Gå til innhold
Hundesonen.no

Snart valp i hus igjen


Liiah
 Share

Recommended Posts

I mai henter vi hjem vårt nye familiemedlem og siden det er 9 år siden sist det var valp i hus, er jeg litt usikker på om vi er forberedt nok.

Hva trenger jeg å tenke på til valpen hentes og hva kan vente til senere?

Håper på mange svar slik at vi kan forberede oss så godt vi kan ?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit og grattis med valp. :) men du må jo fortelle litt mer om valpisen. Rase, kennel og hva skal den bli når den blir stor? 

Selv leste jeg alle valpebøkene på nytt fra da Garp var liten, laget meg en plan for valpens første 6 mnd. Hva vi skulle trene på og sånn. Og hvordan jeg ville at samspillet mellom mine to skulle være, hva var lov og ikke liksom. Og hvordan jeg kunne løse diverse utfordringer med gamlefar på 7 som skulle takle en hyper valpis. 

Av rent praktiske ting kjøpte jeg valpesele, valpebånd, mat, vannskål, forsikring og bilbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit og grattis med valp. [emoji4] men du må jo fortelle litt mer om valpisen. Rase, kennel og hva skal den bli når den blir stor? 

Selv leste jeg alle valpebøkene på nytt fra da Garp var liten, laget meg en plan for valpens første 6 mnd. Hva vi skulle trene på og sånn. Og hvordan jeg ville at samspillet mellom mine to skulle være, hva var lov og ikke liksom. Og hvordan jeg kunne løse diverse utfordringer med gamlefar på 7 som skulle takle en hyper valpis. 

Av rent praktiske ting kjøpte jeg valpesele, valpebånd, mat, vannskål, forsikring og bilbur.

Hei A[emoji6]. Lenge siden!

Blaze får en stor lillebror av rasen Australsk Kelpie fra kennel Tullarbacken i Sverige [emoji4].

Den skal brukes til LP og prøve oss litt innen flere andre aktiviteter, som blandt annet spor. Jeg ønsker å fokusere på LP og samboeren min vil ha en egen aktivitet med han.

Jeg har tenkt en del på hvordan Blaze skal introduseres for valpen og hvordan vi skal gjøre det den første tiden. Vi får heldigvis hjelp til pass av gamlefar i begynnelsen, slik at valpen blir trygg i sitt nye hjem før sjefen kommer hjem.

Hvilken forsikring kan anbefales? Jeg har litt dårlig erfaring med Agria på Blaze.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit og grattis med valp. [emoji4] men du må jo fortelle litt mer om valpisen. Rase, kennel og hva skal den bli når den blir stor? 

Selv leste jeg alle valpebøkene på nytt fra da Garp var liten, laget meg en plan for valpens første 6 mnd. Hva vi skulle trene på og sånn. Og hvordan jeg ville at samspillet mellom mine to skulle være, hva var lov og ikke liksom. Og hvordan jeg kunne løse diverse utfordringer med gamlefar på 7 som skulle takle en hyper valpis. 

Av rent praktiske ting kjøpte jeg valpesele, valpebånd, mat, vannskål, forsikring og bilbur.

Hei A[emoji6]. Lenge siden!

Blaze får en stor lillebror av rasen Australsk Kelpie fra kennel Tullarbacken i Sverige [emoji4].

Den skal brukes til LP og prøve oss litt innen flere andre aktiviteter, som blandt annet spor. Jeg ønsker å fokusere på LP og samboeren min vil ha en egen aktivitet med han.

Jeg har tenkt en del på hvordan Blaze skal introduseres for valpen og hvordan vi skal gjøre det den første tiden. Vi får heldigvis hjelp til pass av gamlefar i begynnelsen, slik at valpen blir trygg i sitt nye hjem før sjefen kommer hjem.

Hvilken forsikring kan anbefales? Jeg har litt dårlig erfaring med Agria på Blaze.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Liiah skrev:

Hei Aemoji6.png. Lenge siden!

Blaze får en stor lillebror av rasen Australsk Kelpie fra kennel Tullarbacken i Sverige emoji4.png.

Den skal brukes til LP og prøve oss litt innen flere andre aktiviteter, som blandt annet spor. Jeg ønsker å fokusere på LP og samboeren min vil ha en egen aktivitet med han.

Jeg har tenkt en del på hvordan Blaze skal introduseres for valpen og hvordan vi skal gjøre det den første tiden. Vi får heldigvis hjelp til pass av gamlefar i begynnelsen, slik at valpen blir trygg i sitt nye hjem før sjefen kommer hjem.

Hvilken forsikring kan anbefales? Jeg har litt dårlig erfaring med Agria på Blaze.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Å en kelpie, så gøy. ? De er noen artige hunder. Du har jo snakket om kelpie, så artig at det går i oppfyllelse da. 

Jeg tok med Garp hele veien jeg. Han var med og hentet Vips, fikk se henne på avstand slik at han fikk vent seg på tanken om henne før vi var hjemme. Og det gikk helt fint. Han hadde en silent treatment av meg og ville ha noe med meg å gjøre de første ukene, men så gikk det seg til. Så går nok bra så lenge Blaze får ting litt i eget tempo. Og at han blir skjermet når de går litt bananas. Men her var det faktisk Garp som gikk imellom og avledet Vips når hun bet som verst. Haha. Hun var så rask at jeg fikk ikke tak i henne (for å putte henne i kompostbingen) og da gikk bare Garp rolig i mellom. Da løste det seg så vakkert. Fine gode, gamle gutten. Hvem skulle tro han hadde det på reportaret sitt liksom. 

Men begge fikk mye alenetid og opplevelser alene også. Så de har vokst seg godt sammen. 

Har du tenkt på navn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt reaksjon på Garp. Ser for meg the silent treatment!?

Blaze har vært veldig allright mot valpen til samboeren min sin bror. Vist veldig tålmodighet og gitt klare beskjeder. Den valpen var plagsom og forstod ikke Blaze sine tydelige beskjeder om å kutte ut. Han ble slikket i ansiktet hele tiden og fikk ikke være i fred. Når valpen etter gjentatte ganger ikke gav seg, fikk han ordentlig tilsnakk fra Blaze og den forstod han. Valpen fikk ingen merker og er ikke blitt noe redd i ettertid, men Blaze har fått enorm respekt og er sjefen. Så tror dette skal gå helt fint.

Vi har lyst til å kalle han Chaos (kaos). Ser for meg at det kanskje kan passe på en kelpie noen ganger ??.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Liiah skrev:

Så morsomt reaksjon på Garp. Ser for meg the silent treatment!?

Blaze har vært veldig allright mot valpen til samboeren min sin bror. Vist veldig tålmodighet og gitt klare beskjeder. Den valpen var plagsom og forstod ikke Blaze sine tydelige beskjeder om å kutte ut. Han ble slikket i ansiktet hele tiden og fikk ikke være i fred. Når valpen etter gjentatte ganger ikke gav seg, fikk han ordentlig tilsnakk fra Blaze og den forstod han. Valpen fikk ingen merker og er ikke blitt noe redd i ettertid, men Blaze har fått enorm respekt og er sjefen. Så tror dette skal gå helt fint.

Vi har lyst til å kalle han Chaos (kaos). Ser for meg at det kanskje kan passe på en kelpie noen ganger ??.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Chaos kan nok passe innimellom ja. Selv om jeg synes kelpier er fornuftige/rolige hunder, sammenliknet med min egne lille apekatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...