Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdsproblem hund 7 år


Mhmyklebust
 Share

Recommended Posts

Hei. Har et spørsmål vi overtok en bordercollie på 7 år i mars. Han er verdens herligste hund snill som dagen er lang. Lydig og veldig rolig.

Men han er nervøs.. og dødelig redd fly/helikopter.

Han har i sommer hatt et utfall mot ytterdøren der han prøvde og komme seg ut når et jagerfly passerte huset der han har gnagd i dørkarmen.

Men dette virker kun og bli værre med tiden i dag har han allså ødelagt et vindu på soverommet og gnagd enda mere på dør. Vi har prøvd å ha han i bur men han  bjeffer og har brutt seg ut flere ganger.  Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre.

Dette var også et problem hos forige eier.

Synes jo det er for galt og avlive en ellers frisk hund men så må man jo vurdere hvor mye skade skal han få forvolde før det  valget må tas.?

1450718253220.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han er alene hjemme. Men han har vert alene hjemme hele tiden å han rører normalt ingenting han ligger i kassen sin på loftet.   Dette skjer når han hører lyden av fly. Han har hos tidligere eier brutt seg ut fjennom vindu i 2 etage. Og hoppet ut som resulterte i skade i en fot. Har klarte han ikke og komme seg ut heldigvis.

Vi prøvde i begynnelsen å ha han i bur men han bryter seg ut. Så i frykt for at han skulle skade seg fikk han gå løs

Han har også ødelagt buret i bilen(alu bur)

Å det virker som om han blir mer og mere var på lyder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mhmyklebust skrev:

Beleilig nokk så kommer de ****** flyene kun når vi er på jobb. Men har opplevd når vi har vert ute  å det kommer fly da vill han stikke av merker klart at han er dødsens redd.

Han har nokk hadd en dårlig opplevelse på fly da han ble importert fra england.

Den er nok lydredd fra genetikkens side, som kanskje er forsterket av flyreisen.  Det kan fort være det som ligger bak hjemmeproblemene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt til veterinær og fått ham undersøkt. Det kan hende at dere kan få beroleggende medisiner til den, i en periode der dere begynner på nytt med alene hjemme trening osv. Kanskje veterinæren vet om noen som kan hjelpe dere mtp trening og atferd?

Høres ikke ut som at hunden har det så bra.

Hvor mye stimuli får ham? Han er jo en BC, de er jo høyenergiske hunder med stort behov for å bli brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett så er slike ting, spesielt de som er så ille, genetisk og lite trenbart, dessverre, og spesielt på en såpass gammel hund som har 7 års erfaring med å reagere på den måten så er det antagelig ikke så veldig stort håp, men det går jo an å prøve. Det finnes jo også mer eller mindre drastiske hjelpemidler man kan prøve, som uansett er bedre enn avliving, eller ihvertfall verdt forsøket. Isolere så godt man kan for lyder utenifra, kanskje hjelper det litt å ha på bakgrunnsstøy (radio, tv el.) og ta forhåndsregler ute så hunden ikke er løs feks og kan løpe til skogs. Viss man finner noe hunden reagerer litt på, men ikke får full panikk av så kan man jo starte der og prøve å trene opp toleranse. Det finnes feks preparater som iharmoni og DAP (har mest tro på den første der, men de kan jo godt brukes i kombinasjon), som absolutt kan være verdt forsøket, selv om det antagelig ikke er sterkt nok til å hjelpe på såpass sterk frykt som din har, men man kan jo håpe :) Og i verste fall så har man jo beroliggende (for feks nyttårsaften o.l.) og evt antidepressiva (det brukes ikke for depresjon hos hunder) for å ta vekk litt nerver. Det siste er jo litt drastisk, men om alternativet er avliving eller å leve i frykt så er det jo absolutt verdt forsøket. :) Evt om dere skal bygge et rom så kan dere jo vurdere å isolere godt akkurat der når dere først holder på :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål: Men har du prøvd å ha tv eller radio på når du er borte? Også dra for gardinene så han ikke kan se ut? Tv/Radio vil jo gi en konstant stimuli som evt gjør fly/helikopter lyden til mer bakgrunnsstøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, JeanetteH skrev:

Sikkert dumt spørsmål: Men har du prøvd å ha tv eller radio på når du er borte? Også dra for gardinene så han ikke kan se ut? Tv/Radio vil jo gi en konstant stimuli som evt gjør fly/helikopter lyden til mer bakgrunnsstøy.

