Gå til innhold
Hundesonen.no

Øremidd eller betennelse?


Pixie
 Share

Recommended Posts

Først og fremst: jeg er fullt klar over at det er min feil at ikke Uno har fått nappet ørehår før.

Han har siste dagene vært mer rød og irritert på innsiden av ene øret enn det andre. Han klør seg ikke spesielt mye. Han kan dog ligge og gni labben over ørene, men det er da begge og ikke bare det irriterte. Det fine øret har ingen synlig ørevoks og når vi tørker over det er det nesten ingenting på kluten. Det irriterte øret har derimot en del mørk ørevoks. Dvs, jeg håper det er ørevoks... Vi tørka over i går med sånne og  vanlige engangskluter til baby dyppet i vann til øret var helt rent så langt vi kunne se, i dag var det på ny brune flekker utover huden og vi tørka over på ny til alt var rent. Vi har så godt vi kan fjerna alt vi kunne se som satt i håret inni øret, men får ikke nappa håret fordi Uno er så urolig og vi er usikre på hvordan vi gjør det best mulig.

Siden det var kommet så mye mer i dag begynte jeg å lure på om dette kanskje kan være øremidd! Skal prøve å få tatt bilder i morgen, nå har vi jo rensa øret.

På onsdag skal han egentlig klippes og få nappet ørene. Kan vi fortsatt gjøre det om han har øremidd eller en ørebetennelse? Jeg tenker vel at håret må ut for at vi skal kunne behandle øret skikkelig, men samtidig tenker jeg at det vel evt. kan gjøre at ha nfår en infeksjon elelr hudreaksjon etter napping? Kan jeg få nappet ørene på onsdag og gå til vet. på torsdag om det ikke har bedret seg, elelr bør jeg gå til vet i morgen selv om øret er fullt av hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut med hårene. Akkurat nå er de bare til ulempe i hvert fall. For øvrig vil det nok gjøre mye vondere å nappe dem nå som det er irritasjon der, men det må bare gjøres. Du vil ikke tro hva og hvor store klumper og remser av hår, voks, middavfall og puss jeg har dratt ut av unappede hundeører. Når man ser slikt så skjønner man hvorfor det må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å nappe selv altså, jeg har ikke bare sittet og sett det  vokse... men jeg har ikke teknikken eller er bestemt nok, og Uno er så urolig når jeg gjør det, så jeg har ikke fått fjernet så mye. Uff, dårlig hundeeier.

Da blir det napping før vet. 

Men er det ikke rart at han ikke har klødd seg? Ikke har han skakket på hodet eller gnidd seg mot teppet eller egentlig på noen måte vist at det er ubehagelig. Han hater at jeg tar på ørene hans, men det er akkurat like ille på det andre øret som ser helt fint ut...

I går kveld

IMG_0963.JPG 

I dag tidlig

IMG_0964.JPG

 

Noe mer brunt og noen klumper i hårene. ,beklager dårlige bilder men han vrir seg som en makk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt veterinæren nappe ørene når de først er blitt uggene, For alt du vet kan det være en gryende betennelse i det ene øret som blir verre av at du knoter rundt der. Samt at når Uno ikke liker ørenapping er det bedre at en som har erfaring gjør det, for det gjør vondt å nappe ører som er betente. En veterinær vil kunne sjekke om trommehinnen er intakt og kanskje ta prøver av gugget som ligger der og du vil kunne få medisin om Uno trenger det. Og du kan helt sikkert få opplæring i hvordan du napper ørene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lemen skrev:

Jeg ville latt veterinæren nappe ørene når de først er blitt uggene, For alt du vet kan det være en gryende betennelse i det ene øret som blir verre av at du knoter rundt der. Samt at når Uno ikke liker ørenapping er det bedre at en som har erfaring gjør det, for det gjør vondt å nappe ører som er betente. En veterinær vil kunne sjekke om trommehinnen er intakt og kanskje ta prøver av gugget som ligger der og du vil kunne få medisin om Uno trenger det. Og du kan helt sikkert få opplæring i hvordan du napper ørene.

 

Har ikke prøvd å nappe nå, men tidligere. Skal til hundefrisør som skal nappe ørene onsdag og tenker veterinær torsdag...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lemen skrev: Jeg ville latt veterinæren nappe ørene når de først er blitt uggene, For alt du vet kan det være en gryende betennelse i det ene øret som blir verre av at du knoter rundt der. Samt at når Uno ikke liker ørenapping er det bedre at en som har erfaring gjør det, for det gjør vondt å nappe ører som er betente. En veterinær vil kunne sjekke om trommehinnen er intakt og kanskje ta prøver av gugget som ligger der og du vil kunne få medisin om Uno trenger det. Og du kan helt sikkert få opplæring i hvordan du napper ørene.

