Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som drar i bånd


Guest Lofotfrøken
 Share

Recommended Posts

Guest Lofotfrøken

Først og fremst har jeg aldri vært her inne før, men tror dette har havnet på sånn ca. rett plass? Håper nå det ihvertfall :)

Vel, ihvertfall. Er det slik at uansett hvor gammel hunden er og hvor lenge den har drevet og dratt i båndet, kan man greie å avvenne den med dette eller er det en ‘’tapt sak’’ for noen? (Hørtes egentlig litt rart ut. Burde man ikke få det til om man virkelig setter seg inn for det og ikke gir seg..? : p )

Jeg er oppvokst med denne hunden, men vi bor nå ikke sammen lengre – så hun er en familiehund jeg selvsagt ikke tok med meg da jeg flyttet ut. Men så bor jeg bare ti minutter unna i gåavstand til foreldrene mine så er ganske ofte hjemme, omgås henne mye og går en del tur med henne.
Sitter egentlig å leser meg litt opp og sånt forskjellig om oppdragelse og trening osv. osv. siden jeg har lyst på helt egen hund for tiden, og da ramlet jeg over noe båndtrening. Og en ide skjøt ned i hodet mitt. Går det ikke an å prøve å få henne til å gå litt finere i bånd?  


http://stiankarlsen.me/s/hundehjelpen/artikler/les/ga-pent-i-band

Denne snublet jeg over. Og jeg lurer litt på om det er noen andre som har erfaringer med denne teknikken/har prøvd den ut? For samtidig er jeg litt usikker på om jeg har forstått hvordan dette gjøres, og om det egentlig virker.. :P Vet ikke hvorfor, men er litt små-skeptisk til den.

Om jeg har forstått rett?
Slik jeg oppfatter det når hunden drar i båndet og det blir stramt, så skal man stoppe helt opp. Man skal ikke bare gå videre for da oppfatter hunden det som et grønt lys til å bare fortsette med det. Det man derimot skal gjøre er å stå i ro helt til hunden kommer litt tilbake (eller noe?) slik at båndet blir slakkere, og man da kan fortsette å gå.
Men den greia med å drive å snu/skifte retning fram og tilbake skjønte jeg ikke.. Noen andre som skjønte den? : )

‘’
I mange tilfeller vil du kanskje oppleve at hunden snur og følger etter deg når du endrer retning, men at den farer rett forbi deg og starter å dra igjen. Hvis og når dette skjer beholder du roen og gjentar prosessen som detaljert ovenfor. Dette høres kanskje merkelig til å begynne med, men om du har en hund som er fantastisk flink til å dra kan hende at turene dere går i bånd en periode fremover vil være de samme femti meterne opp og ned fortauet rett utenfor huset.’’

Det har jeg glemt å si. Hunden blir 10 år nå i høst, og hun har vel egentlig aldri blitt noe spesielt opplært i å gå fint i bånd. Prøvd litt tror jeg, men ikke noe særlig. Så derfor lurer jeg litt på om denne metoden er noe for henne, da hun egentlig ikke vet om noe annet gjennom så lang tid med å dra i båndet. Vil det liksom gjøre nytte for seg
:P




Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en av de vanligste metodene som er brukt nå, og funker for de fleste. Men om hunden din har 10 års trening i å trekke så har du sannsynligvis en ganske tøff jobb foran deg. Det kommer litt an på hvor lett hunden din lærer nye ting også. Jeg håper du prøver, og gir oss tilbakemelding her på hvordan det gikk!

Den enkle løsningen på hunder som trekker er å kjøpe sele til hunden, magebelte til deg, og strikkbånd. Da kan hunden trekke uten at det er ubehagelig for noen parter, og faktisk bedre trening for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lofotfrøken

Ja var nettopp det jeg tenkte på. Jobb er det nok! Men likevel har jeg litt troa på prøver man bare hardt nok så.. :) Hun har jo også to raser i seg som er veldig lettlærte om jeg ikke tar helt feil nå. I hvert fall det jeg har hørt.
Var heller ikke klar over at det er den metoden som faktisk brukes mest. Hadde aldri hørt om den før. Men så skal det jo sies at jeg heller ikke har prøvd å sette meg noe spesielt inn i det, finne flere teknikker liksom.. :P Vil det være nok å komme med rosende ord og kanskje en godbit innimellom når hun er flink og ikke drar? Når båndet er slakt altså. Eller, det kom jeg til å tenke på nå. Hun får jo en belønning når vi begynner å gå igjen da. Men sikkert greit å komme med et ‘’nå var du flink!’’ eller en godbit også tenker jeg. At man er sikker på at hun skjønner at hun gjør noe bra. 

