Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering

Gronnis

Recommended Posts

Skrevet

Jeg leste i en bok jeg fikk låne (som er ca. 12 år) at man ikke har lov til å sterilisere/kastrere hunden sin hvis det ikke er nødvendig, er det slik sånn fremdeles?? Siden Raja ikke kan registreres i NKK vurderer jeg å gjøre det hvis det går, når hun er over ett år.

Og hvor dyrter det? Der dere har sterilisert/kastrert deres hund? Har det skjedd noen forandring med deres hunder etter sterilisering/kastrering? Utenom at tispen ikke har løpetid lenger.

Skrevet

Jeg leste i en bok jeg fikk låne (som er ca. 12 år) at man ikke har lov til å sterilisere/kastrere hunden sin hvis det ikke er nødvendig, er det slik sånn fremdeles?? Siden Raja ikke kan registreres i NKK vurderer jeg å gjøre det hvis det går, når hun er over ett år.

Og hvor dyrter det? Der dere har sterilisert/kastrert deres hund? Har det skjedd noen forandring med deres hunder etter sterilisering/kastrering? Utenom at tispen ikke har løpetid lenger.

hvordan det er med tisper og sterilisering er jeg ikke sikker på, men hanner skal man fortsatt ha en grunn til å steriliserei følge loven... (men nå er vel dette en eldegammel lov som burde vært oppdatert lit..) har selv fått ei tispe sterilisert, men det var etter anbefaling av vetrinær. Hun blødde voldsomt i 3 uker hver løpetid. Den gang jeg fikk dette gjort så kostet det 2400,- det er vel ca 8 år siden nå. Og ja, det ble en utrolig forskjell etterpå med henne. Men må jo og si da at hun startet 2 mnd før hver løpetid og levde i sin egen verden... Var voldsomme hormonelle svingninger på henne i den tiden. Alt det forsvant, og jeg fikk en stabil og stødig hund.

Skrevet

Jeg tror at man kan sterilisere tisper hvis det har veldig mye plager under løpetid(lang blødning, kraftig innbilt svangerskap ol) eller hvis det skulle være en annen medesinsk grunn.

I tromsø koster det 3575kr å sterilisere tispe.

Skrevet

Hvis du ikke skal avle på hunden er det like greit å sterilisere, siden sjangser for kreft og betennelser minsker betraktelig. Ihvertfall etter det jeg har hørt. jeg vil gjerne sterilisere min hund, men jeg har ikke råd. Har ikke sjekket prisen enda her i byen, men det ligger nok mellom 4-6000 kroner.

Skrevet

Jeg liker personlig ingen kirurgiske inngrep dersom det ikke er gode grunner for det. Men det ser ut til at det går mot sterilisering på Tinka til våren. Dette fordi det er en klar sammenheng mellom løpetidsyklus og anfall. Men tenker ikke så mye på det enda, for da blir jeg nervøs...

Skrevet

Det er ikke lov, men dyrlegene gjør det allikevel pga fare for livmor kreft osv. ;)

Jeg gjorde det på Chicka i høst og angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det, hun kom seg fort og sårene grodde fort. :D

Skrevet

dyrlegen min spurte hvorfor jeg kastrerte marco, men det var ikke noe problem... men det skal vel være en grunn uansett egentlig...men de fleste er ikke så nøye på det..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...