 

Har ikke prøvd å nappe nå, men tidligere. Skal til hundefrisør som skal nappe ørene onsdag og tenker veterinær torsdag...

Ring å få time hos veterinær før det du :)

Det er dumt å vente til torsdag og se om det blir bedre når du vet at det er noe. Umulig å si utifra et bilde hva det kan være. Men sopp for eksempel (som det kan se ut som) forsvinner ikke av seg selv sånn uten videre. Og det å tørke med våtservietter eller bare vann kan faktisk også gjøre det værre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt betennelse på havanaisen. Da var det snakk om gult puss(typisk betennelsesvæske), ikke brunt "gugg" som her. Men få veterinær til å vise hvordan nappe, og få det inn i rutinene, da slipper du en evnt ny omgang. Tren det inn, at det skal være greit at du tar på, i og rundt ørene. Vår liker det heller ikke, men det kom innspill av ørenasking under "kveldskosen" og etter mye trening (og litt tvang) finner han seg i det så lenge det ikke er påbegynnelse av ny betennelse.

Ville også dratt til veterinær før hundefrisør.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Polfarer skrev:

Ring å få time hos veterinær før det du :)

Det er dumt å vente til torsdag og se om det blir bedre når du vet at det er noe. Umulig å si utifra et bilde hva det kan være. Men sopp for eksempel (som det kan se ut som) forsvinner ikke av seg selv sånn uten videre. Og det å tørke med våtservietter eller bare vann kan faktisk også gjøre det værre.

Det står på våtserviettene at de naturlig antibakterielle og soppdrepende, og vi har tørket over med tørr klut til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tørket over i kveld også, det var kommet mer siden i morges. Tar en tur på drop-in hos dyreklinikken i morgen for å høre om de kan hjelpe med napping/sjekk der og da eller om de vil sette opp time til full rens.

Det eneste gode er at han ikke ser plaget ut, annet enn når jeg driver og holder fast øret hans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt turen til veterinæren først som sist. Masse brun ørevoks er typisk betennelse, ofte er det sopp, men kan gjerne bli bakterier i miksen også. Ta en sniff og se om det lukter funky, sannsynligvis gjør det det.

Min hund har hatt noen ørebetennelser siste årene. Og jeg har lært å gå til veterinæren ved første tegn til trøbbel. Dvs jeg kan kanskje rense et par dager med otodine om det bare er bittelitt ekstra ørevoks. Men når det er så mye som du beskriver er det best å få det undersøkt hos veterinær.

For et par år siden fikk tuppa mi en runde med noen ganske resistente basilusker. Hun hadde hatt et par runder med sopp, fikk disse behandlet hos veterinær. Men det ble kronisk og plutselig kom disse resistente tullingene og utnyttet situasjonen. Ble et himla styr å bli kvitt, betennelsen spiste seg gjennom trommehinna. Hunden viste minimalt symptomer, ingen veldig hoderisting eller kløe. Men tok man på øret så skreik hun for det gjorde naturligvis veldig vondt Så det viser jo at de trenger ikke vise så veldig klassiske symptomer på kløe om de er av den tøffere sorten.

Uansett. ofte er det jo heldigvis bare litt sopp. Men en infeksjon gjør øret mer mottakelig for andre infeksjoner, så best å få korrekt behandling fortest mulig. Jeg går til veterinær så snart jeg ser tegn til noe tull, og jeg ber om at de tar en kultur om det er mistanke om bakterieinfeksjon.

Og som forebygging er det jo som du sikkert vet å holde pels rundt øregangene kort, sjekke ørene veldig ofte, og ellers ikke dille med de. Ville ikke brukt diverse renseprodukter så lenge ørene er friske. Tørre og luftige ører er cluet. Men har man først trøbbel med det så kommer det jo ofte igjen så best å ta både en titt og en sniff nedi ørene ukentlig i alle fall ;) 

PS: Du er ikke dårlig hundeeier :) Ører kan være trøblete!

Endret av pokoli
La til PS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukta på ørene med en gang jeg syns det så annerledes ut, det har ikke lukta noe. Dvs, nå lukter det eple :P

Skal ta en tur i morgen.

