Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinærer som er flinke vedr. allergier


Cams
 Share

Recommended Posts

Veterinæren jeg nå bruker hevder at hunden har matallergi (får veldig soppinfeksjon i det ene øret og det renner ørlite fra øynene i perioder), og vi har nå gått fra Taste of the Wild (lamb) til allergi-tørrforet veterinæren anbefaler. Hunden har nå spist dette i 3 måneder og jeg syns ikke det er noen særlig forbedring og vet ikke helt om jeg 100% stoler på at det er matallergi hun har.

For ca ett år siden fikk vi en arapapegøye, og fugler støver jo litt selv om hun ikke er arten som støver mest - men det var også rundt den tiden at hundens øyne begynte å renne litt og soppen i øret begynte å blusse opp igjen. Hun har alltid hatt litt problemer med ørebetennelse, men ikke sånn som nå.

Så jeg har egentlig helt fra starten av mistenkt støvallergi eller noe annet allergi kanskje knyttet til fuglen, men veterinæren min er ikke enig i det. Så da ønsker jeg å høre med flere veterinærer om hva de syns og kanskje finne en behandlingsmetode som fungerer. Så er det noen som vet om noen flinke veterinærer i Lillestrøm/Oslo Øst regionen som er god på allergier?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, Cams, long time, no see :D 

Hvordan ble denne matallergien diagnostisert? Ble det tatt prøver? Matallergi, eller hvilken som helst allergi, er jo ikke bare å gjette seg frem til. Og med matallergier må man ofte prøve seg frem for å finne ut hvilke bestanddel dyret er allergisk mot, for ikke alt synes på blodprøver. Hvis ikke det er tatt blodprøver, så ville jeg aller først krevd det. Det vil, om ikke annet, utelukke en del ting ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lene_S skrev:

Hvis ikke det er tatt blodprøver, så ville jeg aller først krevd det. Det vil, om ikke annet, utelukke en del ting ;) 

Det er ikke det jeg har hørt av veterinærer jeg har snakket med, da har de vært alt fra "forholdsvis sikre" på riktige prøvesvar, til "alle hunder som allergitestes får utslag på støv og lagermidd-allergi". 

De prøver alltid en antiallergifor-diett ved mistanke om matallergi, og de skal gå på det over en viss tid for å fastslå at det ikke er matallergi det er snakk om. Funker ikke antiallergenforet, så har ikke bikkja matallergi, kort forklart. 

Da står det stort sett igjen støv og lagermidd-allergi, noen ganger også pollenallergi. Hvis symptomene kom når det flyttet inn en papegøye, ville jeg også mistenkt støvallergi, da fugler generer overraskende mye støv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 2ne skrev:

Det er ikke det jeg har hørt av veterinærer jeg har snakket med, da har de vært alt fra "forholdsvis sikre" på riktige prøvesvar, til "alle hunder som allergitestes får utslag på støv og lagermidd-allergi". 

De prøver alltid en antiallergifor-diett ved mistanke om matallergi, og de skal gå på det over en viss tid for å fastslå at det ikke er matallergi det er snakk om. Funker ikke antiallergenforet, så har ikke bikkja matallergi, kort forklart. 

Da står det stort sett igjen støv og lagermidd-allergi, noen ganger også pollenallergi. Hvis symptomene kom når det flyttet inn en papegøye, ville jeg også mistenkt støvallergi, da fugler generer overraskende mye støv. 

Den utheva setningen bryter mot logikk, fordi fôret nødvendigvis må være laget av noe. Og det kan noen være allergiske mot, selv om fôret er laget for med stoffer færre dyr reagerer på. På Hills sitt allergifôr står det: "Laks er en sjelden ingrediens i hundefôr og dermed reduseres risikoen for at din allergiske hund reagerer på blandingen." Reduserer, ikke fjerner. Specific sitt sier: "et lavt allergifremkallende potensiale." Så jeg vil ikke si at det er automatikk i at om ikke allergifôr funker, så er det ikke matallergi.

Reagerer dyret på noe som ikke slå direkte ut på blodprøver, så må man prøve seg frem. Så enkelt, men likevel så komplisert, er det. Vi holder på med det med den ene katten nå. Han er allergisk mot et-eller-annet viser biopsi, men ingenting slår ut spesifikt på blodprøver. Det anser som sannsynlig at det er kontaktallergi, derfor må vi prøve oss frem på liggeunderlag. Veldig enkelt, med en katt som ligger overalt *fnef*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lene_S skrev:

Den utheva setningen bryter mot logikk, fordi fôret nødvendigvis må være laget av noe. Og det kan noen være allergiske mot, selv om fôret er laget for med stoffer færre dyr reagerer på. På Hills sitt allergifôr står det: "Laks er en sjelden ingrediens i hundefôr og dermed reduseres risikoen for at din allergiske hund reagerer på blandingen." Reduserer, ikke fjerner. Specific sitt sier: "et lavt allergifremkallende potensiale." Så jeg vil ikke si at det er automatikk i at om ikke allergifôr funker, så er det ikke matallergi.

For Hills z/d fôr står det: 

Allergiske reaksjoner oppstår når kroppen reagerer på visse proteinmolekyler. Proteinmolekylene i fint hydrolysert ernæring er så små at hundens immunsystem ikke reagerer på dem, og det bidrar til å avverge allergiske reaksjoner.

Da er teorien bak at proteinmolekylene er nedbrutt til det uigjenkjennelige, derfor skal man ikke få allergiske reaksjoner på det - uavhengig av ingredienser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hund med fôrallergi, som ikke har blitt særlig mye bedre på de mange allergifôrene vi har prøvd. Før vi prøvde Dr. Clauders lam og ris. Hun tåler rett og slett lam. Blir veldig fort dårlig om hun får i seg noe annet.

Jeg ville holdt en knapp på støvallergi jeg da, i og med at det begynte da papegøyen kom i hus. 

Man kan ta allergitest hos dyrlegen, men de er ikke veldig pålitelige. Min fikk negativ prøve, men har såpass mange symptomer at flere veterinærer ikke er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men Dyresykehuset Anicura Bergen Sør har en veterinær som har spesialisert seg på dermatologi og allergi hos hund og katt. Hun er videreutdannet i England mener jeg. Hun er veldig dyktig, min hund har atopi (allergi mot ting i miljøet, i hans tilfelle alle former for støvmidd), og jeg har vært hos henne ifb med å vurdere behandlingsalternativer. Hun jobber på denne dyreklinikken annenhver torsdag, (vet ikke hvor hun jobber ellers), så det kan være litt ventetid.

 

For øvrig er middallergi den vanligste formen for allergi hos hund, hvor de klassiske symptomene er kløe, øreinfeksjoner og soppinfeksjoner. Fôrallergi er mye sjeldnere :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...