Gå til innhold
Hundesonen.no

For tidlig fødte valper


Anilex
 Share

Recommended Posts

Hva har dere av erfaring når det gjelder for tidlig fødte valper?

Ani paret en finsk tispe i slutten av mars. Valpene ble dessverre født allerede i går, på dag 56. 
At dvergpinschervalper blir født fra dag 58 er egentlig ikke så uvanlig, men dette var veldig tidlig. Det kom 4 valper, 2 er normalt små til DP valper å regne. 104 og 140 gram. De vi jeg si er innenfor normalen, men i nedre størrelse. De to andre er SMÅ. Den første veide 83 gram, mens den minste veier kun 63 gram. Det er utrolig smått med tanke på at normal fødselsvekt er 100-230 gram +/-. De minste jeg har vært borti som har overlevd har hatt fødselsvekt på 89 gram.
Den minste henger i puppen støtt og virker egentlig helt frisk, men det er jo litt tidlig å si enda. Jeg har vel innstilt meg på at de to minste kan få problemer. 

Noen som har noen erfaringer på området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har bare hatt dag 58, 9 valper. 7 var sterke og fine selv om ett par var veldig små. Minste 135 gram.

Så var det 2 stk til. En dødfødt og en som helt tydelig ikke hadde godt nok utviklede lunger og gispet og klarte ikke finne pupp. Så lenge de spiser og lungene er utviklet så ser det ut til å gå bra. Sjekket endel rundt det selv den gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mistet dessverre den aller minste valpen i dag tidlig. Den nest minste (fødselsvekt på 83 gram) kjemper fortsatt endel, men de håper den skal komme seg over kneika :(

De to største (eventuelt ikke fult så små), virker i følge oppdretter som " normale valper". 

Så krysser alt jeg har for at i alle fall de to store klarer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
6 timer siden, 2ne skrev:

Malin og søsteren ble vel født en uke for tidlig, gjorde de ikke, @Belgerpia? De vokste opp og bærer ikke noe preg av det, hverken da de var valper eller nå som de er "voksne" (de er 2 år). 

 

Ja, hun er født en uke før termin. Bærer ikke preg av det. 

Har hatt tispe som fødte 6 dager før termin. Tror hun gjorde det to ganger. En dødfødt begge gangene, men sunne og friske valper ellers. De var ikke store, men innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perfect Image skrev:

Hadde et kull nå nylig der tre overlevde født en uke for tidlig, der minste var 143 gram, ellers har jeg valper mellom 290 og 400 gram så det var ganske smått. Minste spiste selv, og ved levering var hun 100 gram mindre enn søsteren som var født ganske stor i forhold, og var ellers på samme nivå som de andre.

ot, men er collievalper så små :o Ja, jeg vet jo at mindre raser har prosentvis mye større valper i forhold til seg selv. Men så mye da... Gubben har et korthårsdachs kull nå som er født på dag 58, de veide alle mellom 300 og 350g..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
6 timer siden, Pringlen skrev:

ot, men er collievalper så små :o Ja, jeg vet jo at mindre raser har prosentvis mye større valper i forhold til seg selv. Men så mye da... Gubben har et korthårsdachs kull nå som er født på dag 58, de veide alle mellom 300 og 350g..:P

Litt alders og linjebassert vil jeg tro. 

Selv tror jo "alle" AK oppdrettere at mine skal dø når de fødes pga mine ligger på rundt halv vekt i forhold til snittet for de fleste oppdrettere. Der er liksom alt under 300 gram helt krise. Min største noen gang var på 380 gram. Ellers har de lagt på 250-300-ish. Men nå har jeg lært og sluttet skrive fødselsvekt på kullene :lol: det er rene terroren pga jeg har skrevet det. 

Men jeg sier ikke nei takk til det, valpene sklir ut med ett trykk og så langt har jeg kun mistet to valper og det var ett kull på 9 som var det ovennevnte kullet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pringlen skrev: ot, men er collievalper så små [emoji33] Ja, jeg vet jo at mindre raser har prosentvis mye større valper i forhold til seg selv. Men så mye da... Gubben har et korthårsdachs kull nå som er født på dag 58, de veide alle mellom 300 og 350g..[emoji14]

Litt alders og linjebassert vil jeg tro. 

Selv tror jo "alle" AK oppdrettere at mine skal dø når de fødes pga mine ligger på rundt halv vekt i forhold til snittet for de fleste oppdrettere. Der er liksom alt under 300 gram helt krise. Min største noen gang var på 380 gram. Ellers har de lagt på 250-300-ish. Men nå har jeg lært og sluttet skrive fødselsvekt på kullene [emoji38] det er rene terroren pga jeg har skrevet det. 

Men jeg sier ikke nei takk til det, valpene sklir ut med ett trykk og så langt har jeg kun mistet to valper og det var ett kull på 9 som var det ovennevnte kullet. 

Nemlig :) Aldri hatt fødselsproblemer og også bare mistet totalt 2 valper. Ikke går de noe særlig ned i vekt eller, så det gjør meg ingen ting at de ikke er tjukkere ved fødsel. Nå har jeg alltid også hatt tisper som er i veldig bra form helt frem til fødsel og aldri tjukke, så tenker det har endel å si også.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pringlen skrev:

ot, men er collievalper så små :o Ja, jeg vet jo at mindre raser har prosentvis mye større valper i forhold til seg selv. Men så mye da... Gubben har et korthårsdachs kull nå som er født på dag 58, de veide alle mellom 300 og 350g..:P

Stakkars tispe! Til sammenligning er en gjennomsnittlig bernervalp cirka 500 gram ved fødsel. Jeg fikk en på 751 gram sist, og den var schwær. Ellers mener jeg at de her i huset har vært på 450-550, men så går det bare en vei etter det :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SFX skrev:

Stakkars tispe! Til sammenligning er en gjennomsnittlig bernervalp cirka 500 gram ved fødsel. Jeg fikk en på 751 gram sist, og den var schwær. Ellers mener jeg at de her i huset har vært på 450-550, men så går det bare en vei etter det :D 

He He, nei valpene hennes bare renner ut, de :P Ikke var hun voldsomt stor med 5 slike innabords engang. Mine egne strihår har en tendens til litt små valper, noen ganger ned i 170-ish. Det kullet jeg har nå var mindre etter en uke, enn disse korthårene var som nyfødte (de er født med en uke i mellom) Fordelen med sånne digre drog, er at det er null fare for at noen blir ligget i hjel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...