Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
5 minutter siden, tonjek skrev:

Jepp! Overnatting er jeg usikker på, dog emoji14.png Sov i bilen i år, men det var himla kaldt!

Så gøy, da håper jeg vi sees! 

Bilen høres skrekkelig kaldt ut :brr:

• Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hopp 3 i dag, 3. plass og Cert!      

Keo hentet med seg noe hjem fra helga, om enn ikke napp   Vi hadde det veldig morro, banene var enkle, men sinnsykt(!) mye rett frem. Keo overrasket stort på lørdag med nyyydelig fremmadsendinger, b

Jeg husker ikke hva jeg hadde satt meg som mål for 2016, men jeg håpet på et napp eller 2 i kl. 2. Ved inngangen til året hadde vi ingen napp i AG1. Nå er vi ferdignappet i AG2! Vi VANT til og med et

Posted Images

Skrevet
Så gøy, da håper jeg vi sees! 
Bilen høres skrekkelig kaldt ut :brr:

Det gjør vi nok [emoji1]

Det var ikke spesielt hyggelig, nei [emoji28] Skulle hatt tilgang til støm, så hadde det vært noe helt annet.
Skrevet
På 14.12.2016 at 10:28 PM, Elita2005 skrev:

Det som er det beste er at alle har forskjellig definisjon av ordene:| Men så lenge de man snakker med skjønner hva man mener, så bruker jeg å være fornøyd:D 

Feks:
tysker = tysker med blindbytte 
tysker = s-sving
måvals = jaakko med variant
japaner = dobbel blindbytte

Så noen ord kan bety flere forskjellige ting:P Men foranbytte, bakbytte, blindbytte og tvungenforanbytte forblir de samme - tror jeg:P

Men gøy å høre at det går fremover med Twiggy!! :D

Begrepene brukes litt hipp som happ. Ett bytte kan gjerne ha flere av de samme navnene. Men som regelen er det enighet regionalt ( :lol:). Men så lenge man forstår hverandre er jo alt greit. Jeg hengee ikke selv med på alle navnene, men når vi brifer og diskuterer viser vi jo ofte byttene, da trengs jo ikke noe navn. :)

Feks var vi til svensk instruktør i sommer, som hadde en begrep som het "fuglsnurr" - noen som har hørt det før? :lol: Iværtfall, vi som var på kurset bruker gjerne begrepet nå, å forstår hverandre. :)

På 17.12.2016 at 1:07 AM, tonjek skrev:

Kom på helt på slutten av økta at jeg egentlig skulle filme. Så litt sliten og treig hund, men tror han i det minste var jevnt over treig, så det kan nok sammenliknes likevel. (Og jeg gremmes over hvor keitete og teit jeg ser ut emoji23.png Men la gå!)

Prøvde ut 9 forskjellige metoder. (Nr 7 er altså et blindbytte, kommer dårlig frem på filmen.)

https://vimeo.com/196035412

Prøvde å ta tiden fra opptakene også. Hvis noen er enda hakket mer nerd enn meg, er det fullt lovlig å sjekke det nøyere. emoji14.png

1 - 2.97
2 - 2.92
3 - 2.86
4 - 2.84
5 - 3.21
6 - 3.22
7 - 3.06
8 - 2.96
9 - 2.95

Jeg foretrekker selv 2, 4 og 8. Det er de tre jeg hovedsakelig bruker selv når vi går baner.

I slikt kombinasjon bruker jeg ofte nr.2. Men liker 3, den viser tydeligere, istede for å bare slenge hunden over hinderet. Eventuelt går det ann og ta et dobbelt blindbytte, det funker bra, men enda feig på å bruke det på slike kombinasjoner. :lol:

Skrevet
I slikt kombinasjon bruker jeg ofte nr.2. Men liker 3, den viser tydeligere, istede for å bare slenge hunden over hinderet. Eventuelt går det ann og ta et dobbelt blindbytte, det funker bra, men enda feig på å bruke det på slike kombinasjoner. :lol:

Men med 2 og 3 havner man på forskjellige sider av hunden [emoji1] Så de to fungerer jo sjeldent på samme kombinasjon (mtp hvor man skal etter hinder nr 3). 3 er fin, den, men jeg føler jeg snubler litt i beina mine, så foretrekker da personlig heller nr 4.

Blindbytter er jeg dårlig på, og føler jeg mister kontrollen [emoji85] Sier stadig til meg selv at jeg bør øve på det, men blir aldri til at jeg gjør det...
Skrevet
15 minutter siden, Kristiin skrev:

Begrepene brukes litt hipp som happ. Ett bytte kan gjerne ha flere av de samme navnene. Men som regelen er det enighet regionalt ( :lol:). Men så lenge man forstår hverandre er jo alt greit. Jeg hengee ikke selv med på alle navnene, men når vi brifer og diskuterer viser vi jo ofte byttene, da trengs jo ikke noe navn. :)

Feks var vi til svensk instruktør i sommer, som hadde en begrep som het "fuglsnurr" - noen som har hørt det før? :lol: Iværtfall, vi som var på kurset bruker gjerne begrepet nå, å forstår hverandre. :)

Aldri hørt om! :lol:

• Like 1
Skrevet
3 minutter siden, tonjek skrev:

Men med 2 og 3 havner man på forskjellige sider av hunden emoji1.png Så de to fungerer jo sjeldent på samme kombinasjon (mtp hvor man skal etter hinder nr 3). 3 er fin, den, men jeg føler jeg snubler litt i beina mine, så foretrekker da personlig heller nr 4.

Blindbytter er jeg dårlig på, og føler jeg mister kontrollen emoji85.png Sier stadig til meg selv at jeg bør øve på det, men blir aldri til at jeg gjør det...

