Gå til innhold
Hundesonen.no

En kamp mot støvsugeren


Borre
 Share

Recommended Posts

Trenger tips om hvordan jeg kan få min lille labrador retrievervalp til å bli venn med støvsugeren! Det blir mye ut og inn nå i denne valpetiden og det gjør at det trekkes inn en del skitt og smuss. Har hatt en tanke om at jeg skal støvsuge med jevne mellomrom slik at lyden ikke blir skremmende, og det har den ikke blitt, tvert i mot. I det støvsugeren blir satt på starter valpen en kamp med endestykket til røret som gjør det umulig å få støvsugd noe som helst. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan lære valpen å ligge unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære den å ligge på plassen sin mens du støvsuger f.eks? Lær inn å ligge f.eks på et teppe, først uten at du støvsuger. Belønn for at den ligger på plassen. Går den bort så bare fører du den rolig tilbake. Øk etter hvert tiden den skal ligge der, og begynn med litt forstyrrelser etter hvert. F.eks bare at du går fra den uten at den følger etter. Så etter hvert kan du finne frem støvsugeren. Begynn uten å slå den på, og Belønn hunden for å være rolig.

 

En enklere måte vil jo være f.eks å binde hunden fast mens du støvsuger, da får den ikke forsterket atferden hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er valpen redd eller leker den med støvsugeren?

Vår var også helt ram på å skulle leke med riven, hekksaksen og diverse andre ting vi holdt i. Det ble til at vi bandt han fast slik at han ikke nådde frem. Støvsugeren var vel en av de tingene han ikke gnafset på, men bjeffet på. Han fikk gå rundt og bjeffe, eller så støvsuget vi når han var ute. Nå er han ett år og kunne ikke brydd seg mindre om støvsugeren. ?

Hvis du opplever at han er redd støvsugeren må du kanskje kjøre en tilvenningsprosess på han. Hvis han biter for å leke ville jeg kanskje bare holdt han unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare ta deg tid til å avbryte og be hunden legge seg, og det må du helt sikkert gjenta i det uendelige i starten om valpen synes dette er veldig gøy. Eller stenge den vekk/binde den fast, det vil jo la deg gjøre jobben, men antagelig ikke lære valpen å la være så da må du nok bare fortsette å stenge den vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Har i nødens stund bært han inn i buret sitt, men da står han å bjeffer og piper som bare det. Selv om jeg støvsuger i etasjen over og han er nede. Vil gjerne at han skal forbinde buret med noe godt da vi forsøker å få han til å sove der på natten. Slik jeg tolker han ønsker han bare å leke, men jeg tror han synes støvsugeren kan være litt skummel også. Han biter den og er litt angripende. Får vel bare kjøre en tilvenningsprosess, og ikke la han fortsette når han girer seg opp. Støvsugeren må han bare bli venn med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...