Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva som helst - bare ikke "slipp"


Bonnie-BoBo
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Dette er mitt første innlegg på hundesonen. Jeg skriver dette innlegget fordi jeg har prøvd "alt" og er fullstendig tom for ideer. Jeg håper kanskje en debatt her kan gjøre meg noe klokere, gi meg ny giv, eller rett å slett hjelpe meg med å forsone meg med tingenes tilstand. 

Jeg har en sinnsykt bra hund. Svært miljøsterk, sosial, fysisk topp form. Hun er med over alt og takler alt. Hun er en svært god brukshund, og er supergøy å trene med. Hun har konsentrasjon, motivasjon, sterke drifter - uten å være stresset. Hun gjør absolutt ALT for belønningen sin. Og der ligger årsaken til dette innlegget: Vi har et "slipp"-problem. 

Hun gjør alt for å få en ball. Det være seg uten tau, med kort tau, langt tau, eller kong. Det spiller ingen rolle. Hun elsker å leke med ball. Har jeg en ball har jeg henne i min hule hånd, og hun gjør alt for å få den. Problemet er at jeg får henne ikke til å slippe. 

Jeg har presentert mitt problem for mange dyktige instruktører, og de fleste sier "da har du ikke trent nok". 

Men jo.. jeg har trent nok...Jeg har trent nå i 3 år på å få henne til å slippe.  Noen ganger føler jeg at vi ikke har gjort annet, og vi må ta en pause... Jeg har prøvd det aller meste:

- bytte med godbit: funker ikke noe særlig. Jeg har viftet en hel pølse foran øynene hennes mens hun har ballen i munnen, og hun vurderer ikke engang å slippe. 

- bytte med en helt lik leke: gjør at vi er veldig flinke på byttelek, men ikke på "slipp". Hun bytter så lenge jeg har den andre leken å by på. Men før eller senere må jeg avslutte, spesielt under trening der belønningen helst ikke skal drøye i det uendelige. 

- være aktiv for så å bli passiv i påvente av slipp - deretter aktiv igjen etter slipp: funker overhode ikke. Hun kan henge i leka i timesvis - så lenge jeg henger i andre enden så er det å anse som drakamp og morro. 

- ignorere henne til hun kommer og tilbyr lek: da legger hun seg i grei avstand til meg og tygger på ballen med et salig blikk - det finnes nemlig ikke noe særlig bedre...

... etter disse 3 årene med trening kan hun nemlig "slipp" - i utvalgte situasjoner. Men hun er så "smart", og leser situasjoner så godt, at når det virkelig gjelder så slår hun seg helt vrang.  

Til tross for dette problemet har vi jo kommet langt... det er nemlig mange måter å omgå dette i treningen.

På lydighetsbanen blir det mest belønning med godbiter, det er ikke like motiverende som leking og jeg tørr å påstå at dette er årsaken til at vi ikke har kommet lengre lydighetsmessig. Det er rett og slett umulig å trene lydighet med ball som belønning fordi jeg ikke får til korte belønninger med ballen.

I runderingsløypa leker hun fantastisk fint med figuranter - de gir tilbakemeldinger på at hun slipper og venter på neste ball. Når jeg nærmer meg er hun vanskeligere, men jeg har lært meg mange triks for å få tak i ballen når leken skal avsluttes. Ofte fungerer det om figuranten tar slipp i bytte mot godbit, men det forutsetter gode figuranter. Siden vi er flinke til å bytte har jeg alltid 2 leker, og det hender ofte at jeg må "lure" fra henne ballen ved å late som jeg skal bytte. 

Andre som skal "vise meg" hvordan man skal gjøre det får det selvfølgelig til, hun er ganske myk ovenfor andre og når noen andre enn meg sier slipp så slipper hun nesten alltid... Så dette er en greie mellom meg og henne, og det er så utrolig kjedelig at dette skal ødelegge for framgangen i treningen.

