Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som klør, mulig allergi?


Recommended Posts

Hva er oftest synderen når hunden klør?

Uno ser ut til å klø på beina, halen og litt i ansiktet. Han klør og biter og blir tydelig irritert om vi holder han fra å nå området, piper og gneldrer. Klør seg ikke spesielt mye i ørene, men har jo det ene øret med mye brun voks. Har sjekka øret hos vet og det er ingen sopp eller betennelse, vet kunne heller ikke se noe eksem eller parasitter på huden. Skjøt det er ganske vanskelig å få sett skikkelig på huden med urolig hund med tett og rikelig pels.

Han klør mest når han har vært våt, klødde mye under verste smelteperioden i vår og nå når han bader mye i varmen. Barten og skjegget er jo ofte vått, han drikker med hele ansiktet og får ofte vomrester i skjegget. Vi vasker av og tørker etter hvert måltid.

Han er mye på gress og i skogen nå, tråkker rundt i maurstier og bekker.

Vi har gjort noen forbytter siste mnd pga struvitt og den evige jakten etter et tørrfor han faktisk spiser. Nå får han litt fish4dogs og litt Orijen valpefor, men i hovedsak V&H. Her har vi veksla litt mellom valpepølse og active. Vi har også prøvd både Acana og Taste of the wild, de så han ut til å bli litt løs i magen av.

Det kan bli vanskelig å fjerne V&H, men vi kan prøve å holde oss til valpeforet som vi har brukt lengst. Hvor lenge skal vi kutte en fortype før vi evt kan si noe om den er årsaken eller ikke? Noen tanker om hvilken vi bør kutte først, som er mest sannsynlig synder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener allergi er høyst undervurdert. Mange liker å skylde på fòret, shampoen eller noe annet. Det er en grunn til at hunden reagerer, den har et dårlig eller et overaktivt imunnfosvar.

Yoshi klødde aldri noe særlig før han ble to år. Men han hadde mye brun ørevoks som valp og unghund, men det ble aldri betent eller funnet parasitter. Han hadde bare mye voks. Allergien ble avslørt ved at han fikk våtekesem mellom tærne, som kom tilbake etter hver behandling. Han klødde ikke så mye, men slikka seg mye og ofte på labbene. Når jeg satte meg ned for å tenke meg om, så kom jeg jo på at han hadde hatt mange små symptomer som vi hadde oversett, eller unnskyldt med fòr osv. F.eks denne ørevoksen, varig dirarè og luft i magen ved fòring på tørrfòr, dårlig sår tilhealing, tørre og sprukkene klør, flassing, men aldri intens kløe slik mange atopikere har. Magefølelsen min sa at han reagerte på noe, og at dette kunne være allergi, og jeg hadde rett. Til oppdretternes store fortvilelse men.

Hunder skal ikke klø så mye at man tenker over det, eller legger merke til det, om den er frisk! Enten er det et underliggende problem som overaktivt eller dårlig immunforsvar - ellers så er bikkja full av lus, lopper, pelsmidd, sopp osv.

Jeg vil anbefale å få hunden sett på av veterinær, det høres ut som at hunden din plages når den klynker/bærer seg når dere hindrer den i å klø... Da må den jo klø noe helt forferdelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi alt fått ham sjekka av vet, som ikke fant noe. Jeg kan heller ikke se noe på huden. Både klør og pels gror som bare det, klørne er sterke og pelsen tett og glansfull. Han klør ikke hele tiden, kan få en raptus med kløe når han er fuktig eller overtrøtt. Det er ved denne raptusen han kan pipe om vi hindrer ham. Det er sjelden han har diare, da vet vi gjerne at han har spist kattebæsj eller funnet noe annet ute før han blir dårlig. Det vi har sett av reaksjoner på for er av typen "litt bløtt på slutten" med ellers fast avføring.

Jeg er allergiker selv og vet hvordan det fungerer, om han er allergisk er det fordi han reagerer på noe i omgivelsene. Det kan være foret, det kan være gress, det kan være husstøvmidd. 