Jeg får vel egentlig nesten se. Må nok alliere meg med moren min om jeg skal forsøke meg på dette. Er jo flere stykker som går tur med henne. Hadde jo selvsagt vært mest effektivt at alle tok et tak og prøvde det ut, men ville det vært nytteløst om bare jeg prøvde det? Tenker om hun da eventuelt bare blir forvirret, og det vil gå mye lengre tid enn det hadde trengt og gjort. Jeg tror i hvert fall at jeg er den som har mest tid til å prøve ut noe sånt, derfor jeg spør. Foreldrene mine er mye opptatt med jobb og barn (ene er til og med borte på havet), og de har henne nok også ofte løs på tur. 


Ja huff! Sele ja. Det tror jeg faktisk at hun til og med har.. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke tar det på henne når vi går tur..:hmm: Gammel vane kanskje. For når hun drar skikkelig (altså det er varierende. Noen ganger kjenner jeg ingenting mens andre ganger igjen merkes det godt i hånda) må hun jo få vondt, kan ikke tenke meg noe annet. I hvert fall at hun kjenner det. Siden hun jo faktisk begynner å komme med litt slike, eh.. ''kvelningslyder?'' noen ganger. Fælt å høre på selv om det er bare litt :ermm: (Ja, for vi bruker bare halsbånd på henne) 







Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om ikke moren din ønsker å trene på å gå pent så kanskje dere kan få til en avtale om at dere bruker sele når dere ikke skal trene, og halsbånd når dere/du skal trene på å gå pent? Da slipper dere belastningen på nakken til hunden når den trekker, og det gjør det lettere for hunden å skille  mellom når dere jobber og ikke.

Det beste er da om du har både sele og halsbånd på hunden når du tenker å trene, og så flytter du båndet over fra sele til halsbåndet i korte perioder innimellom. Det blir veldig slitsomme turer hvis du skal gå og trene hele tiden, både for deg og henne. Jobb en kort periode på 5-10 minutter, og så koble tilbake og la henne gå som du vil. Etterhvert kan du øke lengden.

Du kan godt belønne når du begynner å gå, så lenge hun går rolig ved siden av deg og ikke trekker. Tenk også over hvilke regler du vil ha. Det å gå pent ved siden av deg hele turen er mye mer krevende enn å "bare" gå i slakt bånd. Mine hunder har regler om at båndet skal være slakt, men de kan gå hvor de vil innenfor det. De vet nøyaktig hvor langt båndet er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skiller veldig fort, selvom det er absolutt enklest om alle som går med hunden trener på dette, så er det ikke umulig å få hun til å gå pent med deg. 

Min vorsteh (brukes store deler av året som trekkhund) går pent i bånd med meg, men svært få andre, med mindre de er konsekvente med en gang. 

Han fikk jeg som 7 mnd gammel og da dro han som bare pokker i båndet, det tok 2 uker med metoden du har linket til og han har ikke trukket siden. 
Han er for sterk til å gå behagelig i med sele og magebelte, så han trekker i sele og går pent i bånd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan fint lære seg nye regler selv om den er gammel, så lenge man er konsekvent.. Og en hund klarer også fint å forstå hvilke regler som gjelder hvilke personer, så det er ikke sånn at saken er tapt fordi noen andre går tur og ikke overholder treningen.. 

Det er bare å begynne og trene det, og så du må bestandig være konsekvent :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lofotfrøken

Først, takk for svar alle sammen :) Mange gode tips, og jeg føler at jeg allerede er ganske ivrig på å prøve ut dette å se om jeg får det til.. :lol:  Spent på om tålmodigheten vil få seg noen prøver, da! 
 

