Gå til innhold
Hundesonen.no

Prisønkning?


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg har en hundebok skrevet av NKK og andre raseklubber fra 1995. Det står det at generell pris på en hun er 4-5000 kroner.. Og på blandinger 5-800 kroner... Har det virkelig blitt så mye dyrere så fort???

Noen som i så fall har kunnskap om hvorfor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeler lå på 6000 kr for 6 år siden, 8000 kr for 4 år siden og ca 9000-10000 i dag. Grunnen til "den lave" prisen for 6 år siden var jo at rasen overhodet ikke var kjent i Norge, men vi ser nå at i takt med økt interesse stiger også prisen. I tillegg har vi jo fått flere som selger valper i Norge nå. (og for å gå skikkelig OT nå må jeg bare nevne at det nå ventes nytt heelerkull i Norge. Dixie skal ha 7(!) valper :P Ikke min hund da, men spennende likevel..)

Back to topic: Men på generell basis vil jeg tro det kommer av at folk blir mer og mer pengesterke og at hundeinteresse blir mer og mer utbredt. I tillegg så kan det jo hende at det er blitt dyrere for oppdretter....(kun spekulasjon fra min side...har absolutt ikke peiling..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det var sånn nå, så hadde jeg sluppet å spare så lenge. 9000 kr er mye penger for en student med deltidsjobb..

Min gamle hund (norsk grå elghund) kostet 3000 kr da vi kjøpte henne i 91. Syns egentlig 5000 er nok for en hund, man har jo så mange andre utgifter med den også. Har allerede brukt isåfall 2000 kr i nytt utstyr..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel og generellt mere penger å rutte med enn før... :P

Inflasjon kalles det... :P

Det har vel strengt tatt ingenting med inflasjon å gjøre, da vi nesten ikke har hatt inflasjon i Norge siden jappetiden ebbet ut på ganske tidlig nittitall.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Belger i 1992: kr 5000,- Belger i 2006: kr 8000

Inkl. i 1992: vaksine + reg. Inkl. i 2006: vaksine, reg. + id-merking

Vaksine i 1992: kr 190,- Vaksine 2006: kr 360,-

Registrering 1992: kr 245,- (tror jeg det var) Registrering 2006: Kr 365 - kr 415,-

ID-merking 1992: Kr 210,- ID-merking 2006: Kr 532,-

For 1992: kr 198 20 kilo For 2006: Kr 498,- 15 kilo

Bensin 1992: Kr 5 Bensin 2006: kr 10

Altså - det er liksom ikke bare hunder som har steget i pris liksom.....................

Alt stiger i pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel strengt tatt ingenting med inflasjon å gjøre, da vi nesten ikke har hatt inflasjon i Norge siden jappetiden ebbet ut på ganske tidlig nittitall.

mvh

HeliX

Tull og tøys!

Bare se på hva Belgerpia kommer med.

Du kan umulig følge særlig med på hva du betaler i butikken, hvis du ikke har fått med deg dette.

Enten det, eller så har du såpass god råd at det ikke er verdt å merke seg.

Man merker det fortest på billige varer, synes jeg. En halvliter brus kostet åtte-ni kroner for et par år siden, nå koster de ti-tolv. Det er en prosentøkning som gjør seg gjeldende når vi snakker i større klasser: det er forskjell på åtte tusen og tolv tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portisene har steget i pris hos enkelte DET SISTE ÅRET fordi etterspørselen har blitt større. Jeg syns ikke noe om å sette opp prisene fra 9000 til 13000 når det er snakk om to kull etter hverandre. Da snakker man heller om et ønske om større pengeinntak, enn prisstigning i Norge generelt, mener og tror jeg. Så lenge prisen man tar for valpene dekker alle grunnleggende undersøkelser og behov for valpene, ser jeg ingen grunn til å sette opp prisene med 3-4000 kroner.