Ja har prøvd dette nytter lite. Da han er så nervøs for høye lyder. Kan jo ikke ringe forsvarer og be di slutte og fly?:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tonjek skrev:

Litt ot, men jeg har hørt flere si det før, og har alltid lurt på det; hvordan bryter hunder seg ut av bur? (Jeg har en jeg nesten ikke trenger å lukke døra på engang, så aldri vært borti det).

Først hadde vi et slikt strengbur med dobbel lås det slet han jernet gjennom døra og brøt opp låsen. Da kjøpte jeg et bur med tettere gitter men da brøt han hele døren inn i buret. Har et retreq aluminiumsbur i bilen og der  har han slitt aluminiumsgitteret inn i buret så presser han seg gjennom. Da det er stor fare for at han skal skade seg får han gå løs på dagen men han kan ligge i buret om natten så lenge jeg er i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Malamuten skrev:

Generelt sett så er slike ting, spesielt de som er så ille, genetisk og lite trenbart, dessverre, og spesielt på en såpass gammel hund som har 7 års erfaring med å reagere på den måten så er det antagelig ikke så veldig stort håp, men det går jo an å prøve. Det finnes jo også mer eller mindre drastiske hjelpemidler man kan prøve, som uansett er bedre enn avliving, eller ihvertfall verdt forsøket. Isolere så godt man kan for lyder utenifra, kanskje hjelper det litt å ha på bakgrunnsstøy (radio, tv el.) og ta forhåndsregler ute så hunden ikke er løs feks og kan løpe til skogs. Viss man finner noe hunden reagerer litt på, men ikke får full panikk av så kan man jo starte der og prøve å trene opp toleranse. Det finnes feks preparater som iharmoni og DAP (har mest tro på den første der, men de kan jo godt brukes i kombinasjon), som absolutt kan være verdt forsøket, selv om det antagelig ikke er sterkt nok til å hjelpe på såpass sterk frykt som din har, men man kan jo håpe :) Og i verste fall så har man jo beroliggende (for feks nyttårsaften o.l.) og evt antidepressiva (det brukes ikke for depresjon hos hunder) for å ta vekk litt nerver. Det siste er jo litt drastisk, men om alternativet er avliving eller å leve i frykt så er det jo absolutt verdt forsøket. :) Evt om dere skal bygge et rom så kan dere jo vurdere å isolere godt akkurat der når dere først holder på :).

Er det jeg er redd for. vill i det lengste vente med avlivning men  har ikke lyst og fylle hunden med preparater. Da vill han aldrig bli den samme og da vill jeg heller la han gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mhmyklebust skrev:

Er det jeg er redd for. vill i det lengste vente med avlivning men  har ikke lyst og fylle hunden med preparater. Da vill han aldrig bli den samme og da vill jeg heller la han gå.

De to første jeg listet opp er ikke medisiner så de kan du ihvertfall trygt prøve, men det er langt i fra alle som forandrer seg (ihvertfall på en negativ måte) pga antidepressiva, så det er jo synd å avlive uten å ha prøvd om det står mellom de to. Antidepressiva er for det meste noe helt annet enn det var før i tiden. Noen kan det virke hemmende på , men hunden blir jo uansett ikke utsatt for noe som ikke kan forsvares mtp dyrevelferd fordi man forsøket det en periode. Så får man heller velge å avlive om det ikke funker eller om hunden blir veldig negativt påvirket. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mhmyklebust skrev:

Har fått adaptil halsband og i harmoni i dag vi skal prøve 1 måned og se:)

Lykke til :) Lurer på om det selges slike cd'er med lyder av nyttårsraketter som folk bruker for å trene på det. Aner ikke om det har noe for seg, men det kan jo være verdt forsøket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Malamuten skrev:

Lykke til :) Lurer på om det selges slike cd'er med lyder av nyttårsraketter som folk bruker for å trene på det. Aner ikke om det har noe for seg, men det kan jo være verdt forsøket.

Man kan også få det gratis på youtube :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...