Gå til innhold
Hundesonen.no

hund på 12 år og å bo i 5.etasje uten heis. Skadelig??


Orca
 Share

Recommended Posts

Hei dere. 

Jeg kan ingenting om dette. Dixie er nå 12 år (ble 12 i oktober). Hun har alltid vært frisk og sprek så jeg tenkte ikke noe over at det kunne bli et potensielt problem da jeg flyttet hit i sommer. Leier rom hos hun som eier leiligheten.

Er det skadelig for eldre hunder å gå mye i trapper? 5 etasjer, flere ganger daglig. Hun er litt større enn en cocker og veier 12-13 kg.

Hun har alltid vært veldig sprek og frisk, aldri merket noe til alderen hennes, før nå i høst. Begynte vel i sommer med at jeg merket hun syntes det var slitsomt, men da tenkte jeg det var varmen og kondisen som var problemet. Men for første gang i høst var det en dag hun etter en god tur plutselig ikke greide hoppe inn i bilen. Og hun hadde litt problemer med å hoppe opp i sengen og sofaen. At hun hoppet, men landet liksom på magen uten å ha fått med seg bakbena. Dette gikk over etter en stund, men jeg har sett at hun blir slik etter en lengre tur. Og er litt stiv i bakbena, subber ofte med bakbena og går mer passgang enn hun pleier. Og det skjer mye oftere at hun ikke kommer seg opp når hun skal hoppe opp i sofaen. Hun har sluttet å hoppe opp i sengen min (den er litt høy), nå venter hun på å bli løftet. Løfter henne også inn i bilen hver gang nå. Spurte veterinæren sist jeg var der, men føler ikke jeg fikk noe klart svar. Jeg spurte om det var skadelig for henne å gå i så mange etasjer hver dag, og hun sa "Kanskje, det kan hende hun har forkalkninger, anbefaler å røntge henne". Hun kjente på henne en del og sa at det var et ubehag der et sted da hun strakk på bena hennes. Men virker ikke som hun har vondt ellers, jeg merker ingenting sånn utenom, hun er glad og seg selv.

Jeg klarer å bære henne, men synes det er fryktelig tungvindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har bare hatt en eldre hund og han kunne ikke gå på senjorfor for da ble han som en gummistrikk og orket ingen ting. Ga han vanlig for med tilskudd for dem som er gamle og da ble han mye kvikkere. 

Hjelper ikke stort, men du kan jo forsøke å gi damen tilskudd som er gode for en som er aldrende og se hvordan det vil utarte seg. Ellers må du nok beregne å bære henne opp og ned og holde damen varm så kroppen fungerer best mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også tilskudd, og kanskje jevnlig fysio/massasje forebyggende. Bor selv i 4 etg uten heis, og selv om min hund er relativt ung enda sliter alle trappene på henne, særlig ryggen. Hun får tilskudd (Canosan), jevnlig massasje og daglig trening på balanseball og/eller cavaletti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...