Og jeg vet godt at vi burde ha nappet ørehårene. Uka etter vi fikk ham tok vi han med til en annen hundefrisør for kloklipp, og hun sa vi skulle begynne å nappe med en gang. Det har vi prøvd å gjøre, litt her og litt der, noe som selvsagt har gjort vondt. For nå i etterkant har vi fått høre at man ikke bør nappe før tannfellinga, fordi hårene sitter løsere etter det... Så nå er Uno redd for ørene sine, og vi får ikke nappa annet enn bittelitt. Det er fortsatt en kamp å få klippa klør på ham, så kampen om ørenappinga har blitt satt litt til side. Men jeg vet at det er uheldig, og jeg vet det er latskap av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått til frisøren først og fått bort håret. Hvis det ligger masse hår i øregangen så kan ikke veterinæren se noe nedi ørene. Det er viktig at man får undersøkt ørene nøye og får sett hvordan trommehinnen ser ut for å kunne gi rett behandling. Veterinærer har ingen obligatorisk opplæring i napping av ører. Frisøren derimot har mest sannsynlig nappet hundre- kanskje tusenvis, av ører. Be om at ørene ikke vaskes eller skylles i etterkant hos hundefrisør, slik at veterinæren kan ta prøver av gugget som ligger der. Igjen for å kunne behandle korrekt og hensiktsmessig. Vær forsiktig med skylling på egenhånd. Noen ørevaskemidler som i utgangspunktet er milde for friske ører, kan være direkte skadelig om trommehinnen er skadet. Den som f eks heter Malacetic Aural (soppdrepende og lukter eple), bør man ikke vaske ned før man vet at trommehinnen er intakt. Jeg jobber som blant annet hundefrisør på dyreklinikk, og betente/såre/soppinfiserte ører er ikke noe å spøke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Jeg ville ha gått til frisøren først og fått bort håret. Hvis det ligger masse hår i øregangen så kan ikke veterinæren se noe nedi ørene. Det er viktig at man får undersøkt ørene nøye og får sett hvordan trommehinnen ser ut for å kunne gi rett behandling. Veterinærer har ingen obligatorisk opplæring i napping av ører. Frisøren derimot har mest sannsynlig nappet hundre- kanskje tusenvis, av ører. Be om at ørene ikke vaskes eller skylles i etterkant hos hundefrisør, slik at veterinæren kan ta prøver av gugget som ligger der. Igjen for å kunne behandle korrekt og hensiktsmessig. Vær forsiktig med skylling på egenhånd. Noen ørevaskemidler som i utgangspunktet er milde før friske ører, kan være direkte skadelig om trommehinnen er skadet. 

Ørenapping er fast del av vask og klipp hos henne ja, og hun har vært veldig ok så langt når vi har maila om at Uno er fersk på klipping og urolig.

Vi har ikke skylt med noe som helst nettopp fordi vi ikke vet hva det er og ikke vil behandle unødvendig, har bare tørka av innsiden av øret med egna våtservietter ikke gravd nedi eller dryppa med noe.

Nå ble jeg i tvil, det er jo litt dumt å betale 220 kr for en drop-in hos klinikken om de også ber meg komme tilbake etter napping... men kan jo ringe ned og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Ørenapping er fast del av vask og klipp hos henne ja, og hun har vært veldig ok så langt når vi har maila om at Uno er fersk på klipping og urolig.

Vi har ikke skylt med noe som helst nettopp fordi vi ikke vet hva det er og ikke vil behandle unødvendig, har bare tørka av innsiden av øret med egna våtservietter ikke gravd nedi eller dryppa med noe.

Nå ble jeg i tvil, det er jo litt dumt å betale 220 kr for en drop-in hos klinikken om de også ber meg komme tilbake etter napping... men kan jo ringe ned og spørre.

Godt mulig de kan nappe på klinikken. Men jeg ville ikke tatt det for gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at ørenappinga ble nedprioritert, synes ikke du skal sparke deg selv for det :) Nå har du sjansen til å få litt opplæring i hvordan du napper. Jeg har ikke ørenapperase, men alle cocker eiere vet at pelsen rundt øregangen skal holdes kort. Men noe ganger så rekker det å bli langt likevel, og som oftest går det greit, helt til man er uheldig. Og etter det blir man flinkere til å huske på det.

