Gå til innhold
Hundesonen.no

Struvitt (urinkrystaller) hos valp


Pixie
 Share

Recommended Posts

Uno 5 mnd har da fått påvist urinkrystaller etter prøve nr 2 hos vet i dag, og har fått med seg spesialfor hjem. Jeg sitter med mange spørsmål, og håper kanskje noen sonen-orakler har erfaring med dette?

Vet. mente kanskje kjøttforet (v&h puppy) kan ha hatt noe med utviklingen å gjøre, dette blir jo selvsagt dementert på v&h sine nettsider. Resepsjonisten mente dårlige godbiter kunne ha noe med det å gjøre, der har jo svigers og gubben kommet med Europris/Rema-snop noen ganger og jeg har kjøpt Dogman o.l. på dyrebutikk. Samtidig har han fått mest Nature´s menu og nå kyllingnakker/kyllingkjøtt fra Dalsgård. Jeg har prøvd å gi ham hundemat og hundesnop + noen kokte gulrøtter/litt kokt kylling, men har han jo også fått menneskemat som skive med leverpostei eller kaviar og litt magerost med kylling på tube som "stå i ro-snacks" når vi skal håndtere ham på ubehagelig vis samt mager grillpølse i småbiter på trening. Det er ubehagelig å tenke på at vi på denne måten kan ha bidratt til at han har blitt "syk". 

Heldigvis har han ikke vist tegn til urinstein, ingen smerter eller blod i urinen, og han har ikke uvi. Så vi har visst funnet ut av det tidlig nok til å slippe en del "følgesymptomer".

Jeg lurer jo også på om det kan ha noe å si at han er en så stor kar for alderen, han er jo kjønnsmoden og har voksenvekt/lengde for rasen alt som 5 mnd gammel.

Og hvordan vil det påvirke ham å bli satt på voksenfor alt nå, når han skal ha diettfor? Han burde jo spist valpefor i et halvt år til liksom, eller har det ikke noe å si siden han er så stor?

Eneste gleden i dette er at han faktisk spiste spesialforet da vi kom hjem, siden han nektet å spise Eukanubaen sin uten v&h i dag tidlig :ahappy:

Edit: ser her at flere har fått beskjed om det samme ang. v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken kan være så enkel som arv. Det at foreldre dyra selv kanskje er friske, er ikke synonymt med at den genetiske bagasjen er helt fri. De kan ha en onkel, tanke, oldemor, tippoldefar, som hadde dette problemet, og dette har kanskje ligget i genene lenge, og slått ut i din valp. Min Collie er atopiker, men ingen i hans nærmeste slekt er det, da tenker jeg at det må ha ligget latent i genene lenge, uten at noen har vært klar over det. Hvor mange oppdrettere har 100% koll på alle slekninger av hundene sine?  Her har også veterinær skyldt på fòr, og oppdretere på både fòr,  fåttbehandling, hundesenga osv osv.  Jeg tror ikke rått ,Vom, er noe farlig å gå hunden, det er naturlig, og ph sammensetningen blir ikke så høy at hunden får krystaller i urinen. Får den det, er det nok noe annet som ligger bak.


I ditt tilfelle, så er det sikkert lurt å gjøre det veterinæren sier. Er du i tvil, gå til en annen veterinær.
Jeg ville også ha fått utredet nyrefunksjonen hans. Exen hadde en Boxer valp som fikk krystaller i urinen som 5-6 mnd gammel, den viste seg å ha en alvorlig nyresjukdom (født med underutviklede nyrer).

Dette med valpefòr og voksen fòr, fòr er fòr. En voksen hund kan fint spise valpefòr, og en valp kan fint spise voksen fòr, iallefall når det er snakk om råfòring. Dyrlegen har jo gitt dere  fòret, så det er neppe farlig.
Mine liker heller ikke eukanuba :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at vi nå gir spesialfor og skjerper oss på godbitene til ny urinprøve om 14 dager, så går vi evt. videre med nyresjekk om det fortsatt er krystaller da. Eller tidligere selvsagt om han viser flere symptomer :ahappy:

Og ang v&h... jeg kommer til å gi bare spesialfor nå frem til kontroll, men introdusere v&h igjen om verdiene da er normalisert. Så får vi se om det har kommet tilbake på neste kontroll. Har det ikke det, vil jeg gjerne ha v&h i kostholdet hans sammen med spesialforet!

Det er dette foret han går på, men jeg betalte 165 for 2,5 kg hos vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en oppdatering til oppdretter der jeg bl.a. fortalte om dette. Responsen var at hun "nå fant ut av" at bestemor til valpen hadde det samme. Dermed er sannsynligheten stor for at det er arvelig, og at Uno må stå på spesialfor resten av livet. Jeg ba henne si fra til resten av valpekjøperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Struvitt blir du lettest kvitt ved å skylle den ut. Dvs sørge for at hunden drikker litt ekstra vann. Hell vann over tørrforet rett før den serveres, rør inn vann i opptint VOH slik at det blir en grøt, og pass på ast hunden faktisk tømmer blæra si og ikke småtisser/markerer. Dette er viktigst etter lang hvile, som feks om morgenen og når du kommer hjem fra jobb/skole osv. 

Struvitt er ikke arvelig i seg selv,men et symptom på at noe ikke er helt som det skal,  så om det er et engangstilfelle er det null å bekymre seg for. Noe annet er det om det er noe dere plasges med kronisk, da kan det feks være misdannelser i urinveier som gjør at struvitt er et gjentagende problem. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tulip skrev:

Struvitt blir du lettest kvitt ved å skylle den ut. Dvs sørge for at hunden drikker litt ekstra vann. Hell vann over tørrforet rett før den serveres, rør inn vann i opptint VOH slik at det blir en grøt, og pass på ast hunden faktisk tømmer blæra si og ikke småtisser/markerer. Dette er viktigst etter lang hvile, som feks om morgenen og når du kommer hjem fra jobb/skole osv. 

Struvitt er ikke arvelig i seg selv,men et symptom på at noe ikke er helt som det skal,  så om det er et engangstilfelle er det null å bekymre seg for. Noe annet er det om det er noe dere plasges med kronisk, da kan det feks være misdannelser i urinveier som gjør at struvitt er et gjentagende problem. 

 

 

Jobber med saken, og gir ham isbiter å knaske på :-) Markeringstissing har han ikke begynt med heldigvis, han tømmer nok blæra hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Meeko kom til meg var det kaldt ute, han fikk uvi selv om det bare var ut å tisse. Etter en antibiotika kur ble det faktisk verre, og i tillegg ble det funnet en del krystaller. Veterinæren skyldte dette på v&h puppy , men jeg valgte egentlig å se litt bort i fra det da man ofte kan slite med å tømme blæra under uvi og det vil faktisk føre til krystaller.. 

Etter AB nr to har det ikke vært noe med hverken det ene eller andre.. Og han har kun gått på vom, hele tiden. Så ville nok vurdert å drøye forbytte jeg da og sjekket igjen litt senere.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...