Men når sant skal sies synes jeg oppdrettere som holder på med en rase av liten populasjon, KAN ta mer penger om de faktiak har reist land og strand rundt for å finne det perfekte avelsdyret, da dette krever pengebruk og arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys!

Bare se på hva Belgerpia kommer med.

Du kan umulig følge særlig med på hva du betaler i butikken, hvis du ikke har fått med deg dette.

Enten det, eller så har du såpass god råd at det ikke er verdt å merke seg.

Man merker det fortest på billige varer, synes jeg. En halvliter brus kostet åtte-ni kroner for et par år siden, nå koster de ti-tolv. Det er en prosentøkning som gjør seg gjeldende når vi snakker i større klasser: det er forskjell på åtte tusen og tolv tusen.

Tull og tøys selv! :)

Jeg har ikke sagt ett ord om at det ikke har vært prisøkning i Norge de siste årene. Det har det selvsagt vært på endel varer og tjenester. Så må man også skille mellom om man snakker om reell prisøkning eller ikke. Feks har konsumprisindeksen fra nov 04 til des 04 hatt en økning på enorme -0,1% (joda, det var en prisnedgang, du leser ikke feil), og fra des 04 til nov 05 var økningen på hele 0,1% og fra nov 05 til des 05 var økningen 0,0%.

Uansett hvilke varer som har gått opp eller ned i pris, så har jo dette fremdeles ikke noe med inflasjon å gjøre... Det kan ha med tilbud og etterspørsel å gjøre, det kan ha med arbeidsledighet å gjøre osv osv.

Inflasjon er det kun når det er en prisstigning med tilsvarende nedgang i pengeverdien - og da måler man kronens verdi opp mot verdens valutaer.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys selv! :o

Jeg har ikke sagt ett ord om at det ikke har vært prisøkning i Norge de siste årene. Det har det selvsagt vært på endel varer og tjenester. Så må man også skille mellom om man snakker om reell prisøkning eller ikke. Feks har konsumprisindeksen fra nov 04 til des 04 hatt en økning på enorme -0,1% (joda, det var en prisnedgang, du leser ikke feil), og fra des 04 til nov 05 var økningen på hele 0,1% og fra nov 05 til des 05 var økningen 0,0%.

Uansett hvilke varer som har gått opp eller ned i pris, så har jo dette fremdeles ikke noe med inflasjon å gjøre... Det kan ha med tilbud og etterspørsel å gjøre, det kan ha med arbeidsledighet å gjøre osv osv.

Inflasjon er det kun når det er en prisstigning med tilsvarende nedgang i pengeverdien - og da måler man kronens verdi opp mot verdens valutaer.

mvh

HeliX

Det der skal jeg glatt innrømme blir litt vel komplisert for meg å legge hjernen min rundt.

Så det så! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skal jeg glatt innrømme blir litt vel komplisert for meg å legge hjernen min rundt.

Så det så! ;)

Hehe - en ærlig sak det - men jeg forsto det når jeg ser at ingen har arrestert meg i å skrive feil - jeg skrev at fra des 04 til nov 05 økte konsumprisindeksen med +0,1 - det er totalt feil, den økte fra okt 05 til nov 05 med 0,1%. Totalt hele 2005 økte konsumprisindeksen med 1,6%.

Kan prøve å forklare det enkelt: Konsumprisindeksen er en slags "handlekurvundersøkelse" utført av Statistisk Sentralbyrå. Den sier noe om hva vi betaler for varene opp mot hva man gjorde på et tidligere tidspunkt. Tallet 1,6% sier at det du betalte 100 kroner for i slutten av 2004, vil du betale 101,60 for i slutten av 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste ulvehund kostet 10 000 kr i april 2003. Høsten 2004 (kun 1 1/2 år senere) hadde prisen økt til 14 000!!! ...men tror prisen har vært omtrent den samme siden da.

Kilosprisen er jo ikke så verst når det gjelder ulvehund...men jeg synes man begynner å tøye grensene når man presser opp prisne så høyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...