Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpedagbok: Aussien Balder, førstegangseier


Steinkaster
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Steinkaster skrev:

 

Er en vannstråle virkelig for mye?

En elghundvalp/unghund jeg vet av som ble sprutet vann på pga bjeffing fikk store problemer hos veterinær da de skulle sprute sprit på beinet før det ble satt veneflon. For en ung hund som var kraftig påvirket av huggormbitt kan det være veldig kritisk.. Han ble helt hysterisk bare ved å se flaska, selv om han var i veldig dårlig form..

 

ellers; veldig søt er han! :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lenge siden jeg har oppdatert her nå, glemte det bort en stund! Alt går veldig, veldig bra. Nå har det virkelig begynt å bli kult å ha hund. Han er 9mnd gammel nå, og har vesentlig mer arbeidslys

Jeg blir faktisk litt stressa av å lese det du skriver her, jeg, og lurer på om det er du eller valpen som er mest stressa?  Valper biter, det slutter de med etter hvert, som regel helt uavhengig a

Jeg har nylig fått meg en liten kompis, og jeg har lyst til å huske litt på hvordan denne valpetida er. Jeg tenkte jeg bare kunne lage et notat på telefonen min, men kjenner jeg meg selv rett, kommer

Posted Images

3 timer siden, Steinkaster skrev:

Jeg puttan i bur og hørte på piping og bjeffing i et kvarterstid før det roet seg. Deilig! Dagen i dag startet brutalt (masse biting og energi fra sekundet jeg slapp ham ut av buret), men det har vært rolig de siste timene, så nå sover han.

Er en vannstråle virkelig for mye?

Så flott :) Tydelig at han var veldig sliten da :) 

Ang. vann, så synes ikke jeg det er greit å gjøre det på en liten valp. Jeg synes generelt ikke dette med vannsprut på hund er noe særlig. Det finnes greiere måte å jobbe med utfordringer på, for hundens del ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sprute vann på ham er nok bare en kortsiktig løsning på problemet. Aussien er både seig og smart, og du må ligge et hakk foran han. Hvilke situasjoner biter han? Antakeligvis alle, fordi han er en valp. Jeg ville fortsatt å bruke det som fungerer, overse og gå vekk fra ham. Biter han i andre ting, så er det helt greit, det er deg og andre mennesker han ikke skal bite i. Evnt et  mørkt, strengt og drittkjipt *NEI*, så går du vekk fra ham tvert! Han trenger en kosekvent oppdragelse, ikke gi deg.

Har evnt kanskje oppdretter noen tips til hvordan du skal håndtere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall ville jeg hatt bånd klart, bundet fast til noe og satt han i båndet når han får biteraptus. Ta fra han leker og tyggeting slik at det blir passelig kjipt å sitte der. Ikke gå fra ham, men sett deg akkurat så langt unna at han ikke når deg og ikke gi ham noe oppmerksomhet. Når han har roa seg helt ned så kan du slippe han løs igjen. Om det så starter på nytt, tilbake i båndet igjen.

En aussie er såpass smart at det skal i utgangspunktet ikke mange rundene til med dette før han skjønner at det å være skikkelig drittvalp er fryktelig kjedelig.

Det eneste du skal være forsiktig med er å sette han i "skammehjørnet" dersom bitinga skyldes at han er dønn overtrøtt, sulten og burde fått mat e.l. Er kun for å ta kål på "rampebitinga" at dette bør brukes. Vannpistolen din kan du bare kaste til h...e evt få noen til å sprute deg ned med en vannslange hver gang de mener du gjør noe galt, så ser du hvor "feil" det blir.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at valpebiting går over :-) Plutselig er det faktisk helt borte. Gi han noe annet å tygge på evt en timeout. Vannspruting er ikke noe man bruker i hundetrening, ikke at hunden fåt vondt av en stråle vann men det finnes så mye bedre måter å arbeide med problemet på ? Det kan være ganske ekkelt/ubehagelig å bli sprutet på for valpen/hunden. Da vil det lett bli en negativ situasjon mellon dere. Valpebiting går over, ingen grunn til å påføre noe ubehag på en så naturlig ting :-)

 

Kjekt å høre at det funket med kortere økter og mer pauser på kurs :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Red Merle said:

Å sprute vann på ham er nok bare en kortsiktig løsning på problemet. Aussien er både seig og smart, og du må ligge et hakk foran han. Hvilke situasjoner biter han? Antakeligvis alle, fordi han er en valp. Jeg ville fortsatt å bruke det som fungerer, overse og gå vekk fra ham. Biter han i andre ting, så er det helt greit, det er deg og andre mennesker han ikke skal bite i. Evnt et  mørkt, strengt og drittkjipt *NEI*, så går du vekk fra ham tvert! Han trenger en kosekvent oppdragelse, ikke gi deg.

Har evnt kanskje oppdretter noen tips til hvordan du skal håndtere dette?

Han biter i alle situasjoner ja, og det hører til når han er valp. Men det er egentlig bare problematisk på morgenen etter at han har vært i ro lenge, og det er ganske ille når han er overtrøtt, men da legger jeg jo ham bare i bur, og da går det forholdsvis rolig for seg. Jeg har spurt oppdretter, men ikke fått noe svar!

Han har et inngjerdet området i stua som han er i alene når jeg trenger en time-out, og det funker veldig bra.

1. Gi ham noe annet å bite på enn meg når han oppsøker meg (dette funker noen ganger, og er faktisk veldig koselig)

2. Rolig "nei" og gå vekk når han begynner å bite

Det første problemet med nummer to, er at potensielt alt er en leke. Han biter på buret sitt, biter på grindene jeg har satt opp, biter på matta i buret sitt, biter på listene. Og det er helt greit, jeg bryr meg ikke så mye om de listene, men når poenget med å gå vekk fra ham når han biter er å "fjerne moroa", føler jeg at det hjelper lite når det bare er å snu skallen, så er det noe annet moro like ved.

Det er også blitt problematisk på morgenen. Jeg har prøvd forskjellige bukser som jeg innbiller meg ikke gir ham like mye feedback når han biter og drar, men til ingen nytte. Jeg kan gjerne stå der i en tettsittende olabukse som han biter og drar i uten at han gir seg. Han har skjønt at det går an å hoppe etter boxeren når jeg ikke har på bukse. Boxeren tør jeg av åpenbare årsaker ikke å ta av. Jeg får fingerne mine inn i munnen hans og åpnet og fjernet ham, da får han gjerne tak i klokka mi. Den har jeg begynt å ta av på morgenen, så nå går han etter fingerne, dette gjør vondt, jeg får ham vekk, han får tak i buksa igjen. Jeg har ikke lyst til å rykke meg bena for kjapt så jeg tråkker på ham eller river ut en tann.

Og jeg har tålmodighet så det holder til dette, men jeg må liksom tisse innimellom jeg også. Så det er da jeg tar frem vannpistolen og gir et lite sprut, så jeg får 2 sekunder til å komme meg unna.

