Gå til innhold
Hundesonen.no

Schapendoes VS Puli


Nea
 Share

Recommended Posts

Jeg synes de to rasene er så like etter det jeg har lest. Begge er fluffy som valper og pelsstellet blir vanskeligere når de blir syv måneder til 1,5 år. Eneste forskjellen er pelsstellet da Schapendoes skal børstes og Puli separere dredsene.  Begge bjeffer mye, vakthunder, har mye energi, bra til agility, lydighet, begge er kjent for å ha en bra spenst og å snu seg rask i vendingene, begge rasene er glade i barn, og passer på flokken og familien sin. Selvfølgelig er begge gjeterhunder. Jeg synes det er så mye likt i disse rasene og jeg er usikker på hva som skiller dem mest. Begge rasene må bjeffe på alle som kommer inn døra. Og begge regnes som ganske allergivennlige. Ja hva er egentlig forskjellen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to forskjellige raser, men med samme opprinnelse og dermed har de mye til felles. Om du ikke klarer å bestemme deg for om du vil ha schapendoes eller puli, er det vel bare å velge den du liker best? Personlig ville jeg valgt schapendoes om jeg skulle valgt mellom de to, kun fordi jeg syns de er penere og jeg har møtt et par skikkelig morsomme schapper.

EDIT: Det beste er jo å møte flere individer av begge rasene for å bli bedre kjent med dem tenker jeg. Oppsøk folk som har hunder av disse rasene, utstillinger, oppdrettere etc for å danne deg et bedre bilde av hvilke likheter og ulikheter de to rasene har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å svare på hvis man ikke har hatt begge rasene.  

For meg fremstår pulien som litt skarpere enn schappendoes , men jeg tør ikke banne på det.  Jeg kjenner ingen schappendoes utover å ha hilst litt på de.  

Pulien er nok litt mer lettstelt i pelsen som voksen ( utover vaskingen,  det er et styr ) , siden de ikke må børstes og skikkelig delte snorer stort sett holder seg ganske delt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...