Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund slikker/biter på potene


kirby
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har en 11 mnd gammel Fransk Bulldog som den siste mnd har begynt å slikke seg mer og mer på labbene, og iblant virker det som han biter litt også.Finner ingen sår eller slikt når jeg sjekker labbene og viser ingen tegn til at han har vondt, allmennstilstanden hans er som normal, han både leker og spiser som vanlig.

Eneste er at han er litt rød innerst ved kloen sin, men når jeg tar der viser han ingen tegn til vondt eller ubehag.

Byttet for fra Royal Canin til Hills etter anbefaling av dyrebutikken for en mnd tid siden, kan det være maten han reagerer på?

 

Hva kan det være?

 

32423423423.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske typisk oppførsel for hunder som klør, feks pga allergi. Prøv å bytt tilbake til det foret dere brukte før og se om det har noen effekt, viss ikke må man vell ta en tur til vet og finne ut litt mer nøye hva hunden evt reagerer på å legge en plan fremover. Er du heldig så er det bare noe i det nye foret han reagerer litt på, er du uheldig så kan det hende at han holder på å utvikle allergi(kommer gjerne med alder), det er jo dessverre ikke ukjent på rasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min hund sett slik ut rundt bare en klo så hadde jeg tenkt fremmedlegeme mellom hud og klo. Eller generell betennelse i klo/tå. 

Noen hunder har også høyere smerteterskel enn andre. 

Har en veterinær sett på den tåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Få sjekket om det er betennelse - bytt tilbake til tidligere for, gi tran. Øk mengden mosjon. Gi den godt med fysisk aktivitet - pluss hjernetrim. Han kan ha fått hangup fordi han kjeder seg. 

FØR du lar deg lure til å bruke mange tusen på allergiutredning som antagelig vil vise at han - som alle andre hunder som klør - er allergisk mot lagerstøv, midd og kanskje husstøv,  så skal du vite at kløe er rimelig vanlig på fransk bulldog.  Gjerne med innslag av sopp. Sopp vil gjerne også gi utslag på ører, mye gugg i øra med kløe.  Jeg har fralle - med kløe og tidvis sopp - det blir værre ved løpetid, altså relatert til hormoner.  Hun får kortison.  Din hund er i puberteten nå, økt hormonnivå. 

99% av hunder som testes for allergi er allergisk mot tidligere nevnte støv og midd, hvilket er helt ulogisk sånn egentlig - allergitest på hund er ikke veldig pålitelig om det gjøres ved blodprøver.  Prikketest vil sikkert være bedre i så fall. 

Mitt tips er mer mosjon, bytt tilbake til tidligere for sørg for at han ikke får slikket. Kjøp en oppblåsbar krage han kan ha på når du ikke kan passe på. Vent til han er over puberteten og se om det blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...