Gå til innhold
Hundesonen.no

Redde hunder i Yulin 2016


charlottes
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Som dere sikkert har fått med dere er det en årlig tradisjon i Yulin i Kina som går ut på å torturere og spise hunder. Festivalen foregår rundt 22.juni hvert år. Dette er hunder som er stjålet, fanget og kjøpt på marked. Dess mer lidelse dess bedre smak på kjøttet, ifølge kineserne.

Jeg kjenner at dette går såpass sterkt innpå meg at jeg ikke klarer å sitte bak skjermen å twitre neste år, jeg vil rett og slett dra dit og gjøre noe! Jeg kan ikke sitte å se på at hunder blir utsatt for grov vold. Derfor planlegger jeg å reise dit og eventuelt kjøpe opp hunder på markedet. I år var det en kinesisk pensjonist som brukte sine sparepenger på å redde om lag 100 hunder. Det skal sies at hun hadde ordnet et eget hundehjem hvor hun tok vare på dem. Jeg har jo ikke mulighet til å ta vare på dem på denne måten. Jeg må jo reise hjem igjen. Men jeg kan kjøpe og redde mange! Jeg tenker at det viktigste er å komme dem til unnsetting, men så må jeg planlegge nærmere hva jeg faktisk skal gjøre videre.

Er det flere som kunne tenke seg å være med?

last ned (1).jpg

yulin-dog-meat-festival-2015-2.jpg

yulin-dog-meat-festival.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å være negativ, men vil ikke det at man drar ned å kjøper opp masse hunder bare bidra til å holde liv i "festivalen"? Og da i verste fall være med på å booste slik at enda flere blir lidende på sikt? Det burde absolutt blitt gjort noe ja, får helt vondt av de skjebnene der.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke litt samme greia som å kjøpe hunder på dyrebutikk? Man støtter jo festivalen økonomisk ved å gjøre det, tenker jeg. For all del, kjempebra for de hundene som blir redda, men på lang sikt er det vel ikke videre positivt, annet enn for akkurat de hundene som blir redda. Det fører gjerne til at enda flere hunder blir kjøpt opp/stjålet/avlet fram om det blir tradisjon at dyrevernere kjøper ut hunder?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Malamuten skrev:

Ikke meningen å være negativ, men vil ikke det at man drar ned å kjøper opp masse hunder bare bidra til å holde liv i "festivalen"? Og da i verste fall være med på å booste slik at enda flere blir lidende på sikt? Det burde absolutt blitt gjort noe ja, får helt vondt av de skjebnene der.

Hei! Jo, de tjener jo på det. Men hundene blir jo solgt uansett, så om de ikke blir kjøpt av dyrevernere så blir de kjøpt av noen som vil spise dem.

Det er vanlig å selge hunder på marked i Kina, så det er jo dumt å støtte det, men det er litt spesielt under festivalen. For da blir de slaktet mer brutalt enn til vanlig, fordi det skal være underholdende. Da er det en god følelse i seg selv å vite at man reddet den og den hunden fra en så grusom død.

Men om det er en ond sirkel er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser man dit og jobber med en lokal dyrerettighetsorganisasjon som man kan jobbe frivillig for/donere penger til, så funker det kanskje. Spesielt om man klarer å finne noen som klarer å tenke fornuftig og langsiktig, både opp mot den enkelte hund men også hvordan man får stoppet noe slikt på sikt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tekopp skrev:

Reiser man dit og jobber med en lokal dyrerettighetsorganisasjon som man kan jobbe frivillig for/donere penger til, så funker det kanskje. Spesielt om man klarer å finne noen som klarer å tenke fornuftig og langsiktig, både opp mot den enkelte hund men også hvordan man får stoppet noe slikt på sikt.

Ja, jeg har faktisk tenkt tanken på å ordne et dyrehjem. Det må da la seg gjøre.. Men hvordan..

Det er jo flere hundehjem i Kina som drives privat. Men vanskelig å komme i kontakt med noen.

