Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang (igjen)


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Lurer litt rundt dette. Om en forsvarlig sikrer inn egen tomt skal det jo i teorien være helt innenfor å ha hunder løse der. Men det kan vel ikke være det uansett hvor stor stor tomtegrense man har gjerdet inn, det må vel nesten være en grense på areal, eller?

Og ifølge hundeeiere selv hovedsakelig finnes det frislippområder der det er lov til å la hundene løpe løs innenfor båndtvangsperioden selv om det ikke er gjerdet inn. Om dette er sant, hva skal til for at en får godkjent et slikt område for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et frislippområde i Stavanger som er fritatt fra båndtvang hele året. Det er ikke innegjerdet. Rundt området er det stolper med blå maling på som viser om en er innenfor eller utenfor området. Det er kommunen som har innvilget dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Vi har et frislippområde i Stavanger som er fritatt fra båndtvang hele året. Det er ikke innegjerdet. Rundt området er det stolper med blå maling på som viser om en er innenfor eller utenfor området. Det er kommunen som har innvilget dette området.

Slike stolper skulle Oslo kommune hatt også. En del som tror at hele Frognerparken er friområde, f.eks... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
8 minutter siden, Minutt skrev:

Du skal kunne ha hunden under kontroll - hvilket innebærer oppsyn så vidt jeg har skjønt, så arealet begrenser jo seg selv, selv om det er inngjerdet...

Mener du da at hunden fysisk mulig ikke skal kunne gjemme seg helt vekk eller hva? En god del har jo kontroll over hundene sine, ifølge loven får de jo (dessverre) ikke ha dem løs av den grunn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

Mener du da at hunden fysisk mulig ikke skal kunne gjemme seg helt vekk eller hva? En god del har jo kontroll over hundene sine, ifølge loven får de jo (dessverre) ikke ha dem løs av den grunn. :) 

Jeg er av en helt annen oppfatning, men loven/retten, slik jeg mener å huske, er av den oppfatning at du til enhver tid skal kunne se din hund, for å ha kontroll etter hundeloven - dessverre. Er jo lov å håpe at en tar feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Minutt skrev:

Jeg er av en helt annen oppfatning, men loven/retten, slik jeg mener å huske, er av den oppfatning at du til enhver tid skal kunne se din hund, for å ha kontroll etter hundeloven - dessverre. Er jo lov å håpe at en tar feil..

Så det betyr at man bryter loven om man mister hunden av syne på friområdet? Høres rart ut . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, yurij skrev:

Så det betyr at man bryter loven om man mister hunden av syne på friområdet? Høres rart ut . 

Enig. For oss med fuglehunder så er de ofte ute av synet men de kommer jevnlig innom/viser seg. Vi slipper de på friområder og utenom båndtvangstiden. Null problem.

Det er kommunen og evt grunneier som må godkjenne friområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den er litt vrien. I prinsippet så har du jo ikke kontroll på hunden din når du ikke ser den. Du har ikke mulighet til å stoppe den fra å oppsøke folk, andre dyr, eller kontrollere hva de driver med. Noe av det verste jeg vet er fuglehunder som kommer i rasende fart, for så å suse forbi med en meters avstand, bare for å kave opp hundene mine... Eieren møter vi et kvarter senere (om i det hele tatt).

Samtidig er det jo i en del hunders natur å søke utover på egenhånd. Og så er det forskjell på jakttrening (gjerne med gps) og det å slippe hunden ut for å lufte seg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Minutt skrev:

Jeg er av en helt annen oppfatning, men loven/retten, slik jeg mener å huske, er av den oppfatning at du til enhver tid skal kunne se din hund, for å ha kontroll etter hundeloven - dessverre. Er jo lov å håpe at en tar feil..

