Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i bur om dagen?


Jack-Pot
 Share

Recommended Posts

Eg har en valp på 20 uker og en voksen hund på 10 år. De er nå hjemme alene om dagen mens eg er på jobb, og det går helt fint så lenge de er sammen. Eg har begynt å venne valpen til å være helt alene ved å gå små lufteturer med kun den voksne, og dette går greit. Problemet er at valpen er veldig glad i å leke (les, herje) med den voksne hunden, som ikke er flink nok til å si fra og syns dette blir svært stressende. Valpen er også glad i å herje med ting, og det har gått med noen blomster og småting de siste par ukene.

Når eg er hjemme så stanser eg valpen, men eg er redd for at valpen herjer mye med den voksne mens eg er på jobb. Eg tror ikke eg kan ha dem i hvert sitt rom enda, og eg har blitt anbefalt å ha valpen i bur. Eg har aldri hatt bur inne før, kun i bil, og syns ikke det virker særlig hyggelig at valpen skal ha så lite areal å bevege seg på i så mange timer. Eg skal prøve å få delt av rommet med en grind eller noe slik at de kan se hverandre, men det blir ikke så lett. Noen som har andre tips til hvordan eg kan få valpen til å være roligere mens eg er på jobb? Og hvordan skal eg få den til å slutte å ødelegge ting?

Eg går tur i skogen med begge to før eg drar på jobb om morgenen. Turen varer mellom 40-60 min, alt etter hvor vi går og hvor mye vi trener på veien. Eg har med godbiter og trener litt fri ved fot, på plass, sitt og bli, kom osv. på turen. Men det virker som om valpen bare får mer energi av å være ute, og eg har ikke tid til å være ute lenger med dem. Skal eg endre på noe der?

Håper noen har gode tips å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skilt valper/unghunder fra voksen hund. Har hatt valpen i gangen, der den kun har hatt tilgang på madrass, teppe, leke, vannskål og tyggebein av den solide sorten. Alt av inventar og sko/klær har vært ryddet bort sånn at ikke det er mulighet å ødelegge noe. Hundene har vært skilt med grind sånn at de ser hverandre hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det de andre sier her, ville jeg vurdert en kortere morgentur. Jeg har god erfaring med å bare lufte valpen/hunden en snartur på morgenen. Sånn type 10 minutter. Det er ikke noe action, bare tusle ut, tisse, bæsje, inn igjen. Da er det enklere for dem å falle til ro. Så får de mer aktivitet senere på dagen. Om hverdagen din passer til det, ville jeg prøvd det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Da skal eg definitivt prøve å få laget en grind som passer slik at eg kan dele av et rom. Tror ikke det er bra for valpen å styre på sånn hele dagen, og det er nok enda mindre bra for gamlingen :o

Eg kan alltids prøve å gå kortere tur om morgenen, men da bør eg vel ikke ta den voksne hunden på noen lengre tur? Valpen blir kanskje litt stressa og dermed gira hvis den må være igjen alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får valpen frokost på morgenen? Dersom den får tørrfôr så kan du lage til en kong på kvelden med tørrfôr og en liten dæsj våtfór eller boksemat som "lim". Denne slenger du i frysen over natten og serverer når det nærmer seg tid for å dra. Da må valpen bruke noe av energien på å få ut maten fra kongen og samtidig får den hjelp til å roe ned. Tygging/gnaging er ofte beroligende for hunder. 

Edit: på morgenturen kan det også hjelpe å holde valpen i bånd det siste kvarteret sånn ca. Min eldste hun herjet seg høy på tur som valp og var spinnvill når han kom hjem. Når han ble tatt i bånd siste del av turen roet han seg betraktelig fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter en kort tur om morgenen, bare ut og gjøre i fra seg skikkelig og så inn igjen. Så får de frokost og så drar jeg. Har valpen..ehm...unghunden mener jeg :blink: på stua og den voksne på gangen med en barnegrind i mellom. Så får unhunden en frossen kong med V&H og en dæsj baconost på toppen og den voksne en neve tørrfôr og så går jeg. De lengre turene og aktiviseringen får de når jeg kommer hjem igjen. 

Ift. ødeleggelser, så må du nok bare belage deg på å valpesikre så godt du kan. Jeg har en del kompostgrinder fra Biltema som jeg bruker rundt forbi. Alt av ting hunden kan få tak i og ødelegge er lagt opp i høyden så hun ikke får tak i det. Det jeg ikke får gjemt vekk, blir gjerdet inne. Sånn som kjøkkenbenken, den er innegjerd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...