Gå til innhold
Hundesonen.no

Munnkurv tabbe


newbie75
 Share

Recommended Posts

Ja, nå har jeg gjort en stor tabbe. Ta munnkurven rett på uten å lese på forhånd at man skulle jo gjøre det gradvis og ikke bare 1-2-3 nå har du munnkurv. 

Gå på tur med hunden nå: 

han prøver å ta munnkurven av med å dytte seg selv etter bakken som en bulldozer, ruller rundt i gresset, prøver å ta det av med bena sine. Når han går noe så har han hodet kun nede og snuser rundt. Er en sånn nettmunnkurv, den er over snuten og han kan ta imot godbit eller pese osv. 

I dag fikk han et lite sår på snuten for han dyttet snuten over bakken og traff en liten tregren. 

Har prøvd i to dager nå, på flere turer men virker ikke som han aksepterer den. Kan jo ikke la han skade seg heller i sine forsøk å ta den av. Er det bare å gi opp hele munnkurven ? 

Utfordringenen da er at han hopper høytt og biter etter hånden, sist så rev han  kraftig i jakke så jeg ble rett og slett litt småredd. Før Munnkurv bruk så prøvde jeg å binde rundt stolper, avledning, stå på båndet men hadde håpet å få lært han å gå fint da etter sommerferien er over så hadde det vært greit at 14 åringen kunne lufte han litt etter skolen.

Noen råd ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Om du et så usikker på hunden din at du føler for å putte på den munnkurv så fins det bare to råd egentlig: meld deg på kurs og få seg en privattime med en flink instruktør. Jo mer usikker du er på hunden din jo verre blir det. Gjør det nå! 

Har du kontaktet oppdretteren? Kanskje de har noen råd? Mange oppdrettere stiller opp om man reiser til de og bruker noen timer gratis med råd og vink om håndtering. 

Og når du ikke klarer håndtere hunden din så skal du ikke forvente at 14 åringen klarer det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en omplasserings blandingshund. Første kurs her er i slutten av august og det er en stund til. 

Utenom det å hoppe og glefse etter/bite så er han verdens skjønneste. Mestparten av turen går fint, er bare når vi snur for å gå hjem at han blir vill. 

Hvordan ville du håndtert det ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, newbie75 skrev:

Ja, nå har jeg gjort en stor tabbe. Ta munnkurven rett på uten å lese på forhånd at man skulle jo gjøre det gradvis og ikke bare 1-2-3 nå har du munnkurv. 

Gå på tur med hunden nå: 

han prøver å ta munnkurven av med å dytte seg selv etter bakken som en bulldozer, ruller rundt i gresset, prøver å ta det av med bena sine. Når han går noe så har han hodet kun nede og snuser rundt. Er en sånn nettmunnkurv, den er over snuten og han kan ta imot godbit eller pese osv. 

I dag fikk han et lite sår på snuten for han dyttet snuten over bakken og traff en liten tregren. 

Har prøvd i to dager nå, på flere turer men virker ikke som han aksepterer den. Kan jo ikke la han skade seg heller i sine forsøk å ta den av. Er det bare å gi opp hele munnkurven ? 

Utfordringenen da er at han hopper høytt og biter etter hånden, sist så rev han  kraftig i jakke så jeg ble rett og slett litt småredd. Før Munnkurv bruk så prøvde jeg å binde rundt stolper, avledning, stå på båndet men hadde håpet å få lært han å gå fint da etter sommerferien er over så hadde det vært greit at 14 åringen kunne lufte han litt etter skolen.

Noen råd ?

 

Mine har fått god tid til tilvenning av munnkurv, eller ihvertfall den ene av dem, men ingen av dem aksepterer den fordi om. De aksepterer å få den på, de kan sitte pent å vente på en godbit, de kan la den være i fred i korte perioder av gangen om de får beskjed om det og de glemmer den når vi er ute å gjør gøyale ting som feks ski eller sykkel, så lenge vi er i bevegelse that is, alt ellers så er det eneste som står i deres hode å få av seg den der ekle tingen, selv om de har brukt den mye i perioder, selv med tilvenning. Noen hunder liker det bare ikke. Du kan godt bruke den uansett, men da må du korte inn båndet å gi beskjed om at han skal la den være å så sørge for å hindre han i å prøve å gni den av seg. Kanskje blir han vandt til den, kanskje ikke, det må du nesten bare prøve å se, men du må hindre hans forsøk i å ta den av seg. 

Er det lenge til kurs så se om det kanskje er mulighet for at noen kan gi dere en privattime? Det er veldig dumt om dere skal bli redd for han oppe i det hele her, og et tips til deg/dere, selv om dere ønsker at 14 åringen skal kunne lufte hunden etter skolen når den starter igjen så ta og glem det et lite øyeblikk. Er hunden klar til da så er den det og det er flott, viss ikke så blir det garantert ikke bedre av at dere stresser mot et uoppnåelig mål og det er jo ikke verdens undergang, betyr jo bare at hunden må holde seg litt lengre, men det greier de. Sånne her ting krever gjerne litt arbeid, en metode som brukes over tid til det synker inn og hunden lærer. Akkurat hvor lang tid er vanskelig å si, det varierer, men det siste dere trenger er en tidsfrist å forholde dere til. Dere må finne en metode, velge den og holde dere til den så lenge som nødvendig. Begynner dere å prøve masse forskjellig så blir det bare vanskelig for hunden å forstå å ting tar lengre tid. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, newbie75 skrev:

Er en omplasserings blandingshund. Første kurs her er i slutten av august og det er en stund til. 

Utenom det å hoppe og glefse etter/bite så er han verdens skjønneste. Mestparten av turen går fint, er bare når vi snur for å gå hjem at han blir vill. 

Hvordan ville du håndtert det ? 

 

 

Jeg ville testa å gå en runde (altså ikke snu, bare gå i ring).
Da blir det ingen "brudd" i turen å gire seg opp over.
De aller fleste steder er det mulig å lage seg en sånn type turrute.
Ikke sikkert det hjelper i det hele tatt, men er en veldig enkel ting å prøve på, som umulig kan ødelegge annen trening :) 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering, byttet til halti og det er en drøm å gå på tur med han nå. Ingen hopping og glefsing og drar ikke i det hele tatt. Tenker at vi prøver dette en stund og så tester å fjerne halti helt for å se om han har knekt koden å gå fint. 

Tok han på stranden i går og lot han løpe langt i linje, han ble veldig glad for å kunne løpe i full fart ut i vannet og sprette rundt og løpe friere rundt. 

Vet et at tidligere eier ikke brukte linje på han, så var nok en ny      opplevelse. tenker at slike turer 3x i uken til å begynne med vil gjøre han litt godt. Ropte kom og begynte å gå andre veien, men han hørte kun på det når han skjønte at det ventet en godbit. 

 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, newbie75 skrev:

 Ropte kom og begynte å gå andre veien, men han hørte kun på det når han skjønte at det ventet en godbit. 

 

Det gjør ingenting, du kan fint fortsette med det en god stund. Når han får belønning hver gang han kommer så vil det etterhvert bli en vane og du kan variere og fade ut belønningen etterhvert. Men det viktige nå er å etablere adferden. Et steg nærmere for hver gang han kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...