Gå til innhold
Hundesonen.no

Lav-fett råfôr?


Rosin
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 10 år gammel lundehundtispe som hadde IL ("lundehundsyndrom") for noen år siden, og viser i ny og ne tegn symptomer fremdeles. I dag har hun kastet opp et par ganger og har åpenbart veldig vondt i magen, så da begynner jo tankene å surre...  (skal ringe dyrlege i morgen, ja). Jeg har foret henne på Vom og Hundemat Digestive siden sykdommen, som har et fettinnhold på 12%, men lurer på om noen her kjenner til råfôr som er enda lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Kan du ikke bare blande i fettfattig kjøtt/fisk for å få ned fettprosenten? Torske- og kyllingfilet f.eks inneholder veldig lite fett. 

Min eldre hund har forresten blitt mer var for det med lang tid mellom måltidene. Verdt å prøve å unngå for lang tid mellom måltidene for å se om det kan ha sammenheng og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er syk synes jeg du skal droppe råforet helt og holdent. Immunsystemet er ikke på topp, og du vil for all del unngå en bakterieinfeksjon i tillegg. Kok hvit fisk og poteter og litt gulrot, og kjør fullstendig fettfritt. Please. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rimfrosthuldra skrev:

Ja når hun er syk får hun altså ikke vanlig fôr, da gir vi ris og kokt kylling

Godt, godt. Jeg var i min tid overbevist om at helt vanlig VoH var helt utmerket til friske lundehunder, siden det fungerte utmerket på min (som ble 12 år). I dag tenker jeg at det kanskje var noe uvettig. Min nåværende får litt vanlig VoH innimellom, men da mest som smaksforsterker sammen med tørrfôr oppbløtt i vann, eller blandet med kokt fisk og potet. Men nå har aldri jeg vært noen fanatisk råfôrer. Jo, jeg ser at de liker det, og jeg er ikke i tvil om at det er et utmerket alternativ til de fleste hunder, men ingen av mine har blitt syke eller utilpass av annen mat heller (selv om de bæsjer litt mer). 

Jeg tenker også sånn at hvis man blander med f.eks. grønnsaker + fisk en dag, cottage cheese en annen og kanskje eggehviter en tredje, så kan man sikkert bruke et hvilket som helst råfôr som base (til en frisk lundehund). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja man skulle jo tro rå innmat etc var det mest naturlige/det som ligner mest på hva en hund ville spist "i naturen"... jeg får det liksom ikke til å stemme at en hund ikke skal tåle noe slikt. IL'en hun fikk for noen år siden hendte etter et fôrbytte, fra én type tørrfôr til en annen. Hun har også iblant i det siste vist tegn til magesmerter etter å ha fått litt tørrfôr som godbiter, så tørt er tydeligvis ikke ideelt det heller... Skrøpelige små raringer :P Hva gir du som hovedfôr,  @bardmand?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får hun mest oppbløtt Eukanuba intestinal, men jeg gir en del annet også - kokt fisk og poteter og gulrot, eggehviter, yoghurt, biola, cottage cheese, okseører. Og som sagt, så tilsetter jeg gjerne litt råfor som smakstilsetning - gjerne blodvannet. 

Joda, råforing er nok naturlig, men det er jo i og for seg virus og skadelige bakterier også, uten at det gjør det noe sunnere (for å sette det på spissen). I naturen ville nok dyr med IL rett og slett strøket med, men våre hunder har jo oss til å passe på, og mange av dem utvikler jo aldri sykdom heller. Jeg kunne godt tenke meg et kommersielt råfor med lite fett, men da måtte nok noe av energien fra fettet erstattes med karbohydrater, vil jeg tro, selv om også proteiner kan omdannes til energi.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...