Gå til innhold
Hundesonen.no

Nysgjerrig på litt andre raser

MissHeike
 Share

Recommended Posts

32 minutter siden, Garp skrev:

Går du kurs hos Elisabeth med Easy?

Hvis man er klar over at Pyrre ikke er en bc så er det ett godt alternativ. Pyrrer jobber ikke for glasskuler i 100 år. Men de kan jobbe i 100 år med ting de synes er kule og kule glasskuler. Om du skjønner forskjellen? Vips kan jobbe og jobbe så lenge hun synes det er gøy. Så jeg må legge inn litt innsats i treninga, jeg kan ikke bare være der og levere ut en leke som det virker som man kan med enkelte BC. De er også hunder som har meninger. Og de er oppfinnsomme. Men jeg digger rasen, men man må vite hva man kjøper for å ikke bli veldig overrasket. De er liksom ikke helt som andre raser ;) De er smarte, tenker selv, får med seg alt i omgivelsene og de kan synes at pirking og repitisjoner er kjedelige. Da kan de finne på å lage sin egne versjon av det man gjør. De er noen sære skruer. <3

En annen ting man må også være klar over at det er en veldig uhomogen rase både på størrelse, pels og inni hodet. Så det kan være store individforskjeller.

Ja dem! :D Nei at de ikke er BC er jeg helt klar på - jeg er ikke i så måte ute etter en BC i mindre utgave sånn sett, jeg er bare nysgjerrig på mindre raser sånn i tilfelle og fordi jeg er clueless og er så låst på at liten hund = bjeffing og gneldring hele tiden.

Men de virker litt spennende nå, kontra før. Da nekta jeg å kikke på liten hund. Litt sånn "det er ikke skikkelig hund når du kan tråkke dem flat" mentalitet. 

@Maria Tusen takk for utfyllende svar :)

Når det gjeller bjeffing går det bra om den varsler når noen banker på døra, det gjør Keiron også, så det er greit, litt lyd er det jo i en hund. Men bjeffing for hver lyd er ikke så populært. Hun venninna mi som har Pomme sa at han var ett H******* på bjeffing hele tiden før. Men nå er det bare hvis noe skremmer han eller noen ringer på døra, den forrige hun hadde hatt laga omtrent ikke noen lyd i det hele tatt, men han var visst litt "rar" uten at det var negativt da. Så da er det vel egentlig litt opp til eier hvor gneldrete disse småhundene er? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MissHeike skrev:

Ja dem! :D Nei at de ikke er BC er jeg helt klar på - jeg er ikke i så måte ute etter en BC i mindre utgave sånn sett, jeg er bare nysgjerrig på mindre raser sånn i tilfelle og fordi jeg er clueless og er så låst på at liten hund = bjeffing og gneldring hele tiden.

Men de virker litt spennende nå, kontra før. Da nekta jeg å kikke på liten hund. Litt sånn "det er ikke skikkelig hund når du kan tråkke dem flat" mentalitet. 

Tror man kan bli litt skuffa omman tror de er som bc nemlig. Men jeg synes de er skikkelig kule å trene. Masse intensitet og action på tuppa mi ihvertfall. Helt til man kommer til lydighet og "kjedelige" øvelser. Der har jeg måtte jobbe en del for å få opp intensitviteten på min hund. Men nå er hun herlig også på feks Rally. Men Agility er hennes favoritt. Hun blir veldig forsterket av å kunne løpe. Løping er livet nemlig.

Og jeg har sluppet stress. Hun kan fint sitte å se på agility uten å gire seg opp negativt i stressnivå. Men med en gang jeg tar av henne båndet for å trene agility er hun klin kokos klar for action. :wub: Så for meg passer hun utmerket.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Easy er nok en litt utypisk pyrre når det gjelder gemytt, men hun er jo bare superherlig :wub:

Easy er nok ikke utypisk for rasen som Anita sier. :) Som Anita sier er ikke rasen homogen, så du finner individer på langts hele skalaen. Du finner de som tror de er en labrador som elsker alle, og du finner de som er veldig reservert og ikke vil ha noe med fremmede å gjøre. Men mitt inntrykk er at det er flest av de midt i mellom. :)

Om vi tar for oss både PL og FR, finner vi både de på 5kg og de på 20kg. Broren til min minner mer om en flatcoated på 20 kg som elsker alt. Min pyrre er sånn passe liten og noe reservert- men igjen elsker alle hun kjenner. :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MissHeike skrev:

Hvordan er Papillon med bjeffing, @Maria og @MegaMarie? Er det noe man skal være obs på når man velger oppdretter og sånn? Hvis det er mini Border stiller de jo absolutt veldig sterkt :P

Sykdommer man skal se etter osv.  

Enig med Maria her, det kommer an på eier og hvor konsekvent du er på å trene det bort fra dag 1. Min kommer fra en oppdretter med mange hunder hun og, de var alle stille, utenom de hun hadde fått tilbake fra folk som ikke ville/kunne ha hunden lenger. Så det er fult mulig!

