Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe med løpetid rir på valp


Tempus
 Share

Recommended Posts

Issi har fått løpetid og er utrolig slitsom å ha i hus.

Hu har ridd på Saga (3,5 mnd) før, men da mest i forbindelse med herjing/stress. Nå derimot er hu GAL! Hu benytter enhver anledning til å ri på den stakkars lille valpen som bare ligger der og ikke skjønner noen ting. Issi sniker seg etter Saga ut i gangen for å kunne ri på henne i skjul. Hu logrer med halen før hu hopper på. Vi kan ikke ha de ute av syne i det hele tatt, for da begynner hu. Istad sa jeg ifra til Issi fire ganger imens jeg pussa tenner. Sekundet jeg snudde ryggen til begynte hu igjen.

Vi har nå sperra valpen inn med kompostgrinder på natta for at hu ikke skal bli plaga. Med en gang jeg lukka inntil soveromsdøra hørte jeg Issi gå bort og prøve å komme seg inn til Saga imens hu peip og logra. 

Er det normalt å være SÅ ivrig? Ei venninne av meg passa de i går, og hu måtte til slutt sette Saga i bur fordi Issi ikke ga seg. Hu driter i om Saga sover, hu går bort og begynner. Hu er også veldig ivrig på å vaske Saga. Stikker stadig hodet under Saga for å komme til og slikker ivei. 

Det er utruli slitsomt å passe på hele tiden og høre på pipinga hennes når hu ikke får kommet bort til valpen! Trudde liksom det var hunder av motsatt kjønn som skulle være slitsomt å ha under løpetid jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lijenta skrev:

Men hvorfor i ......... får Issi lov til å holde på på den måten?

Det gjør hu jo absolutt ikke! Hvor har jeg skrivi det? Vi tar hu på det hver eneste gang, men hu sniker seg stadig etter valpen. Er vi uoppmerksomme et øyeblikk så er hu der med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Du må få damen vekk så fort hun tenker på å ri og se etter hvorfor hun stresser. ellers kan du repetere i det uendelige

Stopper hu ofte idet hu er på vei bort. Hjelper ikke i det hele tatt, hu prøver bare på nytt.. Hu kan ligge i sofaen og tilsynelatende slappe av. Saga kan gå ut i gangen og Issi går etter for å ri. Eller Saga kan allerede være i gangen og Issi hopper ned fra sofaen og går ut til hu helt plutselig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan være morsomme noen ganger ja :P Er litt sånn her og(bare at her er begge med på det), kanskje ikke fult så ille som du beskriver, men såpass at jeg må skille dem når jeg drar bort osv. Hvor gammel er den eldste da? Det kan jo gå seg til etterhvert, nå er jo dette sikkert litt nytt iom at den andre er bare valp enda, men etter et par løpetider hvor hunden får beskjed om at det ikke er ok så vil jeg anta at det blir bedre iallefall, kanskje den eldste også er litt ung enda? isåfall vil jo alder og modenhet kunne ha noe å si også. Eller kanskje du er uheldig og har fått en som er skikkelig ille. Vanskelig å si før man har sett det an. 

Regner med det beste er å passe på at de ikke får lov, da dette som regel er ganske selvforsterkende. Ville brukt bånd/stengsel til hjelp både for å kunne slappe av litt selv innimellom og for å sikre at det blir gjennomført skikkelig i starten. Og du må sikkert bare belage deg på å måtte være tålmodig og gjenta deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malamuten skrev:

De kan være morsomme noen ganger ja :P Er litt sånn her og(bare at her er begge med på det), kanskje ikke fult så ille som du beskriver, men såpass at jeg må skille dem når jeg drar bort osv. Hvor gammel er den eldste da? Det kan jo gå seg til etterhvert, nå er jo dette sikkert litt nytt iom at den andre er bare valp enda, men etter et par løpetider hvor hunden får beskjed om at det ikke er ok så vil jeg anta at det blir bedre iallefall, kanskje den eldste også er litt ung enda? isåfall vil jo alder og modenhet kunne ha noe å si også. Eller kanskje du er uheldig og har fått en som er skikkelig ille. Vanskelig å si før man har sett det an. 

