Gå til innhold
Hundesonen.no

En fantastisk rase! Yorkshire Terrieren


dorab01

Recommended Posts

Hei alle sammen

Yorkhire Terrieren min absolutte favoritt!!

Jeg har som missjon å få folk til å bli kjent med denne fantastiske rasen. Jeg har hørt uttrytkket Tante hund så mange ganger og er ordentlig lei! Dette er en aktiv rase som trenger masse hjernetrim og mosjon. Det er en ikke røytende rase som kan bli opp til 3.1 kilo. Det er en terrier og ikke en nybegynner hund etter min mening. Jeg legger til et bilde av faren til den neste hunden min (jeg får henne i mai gleder meg villt)

Handsome Roy of padawis er et av verdens mest vinnnende yorker. Og jeg håper noen har lyst å spørre noe anngående rasen da jeg har sååå lyst at folk skall vite mere om dem!

roy1.jpg

Jeg glemte å si at den må klippes om du ikke har lyst å ha den i utstillings ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo yorkshireterrier selv , og må si meg helt enig. Dette er en fantastisk rase. Og overhode ikke noe tante hund. dette er en rase full av liv og livs glede. Og en sikkelig god vakt hund hihi, Oliver mener selv han er det isåfall og at han eier lundveien i fetsund, og hele høysand cmapingplassen. Og ikke minst meg, ingen gutter andre en hann er eier meg. Men typen er nå godkjent hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bardman

Palsen til yorken vokeser hele livet og den skall klippes om den ikke blir brukt til utstilling. I ringen skall pelsen gå lit utover huinden men ikke lengre så det betyr at pelsen hele tiden må stusses slik at den ikke blir altfor lang. Ellers er det helt utsolig mye jobb med en yorkies utstilings pels. Jeg ville si at det er denne rasen som krever mest jobb når det gjelder utstillingspels. Det er derfor også veldig få som blir stillt av privat personer altso ikke oppdrettere. Desverre :( Men denne rasen er sååå mye mer en bare pelsen dems. En av de eneste ordentlige negative tingen ved denne rasen er at den er paranoid :blink: Ser spøkelser OVERALT og skall beskytte alt og alle. Og min er til og med mørkeredd hun knurrer i luften mens hun tisser... :D

Men ellers er vel det det eneste. Som jeg ser det er det lit av sjarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bardman

Palsen til yorken vokeser hele livet og den skall klippes om den ikke blir brukt til utstilling. I ringen skall pelsen gå lit utover huinden men ikke lengre så det betyr at pelsen hele tiden må stusses slik at den ikke blir altfor lang. Ellers er det helt utsolig mye jobb med en yorkies utstilings pels. Jeg ville si at det er denne rasen som krever mest jobb når det gjelder utstillingspels.

Takk for svar!

Sammenlignet med andre raser, synes jeg fremdeles at utstillingsyorker ikke har moderat lang, men veeeeldig lang pels - og dermed egentlig ikke er riktige i forhold til standarden. Det virker ikke som om dommere slår særlig ned på dette. Hadde de dømt etter standarden, hadde det kanskje vært unødvendig å ha dem i papillotter for å få pels som var lang nok for utstillingsringen - og da hadde det kanskje vært flere som hadde stilt ut?

Det er vel ikke så mange som stiller ut yorker som ikke har fotsid pels? Kunne de gjort det bra likevel, om de ellers var av god kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

igjen

En yorki pels er i "full" pels når den er ca to år gammel ikke før så det er fullt mulig å stille før det og. :blink:

Så det om standarden til yorkien: I england var yorkien en rotte fanger i likheten med jack russel terrieren. Englenderne la etter vert merke til hvordan pelsen til yorkien var og begynnte å konkurere om hvem sin york hadde lengst pels. så det er der dette kommer fra. Før i tiden rundt ca 1900 tallet var pelsen til yorkien mye lengre i utstillings ringen en det den er i dag.

Men yorken er jo ikke den eneste rasen som har så lang pels malteser, shi tzu, afgahner.. de har jo like lang pels når de er full pelsa. Forskjellen er konsistensen på pelsen. Yorken sin pels er som håret til et menneske,(føles sånn og oppfører seg sånn). Det er derfor mange velger å bruke menneske hår produkter for pelsen oppfører seg akkurat som menneskets.

Men jeg har virkelig lurt på hvorfor det er så få som kjenner til rasen eller hvis de faktisk kjenner til rasen aldri nevner den. Har sett såå mange spørsmål på diverse fora om hunde raser som ikke røyter og allergi vennlige hunder, men ikke en eneste gang har noen nevnt yorkshire terriere og jeg forstår ikke hvorfor! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men i standarden til malteseren står det for eksempel at pelsen skal nå til bakken. Vet ikke helt hva det står i de andre standardene, men akkurat det ordet "moderat" synes jeg beskriver pelsen til utstillingsyorkies ganske dårlig...

Jeg studerte i England et semester for mange år siden, og der var det masse yorkies - men tror ikke andelen utstillingshunder er større der enn her hjemme.

Mange som kjøper seg en rasehund kan tenke seg å stille ut, i hvert fall ha muligheten til det - så det vanvittige pelsstellet som tydeligvis må til skremmer nok en del. Ut fra det jeg kunne se i England, er det også ganske store variasjoner når det gjelder både pels, størrelse og type (ikke minst når det gjelder ørene...) på yorker, så det er kanskje også noe som skremmer folk litt - at de ikke helt vet hva de får utseendemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bardmand

Ja jeg er enig i at det er store variasjoner innen rasen men dette kommer av useriøs avl! Det er en ganske klar standard etter min mening. Og ja det er vanvittig mye pelsstel dette er en av grunnene for at jeg skaffet meg rasen. ;) Men dette er en populær rase i ganske mange land og det er vekdig mye dårlig som er ute og går. Vi trenger ikke å gå lenger en til sverige! Jeg ble advart av hun som driver valpeformidlingen at man må passe veldig på hva man kjøper og av hvem da det er ganske mange som er blit lurt. Så det er nok tryggere å kjøpe fra rene utstillings hunder da de da også har mindre sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magika

Det er bare tull!! Hundene mine spiser vom og hundemat. Den ene hunden min er snart to år og til nå har hun ikke vert syke en eneste gang. De kan ha patella det er et av de sykdommene som kan opptre.

Grunnen til at de fryser veldig lett er at de ikke har underpels. så da må det som regel klær til :)

Har noen flere spørsmål? Besvarer dem gjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en Yorkie, og uheldigvis er hun ikke av "den typen man vil ha" <_<

Hun setter seg for det meste ned på stompen og der blir hun når man skal gå tur med henne..litt søtt da..men hvis man har "sånn som den skal være" er nok dette en flott rase! Den Yorkien jeg kjenner er sta, bjeffete men i tilegg utrolig sjarmerende da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...