Han er smart ja, og hittil merker jeg mest til intelligensen hans når han driver med ting han ikke burde. Han flytter på buret sitt så han kan gnage på boksen som ligger bak, og han blir flinkere for hver gang. Også har han lært hvor han skal dytte og dra i grinda på den ene siden for at det skal åpne seg en liten luke på den andre. Jeg "forsterker" grinda ofte, og da finner han på noe annet... dette er jo irriterende, men også morsomt å observere, for dette er jo virkelig problemløsing i praksis.

13 hours ago, Bjornal said:

I verste fall ville jeg hatt bånd klart, bundet fast til noe og satt han i båndet når han får biteraptus. Ta fra han leker og tyggeting slik at det blir passelig kjipt å sitte der. Ikke gå fra ham, men sett deg akkurat så langt unna at han ikke når deg og ikke gi ham noe oppmerksomhet. Når han har roa seg helt ned så kan du slippe han løs igjen. Om det så starter på nytt, tilbake i båndet igjen.

En aussie er såpass smart at det skal i utgangspunktet ikke mange rundene til med dette før han skjønner at det å være skikkelig drittvalp er fryktelig kjedelig.

Det eneste du skal være forsiktig med er å sette han i "skammehjørnet" dersom bitinga skyldes at han er dønn overtrøtt, sulten og burde fått mat e.l. Er kun for å ta kål på "rampebitinga" at dette bør brukes. Vannpistolen din kan du bare kaste til h...e evt få noen til å sprute deg ned med en vannslange hver gang de mener du gjør noe galt, så ser du hvor "feil" det blir.

Dette med båndet skal jeg prøve!

Nå har alle som har svart vært negativ til sprutingen, så da slutter jeg selvfølgelig med det. Men jeg har da aldri sagt at jeg spruter ham ned hver gang jeg mener han gjør noe galt, hvor i all verden får du det fra?

2 hours ago, Shlush said:

Vil bare si at valpebiting går over :-) Plutselig er det faktisk helt borte. Gi han noe annet å tygge på evt en timeout. Vannspruting er ikke noe man bruker i hundetrening, ikke at hunden fåt vondt av en stråle vann men det finnes så mye bedre måter å arbeide med problemet på ? Det kan være ganske ekkelt/ubehagelig å bli sprutet på for valpen/hunden. Da vil det lett bli en negativ situasjon mellon dere. Valpebiting går over, ingen grunn til å påføre noe ubehag på en så naturlig ting :-)

 

Kjekt å høre at det funket med kortere økter og mer pauser på kurs :-)

Det er liksom jeg som er den kuleste tyggeleken! Time-out vet jeg helt ærlig ikke hvordan jeg skal få til, annet enn å legge ham i et tomt bur uten matte. Samtidig er det 100% uaktuelt for meg å bruke buret som noen slags form for straff, så det kan jeg jo ikke gjøre. Kanskje om tre måneder begynner det å roe seg smått om senn. Kanskje om seks måneder, kanskje om et år. Kanskje det blir veldig mye bedre så fort tannfellingen begynner, man vet aldri hva som kommer til å skje. Jeg er bare redd for at jeg gjør noe som jeg tror skal bremse bitingen, men som ikke gjør det, eller enda verre, oppmuntrer til at den skal fortsette.

Til slutte vil jeg legge til at jeg spurte hva instruktørene synes om sprutingen i går, og de sa dette var helt greit. Men som sagt, det er ikke noe jeg kommer til å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk litt stressa av å lese det du skriver her, jeg, og lurer på om det er du eller valpen som er mest stressa? 

Valper biter, det slutter de med etter hvert, som regel helt uavhengig av hva du gjør eller ikke. Om valpen er helt rabiat, så kan du forsøke å holde den fast. Ta tak i halsbåndet og hold den fast (ikke noe sinne eller noe annet, bare vær nøytral) - når valpen blir roligere, slipper du rolig opp grepet, blir den villere holder du fastere. Det har hjulpet godt på alle mine valper opp gjennom årene. Da trenger du ikke å putte den i bur heller - da er det mer DU som bestemmer at det skal være ro - ikke en passiv innretning som buret er. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fortsatt en ganske ung valp, men du har jo en aktiv rase. Hvordan er det med aktiviseringen? Og hvordan leker du med valpen? Det jeg har gjort med mine når de har vært små, er at når de våkner, så er det ut å tisse. Jeg bor i blokk, så med sistevalpen ble det vanskelig å aktivisere den løs ute her hjemme, men om du har hage eller noe, kan du jo f.eks. la han få frokosten sin på plenen i stedet for i skåla. Det gir litt aktivisering som gjør han litt sliten samt roer han ned. Når du kommer inn, om han fortsatt har energi som må ut, så ville jeg satt meg på gulvet med han og lekt med leker. Dra leken bortover gulvet slik at det blir en jakt, lage kjekke lyder med stemmen, trille på en ball etc. Noe han synes er kjekt som får han til å samhandle med deg gjennom leken. Det bygger også verdig for lekene i seg selv, pluss du opprettholder lekedriven(noe som er lurt ift. videre trening, veldig kjekt å kunne bruke lek som belønning). Etter en slik økt, så skal han sove. Da legger du han enten i buret, eller holder han hos deg til han sovner. Det er viktig å ikke dra disse lekeøktene for langt slik at han blir overtrøtt. Dette vil forhåpentligvis redusere at han selvaktiviserer seg med å bite på ting som ikke er lov, både deg og inventar. 

Når han har sovet og våkner, så er det ut å tisse regner jeg med, og da kan du jo gå en liten tur. Trene litt innkalling, litt lette øvelser som sitt eller hva du måtte ønske. Etter tur, inn å sove. 

Du har en rase som har lett for å stresse, så jeg synes det er viktig å lære de fra de er små at etter aktivitet så skal de sove. Det hjelper også til at de faktisk får sovet så mye som de skal. Valper skal sove myyyye. 

Slik som dette; sove-styrt aktivitet-sove-styrt aktivitet etc. gjør jeg gjennom hele dagen når de er små, til de blir såpass store at du kan stole litt mer på at de aktiviserer seg selv på en riktig måte, med leker den har lov til og de selv skjønner når de skal avslutte og sove. 

Jeg vet ikke hvor lange turer du pleier å gå, men fra minien her var ca 10 uker, så kjørte vi til skogen og sosa rundt en times tid eller så. Vi gikk ikke så langt, men bare var der. Hilsa på folk og hunder vi måtte treffe osv. Når vi var på slike "lange" turer, så har jeg vært nøye med at lite skjer resten av dagen, for å ikke overstimulere. Da har mine stort sett sovet i ganske så mange timer etterpå, pga. det tar på mentalt å være ute i et spennende miljø så lenge. 

Når det gjelder tyggeting, hvis han ikke er så interessert i griseører etc. så går det an å kjøpe en liten kong til han, som du fyller med V&H, kanskje våt kattemat eller noe annet med masse lukt og smak, som du hiver i fryseren. Det hjelper litt på kløe i tennene å tygge på noe kaldt, samt at spising roer stress :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Steinkaster said:

Dette med båndet skal jeg prøve!

