Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skall man ha på seg


dorab01

Recommended Posts

Så jeg var for casual her eller? Kjekt å vite før neste gang.

Jeg synes det der er greit jeg. Er liksom passe vanlig. Personlig synes jeg at for "stygge" klær, som grilldress og slikt tar bort fokuset fra hunden, og du blir bare gående å tenke "hvorfor kler de seg sånn?" Det tror jeg også dommerne kan gjøre, og det er jo litt dumt. Men kan jo også være at det bare er meg :rolleyes: Men sånn der helt vanlige klær liksom, det er helt greit for meg. Hadde du hatt dressbukse i stedet for jeans hadde det jo vært perfekt da. :P Hehe.. Men herregud, folk må få kle seg i hva dem vil for meg ja ;) Det er bare det at jeg personlig synes det er finest å se litt mindre shabby ut enn sånn helt ille shabby, hvis du skjønner hva jeg mener. :P Det er jo bare å se på juniorhandling også, der helheten teller maks, der teller også antrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Ja.. Fant ut at svart er en farge som fungerer greit. Ikke samme farge som Mona, tar lite oppmerksomhet, i det hele tatt.. Problemet var bare at hun stressrøytet veldig :P Hehe.. Så jeg ble full av hår. Kanskje jeg skal ta med en sånn rulle til Bø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg stilt mangen ganger og blitt sendt ørten ganger til gruppen med Aiwa http://home.online.no/~jos-ta/devoksnehund...rt=1&pDispType= så det er nokk ikke alltid klærene til handleren som ses på nei.

meg og Bamse

http://home.online.no/~jos-ta/bamse.cfm?Fu...Type=&pExPic=0;

Meg og Quattro Best in Show veteran

http://home.online.no/~jos-ta/quattro.cfm?...Type=&pExPic=0;

tror du misforstår litt, selvfølgelig dømmer de hunden og ikke deg, men det er greit å se representabel ut, også med tanke på andre som ser på.

IW: Du stilte hvertfall i veldig greie farger, så ikke galt ut;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du misforstår litt, selvfølgelig dømmer de hunden og ikke deg, men det er greit å se representabel ut, også med tanke på andre som ser på.

IW: Du stilte hvertfall i veldig greie farger, så ikke galt ut;)

det er ikke alltid at dommeren dømmer bare hunden for å være helt ærlig, men det er noe jeg ikke synes er riktig, det er ikke eierne/handleren som er på utstilling for å vise seg det er hunden som skal vises.

tja vet no ikke jeg, har vært i ringen mot en oppdretter jeg kjenner med hver sin neste prikk like hannhund, og endte opp bakerst med den beskjeden om at hunden min trengte mere ringtrening(vell han gikk perfekt og stod perfekt så aner ikke hva hun skulle frem til), men den hannhunden som vant var ikke eksteriørmessig bedre enn min hund og ikke gikk han noe finere heller(folk utenfor ringen sa at min bevegde seg mye bedre) men alikavell så vant hun med sin hund og hvorfor?? jo trynepoilitikk så det holder, hun kjenner dommeren personlig(gode venner de ja). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Nadia skal på utstilling på Hellerudsletta den 5 feb. Det er første gang for oss begge. Jeg lurer fælt på hva jeg skal ha på meg. Nadia skal egentlig være helt sort, men har en del brunt i pelsen allikevel. Hvilke farger kan jeg bruke, som iallefall ikke fremhever det brune?

Synes dette var litt vanskelig jeg... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Fant ut at svart er en farge som fungerer greit. Ikke samme farge som Mona, tar lite oppmerksomhet, i det hele tatt.. Problemet var bare at hun stressrøytet veldig :D Hehe.. Så jeg ble full av hår. Kanskje jeg skal ta med en sånn rulle til Bø?

Jeg har alltid med klesrull på utstilling, det er et must! Hehe, så det burde du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at når man først skal vise hunden fra sin beste side, kan man likegodt vise seg selv fra samme side :blink: Hvorfor gidde å bade og børste og stæsje opp bikkja og betale masse for å vise den stolt fram, også se ut som en dass (sorry) selv? Det tar ike lenger tid å ta på seg en grei nøytral bukse og skjorte/genser/jakke som matcher hunden noenlunde enn å ta på seg grilldressen altså :D Og de fleste vil jeg tro har noe annet enn grilldress og joggebukse i skapet...

Vet jeg setter det på spissen, men helheten teller altså, det synes ihvertfall jeg. Ser ikke at dommerne kler seg i grilldress heller forresten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at når man først skal vise hunden fra sin beste side, kan man likegodt vise seg selv fra samme side :) Hvorfor gidde å bade og børste og stæsje opp bikkja og betale masse for å vise den stolt fram, også se ut som en dass (sorry) selv? Det tar ike lenger tid å ta på seg en grei nøytral bukse og skjorte/genser/jakke som matcher hunden noenlunde enn å ta på seg grilldressen altså ;) Og de fleste vil jeg tro har noe annet enn grilldress og joggebukse i skapet...

Vet jeg setter det på spissen, men helheten teller altså, det synes ihvertfall jeg. Ser ikke at dommerne kler seg i grilldress heller forresten ;)

Signerer den jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chica er sobel, og sort i ansiktet. Jeg tenker på å ha på meg en sort bukse og en beige blaser med hvit genser under.. Høres det greit ut? Kanskje litt vanskelig å svare å, men..

