Gå til innhold
Hundesonen.no

Parkas til vinterkulde?

Recommended Posts

Skrevet

Er på jakt etter en parkas som fungerer i kulde (om den kan holde meg varm i -15 med en ullundertrøye + tynn ullgenser under f.eks) samtidig som den må tåle regn, sludd og våt snø (som er det vi har mest av, i våre patetiske Østfoldvintre :P  )

Noen som har erfaring med Didriksonsparkaer f.eks? Har også kikket på Fjellrevens Nuuk, Kyla og Polar Guide, men de ser så like ut alle sammen at jeg ikke aner hvem av de som passer best til mitt bruk. Det er så dårlige beskrivelse på nettsidene, de får jo 90% av jakkene til å høres identiske ut :P 

Skrevet

Jeg har Fjallreven Kyla og det tror jeg er mitt beste kjøp noensinne. Jeg kjøpte den på salg på outnorth.no for noen år siden. Her på vestlandet er det sjeldent -15 da, men jeg bruker den fra oktober til april i all slags vær. Liker at den tåler en del nedbør, den er perfekt for patetiske vintre. Nuuk er veldig lik, men jeg innbiller meg at den kanskje ikke er like varm.:)

Skrevet

Begge disse står på kandiatlisten :) 

Didriksen Angelina spesielt, den er visst veldig populær, men jeg finner lite info om hvor bra den er når det er ordentlig kaldt.. Hvor mye kulde tåler den,   @Rottisembla ? (sånn ifølge deg selv  :P slikt er jo individuelt, men allikevel..)

Skrevet

Jeg har Fjellräven Nuuk, den er på sin 4 sesong nå. Jeg har brukt den svært mye, i varierende miljø. De første sesongene hold den meg varm hele tiden og den var også vann og vindtett. Faktisk første plagget jeg har hatt som har holdt meg varm når jeg har stått i ro lenge i kaldt vintervær, så jeg har virkelig elsket den jakken.

Men, på slutten av 3 sesong merket jeg at den ikke var spesielt vanntett lenger. Har begynt å bruke den igjen denne sesongen og merker det samme, i tillegg føler jeg at den ikke holder meg like varm lengre. Den er fremdeles varm, men jeg merker en forskjell i forhold til hvor varm den var tidligere, virker som at fyllet har blitt tynnere på en måte. Jeg er i dialog med Fjellräven angående dette, de hadde ikke hatt noen ligende tilbakemeldinger på det før, så jeg er spent på hva jeg får til svar.

Jeg har aldri impregnert jakken, så jeg skal gjøre dette nå og se om det bedrer situasjonen. Uansett forventer jeg at en såpass dyr jakke skal holde lenger enn 3 sesonger. Alt av stoff på jakken ser helt nytt ut, så ingen synlig slitasje på den.

Nuuk har syntetisk for, mens Kyla har gåsedun og fjær. :) 

• Like 1
Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt en Didriksonparkas :) Det er jo ikke noe kaldt her nå ligger på 0 så vet jo ikke helt hvor mye den tåler. Veldig fornøyd ellers da fin passform, gode dype lommer og fin da gitt :) 

Skrevet

Har hørt at slikt kan skje med syntetisk for, @Elisabeth00 , at det har en god del kortere levetid enn dun. Ganske kjipt når man snakker om jakker i Nuuk-prisklassen

@Bruv , i hvilke temperaturer synes du Kyla begynner å bli for varm? Bruker du bare "vanlige" klær under om vinteren, eller må man ha ull og lag-på-lag under også for at den skal klare streng kulde? :)

Skrevet

Tror det er Nuuk fra Fjellreven jeg har, er skikkelig skuffa. Glidelåsene har falt av to ganger (dvs at jakka er byttet to ganger) på ett år. Ikke varm nok heller. Søster har Barents tror jeg, den er faktisk varmere, men på den har sømmene gått opp på (brukt to sesonger). Fjellreven har forøvrig bedriten kundeservice, de insisterer på at søster må betale frakt på jakka som er ødelagt..