Jeg ser andre hunder som er like intens på belønning, men som slipper på en blunk.. uten å blir lokket me andre leker eller godbiter. De KAN kommandoen slipp! og tenker "hvordan i H***** får de det til?!? 

Så.. spørsmålet mitt er: finnes det en metode å lære inn slipp som jeg ikke vet om? Er det noen som har vært borti lignende? Må jeg bare innfinne meg med at alle har sine problemer og at dette er vårt - som vi bare må leve med? 

HJELP!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare droppe å bruke ball og bruke drakamp eller annen lek i stedet? :)

Edit: har du prøvd å være "streng" når hun ikke vil gi fra seg ballen? Min egen hund prøver seg på å løpe vekk med en leke i stedet for å slippe, men det hjelper ofte å kremte høyt med en litt streng mine, så slipper han. Mulig at din hund holder sterkere på den enn min i utgangspunktet, men det kan være verdt et forsøk :) Da er det også viktig å leke videre med den også, sånn at hunden lærer at det ikke alltid er slutt på leken ved slipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å korrigere henne for å ikke slippe når du gir kommandoen? Lysta på leka er jo åpenbar så høy at du neppe ødelegger noen lekelyst ved å f.eks gi henne et poke i skuldra med en "NEI!" for å ikke slippe når hun får beskjed om det? For hun kan jo slipp, hun gjør det jo hos figuranten. 

Hvis ikke så hadde jeg gjort som Rosinbolle foreslår, å bruke en annen belønning i øvelsene, og heller bare ta frem ballen som en super-duper-jackpot-belønning. 

Med min "my precious"-hund så trente jeg forøvrig på slipp med ALT bortsett fra ball (og apportbukker), virkelig hjernevasket henne på at slipp betyr å spytte ut det du har i munn, samme hva det er. Gjør det vanskelig, kjør slippøvelser med pølser (og regn med på å gå på litt svinn i begynnelsen :P ), og når hun alltid slipper alt annet du ber henne om å slippe, så kan du vurdere å prøve med ball igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hører litt ut som min hannhund. Nå er nok ikke han like "heit" som din hund kanskje, men vi har i all år hatt et slipp-problem, dvs han har aldri lært kommandoen "slipp" - og belønning med drakamp ble ofte nettopp det, en kamp *ler*. Dvs han kom tilbake med ballen om jeg kastet den og han kunne jakte den, men om vi hadde drakamp med ball i tau, så ble det som sagt mer kamp enn belønning. 

Det som fungerte på min hund (som heller ikke slapp leken uansett når han var i det moduset), var at jeg, mens han hadde belønningen i kjeften, kommanderte han til å gjøre en annen øvelse, f eks sitt, eller kom på plass (jeg holdt da ikke i leka). Da var han superivrig og kom på plass - og jeg kunne ta leken fra ham og han fikk en godis i stedet. Men straks det ble kamp om leka, så gikk han helt i vranglås. I en del øvelser var det helt utelukket å bruke den som belønning for det utviklet seg jo til en konflikt. Jeg måtte derfor bare bruke den som den ultimate jackpot der jeg virkelig trengte full innsats og jeg visste at vi kunne bruke tid på avslutningen og belønningen, mens jeg i andre øvelser der vi måtte ha mer flyt, måtte nøye meg med godbiter som ikke skapte konflikter :). 

Ellers benyttet jeg samme prinsipp som 2ne nevner over, på en hund - bare med litt motsatt fortegn. Jeg sleit med apporteringen, hunden nektet til og med å se på apportbukken (jeg hadde rett og slett skremt bikkja med apportbukken fordi jeg skulle gjøre den sååååå morsom og positiv at det ble helt feil *ler*). Dermed trente jeg inn gripedelen på apporteringen med alt annet enn apportbukken - sånn at det ble automatisert for henne når jeg sa "apport", så åpnet hun kjeften og tok tak i det jeg presenterte for henne. Etter hvert som dette satt bra, presentert jeg apportbukken - og bikkja gapte opp og holdt fast! Yeyyyy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias Gustavsson overtok ei schæfertispe med noen issues, deriblandt at slipp eksisterte ikke. Han har hatt ett prosjekt når det gjelder den biten og jeg tror de har kommet i mål. Du kan prøve å ta kontakt med han, enten via deres hjemmeside  http://swdi.se/ eller facebooksiden https://www.facebook.com/swdiab/?fref=ts. Det ligger endel filmer om hunden på facebooksiden, hun heter Sia.
 