2 timer siden, simira skrev:

Jeg tenker at om ikke moren din ønsker å trene på å gå pent så kanskje dere kan få til en avtale om at dere bruker sele når dere ikke skal trene, og halsbånd når dere/du skal trene på å gå pent? Da slipper dere belastningen på nakken til hunden når den trekker, og det gjør det lettere for hunden å skille  mellom når dere jobber og ikke.

Det beste er da om du har både sele og halsbånd på hunden når du tenker å trene, og så flytter du båndet over fra sele til halsbåndet i korte perioder innimellom. Det blir veldig slitsomme turer hvis du skal gå og trene hele tiden, både for deg og henne. Jobb en kort periode på 5-10 minutter, og så koble tilbake og la henne gå som du vil. Etterhvert kan du øke lengden.

Du kan godt belønne når du begynner å gå, så lenge hun går rolig ved siden av deg og ikke trekker. Tenk også over hvilke regler du vil ha. Det å gå pent ved siden av deg hele turen er mye mer krevende enn å "bare" gå i slakt bånd. Mine hunder har regler om at båndet skal være slakt, men de kan gå hvor de vil innenfor det. De vet nøyaktig hvor langt båndet er...

Så. For å skille mellom når vi ikke skal og skal trene så blir sele = fritur & halsbånd = jobb/trening? Og når hun får ha sele på seg da skal hun få lov til å styre som hun vil? Jeg mener, slik som det er nå. Slik hun har vært vant til å gå i bånd i 10 år, at det da blir ''gamlemåten''. 

F.eks på en tur som tar en times tid hvor mange slike økter med 5-10 minutter er det greit og ha? Jeg tenker ved f.eks første turen hvor jeg moter meg opp til å prøve dette, vil jeg heller ikke at det skal bli for masse på en gang liksom. At det ender med at det blir for mye for henne siden det er noe nytt. Kanskje forsøke 2 (3?) ganger, og heller øke lengden i øktene ved neste tur eller flere økter på en tur? 
Så lurte jeg også litt angående selve båndet, for en slik trening. Hva er best - kort bånd eller slik med snelle (usikker på hva det heter)? 

Angående det med regler og sånt tenkte jeg egentlig bare å få henne til å slutte å dra i båndet. Hun trenger ikke gå klint inntil beinet mitt for å fint ''gå fot''. I hovedsak bare få båndet slakt også kan hun for min del gjøre hva hun vil - bare det forblir slakt. Det er også nesten så jeg føler litt på at om hun ikke skulle få lov til å snuse fritt rundt blir det ikke ordentlig tur for henne :P Men er vel sikkert bare fordi man alltid har latt henne få lov til det. 

 

2 timer siden, Krutsi skrev:

En hund kan fint lære seg nye regler selv om den er gammel, så lenge man er konsekvent.. Og en hund klarer også fint å forstå hvilke regler som gjelder hvilke personer, så det er ikke sånn at saken er tapt fordi noen andre går tur og ikke overholder treningen.. 

Det er bare å begynne og trene det, og så du må bestandig være konsekvent :) 

Men hva om dette blir begynt og hun blir vant til forskjellen mellom sele og halsbånd, men så går noen andre tur som ikke skal trene med henne og glemmer å ta på sele. Så får hun da en vanlig tur med halsbånd som hun egentlig skal tenke er trening/jobb. Kan det da bli litt surr i hodet hennes, eller går det likevel bra fordi hun også forbinder trening med meg og halsbåndet? 


Når det gjelder denne greia med å snu å gå andre veien om hun drar.. Har lest litt, og tror jeg skjønner hvordan det gjøres nå. Men egentlig så skjønner jeg ikke helt hensikten med å drive å endre retning hele tiden. Er det vits egentlig? Tenker om det er ''nok'' å bare drive å stoppe og ikke gå før hun slakker båndet igjen. 

Og en siste ting her. Spør om så mye jeg.. :rolleyes::rolleyes:
Når hun da drar i båndet skal jeg si noe til henne - f.eks si ''nei'' eller skal jeg bare holde munnen lukket å stoppe opp? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo klarere skillet er mellom trekk og gå pent, jo lettere er det for hunden. Men hun lærer å skille på hvem som krever hva av henne også, og nye som skal gå med henne må nok være konsekvent noen turer før hun skjønner at det gjelder å gå pent med dem også.