Loven sier vel "forsvarlig inngjerdet". Om det gjerdet er på 10 m2 eller på 20 mål, så spiller det ingen rolle, så lenge det er forsvarlig, og hunden faktisk ikke kommer seg ut. Ville være vanskelig å ha hund i hundegård, om du må stå å se på den hele tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
4 minutter siden, Pringlen skrev:

Loven sier vel "forsvarlig inngjerdet". Om det gjerdet er på 10 m2 eller på 20 mål, så spiller det ingen rolle, så lenge det er forsvarlig, og hunden faktisk ikke kommer seg ut. Ville være vanskelig å ha hund i hundegård, om du må stå å se på den hele tiden ;)

Men båndtvangsloven er for å beskytte viltet og ikke for å verne mennesker og andre hunder. Om man har løse hunder over 20 mål uten kontroll kan de jo evt gjøre mye skade på vilt innenfor dette området. Det jeg stusser ved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, simira skrev:

Jeg synes den er litt vrien. I prinsippet så har du jo ikke kontroll på hunden din når du ikke ser den. Du har ikke mulighet til å stoppe den fra å oppsøke folk, andre dyr, eller kontrollere hva de driver med. Noe av det verste jeg vet er fuglehunder som kommer i rasende fart, for så å suse forbi med en meters avstand, bare for å kave opp hundene mine... Eieren møter vi et kvarter senere (om i det hele tatt).

Samtidig er det jo i en del hunders natur å søke utover på egenhånd. Og så er det forskjell på jakttrening (gjerne med gps) og det å slippe hunden ut for å lufte seg alene.

Jeg ser den. Derfor vi ofte går steder hvor det ikke ferdes så mange andre. Skulle vi treff andre så kaller jeg inn hundene om de er i nærheten eller varser at jeg har to hunder ute.Et lite snev at konroll bør man ha, selv om man ikke har 100% synlig kontroll.

Ikke noe til overs for lufting alene.

Nå er jo GPS blitt veldg populært så mange bruker dette til tur (vi også, men det er primært fordi vi bor i ulverområde og vil ha kontroll om noe skulle skje). Da får man et hakk mer kontroll, selv om dette fører til at noen blir veldig sløve og bare lar hunden gå uten å trene på kontakt (at den stempler innom).

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Yellow skrev:

Men båndtvangsloven er for å beskytte viltet og ikke for å verne mennesker og andre hunder. Om man har løse hunder over 20 mål uten kontroll kan de jo evt gjøre mye skade på vilt innenfor dette området. Det jeg stusser ved. 

Har du gjerdet inn 20 mål på en så forsvarlig måte, at bikkjene ikke kommer seg ut, så har man nødvendigvis rimelig god koll på hva som befinner seg på innsiden. Det utelukker i praksis alt av pattedyr over mus str. Fugler som har reir på bakken vil heller ikke velge seg et slikt område hvor det er er stor traffikk av hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MonicaT skrev:

Nå er jo GPS blitt veldg populært så mange bruker dette til tur (vi også, men det er primært fordi vi bor i ulverområde og vil ha kontroll om noe skulle skje). Da får man et hakk mer kontroll, selv om dette fører til at noen blir veldig sløve og bare lar hunden gå uten å trene på kontakt (at den stempler innom).

 

GPS er et verktøy for å vite hvor hunden er, blant annet i jakt. Jeg holdt på å sette maten i halsen da en bekjent uttalte til en annen som skulle passe hunden deres at "hunden har gps-halsbånd, så det er bare å slippe den ut i Oslomarka og la den løpe rundt som den vil, så finner du den når dere skal hjem igjen".

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke at dette gjelder et begrenset og avgrenset område, typ hundegård eller et mindre og inngjerdet friområde, beklager at jeg ikke spesifiserte bedre.

Det jeg mente å skrive var at jeg mener å huske at en person ble dømt fordi hun så bort et lite øyeblikk. Det var dog ikke inngjerdet område, men et slags friområde i båndtvangstid eller bare et jorde eller no utenfor båndtvang - greia var at verken hun eller hunden tilsynelatende gjorde noe galt. Men, det kan være jeg husker feil, at hun kun ble anmeldt, siktet eller tiltalt, eller eventuelt frikjent senere. Husker bare at jeg reagerte så voldsomt på det (hunden gjorde jo ingenting galt,og hun sto med ryggen til en veldig kort stund). Utifra hva jeg har oppfattet er det vel lite rettspraksis på området, men har absolutt et godt incentiv til å finne ut av det nå :) Måten jeg skrev det på ble for bombastisk...

Tenker også at det nok gjøres forskjell på inn-/utmark og hvordan området er inngjerdet. De aller færreste har vel 20 mål tomt inngjerdet på slikt vis at en hund ikke kan komme seg ut eller at vilt av størrelse over fugl og mus ikke kan komme seg inn.... Bikkjene mine hopper høyt og det gjør endel vilt også, for å ikke snakke om graving og klatring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...