Håper du finner en løsning på problemet, lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bonnie-BoBo skrev:

Hei, 

Dette er mitt første innlegg på hundesonen. Jeg skriver dette innlegget fordi jeg har prøvd "alt" og er fullstendig tom for ideer. Jeg håper kanskje en debatt her kan gjøre meg noe klokere, gi meg ny giv, eller rett å slett hjelpe meg med å forsone meg med tingenes tilstand. 

Jeg har en sinnsykt bra hund. Svært miljøsterk, sosial, fysisk topp form. Hun er med over alt og takler alt. Hun er en svært god brukshund, og er supergøy å trene med. Hun har konsentrasjon, motivasjon, sterke drifter - uten å være stresset. Hun gjør absolutt ALT for belønningen sin. Og der ligger årsaken til dette innlegget: Vi har et "slipp"-problem. 

Hun gjør alt for å få en ball. Det være seg uten tau, med kort tau, langt tau, eller kong. Det spiller ingen rolle. Hun elsker å leke med ball. Har jeg en ball har jeg henne i min hule hånd, og hun gjør alt for å få den. Problemet er at jeg får henne ikke til å slippe. 

Jeg har presentert mitt problem for mange dyktige instruktører, og de fleste sier "da har du ikke trent nok". 

Men jo.. jeg har trent nok...Jeg har trent nå i 3 år på å få henne til å slippe.  Noen ganger føler jeg at vi ikke har gjort annet, og vi må ta en pause... Jeg har prøvd det aller meste:

- bytte med godbit: funker ikke noe særlig. Jeg har viftet en hel pølse foran øynene hennes mens hun har ballen i munnen, og hun vurderer ikke engang å slippe. 

- bytte med en helt lik leke: gjør at vi er veldig flinke på byttelek, men ikke på "slipp". Hun bytter så lenge jeg har den andre leken å by på. Men før eller senere må jeg avslutte, spesielt under trening der belønningen helst ikke skal drøye i det uendelige. 

- være aktiv for så å bli passiv i påvente av slipp - deretter aktiv igjen etter slipp: funker overhode ikke. Hun kan henge i leka i timesvis - så lenge jeg henger i andre enden så er det å anse som drakamp og morro. 

- ignorere henne til hun kommer og tilbyr lek: da legger hun seg i grei avstand til meg og tygger på ballen med et salig blikk - det finnes nemlig ikke noe særlig bedre...

... etter disse 3 årene med trening kan hun nemlig "slipp" - i utvalgte situasjoner. Men hun er så "smart", og leser situasjoner så godt, at når det virkelig gjelder så slår hun seg helt vrang.  

Til tross for dette problemet har vi jo kommet langt... det er nemlig mange måter å omgå dette i treningen.

På lydighetsbanen blir det mest belønning med godbiter, det er ikke like motiverende som leking og jeg tørr å påstå at dette er årsaken til at vi ikke har kommet lengre lydighetsmessig. Det er rett og slett umulig å trene lydighet med ball som belønning fordi jeg ikke får til korte belønninger med ballen.

I runderingsløypa leker hun fantastisk fint med figuranter - de gir tilbakemeldinger på at hun slipper og venter på neste ball. Når jeg nærmer meg er hun vanskeligere, men jeg har lært meg mange triks for å få tak i ballen når leken skal avsluttes. Ofte fungerer det om figuranten tar slipp i bytte mot godbit, men det forutsetter gode figuranter. Siden vi er flinke til å bytte har jeg alltid 2 leker, og det hender ofte at jeg må "lure" fra henne ballen ved å late som jeg skal bytte. 