Jeg tror nok ikke veterinæren har noe problemer med å se forbi hårene, og skulle det være veldig sårt så har de fordelen av å kunne sedere før nappingen. Noen hunder går faktisk til veterinær for å få nappa ørene under sedasjon. Så veterinær eller dyrepleier kan nok fint klare det :) Eller så kan du jo ringe og høre hva de har tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Emilie skrev:

Jeg ville ha gått til frisøren først og fått bort håret. Hvis det ligger masse hår i øregangen så kan ikke veterinæren se noe nedi ørene. Det er viktig at man får undersøkt ørene nøye og får sett hvordan trommehinnen ser ut for å kunne gi rett behandling. Veterinærer har ingen obligatorisk opplæring i napping av ører. Frisøren derimot har mest sannsynlig nappet hundre- kanskje tusenvis, av ører. Be om at ørene ikke vaskes eller skylles i etterkant hos hundefrisør, slik at veterinæren kan ta prøver av gugget som ligger der. Igjen for å kunne behandle korrekt og hensiktsmessig. Vær forsiktig med skylling på egenhånd. Noen ørevaskemidler som i utgangspunktet er milde for friske ører, kan være direkte skadelig om trommehinnen er skadet. Den som f eks heter Malacetic Aural (soppdrepende og lukter eple), bør man ikke vaske ned før man vet at trommehinnen er intakt. Jeg jobber som blant annet hundefrisør på dyreklinikk, og betente/såre/soppinfiserte ører er ikke noe å spøke med.

Kan være den vi har brukt, heter bare Malacetic Wet wipes men lukter eple og inneholder eddiksyre og borsyre. Vi har bare tørka bort det brune på innsiden av hengeøret, ikke prøvd å komme nedi øregangene eller noe. Men nå tror jeg jeg dropper den helt.

Edit: ser de har en egen serie som heter Aural, det er ikke det vi har brukt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pokoli skrev:

Skjønner godt at ørenappinga ble nedprioritert, synes ikke du skal sparke deg selv for det :) Nå har du sjansen til å få litt opplæring i hvordan du napper. Jeg har ikke ørenapperase, men alle cocker eiere vet at pelsen rundt øregangen skal holdes kort. Men noe ganger så rekker det å bli langt likevel, og som oftest går det greit, helt til man er uheldig. Og etter det blir man flinkere til å huske på det.

Jeg tror nok ikke veterinæren har noe problemer med å se forbi hårene, og skulle det være veldig sårt så har de fordelen av å kunne sedere før nappingen. Noen hunder går faktisk til veterinær for å få nappa ørene under sedasjon. Så veterinær eller dyrepleier kan nok fint klare det :) Eller så kan du jo ringe og høre hva de har tid til.

Jeg kan garantere deg at det ikke alltid er så lett å se noe som helst selv med otoskop, i hårete, skitne ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Kan være den vi har brukt, heter bare Malacetic Wet wipes men lukter eple og inneholder eddiksyre og borsyre. Vi har bare tørka bort det brune på innsiden av hengeøret, ikke prøvd å komme nedi øregangene eller noe. Men nå tror jeg jeg dropper den helt.

Edit: ser de har en egen serie som heter Aural, det er ikke det vi har brukt.

Da er det nok ikke så farlig. Det er øreskyllevæsken som ikke skal ned i ørene - uten å være sikker på at det er den som passer å behandle med. Malacetic wipes går det nok helt greit å tørke litt av med :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Jeg kan garantere deg at det ikke alltid er så lett å se noe som helst selv med otoskop, i hårete, skitne ører.

Tror jeg lett på. Jeg bare mener at veterinæren klarer nok fint å fjerne både hår og ørevoks :) De har også fordelen av å kunne sedere hunden om det skulle være vondt og sårt. Siden den allerede er var for ørene så tenker jeg det er en fordel at den får minst mulig ubehag med denne prosessen. Men det er selvsagt opp til TS hva h*n bedømmer best her. Ville bare ha nevnt at ørenapping neppe er ukjent fenomen på et veterinærkontor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt veterinær først spør du meg. Det er veldig lett å ta prøver og starte riktig behandling selv om det er hår der. Eneste veterinæren egentlig trenger å gjøre er å ta litt av gugga på en slide for å se om det er sopp eller bakterier i mikroskopet (til og med jeg som bare er student klarer det uten problemer) . Og selv om det er vanskelig å se skikkelig med gugge i øret er det ikke umulig. Veterinæren har definitivt preparater som løser opp det som er inni så det blir lettere å se om det er noen skader. 

Det som er med sopp er at det tar litt tid før det blir skikkelig infisert, men når det blir det så går det fort og en kan slite i månedsvis for å bli kvitt alt. Å begynne behandling en dag eller to før kan derfor ha ganske mye å si.

Og de serviettene er kjempe fine til å tørke av ører for eksempel etter ett bad eller en gang i blant for å forebygge. Men å bruke sånt når du vet at det er en sopp/bakteriell infeksjon er dumt altså. Da bruker man kun preparater utskrevet av veterinær spesielt til den bakterien/soppen som er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...