Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør hundesporter raser likere?


RDJ
 Share

Recommended Posts

Innen miljøet for stående fuglehunder er det mange som mener at prøvereglene fører til at de ulike rasene mister sitt særpreg. De stående rasene har tildels veldig ulik historie og har opprinnelig blitt brukt forskjellig både med tanke på antall arbeidsoppgaver, vilt, miljø (skog, høyfjell, våtmarker osv), jaktformer og så videre. I dag prøves alle de stående rasene etter samme regelverk, og i og med at disse prøvene er eneste måte å dokumentere jaktegenskaper på, så avles alle rasene etter samme mal. På sikt blir de altså mer og mer like, her i Norge vel og merke.

Kan dette ses i andre sporter også? Det er vel en viss type hund som gjør seg bra i lydighet, bruks, agility osv. Avles ulike hunderaser mer og mer like for å kunne hevde seg på lydighetsbanen, i bruksprogrammet e.l.? Eller brukes ikke disse sportene i samme grad til selektering av avlsdyr?

Et annet interessant eksempel som jeg selv har tenkt på, er f.eks om malinoisen blir avlet etter andre kriterier for å hevde seg i IPO i forhold til ringsportlinjene. Men det er nok kanskje ikke mange her til lands som har erfaring nok med ringsport til å kunne svare på dette?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd de ikke arrangerer forskjellige typer jaktprøver i forskjellig terreng.. Men jaktprøver er vell ikke "alt" heller? Mange bruker vell hundene sine på jakt utenom prøver også å har vell forskjellig behov og terreng de jakter i og dermed kanskje litt forskjellig fokus i avl? Eller er det liksom bare prøver som er viktig?

I andre hundesporter har jeg inntrykk av at det er mer vanlig å kjøpe seg en rase som passer enn å begynne et stort arbeid med å tilpasse en rase som ikke passer, og det er jo ikke avlsverktøy i samme grad som jaktprøver, det er jeg ganske sikker på, selv om noen sikkert bruker det også. En del av de andre sportene er jo også mye mindre spesialisert så det er vell ikke så ofte at man ser oppdrettere som satser på LP hunder feks. Om det er en oppdretter som fokuserer mye på bruk så er de vell ofte fornøyde om hundene brukes til bruks, redning, lp, agility osv og det krever jo litt forskjellig av hunden. 

Ipo skal jo være et avlsprogram sånn i utgangspunktet, men man ser jo at det avles på mye forskjellig uansett. Innen malle så finnes det jo mye forskjellig, også uavhengig av om man ser på ipo linjer, sportslinjer, knpv linjer osv. og de brukes jo mye om hverandre og fungerer ofte meget godt i andre grener også. Viktigere å velge en type hund man liker enn sportsgren i avlen for det er kanskje der de viktigste forskjellene ligger. Noen avler på usosiale hunder, noen avler på hunder med masse stress, noen avler mer mot de som er harde og egenrådige, noen avler på de som er forferdelig store osv, bruksegenskapene er stort sett bra uansett, om man får til å hanskes med dem. Det er mye bra også er det mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå driver ikke jeg med noen organisert hundesport akkurat nå som krever annet enn fysisk innsats av hunden, men jeg har vært innom veldig mange greiner. Det første jeg tenker på når jeg ser  TS sitt spørsmål, er alle dem som tilsynelatende ønsker seg små bordercollier (og kan importere fra oppdrettere i feks Storbritannia som bevisst avler små og raske bc'er) eller kelpier sånn at de kan gå i mellomklassen i agility. Nå veit jeg ingenting om hvor utbredt dette er, men jeg synes jo det er betenkelig at en avler vekk fra standard og opprinnelig bruksområde for noe så "fjollete" som agility (misforstå meg rett). Mulig vil dette på sikt bidra til en mer strømlinjeforming av "agilityhunden"?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sitt sånn på LC også , men der avhenger det mere av om dommerene evner  å bedømme rasespesifikk jakt. Veldig ofte blir alle raser bedømt som whippets og banene blir lagt for å passe whippets . Dessverre , borzoien er mye mer fasinerende å se på :) Hvordan de fordeler roller direkte og samarbeider , fremfor å bare løpe inn byttet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående jaktprøver så er det naturligvis ikke alt. Men resultater fra jaktprøver er det eneste objektive en valpekjøper har å gå etter dersom han ikke kjenner hundene personlig. Og oppdrettere ønsker naturligvis også å avle på hunder som gjør det bra på prøver, og tilpasser avlsmaterialet sitt heretter. Det finnes jo både lavland, skog og høyfjellsprøver, så det er ikke slik at ALT er likt, men men engelsk setter og en bracco italiano bedømmes etter samme krav her til lands. Når en bracco da eksempelvis SKAL jakte i trav ifølge rasestandard, mens en engelsk setter skal jakte i galopp, så blir en av rasene avlet bort fra sitt opphav dersom den skal kunne oppnå noe.