Andre som skal "vise meg" hvordan man skal gjøre det får det selvfølgelig til, hun er ganske myk ovenfor andre og når noen andre enn meg sier slipp så slipper hun nesten alltid... Så dette er en greie mellom meg og henne, og det er så utrolig kjedelig at dette skal ødelegge for framgangen i treningen.

Jeg ser andre hunder som er like intens på belønning, men som slipper på en blunk.. uten å blir lokket me andre leker eller godbiter. De KAN kommandoen slipp! og tenker "hvordan i H***** får de det til?!? 

Så.. spørsmålet mitt er: finnes det en metode å lære inn slipp som jeg ikke vet om? Er det noen som har vært borti lignende? Må jeg bare innfinne meg med at alle har sine problemer og at dette er vårt - som vi bare må leve med? 

HJELP!

 

Sendt deg PM :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan dette foregår eller nøyaktig hva du har prøvd, for her kan små variasjoner bety stor forskjeller i resultatet. Men, for å lære inn slipp-kommandoen så startet du sikkert ikke med ballen? For du vil ha automatikk i å slippe på kommando (uansett objekt, men i første omgang er ballen altfor vanskelig), og da må du få til mange repetisjoner hvor hunden lykkes.

Det er viktig at du ikke ender opp med å ha drakamp for å få hunden til å slippe. Du kan godt ha litt drakamp for å få han til å ta gjenstanden i munnen, men ikke så mye at det blir for morsomt, for da blir det sannsynligvis vanskelig å få han til å slippe. Det er også best at dere starter med å trene uten noen slippkommando, altså at han slipper frivillig/på eget initiativ. Du skal gi han erfaringen at "slipp" betyr slipp, hver eneste gang, og da er du nødt til å legge opp treningen så han slipper ofte og forutsigbart, og først da legger du på kommandoen (idet han skal til å slippe). Belønningen for å slippe gjenstanden er godbiter.

Hvis du har brukt slipp-kommandoen mange ganger uten at han slipper så kan du vurdere å starte med en ny slipp-kommando som ikke har fått betydningen "hold for harde livet".

Etterhvert som han lærer å slippe en verdiløs (for han) gjenstand på kommando - hver gang du sier kommandoen, kan du begynne å prøve med andre gjenstander. Start med at han slipper den frivillig og får godbit, før du begynner å si slipp-kommandoen idet han slipper, og deretter tidligere og tidligere. Dersom du opplever at han ikke slipper så går du tilbake til at han slipper uten at du ber han om det, evt gå tilbake til en kjedeligere gjenstand. 

På ett eller annet tidspunkt kommer du til der det blir vanskelig for han å slippe en gjenstand, feks når du begynner å bruke ballen. Forhåpentligvis vil reaksjonen på slippkommandoen være nesten som en refleks, men det er ikke utenkelig at du kommer i en situasjon hvor du må belønne med noe bedre enn en godbit. Feks går det an at han har en mindre verdifull leke og oppnår en verdifull leke (ball) når han slipper på kommando. Her skal du være nøye på at det ikke blir noe kamp eller luring for å få han til å slippe. Ikke kast eller gi han leken før han har sluppet eller avlevert den første leken. Han må gi opp noe for å få noe bedre. Og hvis det skjærer seg her så går du noen skritt tilbake i treningen igjen, så han klarer oppgaven.

I begynnelsen bør du kanskje trene inne på et lite sted så han ikke kan gå på avstand og legge seg ned for å tygge. Det kan også være lurt å ha på han bånd i begynnelsen.

