Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig tissing (markering?) inne


soelvd
 Share

Recommended Posts

Den hunden her er det liksom alltid noe med :P 

Monti, golden retriever, 4 1/2 år har alltid vært eksemplarisk i forhold til markering inne bortsett fra første gangen han fikk et juletre i hus. Før jul mente gubben at han må ha tisset inne en gang. Da var det MYE. Må innrømme at jeg trodde ikke helt på han og skyldte kjapt på den andre hunden som har en større tendens til å lette på beinet. I julen lettet Monti på beinet to ganger, den ene gangen mens jeg ba han gå og legge seg ved stolen min, da løftet han beinet og tisset på stolen enda han visste jeg fulgte godt med, trodde nesten ikke mine egne øyne. Egentlig er det ikke så rart at de løftet på beinet i julen med tanke på at en liten hund der markerer overalt. Når den til slutt fikk på truse slutter markeringen. Ikke sett noe mer til det før vi stod opp i dag, da har Monti tisset fire (!!) ganger i stuen. Han sover alene i stuen så vi vet det er han. Kikket inn til han i går rett før jeg la meg og da lå han avslappet i sofaen.. aldri sett maken. Denne gangen kan det se mer ut som markering enn tissing, men aldri sett maken til mange ganger.. 

 

Det hører med til historien at han i sommer ble operert for larynx paralyses, lammelse i strupehodet, noe han antageligvis har hatt hele livet. Dette har ført til mye pesing og betennelser som igjen har ført til puss fra betennelser i lungene og forstørret hjerte. Det har vært diskutert om grunnen til at han har det er en muskel- eller nervesykdom som kommer gradvis. Kan det forklare lite kontroll på tissing? 

 

Ellers ble han rett etterpå operert for fremmedlegeme i tarmen og holdt på å stryke med av det også.. 

 

Han har derfor hatt sine doser med antibiotika og blitt forsøkt litt på kortison men det er noen mnd siden. 

 

En annen mulighet er jo selvsagt noe så enkelt som uvi , men det kan jo se ut som dette ha r vært under utvikling i det siste.

 

Siste mulighet, atferd. Dette begynte nok omtrent samtidig som jeg ble gravid og det ha r også vært litt lite lp-treninger og lignende, men han har fint taklet sånne perioder tidligere. 

Noen kloke hoder?Får liksom ikke dette til å stemme, synes det er helt snålt at han har tisset inne fire ganger i natt. Skal følge bedre med på mat og sånn men ellers virker han veldig normal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det markering så er det ikke uvanlig at det blir flere plasser.  Jeg har en som gjør det om han er alene hjemme pg har tilgang til for stor plass og v en eller annen grunn stresser litt, da er det alltid minst to-tre forskjellige plasser.

Jeg ville fått sjekket prostata om han er ukastrert. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire ganger inne sånn ganske ut av det blå høres rart ut. Jeg ville dratt til veterinær og sjekket for uvi iallefall, kanskje blodprøver for å se om noe ser unormalt ut? Drikker han mer enn før?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det noen som har opplevd reaksjon på startet kur for uvi? Han begynte for halvannet døgn siden og i går kveld var han veldig urolig og ville mye ut. I dag tisset han plutselig mens han gikk rundt i stuen, sånn helt uten at han hadde kontroll på det. Peser mye så tydelig noe som plager han. Hadde rimadyl liggende så dyrlegen mente det var verdt å prøve å gi, så får vi se.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ida skrev:

Hvis han har gått med UVI i 1 1/2 måned, eller vel så det, kan det jo ha blitt rimelig heftig. Har han feber?

Ja, det er jo vanskelig å vite hvor lenge han har hatt det, men antageligvis siden jeg laget denne tråden i alle fall, selv om vi har sett lite til det siden den gang. Ingen feber, fin puls og sånn. Virker bare urolig og pesete. I tillegg til den merkelige tissingen uten kontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme bikkjer som ikke bare kan si fra hva som plager dem! Nei, jeg kjenner at jeg ikke er den rette til å komme med hverken råd eller pekefinger. Vi får bare krysse fingrene for at antibiotikaen dreper de dumme bakteriene og at han blir frisk og rask og pisser ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ida skrev:

Dumme bikkjer som ikke bare kan si fra hva som plager dem! Nei, jeg kjenner at jeg ikke er den rette til å komme med hverken råd eller pekefinger. Vi får bare krysse fingrene for at antibiotikaen dreper de dumme bakteriene og at han blir frisk og rask og pisser ute!

Hehe, ja. Og det feiler jo ALLTID det bikkjedyret her noe så til slutt lurer man jo på om man bare har blitt gal :P Takk for kryssa fingre :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlet UVI fører lett til nyrebekkenbetennelse hos mennesker hvertfall. Men dette behandles jo vel ikke annerledes enn med samme type antibiotika, men vet ikke om det da burde være lenger eller sterkere kur. Viktig å ta urinkontrollen etter endt kur, er den bra så er vel evt en nyrebekkenbetenne vekk og regner jeg med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...