Det enkleste å sjekke, og dermed det vi sjekker først, er om han reagerer på foret. Derfor vil vi fjerne en fortype og se om det gir bedring. Jeg bare lurer på hvor lenge vi skal unngå det konkrete foret før vi kan si om det er det han reagerer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig at allergi blir dratt frem som potensiell sykdom så fort hunder klør litt mer enn hva vi ser på som naturlig, jeg da. Selv tenkte jeg ikke allergi før en god stund ut i symptomrekka till min allergihund, tror det gikk nesten et år før vi tenkte allergi, jeg? 

Men hvis pels og klør vokser som bare det, klørne er sterke, pelsen tett og glansfull, og han bare klør når han er fuktig eller overtrøtt, så høres kløen mer ut som en psykisk greie enn en fysisk, syns jeg. En overslagshandling, kanskje? Særlig når han er overtrøtt. At han klør når han er fuktig kan jo være fordi at fukten gjør at pelsen kjennes annerledes og "rar" ut, og at han klør seg for å rette det opp? 

Min allergihund kan våkne av at hun klør, eller ikke få sove fordi hun klør, og i sine dårlige perioder så klør hun så hun blir en anelse manisk (det skal sies at hun er en hund som lett blir litt manisk :P ). Hun får rød sopp mellom tærne og rundt rompa fordi hun slikker seg mye, og der blir huden selvsagt irritert. Klør det nok så hovner huden opp, og i hennes verste periode så var hun så hoven og øm i særlig bakpotene at hun måtte gå med sokker for å kunne gå ute. Det er ca 4 år siden at hun var på sitt verste, og da tenkte jeg at sånn kan hun ikke leve, vi må få kontroll på det snart, eller så må hun få slippe. Da var hun halt og brukte sokker på 3 bein, og hele rompa var rosa av rødsopp. 

Hun har ikke matallergi, det har vi testa ut. Jeg har ikke gidda å ta allergiprøver av henne utover det, hunder er stort sett allergiske mot husstøv og lagermidd, og evt noe pollen. En hund som klør vil så å si alltid få utslag mot husstøv og lagermidd, så den sier egentlig ingenting utover det man allerede mistenker. Hun har en god periode nå på våren, men på seinsommeren/høsten, kommer hun til å få en dårlig periode igjen - det har hun gjort de siste 4 årene, jeg antar at det ikke er noe unntak i år. Hun får også en oppsving når hun har løpetid (hun løper i november, da sliter vi litt til januar). Hun klør også mer i perioder der hun stresser, som når jeg blir sjuk (hun reagerer veldig på det). Heldigvis har hun stort sett en god virkning av kortison. 

For å komme tilbake til din valp, Pixel, så er det ikke unormalt at de klør litt, så spørsmålet er jo hvor mye klør han, når klør han, og hva gjør han når du forhindrer han i å klø? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han piper fordi han vil ha raptus men ikke får lov er jo ikke så rart? Og at han evt klør om han er mye våt er ikke nødvendigvis så rart det heller(sistnevnte kan jo forsøkes fikset med å blåse/føne han tørr?), at det er gugge i ørene og kløe på bena derimot er litt sånn typiske allergitegn, ofte der det slår ut. Men man kan jo ikke utifra det si om hunden har allergi eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er allergi eller ikke, er ikke godt å si. Misstenker du at det har med fôr å gjøre, kan du prøve å fôre hunden på et fôr med bare en proteinkilde. Veldig gjerne en proteinkilde hunden ikke har smakt før og fôre på dette i minst 8 uker før du prøver noe annet. V&H valpefôr, nr. 25 og nr. 33 har et flere proteinkilder i fôret og egner seg dårlig å til å teste ut, men V&H har både ren kylling og ren lam. 

Dr. clauders har også flere tørrfôr med kun en proteinkilde(f.eks. et med hjort) og de har også våtfôr i tillegg med de samme proteinkildene, så om han er litt vrang i matveien, kan du jo prøve å blande våtfôr og tørrfôr. De har også flere godbiter med bare en proteinkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...