For å oppsummere:

  • Frivillig slipp først - deretter kommando
  • Kjedelige gjenstander-  deretter gradvis vanskeligere
  • Belønn med godbit for kjedelige gjenstander
  • Automatiser slipp-kommandoen
  • Vurder en ny og ubesudlet slipp-kommando
  • Unngå kamp for å få han til å slippe
  • Avlevering gir han "rett" til mer lek (unngå å lokke eller lure han)

Ta gjerne en titt på denne geniale videoen av Chiraq Patel som lærer hunden sin "Drop". Han starter med godbiter og lærer inn ordet "drop" hver gang han kaster godbit(er) på gulvet, før han i det hele tatt introduserer gjenstander. Du ser at han får en situasjon hvor hunden må ta opp gjenstanden for å få Patel til å si "drop", og da er forventningen  om godbit så "automatisk" at hunden slipper gjenstanden momentant. Denne metoden starter på en måte i motsatt ende av den jeg skisserte over. Jeg liker den kjempegodt, og du kan jo vurdere hva som passer deg best :)

Andre som har skrevet og laget en del videoer om leketrening (slipp, komme tilbake med leken, byttelek, osv) er Siv Svendsen. Jeg antar at du allerede har lest/sett bloggen og videoene hennes, hvis ikke så anbefales det også, men jeg tror at videoen til Patel er midt i blinken for deg.

Lykke til :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme problemet, dvs, jeg vet jo ikke hva som trigger det hos din, hos min er det at hun låser seg i byttedrift. Hun er en liten byttegris og sliter generelt med å veksle ut av byttedrift uansett, har hun leken kan det bety at hun ikke slipper, er det jeg som har leken så kan hun bli seig/treg i momentene og i helspenn fordi hun bare jakter leken og blir helt låst på den. 

For vår del så blir det verre jo lengre vi holder på så jeg prøver å holde økten kortere enn at hun blir helt låst(man ser det på hele hunden, hun kan jo slipp, men i de situasjonene så er lyset på, men ingen hjemme). Vi bytter mye under veis og jobber også med at jeg feks sier slipp(og hun må slippe) før jeg kaster den andre ballen, noen ganger så sier jeg slipp og går å tar den andre ballen, noen ganger lurer jeg henne og later som jeg kaster ballen og går å henter den andre(man må utvikle byttingen også ved å stille krav etterhvert og fade ut hjelpen slik at man til slutt forhåpentligvis har lært hunden noe man kan bruke hele tiden, som med annen trening, man starter med hjelp også tar man vekk hjelpen gradvis etterhvert). Bytting er ikke nødvendigvis løsningen for oss, men det har hjulpet en god del(hun bytter ikke med mat). Men jeg har også måttet kreve at hun skal slippe noen ganger for når hun går i vranglås så  fungerer ikke byttingen heller. Jeg tar som regel i halsbåndet, holder og sier slipp, slipper hun ikke så sier jeg "nei, slipp" rolig, ikke sint. Mange ganger må jeg gjenta en stund, men jeg ser at hun gradvis skifter sinnstemning og til slutt så slipper hun. Noen ganger så trengs det kanskje en liten korreksjon for å nå inn, noe ala det  2ne beskrev lenger opp eller et lite nykk i båndet, ikke veldig hardt for min del, bare for å forsøke å nå igjennom slik at hun blir litt mer bevist på omgivelsene igjen og ikke bare inne i sin egen boble.. stort sett så får hun klikk eller værsågod med en gang hun slipper etter en slik runde så hun får ta ballen igjen med en gang. 

Jeg tenker også at det at hunden din slipper til andre enn deg kan si noe om at din holdning/utstråling til hele situasjonen kan være en del av problemet. Kan altså, ikke nødvendigvis er. Jeg skjønner jo at en litt myk hund ikke er like trygg/tøff til andre og dermed slipper lettere, men runderingsfigurantene (hvertfall noen av dem) har jo sikkert hunden din møtt flere ganger og begynner å bli kjent med? Da burde jo problemet komme til synet også, om hunden har et problem med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...