Når det gjelder antall og lengde på øktene så kommer det litt an på hva dere begge orker. Begynn med maks 2-3 økter på en times tur og justere derfra. Og husk å avslutte FØR hun blir sliten og lei og det bare blir mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lofotfrøken skrev:

Først, takk for svar alle sammen :) Mange gode tips, og jeg føler at jeg allerede er ganske ivrig på å prøve ut dette å se om jeg får det til.. :lol:  Spent på om tålmodigheten vil få seg noen prøver, da! 
 

Så. For å skille mellom når vi ikke skal og skal trene så blir sele = fritur & halsbånd = jobb/trening? Og når hun får ha sele på seg da skal hun få lov til å styre som hun vil? Jeg mener, slik som det er nå. Slik hun har vært vant til å gå i bånd i 10 år, at det da blir ''gamlemåten''. 

F.eks på en tur som tar en times tid hvor mange slike økter med 5-10 minutter er det greit og ha? Jeg tenker ved f.eks første turen hvor jeg moter meg opp til å prøve dette, vil jeg heller ikke at det skal bli for masse på en gang liksom. At det ender med at det blir for mye for henne siden det er noe nytt. Kanskje forsøke 2 (3?) ganger, og heller øke lengden i øktene ved neste tur eller flere økter på en tur? 
Så lurte jeg også litt angående selve båndet, for en slik trening. Hva er best - kort bånd eller slik med snelle (usikker på hva det heter)? 

Angående det med regler og sånt tenkte jeg egentlig bare å få henne til å slutte å dra i båndet. Hun trenger ikke gå klint inntil beinet mitt for å fint ''gå fot''. I hovedsak bare få båndet slakt også kan hun for min del gjøre hva hun vil - bare det forblir slakt. Det er også nesten så jeg føler litt på at om hun ikke skulle få lov til å snuse fritt rundt blir det ikke ordentlig tur for henne :P Men er vel sikkert bare fordi man alltid har latt henne få lov til det. 

 

Men hva om dette blir begynt og hun blir vant til forskjellen mellom sele og halsbånd, men så går noen andre tur som ikke skal trene med henne og glemmer å ta på sele. Så får hun da en vanlig tur med halsbånd som hun egentlig skal tenke er trening/jobb. Kan det da bli litt surr i hodet hennes, eller går det likevel bra fordi hun også forbinder trening med meg og halsbåndet? 


Når det gjelder denne greia med å snu å gå andre veien om hun drar.. Har lest litt, og tror jeg skjønner hvordan det gjøres nå. Men egentlig så skjønner jeg ikke helt hensikten med å drive å endre retning hele tiden. Er det vits egentlig? Tenker om det er ''nok'' å bare drive å stoppe og ikke gå før hun slakker båndet igjen. 

Og en siste ting her. Spør om så mye jeg.. :rolleyes::rolleyes:
Når hun da drar i båndet skal jeg si noe til henne - f.eks si ''nei'' eller skal jeg bare holde munnen lukket å stoppe opp? 
 

hunder klarer like lett å skille forskjellige regler hos forskjellige mennesker som de forstår forskjellen på utstyr.. Jeg bruker ikke forskjellig utstyr på mine heller jeg.. Får de ikke lov til å gå slik de vil, får de beskjed om å gå pent.. Ferdig med det.. Selv om halve turen kan være sosing i bånd, smådraing osv, og andre halve turen skal de gå fint ved siden av meg.. 

6 minutter siden, Kaja skrev:

Akkurat på gå pent i bånd trening har jeg aldri gjort det øktvis. Jeg har bestemt meg for at nå er nok nok og aldri sett tilbake. Aldri sett at mine har blitt spesielt slitne av det. 

Samme her.. Når de har kommet til en viss modenhet, så er det slutt på tull :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kaja skrev:

Akkurat på gå pent i bånd trening har jeg aldri gjort det øktvis. Jeg har bestemt meg for at nå er nok nok og aldri sett tilbake. Aldri sett at mine har blitt spesielt slitne av det. 