Nå har alle som har svart vært negativ til sprutingen, så da slutter jeg selvfølgelig med det. Men jeg har da aldri sagt at jeg spruter ham ned hver gang jeg mener han gjør noe galt, hvor i all verden får du det fra?

Det er liksom jeg som er den kuleste tyggeleken! Time-out vet jeg helt ærlig ikke hvordan jeg skal få til, annet enn å legge ham i et tomt bur uten matte. Samtidig er det 100% uaktuelt for meg å bruke buret som noen slags form for straff, så det kan jeg jo ikke gjøre. Kanskje om tre måneder begynner det å roe seg smått om senn. Kanskje om seks måneder, kanskje om et år. Kanskje det blir veldig mye bedre så fort tannfellingen begynner, man vet aldri hva som kommer til å skje. Jeg er bare redd for at jeg gjør noe som jeg tror skal bremse bitingen, men som ikke gjør det, eller enda verre, oppmuntrer til at den skal fortsette.

Til slutte vil jeg legge til at jeg spurte hva instruktørene synes om sprutingen i går, og de sa dette var helt greit. Men som sagt, det er ikke noe jeg kommer til å fortsette med.

Mener selvfølgelig ikke at du spruter han ned hver gang han gjør noe galt, men satte det litt på spissen. Og vedr. timeout - det å sette han slik i båndet ER en form for timeout som vanligvis er ekstremt effektivt på de mer smartere rasene. Det at instruktører på kurs derimot mener at det er helt ok å sprute på valpen med vannpistol som en korreksjon er i mine øyne litt horribelt - det er på en måte bare ikke slikt man gjør.

Om det er noe trøst, så har jeg veldig stor sympati for bitinga, da whipsevalpen her også har vært av den ekstreme sorten. Jeg har pr d.d. selv om hun er nesten 7 mnd nå ikke ett eneste teppe eller rye på gulvet, og div steder er det "dekorert" med biltema-grinder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjornal skrev:

Mener selvfølgelig ikke at du spruter han ned hver gang han gjør noe galt, men satte det litt på spissen. Og vedr. timeout - det å sette han slik i båndet ER en form for timeout som vanligvis er ekstremt effektivt på de mer smartere rasene. Det at instruktører på kurs derimot mener at det er helt ok å sprute på valpen med vannpistol som en korreksjon er i mine øyne litt horribelt - det er på en måte bare ikke slikt man gjør.

Det er også greit å ta med i betraktningen at TS er førstegangseier. Det er en jungel informasjon i hundemiljøet. Når en instruktør, som skal kunne hund, synes det er greit med vannsprut, så er det ikke så rart at man som førstegangseier stoler på dette :) Det er ikke alltid godt å vite hva som er gode råd og hva som er mindre gode råd. Det å bruke vannsprut for diverse ting på hund er ganske vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjornal skrev: Mener selvfølgelig ikke at du spruter han ned hver gang han gjør noe galt, men satte det litt på spissen. Og vedr. timeout - det å sette han slik i båndet ER en form for timeout som vanligvis er ekstremt effektivt på de mer smartere rasene. Det at instruktører på kurs derimot mener at det er helt ok å sprute på valpen med vannpistol som en korreksjon er i mine øyne litt horribelt - det er på en måte bare ikke slikt man gjør.

Det er også greit å ta med i betraktningen at TS er førstegangseier. Det er en jungel informasjon i hundemiljøet. Når en instruktør, som skal kunne hund, synes det er greit med vannsprut, så er det ikke så rart at man som førstegangseier stoler på dette [emoji4] Det er ikke alltid godt å vite hva som er gode råd og hva som er mindre gode råd. Det å bruke vannsprut for diverse ting på hund er ganske vanlig. 

Glemmer at ikke alle folk har hatt hund i ca hundre år jeg ;)

Trodde dog seriøst at dressur med straff som vannpistol og det som er mye verre var avskaffet nå, men er nok dessverre noen av "den gamle skolen" igjen. Er i alle fall ikke slik jeg instruerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bjornal skrev:

Glemmer at ikke alle folk har hatt hund i ca hundre år jeg ;)

Trodde dog seriøst at dressur med straff som vannpistol og det som er mye verre var avskaffet nå, men er nok dessverre noen av "den gamle skolen" igjen. Er i alle fall ikke slik jeg instruerer...

Ikke jeg heller, men det å være instruktør sier ikke nødvendigvis noe om kunnskap. Instruktører har forskjellige verdier og metoder, akkurat som resten av hundefolket. Det avhenger jo av hvor man har tatt instruktørutdannelsen og hva man selv har tro på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bjornal skrev: Glemmer at ikke alle folk har hatt hund i ca hundre år jeg [emoji6]

Trodde dog seriøst at dressur med straff som vannpistol og det som er mye verre var avskaffet nå, men er nok dessverre noen av "den gamle skolen" igjen. Er i alle fall ikke slik jeg instruerer...

Ikke jeg heller, men det å være instruktør sier ikke nødvendigvis noe om kunnskap. Instruktører har forskjellige verdier og metoder, akkurat som resten av hundefolket. Det avhenger jo av hvor man har tatt instruktørutdannelsen og hva man selv har tro på. 

Helt klart og veldig enig. Men skal vi slutte å avspore tråden til eieren av den søte lille åssyfløffballpirayaen? Så kan vi evt kjøre treningsmetodikk-diskusjon i kjeller'n :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Steinkaster Hvilken hundeskole går dere hos? Siden du bor i Tønsberg vil jeg anbefale GiLabb hundeskole :) De er veldig særiøse og bruker kun positiv forsterkning klikker/godbit. Slik jeg har opplevd dem er de enormt gode til å lære bort til mennesker, hvordan man skal lære opp hunden. Alltid behjelpelige med tips og triks. Gikk første kurs hos dem med aussien min da hun var valp, og bruke de igjen med kortisen 6 år etter. Veldig god hundeskole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Siri said:

Jeg blir faktisk litt stressa av å lese det du skriver her, jeg, og lurer på om det er du eller valpen som er mest stressa? 

Valper biter, det slutter de med etter hvert, som regel helt uavhengig av hva du gjør eller ikke. Om valpen er helt rabiat, så kan du forsøke å holde den fast. Ta tak i halsbåndet og hold den fast (ikke noe sinne eller noe annet, bare vær nøytral) - når valpen blir roligere, slipper du rolig opp grepet, blir den villere holder du fastere. Det har hjulpet godt på alle mine valper opp gjennom årene. Da trenger du ikke å putte den i bur heller - da er det mer DU som bestemmer at det skal være ro - ikke en passiv innretning som buret er. 

Dette prøvde jeg i dag, og jeg tror ikke dette er noe for meg. Men jeg skal gi det fler forsøk. Etter 5 minutter med å forsøke å holde ham fast virker han mer gira enn rolig. Jeg fikk liksom bare "åja, skal vi ha brytekamp? Gøy!"-respons av dette.

