Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei dere. 

Jeg kan ingenting om dette. Dixie er nå 12 år (ble 12 i oktober). Hun har alltid vært frisk og sprek så jeg tenkte ikke noe over at det kunne bli et potensielt problem da jeg flyttet hit i sommer. Leier rom hos hun som eier leiligheten.

Er det skadelig for eldre hunder å gå mye i trapper? 5 etasjer, flere ganger daglig. Hun er litt større enn en cocker og veier 12-13 kg.

Hun har alltid vært veldig sprek og frisk, aldri merket noe til alderen hennes, før nå i høst. Begynte vel i sommer med at jeg merket hun syntes det var slitsomt, men da tenkte jeg det var varmen og kondisen som var problemet. Men for første gang i høst var det en dag hun etter en god tur plutselig ikke greide hoppe inn i bilen. Og hun hadde litt problemer med å hoppe opp i sengen og sofaen. At hun hoppet, men landet liksom på magen uten å ha fått med seg bakbena. Dette gikk over etter en stund, men jeg har sett at hun blir slik etter en lengre tur. Og er litt stiv i bakbena, subber ofte med bakbena og går mer passgang enn hun pleier. Og det skjer mye oftere at hun ikke kommer seg opp når hun skal hoppe opp i sofaen. Hun har sluttet å hoppe opp i sengen min (den er litt høy), nå venter hun på å bli løftet. Løfter henne også inn i bilen hver gang nå. Spurte veterinæren sist jeg var der, men føler ikke jeg fikk noe klart svar. Jeg spurte om det var skadelig for henne å gå i så mange etasjer hver dag, og hun sa "Kanskje, det kan hende hun har forkalkninger, anbefaler å røntge henne". Hun kjente på henne en del og sa at det var et ubehag der et sted da hun strakk på bena hennes. Men virker ikke som hun har vondt ellers, jeg merker ingenting sånn utenom, hun er glad og seg selv.

Jeg klarer å bære henne, men synes det er fryktelig tungvindt.

Guest lijenta
Skrevet

Har bare hatt en eldre hund og han kunne ikke gå på senjorfor for da ble han som en gummistrikk og orket ingen ting. Ga han vanlig for med tilskudd for dem som er gamle og da ble han mye kvikkere. 

Hjelper ikke stort, men du kan jo forsøke å gi damen tilskudd som er gode for en som er aldrende og se hvordan det vil utarte seg. Ellers må du nok beregne å bære henne opp og ned og holde damen varm så kroppen fungerer best mulig

Skrevet

Jeg tenker også tilskudd, og kanskje jevnlig fysio/massasje forebyggende. Bor selv i 4 etg uten heis, og selv om min hund er relativt ung enda sliter alle trappene på henne, særlig ryggen. Hun får tilskudd (Canosan), jevnlig massasje og daglig trening på balanseball og/eller cavaletti.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...