCI-296.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...