Hvor man skal etter siste hinder er vesentlig å ja :P Men jeg spottet mine favoritter ut i fra tredjehinder som sisterhinder. :)

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, mokken skrev:

Aldri hørt om! :lol:

Ante meg :lol:

Frøkendårligpååforklare: Men det er altså når du snurrer for å markere at man skal andre veien igjen. Om du skal ned å ta et hinder og opp igjen, istedet for å snurre med hunden rundt hinderet snurrer du kjapt opp andre veien idet hunden hopper. :)

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Kristiin skrev:

Frøkendårligpååforklare: Men det er altså når du snurrer for å markere at man skal andre veien igjen. Om du skal ned å ta et hinder og opp igjen, istedet for å snurre med hunden rundt hinderet snurrer du kjapt opp andre veien idet hunden hopper. :)

Aha! Er vel det noen kaller grefstadsvingen? Ser ihvertfall folk som har vært på kurs hos han bruker det hyppig. 

Skrevet
3 minutter siden, mokken skrev:
Akkurat nå, mokken skrev:

Aha! Er vel det noen kaller grefstadsvingen? Ser ihvertfall folk som har vært på kurs hos han bruker det hyppig. 

Grefstadsving :lol::lol: Ikke hørt om, men mye mulig. Kanskje @Christine er bedre til å forklare :P

• Like 1
Skrevet
Frøkendårligpååforklare: Men det er altså når du snurrer for å markere at man skal andre veien igjen. Om du skal ned å ta et hinder og opp igjen, istedet for å snurre med hunden rundt hinderet snurrer du kjapt opp andre veien idet hunden hopper. [emoji4]

Er det det samme som reverse spin?
https://www.oneminddogs.com/article/Reverse-Spin-Agility-Handling/
Skrevet

Da er jeg med!

Denne trenger jeg stadig vekk på min vide hund som ikke følger skulderne mine så bra [emoji14] Men jeg timer den stadig dårlig når jeg blir stressa [emoji23]

Guest Christine
Skrevet

Apropo "fågelsnurr" - Når vi gikk kurs med Jouni og Isabell gikk den under navnet ketschker :) 

Skrevet
Apropo "fågelsnurr" - Når vi gikk kurs med Jouni og Isabell gikk den under navnet ketschker [emoji4] 

Selvfølgelig! Det hadde jeg glemt [emoji1] Er jo det jeg egentlig har lært den som også. [emoji849] Kjære vene, det går jo helt i surr. Jeg ønsker meg en fasit hvor alt har ETT navn [emoji23]
Guest Christine
Skrevet
Akkurat nå, tonjek skrev:

Selvfølgelig! Det hadde jeg glemt emoji1.png Er jo det jeg egentlig har lært den som også. emoji849.png Kjære vene, det går jo helt i surr. Jeg ønsker meg en fasit hvor alt har ETT navn emoji23.png

Ganske gøy å gå kurs og være så oppslukt av det "nye" byttet du skal lære at det tar litt tid før du innser at du faktisk kan det - bare under ti andre navn :lol: 

Edit: Det skulle egentlig stå to, men om ikke mange år er vel ti forskjellige navn mer normalt? :aww: 

Skrevet
9 timer siden, mokken skrev:

Overnatting til NO 2017 bestilt! Flere soniser som skal dit? :)

Når er det? Har lyst, men kommer an på løpetider og valper osv :P 

Skrevet
4 timer siden, Teserere skrev:

Når er det? Har lyst, men kommer an på løpetider og valper osv :P 

21.-22. Oktober :)

• Like 1
Skrevet
51 minutter siden, maysofie skrev:

Spørsmål!

Hvilken teknikk har hundene deres i slalåmen? Gjerne sleng med størrelse på hundene :ahappy:

Aida (SBT) som kan den hopper med to IG to ven. Twiggy er ikke helt sikker enda, så hun mer går den :P 

Skrevet
Spørsmål!
Hvilken teknikk har hundene deres i slalåmen? Gjerne sleng med størrelse på hundene :ahappy:

Koda stirrekålli padler, men det hender også at han går med samlede frambein helt i starten (de første pinnene, oftest 1-3) før han kommer inn i rytmen. Det går definitivt fortere med padling (selv om han ikke kan skryte på seg noen kjapp slalom uansett).

https://vimeo.com/197116969
https://vimeo.com/197116993
Skrevet
På 20.12.2016 at 0:42 AM, Kristiin skrev:

Sa hun ikke fulsnurr? ?

Skrevet
På 20.12.2016 at 0:32 AM, tonjek skrev:

Det var ikke spesielt hyggelig, nei emoji28.png Skulle hatt tilgang til støm, så hadde det vært noe helt annet.

pff, ordentlig sovepose er tingen :P svetta ihjel i min bil :P 

Skrevet
pff, ordentlig sovepose er tingen [emoji14] svetta ihjel i min bil [emoji14] 

Helt klart. Men hadde nok ikke vært noe hyggelig likevel, så lenge det kun er varmt nede i soveposen og ikke ellers i bilen [emoji85]
Skrevet
6 timer siden, maysofie skrev:

Spørsmål!

Milla - 28kg padler. Hadde nok brukt mye mer energi på hopping. Hun hopper inn og ut, padler resten. Ser det ikke så godt her siden det kun er 6 pinner:

Deli - 13 kg hopper. Hun har ikke lange nok føtter til at padling hadde vært gunstig for henne. 

I de fleste tilfeller padler store å hoppwr små. :)

4 timer siden, Garp skrev:

Sa hun ikke fulsnurr? ?

fuglsnurr, fågelsnurr, fulsnurr - same shit :lol:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...