Regner med det beste er å passe på at de ikke får lov, da dette som regel er ganske selvforsterkende. Ville brukt bånd/stengsel til hjelp både for å kunne slappe av litt selv innimellom og for å sikre at det blir gjennomført skikkelig i starten. Og du må sikkert bare belage deg på å måtte være tålmodig og gjenta deg selv.

Den eldste er 1.5 år, det er hennes andre løpetid.. Får vel bare fortsette å passe på ja, heldigvis "bare" to uker igjen.. :P 

Men greit å høre at det ikke er en unormal oppførsel! Hu er ganske spesiell på mange områder nemlig :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lijenta skrev:

Da kan det godt tenke du må avlede irettesette når hun er på veg til å reise seg. Jeg vilel ikke satt valpen i bur, da hadde jeg satt hunden som rir i bur en stund heller

Vi bruker ikke bur hjemme, var hos venninna mi valpen blei satt i bur. Gikk helt fint det, valpen er vant til bur fra en periode på natta. Den eldste derimot er ikke vant til bur og hadde nok holdt et leven uten like :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tempus skrev:

Den eldste er 1.5 år, det er hennes andre løpetid.. Får vel bare fortsette å passe på ja, heldigvis "bare" to uker igjen.. :P 

Men greit å høre at det ikke er en unormal oppførsel! Hu er ganske spesiell på mange områder nemlig :P 

Da vil jeg nok tro at den eldste kan bli litt bedre bare med alder og modenhet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid det synker inn når det er urinstinktene som står som førsteprioritert i hjernen! Har nettopp vært gjennom løpetid her nå, med hannhund og tispe i samme hus.. la oss bare si at jeg omtrent har bodd på rommet mitt i to uker. De gangene jeg måtte på kjøkkenet for å lage mat eller lignende har jeg sperret av kjøkkenøya så Fant ikke kom bak der, men Mirai kunne gjemme seg. 

Han hørte på oss de to første ukene, så ble han redusert til en zombie med en hjernecelle - nei vent, en sædcelle tenker jeg det var som surret rundt oppi hodet hans og styrte all adferd :P . Det hjalp ikke hvor strenge vi var eller hvor mange repetisjoner - eneste som stod i hodet på han var slurp, slikk, prøve å dra henne til seg med labben. Så vi endte med å skille dem fra hverandre. Hvis jeg skulle fortsatt å prøve å "fikse det" så tror jeg at jeg hadde endt med å kvele Fant med egne hender. Hun ble litt gretten mot slutten og rynket litt på leppa et par ganger og DET virket som det sank mer inn enn alle våre forsøk på å kommandere ham (han fikk ikke lov til å plage altså). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at det noen ganger ikke er småtterier vi forventer av disse hundene våre. Hormoner er søren ikke lett å kontrollere. Tenk for oss jenter, mange av oss har vel opplevd PMS i større eller mindre grad. Gravide er jo gjerne fullstendig utilregnelige. Hvor mange av oss, som faktisk i utgangspunktet har evner til å tenke rasjonelt, i motsetning til hunder, klarer å overstyre hormonkaoset? Jeg klarer det ikke, selv etter mange års forsøk på trening, for huet går over på autopilot. Likevel forventer vi at hunder skal klare det vi ikke får til. Føles litt urettferdig for meg ;)

Nå sier jeg jo ikke at det er greit at valpen blir jokka på. En valp har krav på å ikke bli antastet rundt enhver sving. Et fysisk skille kjennes mest rettferdig i mitt hodet her, og så evt vurdere medisinsk behandling om tispa fortsetter sånn i flere løpetider, for det må jo være en stor belastning (jeg brukte tidligere p-piller nettopp av den grunn).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...