Skal prøve å være litt kreativ. Har jo så lyst til å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får aldri en slutt på dette ved å kjøpe opp et mikroskopisk antall hunder, som like sannsynlig vil slite med denne behandlingen og opplevelsen resten av livet. Ikke at de fortjener å avlives på den måten, for all del. Og det vil redde de få hundene i det tilfellet, men ikke gjøre noe med praksisen som sådan. Det er nok hunder der.

Hvis man skal komme noe nærmere en løsning på dette så er det holdningsarbeid som vil hjelpe i det lange løp. Og det er det nok lokale dyrevernsorganisasjoner som kan hjelpe best med, jeg vil tro det beste er å bidra med arbeid og penger i samarbeid med dem heller enn å gå inn som enkeltperson.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, charlottes skrev:

Hei! Jo, de tjener jo på det. Men hundene blir jo solgt uansett, så om de ikke blir kjøpt av dyrevernere så blir de kjøpt av noen som vil spise dem.

Det er vanlig å selge hunder på marked i Kina, så det er jo dumt å støtte det, men det er litt spesielt under festivalen. For da blir de slaktet mer brutalt enn til vanlig, fordi det skal være underholdende. Da er det en god følelse i seg selv å vite at man reddet den og den hunden fra en så grusom død.

Men om det er en ond sirkel er jeg usikker på.

Det er klart, men i verste fall så vil jo det at andre kommer å kjøper hunder føre til større etterspørsel = flere antall hunder neste år=flere som må lide. Jeg tror eneste måten å få endret dette på er å jobbe med holdningsendringer og endring i lovverk, slik at det rett og slett ikke blir lov. Jeg ville lett etter store organisasjoner som jobber med disse to og donert evt penger dit istedet for å hjelpe deres arbeid mot å få slutt på hele greia. Det vil sikkert ikke bli ulovlig å spise hund, og det er jo greit nok, men som du sier, det er jo grusomheten rundt det som er det verste og det bør det gå an å få gjort betydelig bedre ihvertfall. :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Man får aldri en slutt på dette ved å kjøpe opp et mikroskopisk antall hunder, som like sannsynlig vil slite med denne behandlingen og opplevelsen resten av livet. Ikke at de fortjener å avlives på den måten, for all del. Og det vil redde de få hundene i det tilfellet, men ikke gjøre noe med praksisen som sådan. Det er nok hunder der.

Hvis man skal komme noe nærmere en løsning på dette så er det holdningsarbeid som vil hjelpe i det lange løp. Og det er det nok lokale dyrevernsorganisasjoner som kan hjelpe best med, jeg vil tro det beste er å bidra med arbeid og penger i samarbeid med dem heller enn å gå inn som enkeltperson.

Det tror jeg også. Selv om det er hjerteskjærende å se inn i øynene på en hund man har penger til å kjøpe så betyr det "ingenting" i den store sammenhengden at den hunden får leve videre. Brutalt sagt. 
Jeg tror de pengene er brukt mye mer konstruktivt på de måtene som andre har forslått her, selv om det er frustrerende til tusen og føles for langsiktig til at det er noe hjelp i det, akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det å gå inn og kjøpe opp hunder og kommer du opp i en hvis andel så merkes det på etterspørselen. Jeg tror det er en dårlig ide. Tror det blir flere som vil lide neste år i steden for  få slutt på lidelsene. 

Men hva en kunne gjort.? Hm jeg vet ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, lijenta skrev:

Det å gå inn og kjøpe opp hunder og kommer du opp i en hvis andel så merkes det på etterspørselen. Jeg tror det er en dårlig ide. Tror det blir flere som vil lide neste år i steden for  få slutt på lidelsene. 

Men hva en kunne gjort.? Hm jeg vet ikke

Sant det altså. Hvis dere har noen andre idèer så er det supert om dere kommer med det.. eventuelt bare dra dit å demonstrere da. Hah. Sikkert nytteløst, men det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...