Gå til innhold
Hundesonen.no

Store hunder og klikkertrening


tuppetroll

Recommended Posts

Dumt spørsmål, kanskje, men er klikkertrening like greit for store hunder som små? Vet det er mange her som har større hunder og bruker klikker og sikkert har noen interessante erfaringer å dele.

Når man snakker treningsmetoder og større hunder er det mange som har fortalt meg og andre jeg kjenner at da er lederskap alfa og omega, og det får man bare ved "skikkelig" trening - les nordenstam o.l.

Er dette en myte eller sannhet? Mye krefter i store hunder, er det da like lett å overse "feil" atferd og kun drive brannslukning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå går jo ikke klikkertrening hovedsakelig ut på å overse feil eller drive brannslukking, det er jo det motsatte som er poenget: å belønne ønsket adferd. Og det har jeg absolutt like stor tro på at funker på store som på små hunder. Hvem liker ikke godbit, leke, litt frihet eller sånt? Det er ikke størrelsen det kommer ann på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er størrelsen det kommer an på. Det kommer vel mer an på individet. På noen hunder funker det, på andre ikke.

Det finnes mange måter å trene hunde på, men ingen fasitsvar.

Jeg tror helt sikkert at klikkertrening funker på alle hunder, med en flink trener selvfølgelig. :(

(Men jeg vet om mange hundeeiere som bruker det som en unnskyldning for å bruke hardere metoder, "fordi det passer best for hunden deres". Hvis de føler at de trenger å unnskylde seg, hvorfor bruker de den metoden da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med klikker. Og jeg syntes det er kjempe moro med klikkertrening. :(

Til nå har jeg lært de å bokke, vinke,sitt å bli, dekk å bli. Jeg har såvitt begynnt med target stick også nå. :(

Størrelsen på hunden har ikke noe å si.

Så klikketrening er veldig moro. ;)

Hvis man skal begynne med klikker vil jeg anbefalle boken " Klikkertrening for din hund ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent nuffer med klikkertrening ja:-) Og labradorer, og hjulpet mange, mange med store raser med å komme igang med klikkertrening. Jeg syns ikke det er noe problem i det hele tatt, og heller ikke særlig stor forskjell. det kommer mer an på individet man klikkertrener. Det er vanskeligere å klikkertrene lille kaninen min enn newfoundlandshunder, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er bekymret for i forhold til klikkertreningen er ting jeg må overse. Siden.. Det er ikke så lett å overse en gira hund som hopper opp og setter klørne i halsen på deg.

det funker bare å overse om du har kontroll over alle forsterkere, og det kan jo være noen ganger veldig tøfft med en stor hund. Men det fins heldigvis løsninger, og det er derfor mange med store hunder tar i bruk "time-out" (time out = binde hunden i et tre slik at den ikke kan drive med masse selvforsterkende om man ikke har kontroll over den. Fins mange definisjoner på time out, men det er det jeg legger i ordet (slik at ingen misforstår)).

Om det absolutt ikke har vært noe mulighet for meg å hindre hunden i å gjøre noe selvforsterkende, så har jeg benyttet avledning (heldigvis bare benyttet meg av det max 2-3 ganger før). Man får ikke et langvarig resultat å f.eks vise hunden en godbit for å få den ned på bakken (annet en at man forsterker opphoppet), men det kan være greit å bruke som en siste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det stor forskjell på å bruke klikker i visse situasjoner, og å trene klikkertrening da..

Jeg mener det hverken har noe å si på hunden, rasen, størrelsen, eller noe annet, fordi klikkertrening, utført korrekt, fungerer på høner, kaniner, hester, elefanter, delfiner, rotter og selvsagt også hunder. Det er bare snakk om timing og hvor gode forsterkere du har, og selvsagt hvor dyktig og erfaren du er..

Problemet med å overse kan jeg godt forstå, men jeg vil tro at om man trener klikkertrening konsekvent fra valpen er helt liten, så er det et problem i mindre grad. Når det er fryktelig vanskelig å overse må man kanskje legge all trening en periode til et sted med trær/lyktestolper eller andre ting hvor man lett kan binde hunden og gi en effektiv time out.. Eks. trene inne på et jorde, i en skog, park osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...