Spoiler
21 hours ago, Sprettballen said:

Du har fortsatt en ganske ung valp, men du har jo en aktiv rase. Hvordan er det med aktiviseringen? Og hvordan leker du med valpen? Det jeg har gjort med mine når de har vært små, er at når de våkner, så er det ut å tisse. Jeg bor i blokk, så med sistevalpen ble det vanskelig å aktivisere den løs ute her hjemme, men om du har hage eller noe, kan du jo f.eks. la han få frokosten sin på plenen i stedet for i skåla. Det gir litt aktivisering som gjør han litt sliten samt roer han ned. Når du kommer inn, om han fortsatt har energi som må ut, så ville jeg satt meg på gulvet med han og lekt med leker. Dra leken bortover gulvet slik at det blir en jakt, lage kjekke lyder med stemmen, trille på en ball etc. Noe han synes er kjekt som får han til å samhandle med deg gjennom leken. Det bygger også verdig for lekene i seg selv, pluss du opprettholder lekedriven(noe som er lurt ift. videre trening, veldig kjekt å kunne bruke lek som belønning). Etter en slik økt, så skal han sove. Da legger du han enten i buret, eller holder han hos deg til han sovner. Det er viktig å ikke dra disse lekeøktene for langt slik at han blir overtrøtt. Dette vil forhåpentligvis redusere at han selvaktiviserer seg med å bite på ting som ikke er lov, både deg og inventar. 

Når han har sovet og våkner, så er det ut å tisse regner jeg med, og da kan du jo gå en liten tur. Trene litt innkalling, litt lette øvelser som sitt eller hva du måtte ønske. Etter tur, inn å sove. 

Du har en rase som har lett for å stresse, så jeg synes det er viktig å lære de fra de er små at etter aktivitet så skal de sove. Det hjelper også til at de faktisk får sovet så mye som de skal. Valper skal sove myyyye. 

Slik som dette; sove-styrt aktivitet-sove-styrt aktivitet etc. gjør jeg gjennom hele dagen når de er små, til de blir såpass store at du kan stole litt mer på at de aktiviserer seg selv på en riktig måte, med leker den har lov til og de selv skjønner når de skal avslutte og sove. 

Jeg vet ikke hvor lange turer du pleier å gå, men fra minien her var ca 10 uker, så kjørte vi til skogen og sosa rundt en times tid eller så. Vi gikk ikke så langt, men bare var der. Hilsa på folk og hunder vi måtte treffe osv. Når vi var på slike "lange" turer, så har jeg vært nøye med at lite skjer resten av dagen, for å ikke overstimulere. Da har mine stort sett sovet i ganske så mange timer etterpå, pga. det tar på mentalt å være ute i et spennende miljø så lenge. 

Når det gjelder tyggeting, hvis han ikke er så interessert i griseører etc. så går det an å kjøpe en liten kong til han, som du fyller med V&H, kanskje våt kattemat eller noe annet med masse lukt og smak, som du hiver i fryseren. Det hjelper litt på kløe i tennene å tygge på noe kaldt, samt at spising roer stress :)

 

Kjempeflott svar! Det har nok blitt mer miljøtrening enn aktivisering, og styrt lek er noe jeg må bli flinkere på. Når jeg leker med ham, blir det drakamper og jaktlek med taulekene hans, men jeg lar ham også leke litt alene. Så lenge det går rolig for seg, har jeg synes det har vært greit, men når det har gått fra rolig lek til voldsom herjing har jeg enten gått inn og dratt litt med ham, tatt vekk lekene, eller lagt ham i bur (når han ikke roer seg). Leken holder på i mellom 30 og 60 minutter, og han sover litt over en time mellom hver gang, men vi går alltid ut og tisser før jeg legger ham (tisse må vi alltid etter mat, søvn og lek). Men det høres ut som om jeg ikke bør la ham leke alene, og da skal jeg slutte med det.

Vi har ikke gått så innmari mange turer fordi jeg er redd for å gå for mye med ham. Det har vært begrenset til 2-3 turer i uka på 15-20min frem og tilbake til en park frem til nå. I tillegg har det vært veldig varmt noen dager, og han har en tendens til å bare legge seg ned i der hvor skyggen stopper, og slutte å gå - fullt forståelig.

Av aktiviteter, har vi:

- Jobbet mye med kontakt

- Jobbet masse, masse med innkalling

- Fått inn sitt og bli (kort avstand og tidsrom)

Og annen oppdragelse som å være rolig når vi hilser på mennesker. Jeg bor i en stor firemannsbolig, så det kommer og går folk hele tiden når vi er ute, så da tar vi det som en treningsøkt hver gang det kommer noen og vil hilse på valpen. Han får øvd seg på "nå må jeg være rolig, ellers får jeg ikke hilse i det hele tatt", og jeg får av og til øvd meg på "akkurat nå så passer det ikke å hilse".

Kaster jeg maten hans på plenen vil han ikke ha. Han spiser fortsatt litt dårlig (sikkert på grunn av varmen), men han spiser mer mat om jeg tar halvparten av maten hans og bruker den som godbit, også får han den andre halvparten til faste tider. Jeg pleier å kaste litt ost på plenen, det synes han er trivelig. Dette er fin mental trening, men jeg må jo finne på noe mer.

Han er interessert i griseører i forhold til å leke med dem og slenge de rundt. Også virker det som om han tygger og gnager på de når han ikke har noe annet å finne på, f.eks når jeg har ham i bur om natta, og det virker som om dette roer ham ned veldig faktisk. Litt dumt at jeg må fjerne alle andre fristelser først, menmen. Kong og mat skal jeg prøve!

20 hours ago, Bjornal said:

Mener selvfølgelig ikke at du spruter han ned hver gang han gjør noe galt, men satte det litt på spissen. Og vedr. timeout - det å sette han slik i båndet ER en form for timeout som vanligvis er ekstremt effektivt på de mer smartere rasene. Det at instruktører på kurs derimot mener at det er helt ok å sprute på valpen med vannpistol som en korreksjon er i mine øyne litt horribelt - det er på en måte bare ikke slikt man gjør.

Om det er noe trøst, så har jeg veldig stor sympati for bitinga, da whipsevalpen her også har vært av den ekstreme sorten. Jeg har pr d.d. selv om hun er nesten 7 mnd nå ikke ett eneste teppe eller rye på gulvet, og div steder er det "dekorert" med biltema-grinder.

Nei, det er kanskje dumt av meg å "stole blindt" på instruktører. Men det er veldig mange meninger om alt ute på nettet, og det føles bedre å føle på et menneske i instruktørdress enn en artikkel fra hvor som helst på nettet. 

Det er en stor trøst, og det er deilig å vite at jeg ikke er den eneste som ommøblerer hjemmet på grunn av en valp!

14 hours ago, Bjornal said:

Glemmer at ikke alle folk har hatt hund i ca hundre år jeg ;)

Trodde dog seriøst at dressur med straff som vannpistol og det som er mye verre var avskaffet nå, men er nok dessverre noen av "den gamle skolen" igjen. Er i alle fall ikke slik jeg instruerer...