Venninnen min og jeg synes det er litt stilig når vi matcher hundene litt vi da(ikke sånn at hunden forsvinner altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste de sier om å kle seg til utstilling er at du ikke skal kle deg i noe som kan dra oppmerksomheten

bort fra hunden. Bedre med noe pent og nøytralt enn sjokkfarger og utfordrende snitt...

Jeg vil også tilføye at man bør kle seg etter værforholdene og underlaget. Man bør ha sko som man kan løpe i, og da er kanskje ikke stiletthæler det som egner seg best på en ujevn gressmatte. Er det skikkelig surt og kaldt ser det heller ikke så lurt ut med miniskjørt, og findressen ser kanskje ikke så bra ut om den er klissvåt... Jeg TROR (men det skulle ikke forundre meg om jeg tar feil, utstillingsfolk er rare... :) ) at man ødelegger helhetsinntrykket litt om man er kledd i noe som blir helt feil i forhold til været.

Og så er det forskjeller på hva som er vanlig antrekk avhengig av hvilken rase man stiller. For min rase er det heldigvis helt OK å stille i (ola-)bukse og genser så lenge det er sånn rimelig rent og helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik

Dere som stiller i dress - hva gjør dere på en utendørs utstilling i øs pøsende regnvær?

Jeg har stilt hund i følgende antrekk:

- "grilldress", rett og slett fordi vi kom rett fra lydighetsringen!

- regndress, rett og slett fordi himmelens sluser åpnet seg.

- olabukse med ullstilongs under og tykk jakke (snø og sludd på utendørs utstilling i mai).

Og alle disse utstillingene har hundene jeg har stilt gjort det bra!

Så jeg er nok mer av den oppfatning at man bør kle seg etter forholdene.

Selv foretrekker jeg faktisk en god (pen og hel, ikke mote...) olabukse og en nøytral genser eller skjorte. Prøver å unngå joggesko, men på vått gress funger det jo bra med goretex-sko! Kan ikke akkurat si at jeg er misfornøyd med utstillingsresultatene, og har heller ikke inntrykk av at dommerene har dømt meg bak andre fordi de andre var bedre kledd... Synes en lys blå olabukse passer ganske bra til en tricolor cavalier.

Men nå kommer dilemmaet mitt da. Når jeg nå skal stille både tricolor (svart, hvit, brun) og blenheim (hvit og brun). Hva skal jeg bruke da? Tror nok valget fortsatt ligger på lys blå olabukse, eller i allefall en lys blå bukse...

Så forresten ei en gang, i minikort skjørt og høye stillettheler. Var ikke akkurat praktisk på en regnvåt gressbane... Og det så heller ikke akkurat elegant ut. Handleren bør jo kunne bevege seg nogenlunde normalt ved siden av hundene også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det minste problemet, vi stiller i kenneldress. Det nytter ikke å pynte seg noe voldsomt når man skal stille schäfer... da må man kle seg etter været. Vi er nesten alltid ute, så det vanligeste er varmedress, regndress, stilongs og hansker. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det minste problemet, vi stiller i kenneldress. Det nytter ikke å pynte seg noe voldsomt når man skal stille schäfer... da må man kle seg etter været. Vi er nesten alltid ute, så det vanligeste er varmedress, regndress, stilongs og hansker. :wub:

En vennine av meg skulle stille shcæfer og gikk i vanlige klær, alle andre gikk i dress og de ble faktisk tilsnakket og fikk beskjed om at hvis de ikke kunne kle seg hadde de ikke noe der å gjøre! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vennine av meg skulle stille shcæfer og gikk i vanlige klær, alle andre gikk i dress og de ble faktisk tilsnakket og fikk beskjed om at hvis de ikke kunne kle seg hadde de ikke noe der å gjøre! :wub:

Det er første gang jeg hører, og vi reiser jo hele landet nesten og stiller... Om det hadde vært i Vikingskipet hun hadde fått den beskjeden så hadde jeg forstått det. Ikke engang på Norsk Vinner dresser man seg opp. (N.V for schäfer )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det minste problemet, vi stiller i kenneldress. Det nytter ikke å pynte seg noe voldsomt når man skal stille schäfer... da må man kle seg etter været. Vi er nesten alltid ute, så det vanligeste er varmedress, regndress, stilongs og hansker. :D

Kenneldress? Altså "grilldress" med kennelnavnet på? Har dere lov til å bruke det på schäferutstillinger? Jeg trodde det eneste som var litt fy-fy å ha på seg på en utstilling var klær, merker eller annet som kunne identifisere hunden eller kennelen den kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneldress? Altså "grilldress" med kennelnavnet på? Har dere lov til å bruke det på schäferutstillinger? Jeg trodde det eneste som var litt fy-fy å ha på seg på en utstilling var klær, merker eller annet som kunne identifisere hunden eller kennelen den kommer fra?

Ja det har vi. Men så er vi på utsiden av ringen da, ikke inni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liksom vokst opp med at man stiller ikke i joggedress, sånn er det bare. Og til tross for mine 22 år, er mamma fortsatt meget nøye på hva jeg stiller i. hvertfall om det er hennes hunder. Jeg har fått lov å stille i treningsdress EN gang og da rakk jeg ikke å skifte etter jeg hadde vært inne i agilityringen. Ellers er det inn i teltet av med treningsbuksa, på med dressbuksa og av med klubbjakka, før jeg entrer ringen. :D

Det er en vanesak. Ser ikke stygt på folk som ikke kler seg slik. Det er jo deres valg. Det viktigste synes jeg er at man velger klær man kan bevege seg i, som ikke er i altfor stekre og skrikende farger, og at man føler seg komfortabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...