Dette med størrelse ift agility er jo absolutt interessant, og er akkurat i den banen jeg tenkte. I forhold til border collie vil jeg også tro at det kan være store forskjeller på gjeterlinjer og brukslinjer (dersom dette finnes). Blir ikke gjeteregenskapene selektert for, så forringes de nok raskt.

Interessant det du nevner om lurecoursing Yurij, dette er en gren jeg aldri har vært borti. Det høres nesten ut som med fuglehundprøvene, at de største rasene danner malen for hvordan prøvene bedømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RDJ skrev:

Dette med størrelse ift agility er jo absolutt interessant, og er akkurat i den banen jeg tenkte. I forhold til border collie vil jeg også tro at det kan være store forskjeller på gjeterlinjer og brukslinjer (dersom dette finnes). Blir ikke gjeteregenskapene selektert for, så forringes de nok raskt.

På bordercollie er gjeterlinjene brukslinjene. :) Der skilles det på showborder (uglesett) og de som faktisk gjeter, etter hva jeg har forstått.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RDJ skrev:

Angående jaktprøver så er det naturligvis ikke alt. Men resultater fra jaktprøver er det eneste objektive en valpekjøper har å gå etter dersom han ikke kjenner hundene personlig. Og oppdrettere ønsker naturligvis også å avle på hunder som gjør det bra på prøver, og tilpasser avlsmaterialet sitt heretter. Det finnes jo både lavland, skog og høyfjellsprøver, så det er ikke slik at ALT er likt, men men engelsk setter og en bracco italiano bedømmes etter samme krav her til lands. Når en bracco da eksempelvis SKAL jakte i trav ifølge rasestandard, mens en engelsk setter skal jakte i galopp, så blir en av rasene avlet bort fra sitt opphav dersom den skal kunne oppnå noe.

Dette med størrelse ift agility er jo absolutt interessant, og er akkurat i den banen jeg tenkte. I forhold til border collie vil jeg også tro at det kan være store forskjeller på gjeterlinjer og brukslinjer (dersom dette finnes). Blir ikke gjeteregenskapene selektert for, så forringes de nok raskt.

Interessant det du nevner om lurecoursing Yurij, dette er en gren jeg aldri har vært borti. Det høres nesten ut som med fuglehundprøvene, at de største rasene danner malen for hvordan prøvene bedømmes.

Ja, men forskjellen er at selv om banene legges for å passe whippets (hvilket sånn sett er negativt for det drar jo ned str på feks borzoien for å henge med det tekniske) så bør heldigvis dommerne kunne dømme rasen de ser. Ikke trekke borzoien for å gå ut bredt , noe den faktisk skal gjøre. Men det er en god del som  dømmer alle raser likt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

På bordercollie er gjeterlinjene brukslinjene. :) Der skilles det på showborder (uglesett) og de som faktisk gjeter, etter hva jeg har forstått.

Dette stemmer jo forsåvidt, men jeg tenkte "bruks" som i sport. Jeg vet ikke om det finnes oppdrettere som fokuserer på bruksegenskaper men som ikke bruker hundene sine til gjeting, men jeg ville trodd at det gjør det med tanke på hvor populær rasen er innen ulike hundesporter. Men det er mulig at det ganske enkelt bare brukes hunder fra gjeterlinjer? "Raseklubben" for border, norsk sau og geit er det vel, advarer på sine sider mot å kjøpe valp fra hunder med lydighetspremier dersom den skal brukes som gjeterhund. Dette er jo veldig sneversynt andre veien igjen (en gjeterhund kan trenes i lydighet i tillegg til å være gjeterhund), men det viser hvor skjøre gjeteregenskapene oppfattes å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et veldig interessant tema!