Det er utelukkende positiv forsterkning det legges vekt på fra instruktørene sin side. Samtidig har jeg i pausene eksempelvis fått "tips" av andre kursdeltakere om å legge tunga på hunden mellom tennene dens når de biter, så de skal bite seg selv. Når instruktøren(e) sitter og hører på dette, og ikke sier at dette ikke er greit, får jeg jo inntrykk av at det er greit. Det blir en slags indirekte beskjed om at det er greit å la valpen bite seg sjøl hver gang den biter. Misforstå meg rett, jeg har virkelig ikke gjort dette med min egen valp.

Så ja, "sånne metoder" er kanskje ikke noe de lærer bort, men det er heller ikke noe de stopper kursdeltakerne å lære hverandre om.

12 hours ago, Red Merle said:

@Steinkaster Hvilken hundeskole går dere hos? Siden du bor i Tønsberg vil jeg anbefale GiLabb hundeskole :) De er veldig særiøse og bruker kun positiv forsterkning klikker/godbit. Slik jeg har opplevd dem er de enormt gode til å lære bort til mennesker, hvordan man skal lære opp hunden. Alltid behjelpelige med tips og triks. Gikk første kurs hos dem med aussien min da hun var valp, og bruke de igjen med kortisen 6 år etter. Veldig god hundeskole!

Jeg har gått hos Vestfold og Telemark Hundeskole (vths.no). Men jeg kommer nok til å prøve noe annet neste gang. Jeg har ikke hørt om GiLabb, men dette skal jeg sjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Steinkaster skrev:

Kjempeflott svar! Det har nok blitt mer miljøtrening enn aktivisering, og styrt lek er noe jeg må bli flinkere på. Når jeg leker med ham, blir det drakamper og jaktlek med taulekene hans, men jeg lar ham også leke litt alene. Så lenge det går rolig for seg, har jeg synes det har vært greit, men når det har gått fra rolig lek til voldsom herjing har jeg enten gått inn og dratt litt med ham, tatt vekk lekene, eller lagt ham i bur (når han ikke roer seg). Leken holder på i mellom 30 og 60 minutter, og han sover litt over en time mellom hver gang, men vi går alltid ut og tisser før jeg legger ham (tisse må vi alltid etter mat, søvn og lek). Men det høres ut som om jeg ikke bør la ham leke alene, og da skal jeg slutte med det.

Han må gjerne leke litt alene også, det er ikke det :) Så lenge han synes det er kjekt! Problemet er gjerne at å leke alene er mye kjedeligere enn å leke sammen med og da kan du raskt få at han biter på deg eller ting som ikke er lov, fordi da får han respons hos deg. All oppmerksomhet er bra oppmerksomhet, selv om den ikke er positiv:P Det er bedre å være i forkant, slik at han ikke får lagt seg til et slikt mønster når han ønsker oppmerksomhet :) Ved å være først ut og leke med han, før han begynner med biting på ting du ikke ønsker, så unngår du å belønne han for å være ramp.

Sitat

Vi har ikke gått så innmari mange turer fordi jeg er redd for å gå for mye med ham. Det har vært begrenset til 2-3 turer i uka på 15-20min frem og tilbake til en park frem til nå. I tillegg har det vært veldig varmt noen dager, og han har en tendens til å bare legge seg ned i der hvor skyggen stopper, og slutte å gå - fullt forståelig.

Du kan helt fint ta en slik tur hver dag. 15-20 min er ikke så lenge, du kan gjerne være ute lenger enn det. Det handler ikke nødvendigvis om å gå så fryktelig langt, men å bare være ute og utforske i valpens tempo. Det er gull! Gå litt tidlig om morgenen eller ut på kvelden når det er litt kjøligere ute, han har jo godt med pels, så det er veldig forståelig at han synes varmen blir litt mye. Valper har heller ikke utviklet skikkelig varmeregulering, så de sliter som regel med i varme og kulde enn voksne hunder gjør.

Sitat

Av aktiviteter, har vi:

- Jobbet mye med kontakt

- Jobbet masse, masse med innkalling

- Fått inn sitt og bli (kort avstand og tidsrom)

Og annen oppdragelse som å være rolig når vi hilser på mennesker. Jeg bor i en stor firemannsbolig, så det kommer og går folk hele tiden når vi er ute, så da tar vi det som en treningsøkt hver gang det kommer noen og vil hilse på valpen. Han får øvd seg på "nå må jeg være rolig, ellers får jeg ikke hilse i det hele tatt", og jeg får av og til øvd meg på "akkurat nå så passer det ikke å hilse".

Det høres kjempebra ut! Du fokuserer på de viktige tingene, fortsett med det!

Sitat

Kaster jeg maten hans på plenen vil han ikke ha. Han spiser fortsatt litt dårlig (sikkert på grunn av varmen), men han spiser mer mat om jeg tar halvparten av maten hans og bruker den som godbit, også får han den andre halvparten til faste tider. Jeg pleier å kaste litt ost på plenen, det synes han er trivelig. Dette er fin mental trening, men jeg må jo finne på noe mer.

Nei, hvis han ikke er så matglad enda, så skjønner jeg at han ikke gidder å lete opp maten, hehe. Lurt å bruke maten i trening :)

Sitat

Han er interessert i griseører i forhold til å leke med dem og slenge de rundt. Også virker det som om han tygger og gnager på de når han ikke har noe annet å finne på, f.eks når jeg har ham i bur om natta, og det virker som om dette roer ham ned veldig faktisk. Litt dumt at jeg må fjerne alle andre fristelser først, menmen. Kong og mat skal jeg prøve!

Da min siste var valp, så ble hun veldig fort lei av griseører. Hun synes det er godt av og til, men ikke for ofte. Da gidder hun ikke å spise det, så det er smak og behag :) Kong er fint å bruke, for da kan du variere hva han får, så han ikke blir lei. Du kan også prøve å gi han en blanding mellom V&H valp og tørrfôr om du har tilgang til V&H om du synes han er vanskelig å få i mat. De fleste hunder elsker det :) Jeg gav det til minsten, hun var heller ikke sånn superbegeistra for hele tørrfôret :) 

Det ser ut som dere har kommet veldig godt i gang med mye bra, så det er bare å fortsette med :) Bitingen vil gi seg til slutt, men det er jo utrolig slitsomt når det holder på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå har jeg ikke brukt noen av disse metodene selv,  men jeg klarer ikke å forstå at det er noe snillere/bedre å putte en valp i et lite bur en å gi den en sprut med vannpistol? 

Ellers synes jeg @Siri sin metode er god :) Og kanskje valpen trenger litt mer aktivitet? Mer tur og mindre leking?  Ta den med ut i skogen og gå en times tid. Med pauser hvor dere sitter og koser dere, valpen får løpe løs og koser seg og utforske i sitt eget tempo samtidig som den får brukt kroppen, utvikler god koordinasjon og får bli litt godsliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på 13 uker i skrivende stund, så våre er omtrent like gamle? Din er kanskje litt eldre? Kanskje dette innlegget er fullstendig upassende i denne tråden, men jeg føler veldig sterkt på dette med at valpetiden skal være en fin tid, og håper at noen av tankene mine i avhandlingen under kan være til nytte for deg. Jeg har vært der du er for mange år siden, hvis det er noen trøst.