• Like 1
Skrevet

@Rimfrosthuldra Ja, jeg har også hørt det om syntetisk for, så jeg er litt redd for at det er det som er grunnen, selv om jeg hadde håpet den skulle tåle mer enn 3 sesonger før foret begynte å takke for seg. Spesielt irriterende når absolutt alt annet på jakken ser helt nytt ut, og det kan jeg nesten ikke skjønne så mye jeg har brukt den, hundelabber som har skrapet den, osv. Men Fjellräven virket veldig overrasket over problemstillingen, så jeg vet ikke. Kanskje folk vanligvis bytter ut jakker før :P Kan oppdatere her inne om jeg merker noe forskjell etter impregnering, og ikke minst om jeg får noe mer svar av Fjellreven.

Til sammenligning med bergans dunjakke (den varianten som "alle" hadde en periode), så er Nuuk parkasen hundre ganger varmere. I minus 20 må jeg har lag under, men mye mindre enn da jeg brukte dunjakken fra bergans. Jakken holder (eller gjorde i alle fall det) meg varm i minus 10, med vintersko, votter, lue og ellers vanlige klær. Som turjakke opplever jeg den for varm, så da bruker jeg heller tynnere jakke og lag jeg kan variere med. Bruker den mye på rusletur da :)

At Nuuk skal være mindre varm enn Barents virker veldig merkelig, og er ikke det som er ment fra produsentens side i alle fall:
"Nuuk Parka: Et perfekt vinterplagg i vekslende vær, ... , også ved virkelig lave temperaturer."
"Barents Parka har mindre isolering enn våre varmeste vinterjakker, slik at den kan brukes også når temperaturen ligger rundt null."

• Like 1
Skrevet

Jeg har kjøpt meg Didrikson et eller anna, den er sånn passelig varm rett under null. Skal ha 8000 mm vannsøyle, og bør dermed være sånn passelig vanntett. Det er jo mer vann enn kaldt på vestlandet om vinteren...

• Like 1
Skrevet

Det ble en Didriksons Angelina på meg  :) Jeg er fremdeles usikker på hvor varm den egentlig er, den står jo ikke listet under vinterjakker på Didriksons nettsider, men den får sånn skryt for å være varm på diverse forum rundt omkring at jeg tenkte å gi den en sjanse. Vestlandsvinter har jo nesten blitt normen her på østlandet også etterhvert, det blir sjelden under -5, så jeg håper den duger!

Skrevet
18 timer siden, Rimfrosthuldra skrev:

Kjempelekker! :wub:   

Jeg ble offisielt forelsket i jakken min i dag når det var 10 minus og jeg var tynnkledd siden jeg skulle være inni en hall. :wub: 

(fjuskepels forøvrig)

12241450_10156256480830072_3523206508711

Skrevet

Ble nysgjerrig på hvilken dunjakke fra Stormberg "alle " har. Jeg har nemmelig en og den er grisevarm! Så varm at jeg nesten ikke har fått brukt den. Dog vil jeg ikke anbefale den til det som etterspørres av trådstarter, tror ikke den er noen hit i sludd og vått vær. (aldri prøvd, for den er for varm til sånt vær for meg).

• Like 1
Skrevet

Jeg har en Bergans dunjakke som jeg kjøpte i 2007. Like god og varm og fin den dag idag. Brukte den senest idag.

Har en dunjakke fra Stormberg også - denne http://www.stormberg.com/no/nordkapp-dunjakke-dame.html?nosto=nosto-page-category1 og den synes jeg egner seg mer for tidlig høst. Kan ikke sammenliknes med den jeg har fra Bergans engang. Ikke tåler den vått vær heller..

Skrevet

Hmm, jeg fikk Didrikson Angelina i posten i dag, og kan ikke si jeg er sånn kjempeimponert. Den er veldig tynn, tror den blir kald når (hvis :P ) det blir ordentlig vinter, og den var trang og rar i armene :/  Jeg bestilte i min vanlige størrelse, kanskje den hadde hatt bedre passform i en størrelse større. Den stoore påsydde lappen i nakken var også temmelig irriterende.

Det skal ikke være lett, haha   :blink:

Jeg ser det står "vannavstøtende" på de fleste vinterparkaene fra Fjellreven, men det lureste er vel å gå for vanntett her i mildværet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...