Gå til innhold
Hundesonen.no

Welsh corgi pembroke, lancashire heeler og västgøtaspets


Butre
 Share

Recommended Posts

Hei! :-)

Jeg har sett på Welsh corgi pembroke i over 1 år nå. Er veldig interessert i rasen, og føler jeg har blitt ganske kjent med den. Nå i det senere har jeg fått øynene opp for västgøtaspetsen og lancashire heeler. Virker for meg som om det er flere likhetstrekk her. Noen som har erfaringer med disse hundene, og som kan forklare meg forskjeller og likheter på ulike områder? Hvem krever for eksempel mest? Planlegger valp sommeren 2017. Dette blir min første egne hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Likheter: lang rygg og avl på dvergvekst. 

Tipper heeleren krever mest.  

Avstanden mellom manken og haleansatsen overstiger mankehøyden med ca 2.5 cm. Det gir i grunnen ikke spesielt lange rygger. Dessverre er det noen som fremelsker litt for lange rygger hos heeleren, og det er enkelte eksemplarer som ligner mer corgi enn heeler. 

Og avl på dvergvekst? Det skal ikke forekomme, men dessverre er det de som velger å bruke avlsdyr som har buede lemmer. Men, en heeler skal ikke ha unormal vekst av brusk som fører til korte og buede lemmer. Det er ikke så vanlig at man kan si at man avler på dvergvekst. 

En heeler skal heller ikke være for nær bakken. Det skal være like mye luft mellom bakke og kropp som det er kropp. 

Vil ikke si at Vestgötaspetsen er spesielt lang i ryggen heller. Forholdet mellom mankehøyde og rygglengde er 2:3, ikke skal de være "lavtliggende" heller, avstanden fra bryst til bakke skal ikke være mindre enn 1/3 av mankehøyde. Den er noe større enn heeleren, virker mer "robust", men har også mere pels. 

--

Likheter er det jo en del av rent eksteriørmesig, dog heeleren skal ikke  ha krøll på halen slik Vestgötaspetsen har. 
Hvordan V.spetsen er i forhold til heeleren hva det gjelder å kreve ting, så kjenner jeg ikke V.spetsen. En heeler er en hund som liker å bruke seg, men, jeg vil ikke si den er spesielt krevende. Men det kommer litt an på hva man anser som krevende også. Mine elsker å være med på ting, de elsker å jobbe, de kan godt gå en hel dag, men de takler også rolige dager uten problemer. 

Pembroken har jeg ingen formening om, annet enn at de jeg har sett på utstilling virker større enn heeleren, både i høyde og i rygglengde. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Justisia skrev:

Avstanden mellom manken og haleansatsen overstiger mankehøyden med ca 2.5 cm. Det gir i grunnen ikke spesielt lange rygger. Dessverre er det noen som fremelsker litt for lange rygger hos heeleren, og det er enkelte eksemplarer som ligner mer corgi enn heeler. 

Og avl på dvergvekst? Det skal ikke forekomme, men dessverre er det de som velger å bruke avlsdyr som har buede lemmer. Men, en heeler skal ikke ha unormal vekst av brusk som fører til korte og buede lemmer. Det er ikke så vanlig at man kan si at man avler på dvergvekst. 

En heeler skal heller ikke være for nær bakken. Det skal være like mye luft mellom bakke og kropp som det er kropp. 

Vil ikke si at Vestgötaspetsen er spesielt lang i ryggen heller. Forholdet mellom mankehøyde og rygglengde er 2:3, ikke skal de være "lavtliggende" heller, avstanden fra bryst til bakke skal ikke være mindre enn 1/3 av mankehøyde. Den er noe større enn heeleren, virker mer "robust", men har også mere pels. 

--

Likheter er det jo en del av rent eksteriørmesig, dog heeleren skal ikke  ha krøll på halen slik Vestgötaspetsen har. 
Hvordan V.spetsen er i forhold til heeleren hva det gjelder å kreve ting, så kjenner jeg ikke V.spetsen. En heeler er en hund som liker å bruke seg, men, jeg vil ikke si den er spesielt krevende. Men det kommer litt an på hva man anser som krevende også. Mine elsker å være med på ting, de elsker å jobbe, de kan godt gå en hel dag, men de takler også rolige dager uten problemer. 

Pembroken har jeg ingen formening om, annet enn at de jeg har sett på utstilling virker større enn heeleren, både i høyde og i rygglengde. 

