Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp i Tyskland, kjøre igjennom Danmark


idaemiliee
 Share

Recommended Posts

I sommer skal jeg hente valp fra Ungarn.:jump::hyper: 

Men når hunden er klar til å reise mtp rabiesvaksineringen og det tidsmessig passer oss best å reise (vil helst ikke reise ned alene når det er så mye å tenke på)  er oppdretter på utstilling i Hamburg. Hun sa hun da kunne ta med seg valpen, og slik at vi kan hente ham der. Samtidig vil jeg jo få en god opplevelse og læring ettersom utstilling er noe helt nytt for meg. Kjøreturen er ca 11 timer, uansett om vi kjører gjennom Danmark eller Danmark og Sverige. Hvilken rute vi da skal velge vet vi ikke ennå, og det er vel den minste bekymringen. 

Jeg har forsøkt å finne reglene ved reise i Danmark og Sverige, men jeg blir ikke helt klok. Når vi kjører fra Tyskland og inn til Danmark, hva er reglene der? Stopper vi på rød sone ved tollen? Jeg vet jeg må betale moms for valpen, så regner med jeg må gå på rød sone inn til Norge uavhengig om vi kommer tilbake til Norge via Sverige eller Danmark, for ?

Jeg leste også at hunden må være registrert i Norge for innførsel i Danmark/Sverige, men det er den jo ikke. 

Er det ellers noe vi bør tenke godt på mtp reise mellom landene? 

Plutselig syns jeg dette virket veldig mye vanskeligere enn å fly ned til Budapest for å hente ham :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke stoppe i tollen før dere kommer til Norge. Veldig enkelt å kjøre med hund så lenge den har alt av vaksiner og ormekur i orden :) Og litt avhengig av hvor dere bor i Norge hadde jeg kanskje valgt å ta båt fra Kiel til Gøteborg for å korte ned kjøreturen litt. Jeg synes ihvertfall det er mindre stress å kunne kjøre rett på båten, ta med hunden opp i kabinen og bare ha noen få timer hjem til Norge.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Polfarer skrev:

Dere trenger ikke stoppe i tollen før dere kommer til Norge. Veldig enkelt å kjøre med hund så lenge den har alt av vaksiner og ormekur i orden :) Og litt avhengig av hvor dere bor i Norge hadde jeg kanskje valgt å ta båt fra Kiel til Gøteborg for å korte ned kjøreturen litt. Jeg synes ihvertfall det er mindre stress å kunne kjøre rett på båten, ta med hunden opp i kabinen og bare ha noen få timer hjem til Norge.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Okei, tusen takk for svar! :)

Rabiesvaksine + 21 dager vil være i orden, og oppdretter tar hunden med til veterinæren for ormekur dagen, eller dagen før hun reiser til Tyskland. Det er vel ikke mer enn det hunden trenger for innreise i Danmark?

Bor i Ullensaker. Har bare sett på Google maps, og skal vi kjøre gjennom Sverige kjører vi uansett til Gøteborg, så det skal jeg virkelig ta med meg. Tusen takk for tipset! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Polfarer skrev: Dere trenger ikke stoppe i tollen før dere kommer til Norge. Veldig enkelt å kjøre med hund så lenge den har alt av vaksiner og ormekur i orden [emoji4] Og litt avhengig av hvor dere bor i Norge hadde jeg kanskje valgt å ta båt fra Kiel til Gøteborg for å korte ned kjøreturen litt. Jeg synes ihvertfall det er mindre stress å kunne kjøre rett på båten, ta med hunden opp i kabinen og bare ha noen få timer hjem til Norge.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Okei, tusen takk for svar! [emoji4]

Rabiesvaksine + 21 dager vil være i orden, og oppdretter tar hunden med til veterinæren for ormekur dagen, eller dagen før hun reiser til Tyskland. Det er vel ikke mer enn det hunden trenger for innreise i Danmark?

Bor i Ullensaker. Har bare sett på Google maps, og skal vi kjøre gjennom Sverige kjører vi uansett til Gøteborg, så det skal jeg virkelig ta med meg. Tusen takk for tipset! 

Så lenge ormekuren gies under 5 døgn innen hunden kommer over grensen til Norge skal det være nok :) Mellom Tyskland og Danmark er det så vidt jeg vet ingen andre regler. Om dere finner ut at dere skal ta båt lænner det seg å bestille raskt. Jeg har vært dum og ventet lenge nå og de dagene jeg har vurdert å reise til Norge har det vært få eller ingen dyrelugarer igjen.

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Polfarer skrev:

Så lenge ormekuren gies under 5 døgn innen hunden kommer over grensen til Norge skal det være nok :) Mellom Tyskland og Danmark er det så vidt jeg vet ingen andre regler. Om dere finner ut at dere skal ta båt lænner det seg å bestille raskt. Jeg har vært dum og ventet lenge nå og de dagene jeg har vurdert å reise til Norge har det vært få eller ingen dyrelugarer igjen.

Sent fra min GT-N8000 via Tapatalk

Okei, da skal få avtalt med oppdretter så vi vet eksakt dag vi reiser hjem. 

Tusen takk, setter veldig pris på svar! Nå kan jeg puste litt lettere ut og bare prøve å få tiden til å gå litt fortere :rofl:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...