Mitt inntrykk er at lydighet har blitt sporten for de hundene som tenker lynraskt, responderer på en brøkdel av et sekund og som går klint tett oppi eieren ved fri ved fot - litt flåsete sagt. Det er definitivt en border collie-dominert sport. Det er ikke særlig enkelt for de med raser som har annen type respons å gjøre det godt i LP på høyt nivå. Dermed er det ikke "rom" for å bruke andre typer hunder, for de vil ikke kunne gjøre det like skarpt. Dermed blir jo hundene som brukes i LP likere hverandre, og skal man ha andre raser til å gjøre det bra må jo også disse likne mer på en BC. Kanskje man bare må akseptere at det er BC som er den fødte lydighetshund? For jeg mener at det er synd å avle f.eks. golden eller andre raser i retning BC - det er ulike typer hunder som skal ha ulik respons og ulik adferd gitt de arbeidsoppgavene de opprinnelig hadde. 

Jeg tror det er viktig at rasemiljøene er flinke til å sørge for at rasene utvikler seg i den retningen man ønsker. Portismiljøet får stadig øynene mer opp for vannarbeid, som er tilpasset rasens opprinnelige egenskaper, men som er satt i et system der det går an å konkurrere og måle resultater. Det er knallmoro å se hvordan hundene bare "eier" den formen for arbeid - det er det de er født til å gjøre. Jeg tenker at mye av ansvaret ligger hos hundekjøperne. Man må på et vis akseptere at alle raser har sine fordeler og begrensninger, og at det ikke er meningen at alle skal gjøre det bra i lydighet eller agility. Noen raser er helt rå på å arbeide i kaldt vann, andre er er født til å spore, noen er gode på å vokte eiendommen... 

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke, men jeg ga opp LP'n fordi jeg stadig fikk høre at det måtte bli raskere, hurtigere og mer presist. Som Border Collie. ''Du har aussie ikke sant? de er som border bare tren''  eller  ''Du kommer ikke langt med kortis''  har jeg også fått høre. Så jeg mista motivasjonen og tenker at den dagen jeg vil konkurere igjen så blir det en border på meg :P.

Jeg tror at visse hundesporter gjør hunderasene like, og at skillet går på opprinnelse og utseende. Men om det er fakta, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå er jeg kanskje skikkelig frekk, men hvor mange av de virkelig flinke hundetrenerene velger treige raser som er vanskelig å motivere til lp? Jeg vet om noen som er fantastisk dyktige til å trene hund som har gjort det bra i elite med veldig utradisjonelle raser og jeg vet om veldig mange som har gjort det elendig i de laveste klassene med border collie. Ikke fordi bc'en er dårlig, men fordi de ikke klarer å trene den skikkelig. Men det er jo klart at disse som er virkelig flinke til å trene hund og har gjort det bra med den litt treige og tungmotiverte rasen, heller velger en som er lettere å jobbe med neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Nå er jeg kanskje skikkelig frekk, men hvor mange av de virkelig flinke hundetrenerene velger treige raser som er vanskelig å motivere til lp? Jeg vet om noen som er fantastisk dyktige til å trene hund som har gjort det bra i elite med veldig utradisjonelle raser og jeg vet om veldig mange som har gjort det elendig i de laveste klassene med border collie. Ikke fordi bc'en er dårlig, men fordi de ikke klarer å trene den skikkelig. Men det er jo klart at disse som er virkelig flinke til å trene hund og har gjort det bra med den litt treige og tungmotiverte rasen, heller velger en som er lettere å jobbe med neste gang?

Det er jo ikke det som er problemet, men at de som trener og konkurerrer for morro stadig skal få pes for at de ikke halt valgt en rase som typisk lp hund. I stede for å gnåle om at hunden skal være 'som en f.eks border, kelpie, malle' så kan man vel heller se litt på hvorfor vedkommende trener og hvilken rase personen har. Ikke alle trener for å bli best, og de som gjør det velger jo gjerne raser som er egnet til det også :).

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Red Merle skrev:

Det er jo ikke det som er problemet, men at de som trener og konkurerrer for morro stadig skal få pes for at de ikke halt valgt en rase som typisk lp hund. I stede for å gnåle om at hunden skal være 'som en f.eks border, kelpie, malle' så kan man vel heller se litt på hvorfor vedkommende trener og hvilken rase personen har. Ikke alle trener for å bli best, og de som gjør det velger jo gjerne raser som er egnet til det også :).