Duuu, corgi og heeler er også raser med chondodystrofisk dvergvekst, så ja, vi avler på dvergvekst. Derimot avler vi ikke på short ulna, og andre avvik som gir krokete bein ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pringlen skrev:

Duuu, corgi og heeler er også raser med chondodystrofisk dvergvekst, så ja, vi avler på dvergvekst. Derimot avler vi ikke på short ulna, og andre avvik som gir krokete bein ;)

Da de færreste som ønsker info om heeleren ikke har satt seg inn i, eller en gang hørt om, chondrodystrofisk dvergvekst og vet forskjell på ekte og uekte, så valgte jeg å kommentere som jeg gjorde. 

De fleste som hører ordet dvergvekst tenker på buede underarmer og en rekke følgesykdommer. Jeg mener det er ganske viktig å få frem at dette ikke er noe vi ønsker hos rasen og heller ikke avler på . Og jeg synes kommentaren til Lola virket negativ slik den fremstår. Derfor ble mitt svar som det ble.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til heeleren eller spetsen men har selv en Corgi Pembroke som jeg er veldig fornøyd med! :) Syns ikke selv denne rasen er spesielt krevende men de kan ha mye lyd! Tror jeg har vært litt heldig med min da hun ikke bjeffer så mye, men hun sier ifra når det banker/ringer på døra eller det går folk forbi hagen vår :P Jeg personlig elsker denne rasen og syns det er en kjempeflott hund som er lett lært og villig til å jobbe. Er snill med andre hunder og dyr, glad i barn men har tendenser til å kunne gjete små barn ved å nappe de i hasene. Min nappet oss litt i bena da hun var valp men dette lærte vi henne av med ganske kjapt. Er VELDIG glad i mat og har lett for å bli overvektig så her må man passe litt på.

Til tross for sine korte bein er hun er racer på fjellet og kommer seg frem stort sett over alt i raskt tempo :) Syns også dette er en veldig rolig rase som er relativt lett å slite ut. Full fart ute på tur og rolig inne. Men de er fryktelig sta og har egne meninger, vil hun ikke noe så går det ikke. Men finner jeg fram godis er hun med på det meste :P  Ting som hun vet hun ikke har lov til blir stadig prøvd ut fordi kanskje det er lov nå? Må være konsekvent hele tiden for får hun lov til noe en gang husker hun det for alltid. 

De er jo selvfølgelig verdens søteste hunder også! :D

(bilder fra google) 

last ned.jpg

original.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pringlen skrev: Duuu, corgi og heeler er også raser med chondodystrofisk dvergvekst, så ja, vi avler på dvergvekst. Derimot avler vi ikke på short ulna, og andre avvik som gir krokete bein [emoji6]

Da de færreste som ønsker info om heeleren ikke har satt seg inn i, eller en gang hørt om, chondrodystrofisk dvergvekst og vet forskjell på ekte og uekte, så valgte jeg å kommentere som jeg gjorde. 

De fleste som hører ordet dvergvekst tenker på buede underarmer og en rekke følgesykdommer. Jeg mener det er ganske viktig å få frem at dette ikke er noe vi ønsker hos rasen og heller ikke avler på . Og jeg synes kommentaren til Lola virket negativ slik den fremstår. Derfor ble mitt svar som det ble.

 

Tja om innlegget mitt var negativt ment eller ei er en sak, men faktum er jo at det er nettopp dvergvekst og lang rygg som er de mest åpenbare likhetstrekkene hos disse rasene :) Selv om det ikke er den typen du beskriver der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undersøkte litt rundt vestgötaspets for en stund tilbake fordi kjærestemannen synes corgier er så søte og begynte å bable om "huskycorgier" på fjas. Så jeg viste ham vestgötaspets og ble nysgjerrig så undersøkte litt mer rundt rasen :)
De virker som lærevillige og greie hunder. Sta og litt egenrådige, men de er gjeterhunder og har en del mer førerorientering enn mange andre spisshunder. De er vel ganske like corgiene på mange måter, også i utseendet og muligens i opphav. Er en liten rase, så ikke sikkert det er så lett å få tak i valp når man synes det passer best. Antar det beste ville være å kontakte oppdrettere i god til på forhånd og spørre ut om hvordan hundene er og eventuelle avlsplaner.
Forøvrig er jeg enig med @Justisia om at disse rasene ikke har spesielt lang rygg normalt sett. Hadde de hatt normallange knokler i beina så ville ikke hunden sett langrygget ut. Så jeg vil si de er kortbeinte, ikke langrygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...