Det er veldig kjedelig når man som førstegangseier ikke vet sin arme råd, og valpetiden kanskje ikke er helt som forventet, og man får motstridende råd når man ber om hjelp og ikke helt vet hvem man skal lytte til. Men trøsten er at denne valpebitingen går over uansett hva du gjør, så senk skuldrende og tenk på ting dere kan gjøre sammen som er morsomme for dere begge. Det være seg søksøvelser, lek (byttelek, lek med innlagte selvkontrolløvelser hvor hunden ikke får leken før den sitter, tar øyenkontakt, osv), enkle triks og ferdigheter, turer, kos. Bli kjent med hverandre og bestekompiser :)

Selv om det er viktig å ikke overstimulere unge valper, så er det helt klart mye de bør oppleve både fysisk og mentalt i denne alderen. Dessverre har det vært et vanvittig fokus på at valper tåler ingenting fordi en og annen valp er overstimulert, noe som har resultert i at alle valpeeiere er livredde for å overstimulere valpene sine, som igjen fører til mye unødig burbruk, redsel for overstimulering, og frustrasjon hos valp og eier. Så, senk skuldrene og go with the flow. Kos dere og la valpen (utrolig søt, forresten :wub:) vise deg hva den trenger, og hjelp den litt når den ikke vet sitt eget beste.

Tur:

En rolig tur på 15-20 minutter hver dag burde ikke være noe problem for enhver valp som er over den første babyfasen. Jeg bruker ofte sele + en litt lang, tynn line som bare får henge etter så valpen kan løpe rundt og undersøke verden i eget tempo. (Langs veien er han i kobbel, men jeg går lite jeg kan langs veien) Å gå tur i skogen eller på stranda er kjempefint, for der får han oppleve med alle sansene.

Miljøtrening:

I tillegg tåler min en miljøtrening på kanskje 30-60 minutter + kjøring (her må man være pragmatisk, om en uke skal vi på ferie og da blir det mye mer enn dette, men da gjelder det å være forberedt med fylt kong ol. så han får roet seg ned når det trengs, og kanskje droppe gåturene på dager med mye aktivitet). Når vi har gjort noe krevende den ene dagen, blir han gjerne ekstra trøtt eller aktiv den neste dagen. Da tar vi det litt med ro en dag.

Lek (drakamp, jage, kaste/hente, osv):

Bruker jeg ikke som aktivisering for å slite han ut. Tvert i mot tenker jeg på den som en forberedelse til trening. Lek skal bli den beste belønningen, og det grunnlaget legger vi nå. Derfor prøver jeg å bruke litt tid hver dag for at han skal lære seg å elske lek, og like viktig lære seg lekereglene. 

Mat:

Bruk måltidene til å trene på bli sittende, øyenkontakt, ligg osv uten å ruse frem når du setter ned skålen og vente på værsågod, og/eller å løpe frem til matskålen når du slipper halsbåndet og sier værsågod. Hvis valpen er lite interessert i maten kan du øve med godbiter først så den gjenkjenner leken til måltidene. Etterhvert vil valpen begynne å bruke disse nye ferdighetene for å be om action, og jo mer av de gode ferdighetene han tilbyr, desto mindre biting blir det :)

Tidtrøyte:

Hvis han trenger litt ekstra aktivitet og jeg vil ha fred, får han hundeleker med leverpostei, VOM, peanøttsmør ol som har ligget i fryseren så det blir ekstra krevende å få ut fyllet. Monstermouth, kong, osv: https://www.google.no/search?q=toy food dog

Vær kjedelig:

Valper trenger å lære seg å slappe av selv. Min strategi er å sette meg foran PCen (hvor jeg også jobber), for da blir han lei og gir opp på ett eller annet tidspunkt og går og legger seg på en pute ved siden av meg i stedet. Mange valper klarer ikke å slappe av selv og blir overtrøtte og plagsomme i stedet. Da kan en lekegrind eller lignende være en løsning, men for min er det ikke det siden han misliker å bli stengt inne.

Biting:

Valpen min biter egentlig ikke så mye, og jeg tenker mye på forebygging. Men når han først er i bitehumør så gjør jeg det som må til for å komme meg vekk. Kanskje jeg bare holder han med hodet vekk til han glemmer seg litt og jeg kan gå vekk. Biter han hardt og ingenting hjelper så holder jeg han så fast at han ikke får bitt. Kanskje kaster jeg en leke i motsatt retning og går fra han. Jeg unngår konfrontasjoner, unngår å hyle "au" og slike ting som noen mener virker (de har ikke virket på noen av mine valper, tvert imot!). Når jeg vet han er i pøbelhumør så prøver jeg å passe på å gi han en aktivitet mens han oppfører seg ok. Jeg har ikke lyst til lære han å pøble for å få oppmerksomhet, så jeg prøver å ligge i forkant eller å vente til han roer seg litt. Ofte er bitehumør et symptom på at han er sulten eller det kommer etter at noe skummelt/slitsomt/etc har skjedd, så det går til en viss grad an å forutse det.

 

De dagene vi ikke rekker miljøtreningen så går vi kanskje en ekstra tur, eller trener litt ekstra på enkle og morsomme ferdigheter. Vi prøver å få trent litt hver dag, men jeg ser at valpen min mest av alt trenger å få være med rundt og se at verden er et bra sted, så jeg prioriterer det. Også leker han en del med den voksne hunden min. Verandadøren står åpen hele dagen, så dette styrer de i stor grad selv (så lenge de begrenser seg, og det gjør de enn så lenge).

Nå skal det nevnes at jeg har hjemmekontor, og mellom 9 og 16 så skjer det veldig lite her på dagtid. Begge hundene ligger og sover mesteparten av tiden, kun avbrutt av ett måltid i 14-tiden og litt lek. Så om ettermiddagen er han fit for fight, og da går vi tur og sørger for litt miljøtrening samtidig. Ellers leker vi litt og trener litt. Og koser. Han er rask til å bite når vi koser, og da bare går jeg vekk FØR han eskalerer. Innimellom legger han seg på rygg og ligger salig mens jeg stryker han på magen.

Hvis jeg skal anbefale deg én bok som passer for en aktiv valp som din, må det være "Control Unleashed - The Puppy Program" av Leslie McDevitt. Du får kjøpt den både som paperback og e-bok, hvis du vil ha den allerede i dag. Det er den mest geniale boken som er skrevet for hundeeiere. Den tar ikke for seg valpebiting ol. men fokuserer på hvordan starte tidlig for å få en trenbar og grei voksen hund. Selvkontroll og å lære hvordan å få hunden til å håndtere verden og velge deg fremfor alt annet fristende er stikkord. Tankegangen passer for alle hundeeiere, selv om forfatteren har bakgrunn i agilitymiljøet. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2016 at 0:07 PM, Steinkaster skrev:

Dette prøvde jeg i dag, og jeg tror ikke dette er noe for meg. Men jeg skal gi det fler forsøk. Etter 5 minutter med å forsøke å holde ham fast virker han mer gira enn rolig. Jeg fikk liksom bare "åja, skal vi ha brytekamp? Gøy!"-respons av dette.