 

Da har vi nok vandret i forskjellig miljø :) Jeg har aldri fått så mye positiv tilbakemelding som da jeg trente lydighet med berner sennenhund eller om jeg dukker opp på trening med huskyen nå. Når jeg kommer med tervene forventes det at det skal se bra ut. Nesten som om det kommer av seg selv bare for at de er gjeterhunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Akkurat nå, Red Merle skrev:

Det er jo ikke det som er problemet, men at de som trener og konkurerrer for morro stadig skal få pes for at de ikke halt valgt en rase som typisk lp hund. I stede for å gnåle om at hunden skal være 'som en f.eks border, kelpie, malle' så kan man vel heller se litt på hvorfor vedkommende trener og hvilken rase personen har. Ikke alle trener for å bli best, og de som gjør det velger jo gjerne raser som er egnet til det også :).

 

:lol: For litt over 10 år siden når jeg fikk min første kelpie, og min nr.2 så har jeg blitt fortalt at Kelpie egner seg ikke til lydighet. Bare sånn til info. Sist jeg fikk høre dette var i 2010 når jeg debuterte i NM spor med Talli. At jeg måtte gå forbanna bra i skogen for lydighet gikk jo ikke kelpien. Jeg hadde vel andre beste LP på hele NM ;) (med en null) 

Og jeg vet mange andre blir fortalt det samme enda. Så hvor den "feks Kelpie" kommer fra lurer jeg. For det er ikke så veldig mange av oss som er aktive :lol: Og ingen har fortalt meg at jeg må satse på kelpie for å vinne ett NM. Heller motsatt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Da har vi nok vandret i forskjellig miljø :) Jeg har aldri fått så mye positiv tilbakemelding som da jeg trente lydighet med berner sennenhund eller om jeg dukker opp på trening med huskyen nå. Når jeg kommer med tervene forventes det at det skal se bra ut. Nesten som om det kommer av seg selv bare for at de er gjeterhunder :P

Ja det avhenger nok av hvilke mijøer og hundeklubber man trener for. Nå er ER jo aussien min dritttreig, og helt tullete å konkurrere med (hu er 8 nå så hu er pensjonert). Men det blir jo kjedelig, når man selv sier til instruktør , vi trener/konkurrerer for morro, og likevel får du regla kasta i trynet igjen og igjen.. For instruktøren mener at alle lp hunde må være som border collie :S  :P. Men som sagt, det beror sikkert på mijø osv :)

 

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

:lol: For litt over 10 år siden når jeg fikk min første kelpie, og min nr.2 så har jeg blitt fortalt at Kelpie egner seg ikke til lydighet. Bare sånn til info. Sist jeg fikk høre dette var i 2010 når jeg debuterte i NM spor med Talli. At jeg måtte gå forbanna bra i skogen for lydighet gikk jo ikke kelpien. Jeg hadde vel andre beste LP på hele NM ;) (med en null) 

Og jeg vet mange andre blir fortalt det samme enda. Så hvor den "feks Kelpie" kommer fra lurer jeg. For det er ikke så veldig mange av oss som er aktive :lol: Og ingen har fortalt meg at jeg må satse på kelpie for å vinne ett NM. Heller motsatt :P 

Flott oppklaring :) , hakke peil på kelpie selv, så takk :) Sitertei grunn egentlig hva instuktøren sa til meg den gangen, hvem raser som ble nevnt, border, kelipe, malle, terv tror jeg og... Uansett, lenge siden, og det kan jo være at vedkommende ikke hadde peil selv  ;).

Ble jo veldig off topic.. Tilbake til tema :P

Om hundesporter gjør raser like, kan gjeting være et eksempel? I Norge er det jo kun et fåtall raser som matcher gjetemetode i gjeterhundprøven. Den går vel på Eye? Så aussie f.eks vil ikke bli rettferdig bedømt i en slik prøve fordi den ikke gjeter på samme måte som f.eks border collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp. agility så er det jo veldig populært å få i hunder under 43cm - gjerne en på 42,9! De har relativt lave hinder ift høyden deres med max hinderhøyde 45cm. En hund på 44cm må hoppe 65cm. Så håper de endrer regelverket, enten på høyden på hindrene eller slippe inn flere hunder i medium. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...