Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i bånd. Gjør jeg det riktig?


BOP
 Share

Recommended Posts

Har en 10 uker gammel labrador. Han er den perfekte hunden og vi er kjempefornøyd, men det er spesielt ett punkt jeh kjenner meg usikker på. Har boken 100% positiv hverdagslydighet, valpen flytter hjemmefra og flere. Har fått mye hjelp og veiledning fra dem.

Lufting i bånd

Hva er riktig å gjøre når valpen legger seg ned eller setter seg ned på lufteturen rett utenfor der vi bor? Stort sett er han positiv til å følge med, men noen ganger sier det stopp. Han sitter/ligger helt i ro og ser egentlig litt "care face" ut. I begynnelsen satt jeg meg ned og gjorde det samme som ved innkalling, og gav godbit når han kom. Etterhvert har jeg begynt å bære han med meg istedenfor da jeg ble litt redd for at det var belønningen som har ført til at det har blitt slik. Usikker på om det å bære han i en situasjon hvor han ikke ønsker å gå mer vil gjøre han bortskjemt, og om det å lokke han med godbit for å fortsette er en bedre løsning. Roser mye når han går pent med belønningsord og godbit. 

Noen tips eller erfaringer med dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er liten, kanskje han rett og slett blir sliten? Om du har tid å bare la ham sitte litt er vel det det beste, har du ikke kan du jo bære ham med deg. Det kan være han bare trenger en liten pause, det er mange inntrykk å ta inn og små valper blir fort slitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er jo forskjellig og i så ung alder så hadde jeg ikke tatt det så tungt tror jeg, men heller bare tuslet rundt å latt valpen bestemme tempo, selv om jeg på sikt absolutt ønsker hunder som kan og vil gå langt og i greit tempo. Evt så ville jeg prøvd å gå plasser den kan gå løs/i langline også prøvd å bare rusle avgårde selv å la valpen komme etter uten å rope på den eller noe. Mest sannsynlig vil den jo ikke ligge igjen alene når du kommer et vist stykke bort fra den. Har man en litt "lat" valp av natur så er det kanskje også bedre å ta flere små runder enn færre og lengre runder, og evt kanskje kjøre litt intervaller hvor man har fokus på å gå (dog på valpepremisser enda) også heller sette seg ned litt sammen etter en stund også gå litt igjen etter en pause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...