Du skal ikke FORSØKE å holde den fast, du skal HOLDE den fast. Du må ikke gi opp, det er DU som skal ha det siste ordet her, ikke valpen. Selvsagt vil valpen være supergira og sprelle og styre på når den aldri har vært vant til dette før, men etter hvert vil den skjønne at det ikke fungerer å sprelle og bite og være rabiat. Den vil skjønne til slutt at det ikke er lek... 

Og som Snusmumrik sier - gå mer tur. Valper trenger å få utfolde seg fysisk. Lek og hjernebry er faktisk mindre viktig. La den oppleve verden utenfor, ikke bare lek og styr med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare uttrykke min medfølelse over bitemonster...:| Jeg var mye fortvilet da valpen var i det verste bitehumør. Selv om man vet det går over..

En ting som fungerte innimellom her var å dyppe utslitte håndduker/kopptuer i vann, lage en knute og legge i fryseren. Lot så valpen få tygge når det var frosset, og tror det var litt lindrende for tennene. :) laget også hundeis ved å blande litt våtfor eller rå kjøttdeig i vann i en engangskopp , og fryse dette før jeg ga det til valpen. Dette både lindret, avkjølte og aktiviserte. 

Jeg fikk heller ikke til å holde fast min valp, så jeg satte meg og la henne under beina mine (under knærne), og holdt henne rolig nede uten å bruke hender og uten at hun nådde meg med tennene.  Ga henne tilbud om leke, men som regel var hun bare så overtrøtt at det var bare snakk om å holde ut til hun sovnet.  ikke noe jeg likte å gjøre, men det fungerte bedre enn å holde i halsbånd /sele. Min forrige valp kunne jeg holde rolig i armene, men ikke snakk om med denne. Så alle valper er forskjellige :ahappy:

Valpen din virker kjempesøt og helt normal, og du virker engasjert og flink. Jeg syns at båndet til min hund bare ble sterkere og sterkere etter hvert som vi ble kjent. Fant ut etter hvert hva som fungerte for min hund. Og det er viktig å være komfortabel selv med de metodene man skal bruke. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22 July 2016 at 11:55 AM, Snusmumrikk said:

Nå har jeg ikke brukt noen av disse metodene selv,  men jeg klarer ikke å forstå at det er noe snillere/bedre å putte en valp i et lite bur en å gi den en sprut med vannpistol? 

Ellers synes jeg @Siri sin metode er god :) Og kanskje valpen trenger litt mer aktivitet? Mer tur og mindre leking?  Ta den med ut i skogen og gå en times tid. Med pauser hvor dere sitter og koser dere, valpen får løpe løs og koser seg og utforske i sitt eget tempo samtidig som den får brukt kroppen, utvikler god koordinasjon og får bli litt godsliten.

I dag var jeg på besøk på sykehjemmet hvor moren min er, og etter 15-20 minutters gange ville han ikke roe seg, så jeg bandt ham fast i stolen jeg satt på, og han roet seg ikke. Så lot jeg han snuse rundt inne på rommet til mamma, kastet litt godbiter på gulvet i håp om at det skulle roe ham ned. Det gjorde det ikke. Jeg forsøkte å holde ham fast i bånd og kropp og nebb til han roet seg, men det gjorde han altså ikke. Jeg satt på ham i 15 minutter før jeg ga opp og gikk, etter at han gravde hull på shortsen min.

På vei hjem tok vi en lengre pause på en lekeplass hvor han fikk sovet litt, før vi gikk hjem, og jeg bar ham ca 1/3 av veien hjem fordi han ga tydelige tegn på at han var sliten. Så hadde jeg ham i bur, og han protesterte ikke, og han ligger fortsatt og sover. Og jeg får en mye bedre følelse i kroppen av dét, og jeg tror han synes det er mye mindre ****** i buret enn å bli holdt av meg.

Men jeg skal absolutt begynne å gå mer turer med ham! Han har mye bedre utholdenhet og "gå pent"-konsentrasjon nå enn han hadde før. Jeg har selv veldig trua på at å utforske skogsterreng (både for hund og menneske) er utelukkende bra så lenge man legger inn pauser, og intensiteten holdes innenfor rimelighetens grenser, så det blir det nok av fremover!

19 hours ago, Siri said:

Du skal ikke FORSØKE å holde den fast, du skal HOLDE den fast. Du må ikke gi opp, det er DU som skal ha det siste ordet her, ikke valpen. Selvsagt vil valpen være supergira og sprelle og styre på når den aldri har vært vant til dette før, men etter hvert vil den skjønne at det ikke fungerer å sprelle og bite og være rabiat. Den vil skjønne til slutt at det ikke er lek... 

Og som Snusmumrik sier - gå mer tur. Valper trenger å få utfolde seg fysisk. Lek og hjernebry er faktisk mindre viktig. La den oppleve verden utenfor, ikke bare lek og styr med deg. 

Når jeg møter andre hundeeiere, vet jeg som regel på forhånd hva de skal prate om, og det er gjerne hvor spesiell og unik deres egen hund er, og de forteller om spesielle egenskaper som gjør valpen deres ekstra spesiell. Spesielt på valpekurs var det sånn. Det er ikke sånn jeg ønsker å fremstå når jeg skriver dette, men er det én egenskap som gjør min valp litt spesiell, så er det at han **** ikke gir seg - sånn var det i bur den første uka, han holdt et ******* flere ganger i nesten en time. Han er full av guts. Kanskje det er en rasegreie, kanskje det er en individgreie, spiller ingen rolle. Men sånn er det med denne holdingen også. Han gir seg **** ikke, han skal ut. Men sånn var jo, og er fortsatt innimellom med buret sitt også, selv om han har lært å ikke hate det like mye. Han kan nok lære å bli holdt også (eller jeg kan lære meg å holde). Men da trenger jeg litt mer å gå på enn bare "hold ham til han roer seg". Hvordan skal jeg holde fire bein og en kropp og et hode som bare spreller og kommer seg ut selv om jeg sitter på ham? Hvor lenge ville du holdt din egen valp før du eventuelt ga opp? Og vær så snill å ikke bare skriv "man skal ikke gi opp, man skal simpelthen gjennomføre". Jeg ser helt klart etter å ha vært på besøk en plass hvor det ikke var noe bur å putte ham i for å roe seg ned, at det å holde ham er praktisk og lurt og kunne, så jeg er interessert i å lære det. Jeg var jo ikke komfortabel med å ha ham i bur i starten, men nå har jeg vennet meg til at "sånn er det bare". Jeg ser du har en ganske krevende rase du også, så det er ikke sånn at jeg føler at jeg bør tvile på det du har å si.