Ikke nødvendigvis hunden som blir sliten, nei. ;) Men det krever at en er konsekvent hele veien, det går mye raskere om man er 110% konsekvent enn om man gjør det sånn halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden jeg har nå trakk også fælt i båndet, når jeg overtok han han som omplasseringshund for 6 år siden. Siden jeg ikke kan fordra å gå tur med hunder som trekker i båndet, så bestemte jeg meg for at dette måtte jeg gjøre noe med :) Det tok vel over 1 år, før det satt skikkelig og han forstod poenget. Men det var nok mye frustrasjon fra oss begge på den tiden.

Metoden jeg brukte var å stoppe helt opp når han strammet båndet. Så i begynnelsen ble det mange stopp i løpet av turen. Men det var den metoden som fungerte best på min hund. Han kan finne på å trekke LITT innimellom nå (type 4-5 min), men da ber jeg han bare kutte ut, så skjønner han fort tegningen igjen... :) 

Også vil jeg han skal gå fint i bånd, uavhengig om han bruker sele eller halsbånd(vi bruker nok mest sele), så jeg skiller ikke på trening og tur sånn sett.

Hvilken metode som fungerer på din er vanskelig å si. Man må nok bare prøve seg fram med hva som funker best..... :) Men det er viktig at man er KONSEKVENT med båndtreningen, ellers så vil det nok ta lang tid. Jeg var ikke konsekvent nok med min, det var derfor det tok lengre tid med min hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lofotfrøken

Vel, da får jeg bare prøve da :) 
Og angående det der å skille mellom utstyr.. Ja, jeg vet ikke. Tenkte hovedsaklig det ihvertfall var noe vi kunne gjøre så hun slapp å dra hodet av seg og at vi begge to ble utslitt etter bare trening hele veien. Når hun har fått det innlært kan hun nå værsågod få gå fint i seler også (men blir mest sannsynlig ikke brukt da hun alltid har halsbånd på) 

 

8 timer siden, simira skrev:

Ikke nødvendigvis hunden som blir sliten, nei. ;) Men det krever at en er konsekvent hele veien, det går mye raskere om man er 110% konsekvent enn om man gjør det sånn halvveis.

Hva mener du er sånn halvveis, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lofotfrøken skrev:

Vel, da får jeg bare prøve da :) 
Og angående det der å skille mellom utstyr.. Ja, jeg vet ikke. Tenkte hovedsaklig det ihvertfall var noe vi kunne gjøre så hun slapp å dra hodet av seg og at vi begge to ble utslitt etter bare trening hele veien. Når hun har fått det innlært kan hun nå værsågod få gå fint i seler også (men blir mest sannsynlig ikke brukt da hun alltid har halsbånd på) 

 

Hva mener du er sånn halvveis, da? 

Hunden lærer mye fortere om du stopper/snur hver eneste gang den strammer båndet, enn om du bare gjør det i perioder. Halsbånd/sele er en måte å gjøre det enklere for hunden å skille på når hun har lov å trekke å ikke. Men det er fullt mulig å lære hunden å gå pent i begge altså, du må bare være bevisst på når du trener og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lofotfrøken
9 timer siden, simira skrev:

Hunden lærer mye fortere om du stopper/snur hver eneste gang den strammer båndet, enn om du bare gjør det i perioder. Halsbånd/sele er en måte å gjøre det enklere for hunden å skille på når hun har lov å trekke å ikke. Men det er fullt mulig å lære hunden å gå pent i begge altså, du må bare være bevisst på når du trener og ikke.

Åja, ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærer ikke nødvendigvis av å snu. Prøvd det med min, og han er likeglad bare han får gå. Men blir sytete og uler når vi stopper :) Han har begynt å skjønne poenget litt nå, men gir enda litt **** i å følge poenget. Han syter heller enn å oppføre seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lofotfrøken
8 timer siden, Iaitoo skrev:

De lærer ikke nødvendigvis av å snu. Prøvd det med min, og han er likeglad bare han får gå. Men blir sytete og uler når vi stopper :) Han har begynt å skjønne poenget litt nå, men gir enda litt **** i å følge poenget. Han syter heller enn å oppføre seg :P

Hehe huff da :P Bare man tar tiden til hjelp så gror det vel inn til slutt ja :) Har ikke startet å prøve med denne frøkna enda, og hun kommer vel til å begynne å mase bare jeg senker farta litt. Stopper man et sekund ja da har man det gående. Hva er det jeg planlegger å begi meg ut på.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...