Gå til innhold
Hundesonen.no

hd rønken


Recommended Posts

Du kan ta begge deler samtidig ja. Men det bliver bare dyrere hvis du gjør det.

Jeg tror vi gav 1500 kr for røntken av HD og AA.. Er ikke helt sikker men mener det var det :D

Men det er forskelligt fra vet til vet. Du kan jo ringe lidt rundt og høre hvad de forskellige tager i pris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker:)

for det var det jeg lurte på, om det ble billigere å ta det samtidig, enn å ta det hver for seg. Også tenkte jeg litt på det me å dope ned hunde. Må jo være like greit å ta begge deler når man først har dopa ned hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røntget to av mine for rett under 2 uker siden, og da kostet det mellom 13-1400 pr stk (både hofter og albuer). Dette gjorde jeg på Lørenskog Dyreklinikk. De var begge ID-merket fra før, så den utgiften slapp jeg jo, da. (Dette må også gjøres hvis man har en registrert hund, og resultatene skal bli "offisielle" for NKK). Dette vil jo også koste noen hundrelapper, vil jeg tro.

I tillegg koster det 180,- å få resultatet avlest på NKK (360,- for begge deler), pluss evt. postoppkrav, hvis man ikke skriver under på en engangsfullmakt til NKK.

Vi har ikke noen krav om AA-røntging på rasen, men synes det er like greit å ta begge deler, når man vel holder på. AA er ofte en langt mere invalidiserende lidelse enn HD, og faktisk viktigere å få sjekket hvis man skal bruke hunden aktivt.

Vet ikke helt hva som har skjedd med NKK i det siste, men resultatene lar vente på seg. Fant ikke noe på DogWeb'en på fredag - selv om jeg røntget dem på tirsdag for nesten to uker siden. (Tidligere har det jo gått på bare noen dager).

Får bare håpe at det ikke er noe feil på bildene, så man må ta nye.. Det er jo alltid så nervøst å vente på disse svarene.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noen krav om AA-røntging på rasen, men synes det er like greit å ta begge deler, når man vel holder på. AA er ofte en langt mere invalidiserende lidelse enn HD, og faktisk viktigere å få sjekket hvis man skal bruke hunden aktivt.

Vet ikke helt hva som har skjedd med NKK i det siste, men resultatene lar vente på seg. Fant ikke noe på DogWeb'en på fredag - selv om jeg røntget dem på tirsdag for nesten to uker siden. (Tidligere har det jo gått på bare noen dager).

Får bare håpe at det ikke er noe feil på bildene, så man må ta nye.. Det er jo alltid så nervøst å vente på disse svarene.

Susanne

Det med at AA er mere invalidiserende for hunden enn HD, kommer helt an på bygningen på hunden. På en lettbygd hund som dobermann, der det forøvrig omtrent ikke finnes AAproblemer, så spiller det liten rolle om et eksemplar av denne rasen skulle få AA, fordi rasen er så lettbygd. Mens på en mastino napoletano, som bærer to tredjedeler av vekten sin på framparten, og som også er en meget tung hund i seg selv, så kan AA være av vesentlig betydning.

Ellers så har NKK begynt med noe nytt. De har sluttet å sende ut ting pr. postoppkrav. Dette betyr at ting må betales på forskudd, enten via websiden deres eller ved at NKK sender en innbetalingsgiro som må betales før man får tilsendt HD/AA resultater, stamtavler eller hva som helst annet som koster penger hos NKK. Når det gjelder HD/AA så tror jeg at det fremdeles kan betales ved å bruke autogiro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Aud,

Ja, jeg vet dette m/betalingen til NKK - men jeg skrev under på en (dvs 4) engangsfullmakt da jeg røntget hundene, så de "får" pengene så snart de sender dette inn til banken (eller hva de nå gjør med dette).

Ang. AA/HD - så er min rase (bearded collie) også en meget lettbygget rase (20-30 kilo, smal kroppsbygning, 50-60 cm høye).

Og jeg kan love deg at de kan få virkelige problemer med albuene - ofte mye værre enn det man noensinne ser på hunder med dårlige hofter. Har selv måttet avlive en hund på 13 mndr pga dette, og en venninne måtte ta sin 2,5 år gamle hann, i motsetning til at jeg også har hatt hunder med sterk HD som har levd til både 12 og 13 år - uten noen synlige tegn.

Så det finnes, det er vondt for dyret, og det er like greit å ta "problemet ved roten" og røntge, synes jeg. Det blir mer og mer vanlig på beardisene å røntge - og i Sverige gør man det nesten rutinemessig samtidig med HD'n.

Uten å ville starte noen diskusjon om akkurat HD-røntgen eller ikke, så har vi en så stor avlsbase av rasen. Så vi verken vil eller behøver ta valget om man skal bruke hunder som ikke er fri i avl - vi gjør det bare ikke. SÅ mye bedre er ingen i dag, det finnes alltid 10 andre som er like bra, av passene/tilsvarende linjer...

Det eneste er jo de av "oss" som velger å ikke røntge albuer - de lever jo i sin uvisshet, og er sikkert fornøyd med det. JEG vil ikke det, så jeg røntger, og tar konsekvensene hvis det er noe feil der.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...