Min varsler om hun er på en litt "øde" plass og det kommer folk. Da er hun vandt med at det ikke skjer ofte, og da må man gi en lyd fra seg. Eks bodde vi i enden av et nabolag på "landet" før, da varslet hun mye om hun hørte noe i hagen. Så flyttet jeg til en blokkleilighet midt i et tett boligstrøk, da varslet hun så og si aldri. Nå har vi flyttet til et nabolag med lite aktivitet igjen, og da varsler hun igjen. Men jeg syns det blir mindre at det nå som hun er vandt med å bo her. Ringerklokken blir det selvsagt mye spetakkel av da :lol:

Papillon regnes som en ganske frisk rase. Det er noe patella og øyesykdommer, og det sjekker de fleste oppdretterne for. Maria har skrevet fint og utfyllende om dette :)

Mini bordercollie, da må jeg påpeke at alt er litt mer mini enn ved en border collie. De takler nok ikke like mye pirk og repetisjoner i trening som en border collie ville gjort. Og de krever selvsagt ikke like mye, men de er fult med på alt. I tillegg til at de er små da :lol: Det eneste jeg savnet hos papillon som treningshund var utholdenhet. Ellers lærer de fort, de er leken, glad i mat (min er ihvertfall det, oppvokst med å måtte kjempe en cocker for maten :P ), glad i å trene det meste, rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Garp skrev:

Men nå ble jeg skrekkelig nysgjerrig på hvor du har hørt akkurat det. :icon_redface: @Wilhelmina

Ja, nå har jeg googlet til øyene begynte å gå i kryss og begynte å lure på om jeg hadde drømt hele greia - men jeg fant jeg fant! Det var faktisk i en tråd her inne på sonen tilogmed:

"Miljøtrening og sosialisering er MEGET viktig! Det er en hund som skal reagere lenge før sauene engang får tenkt tanken på å bli redd. Den er avlet for å reagere på lyder, og den er avlet for å se på fremmede som en mulig trussel for flokken. Den skal alltid være på alerten, for å varsle om andre farer som f.eks. rovdyr. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Mini bordercollie, da må jeg påpeke at alt er litt mer mini enn ved en border collie. De takler nok ikke like mye pirk og repetisjoner i trening som en border collie ville gjort. Og de krever selvsagt ikke like mye, men de er fult med på alt. I tillegg til at de er små da :lol: Det eneste jeg savnet hos papillon som treningshund var utholdenhet. Ellers lærer de fort, de er leken, glad i mat (min er ihvertfall det, oppvokst med å måtte kjempe en cocker for maten :P ), glad i å trene det meste, rask.

Du skal se minien min... Utholdenhet jeg aldri har sett maken til :P Der portisen er lei etter 10 repetisjoner kan minien holde på trippelt så lenge. Men hun er ganske ekstrem så lenge det er en leke i nærheten altså. Med godbit blir hun fort lei.

Uansett - de er gode treningskamerater, men det er, som du sier, ikke border collie likevel :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Du skal se minien min... Utholdenhet jeg aldri har sett maken til :P Der portisen er lei etter 10 repetisjoner kan minien holde på trippelt så lenge. Men hun er ganske ekstrem så lenge det er en leke i nærheten altså. Med godbit blir hun fort lei.

Uansett - de er gode treningskamerater, men det er, som du sier, ikke border collie likevel :) 

Ja, nå har jeg kelpie å sammenligne med, og ikke portis. Så i forhold til kelpien, syns jeg papillonen ikke takler like mye repetisjoner :P Hun er klart utholden i forhold til mange andre raser. Men for min del, som treningshund, så savnet jeg litt mer utholdenhet. Det kan selvsagt være individforskjeller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av pyrren er at det er sterkt varierende mentalitet på dem... Også veldig lite oppdrett i Norge så hadde nok sett utover landegrensene for å få mer å velge i. 

Papillion og phalene har jeg veldig godt inntrykk av som små arbeidshunder. Kleinspitz/mittelspitz har jeg også vært på kurs med og trent med som har vært skikkelig råtasser på ag/lp. Men der må man nok være litt nazi i forhold til bjeffing. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Ja, nå har jeg googlet til øyene begynte å gå i kryss og begynte å lure på om jeg hadde drømt hele greia - men jeg fant jeg fant! Det var faktisk i en tråd her inne på sonen tilogmed:

"Miljøtrening og sosialisering er MEGET viktig! Det er en hund som skal reagere lenge før sauene engang får tenkt tanken på å bli redd. Den er avlet for å reagere på lyder, og den er avlet for å se på fremmede som en mulig trussel for flokken. Den skal alltid være på alerten, for å varsle om andre farer som f.eks. rovdyr. "

Reagere på lyd er annerledes enn å være lydredd. De skal være oppvakte hunder som skal passe på sauene, men ikke redde. ;)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...