Så rart at du sier dette med hjernebry, for at mental utmattelse er viktigere enn fysisk er virkelig det éne rådet det virker som om de fleste er enige om.

Han får utforsket verden, ikke i bånd, men i parker og hager og områder hvor det er skygge. Det er svært varmt ute om dagen, og jeg er ikke keen på å dra en valp som åpenbart ikke synes 25 grader og solsteike er spesielt trivelig etter meg for å la ham utfolde seg fysisk.

4 hours ago, Krimman said:

Ville bare uttrykke min medfølelse over bitemonster...:| Jeg var mye fortvilet da valpen var i det verste bitehumør. Selv om man vet det går over..

En ting som fungerte innimellom her var å dyppe utslitte håndduker/kopptuer i vann, lage en knute og legge i fryseren. Lot så valpen få tygge når det var frosset, og tror det var litt lindrende for tennene. :) laget også hundeis ved å blande litt våtfor eller rå kjøttdeig i vann i en engangskopp , og fryse dette før jeg ga det til valpen. Dette både lindret, avkjølte og aktiviserte. 

Jeg fikk heller ikke til å holde fast min valp, så jeg satte meg og la henne under beina mine (under knærne), og holdt henne rolig nede uten å bruke hender og uten at hun nådde meg med tennene.  Ga henne tilbud om leke, men som regel var hun bare så overtrøtt at det var bare snakk om å holde ut til hun sovnet.  ikke noe jeg likte å gjøre, men det fungerte bedre enn å holde i halsbånd /sele. Min forrige valp kunne jeg holde rolig i armene, men ikke snakk om med denne. Så alle valper er forskjellige :ahappy:

Valpen din virker kjempesøt og helt normal, og du virker engasjert og flink. Jeg syns at båndet til min hund bare ble sterkere og sterkere etter hvert som vi ble kjent. Fant ut etter hvert hva som fungerte for min hund. Og det er viktig å være komfortabel selv med de metodene man skal bruke. 

Frosne gamle kluter skal jeg teste ut :) Jeg holdt Balder på denne måten i dag, men uten hell. Det siste du skriver i innlegget ditt er vel grunnen til at jeg ga opp :P Hvor lang tid tok det før valpen din roet i starten når du holdt ham?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Steinkaster skrev:

Når jeg møter andre hundeeiere, vet jeg som regel på forhånd hva de skal prate om, og det er gjerne hvor spesiell og unik deres egen hund er, og de forteller om spesielle egenskaper som gjør valpen deres ekstra spesiell. Spesielt på valpekurs var det sånn. Det er ikke sånn jeg ønsker å fremstå når jeg skriver dette, men er det én egenskap som gjør min valp litt spesiell, så er det at han **** ikke gir seg - sånn var det i bur den første uka, han holdt et ******* flere ganger i nesten en time. Han er full av guts. Kanskje det er en rasegreie, kanskje det er en individgreie, spiller ingen rolle. Men sånn er det med denne holdingen også. Han gir seg **** ikke, han skal ut. Men sånn var jo, og er fortsatt innimellom med buret sitt også, selv om han har lært å ikke hate det like mye. Han kan nok lære å bli holdt også (eller jeg kan lære meg å holde). Men da trenger jeg litt mer å gå på enn bare "hold ham til han roer seg". Hvordan skal jeg holde fire bein og en kropp og et hode som bare spreller og kommer seg ut selv om jeg sitter på ham? Hvor lenge ville du holdt din egen valp før du eventuelt ga opp? Og vær så snill å ikke bare skriv "man skal ikke gi opp, man skal simpelthen gjennomføre". Jeg ser helt klart etter å ha vært på besøk en plass hvor det ikke var noe bur å putte ham i for å roe seg ned, at det å holde ham er praktisk og lurt og kunne, så jeg er interessert i å lære det. Jeg var jo ikke komfortabel med å ha ham i bur i starten, men nå har jeg vennet meg til at "sånn er det bare". Jeg ser du har en ganske krevende rase du også, så det er ikke sånn at jeg føler at jeg bør tvile på det du har å si.

Du har jo en rase som blir relativt stor. Da min schäfer var liten, så funka det å holde henne fast de første ukene, før hun ble for stor til at jeg fikk det til rett og slett. Så jeg skjønner om du synes det er vanskelig å holde han fast om han er en spreller. Det virker som om han roer seg greit i buret, så jeg ville bare fortsatt med det. 

Å kunne holde fast er i og for seg ikke såå viktig å kunne. Det er en valpegreie, og ikke noe du vil behøve å gjøre når han blir eldre og voksen liksom.

1 time siden, Steinkaster skrev:

Så rart at du sier dette med hjernebry, for at mental utmattelse er viktigere enn fysisk er virkelig det éne rådet det virker som om de fleste er enige om.

Han får utforsket verden, ikke i bånd, men i parker og hager og områder hvor det er skygge. Det er svært varmt ute om dagen, og jeg er ikke keen på å dra en valp som åpenbart ikke synes 25 grader og solsteike er spesielt trivelig etter meg for å la ham utfolde seg fysisk.

Det jeg tror Siri mener er at det er viktig å la valpen utforske nye miljøer i den alderen han er i nå. Nå skal han oppleve alt det du vil han skal være trygg på som voksen. Det å være ute å oppleve verden på tur, er plenty med hjernetrim for en liten valp :) Det er ikke sånn at bare fordi man går tur, så blir hunden stimulert kun fysisk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Steinkaster skrev:

*klipp*

Frosne gamle kluter skal jeg teste ut :) Jeg holdt Balder på denne måten i dag, men uten hell. Det siste du skriver i innlegget ditt er vel grunnen til at jeg ga opp :P Hvor lang tid tok det før valpen din roet i starten når du holdt ham?

Hm, husker ikke helt. Det varierte nok, men det var en siste utvei..føltes ikke bra. kanskje la jeg henne i buret etterpå eller noe når hun var litt roligere. Men sikkert alt fra 10 min til 30 min.. Vi hadde tøybur først, det likte hun ikke. Stålbur ble bedre. Aner ikke hvorfor! Kanskje fordi hun kunne se ut mer?  Så der roet hun seg etter hvert. Jeg satt som regel utenfor med ryggen til, så det ble som å holde fast uten å holde fast om du skjønner. 

Apropos holding og umulige valper så kom jeg på da min var 3 mnd og skulle få øyedråper. Jeg hadde ikke sjans. Alle tips og råd gikk på å holde fast og gjennomføre, ikke gi seg. Jeg klarte det ikke. Samboeren min klarte ikke. Søstra mi klarte ikke. Hun ville ikke bli holdt fast!! Jeg startet på nytt med en metode jeg var komfortabel med (klikk og godbit og saaaakte tilvenning),  og kanskje tok det litt lengre tid, men da gikk det mye bedre. Så ja, det å selv synes metodene man bruker er riktige og okei kan også ha mye å si for resultatet tenker jeg. 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...