Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling

Aud Stokman

Recommended Posts

.

Til slutt, hva i himmelens navn er en krøllbelger? Jeg har aldri hørt det rasenavnet før. Er det et synonym til et annet rasenavn, eller noe nytt som er tatt inn til landet?

Laekenois :( De er vel ikke direkte krøllete,mer strihåret, men fy så sjarmerende...

Det har vært norske oppdrettere av rasen før,men ikke nå for tiden.

De er ikke så "vakre" som de langhårede eller så populære brukshunder som mallen og har havnet litt i skyggen av sine tre brødre.

B.t.w. enig i ditt siste innlegg.En hund skal være rasetypisk både av temprament og utseende.Men hos meg så kommer utseendet etter temprament og generell helse.Jeg har ikke all verdens å velge i og jeg kjøper ikke en belger av en skarpere variant som ikke er etter mentalstestede foreldre og med godt resultat.Uansett hvor gode utstillingsresultater de måtte ha. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 221
  • Created
  • Siste svar

Krøllbelger = Lakenois... Kjenner ei som har en, derfor visste jeg det...

Ellers ville jeg bare si et par ting...

Jeg synes utstillinger er en måte å få tilbakemeldinger på eget oppdrett på. En del av valpene er solgt slik at vi ikke får sett dem så ofte, og eierne sier jo bare "den er så fin så". Men jeg kan ikke vurdere kvaliteten på oppdretter etter slike meninger..

Så hvis valpekjøpere stiller for dommere jeg har stilt for selv eller har sett dømme, så får jeg litt mer "nøytral"(???) tilbakemelding på hundens kvaliteter.

På våre raser er det veldig få spesialdommer, og vi dømmer veldig ofte av allroundere. Og en del utlendinger som ikke er vant til rasen (spesielt på akita. Gidder ikke melde på for engelske og irske dommere som bare er vant til å se GJD/american akita. Har sett flere resultater og de er ikke spes bra)

Derfor prøver vi så godt vi kan å være på utstillinger for japansk dommer, eller et par av de som har satt seg ekstra inn i rasen. Og da er det moro å reise hjem med Excellent på en shibatispe, dømt like strengt som i Japan! Og å bli NV for en av de gode dommerne på rasen!

Vi har som mål at hunder fra vårt oppdrett skal være rasetypiske og ha egenskaper som gjør at de kan brukes til f eks jakt, som de opprinnelig er avlet for! En akita fra oss var INT Uch, vant spesialen, ble 2x årets utstillingshund og var stadig plassert i BIG og BIS. Største øyeblikk var da han på dobbelutstilling ble BIS begge dagene. Denne hunden var også N S viltsporchampion og ventet bare på åpning for å delta på blodspor i Finland og Danmark. Han ble brukt aktivt på jakt og var 2x årets bruksakita.

Så det er mulig at hunder som er pene også kan brukes til rasens opprinnelige formål.

Er ringsekretær, så jeg er ofte i oppsamlingsringer.. og min erfaring er at det oftest er hunder med utstråling som vinner/plasseres. Men så er det av og til hunder som er så åpenbart pene/korrekte at de vinner selv om de ikke vil vise seg frem. Som en kjent norsk allrounder sa under en dommermiddag; "Man kan ikke la handleren ødelegge for en så åpenbart vakker hund"

Men jeg legger heller ikke skjul på at en Campionat tittel ikke er et kvalitets stempel for meg. De fleste oppnår tittelen bare de gidder å reise nok, og stille for de riktige(???) dommerne.

Vet en hund som har vært på 24 utstillinger. Den har 15 1.premier, men bare 4 ganger har den fått cert/CK. De øvrige gangene har den fått 2. 3. og 0. premier. På de fleste utstillingene har den vært eneste i rasen, så det er ikke automatikk i å vinne fordi om man er alene, HELDIGVIS. Men denne hunden blir nok sikkert champion snart...

Den forrige i rasen som ble champion hadde vært på 20 utstillinger med 9 1.premier inklusive 3 cert, før den ble champion... Ellers hadde den fått 2. og 3. premier. Som champion har den enda ikke fått CK... Dette er vel en hund som vi snart ser i avl...

Jeg skulle ønske dommerne var tøffere og oftere ikke plukket ut BIR i flere raser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske dommerne var tøffere og oftere ikke plukket ut BIR i flere raser!

De fleste utenlandske dommerne er flinke til dette, men de norske og svenske har mye å ta igjen her.

OT. Siden du er ringsekretær, har du hatt den tvilsomme ære å oppleve meg og Grommisen i ringen? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva så"? Tuller du? Poenget er at selv om man vinner med en "liten" rase her i Norge så er ikke det noen garanti for kvaliteten... Det KAN bare bety at dommere og oppdrettere ikke har peiling, det har skjedd før...

Det kunne jo være interessant å informere alle disse, i dine øyne, inkompetente dommerne, som har gitt disse høye og meget ettertraktede premieringene til Grommisen, at i flg. deg. så er de uvitende om rasen og kan ingenting om rasen Kaukasisk Ovcharka. For det er jo det du i realiteten skriver.

Disse dommerne, som virkelig kan denne rasen, vil neppe bli imponert over din vurderingsevne. :(

Jeg plukker dommere med stor omhu, og det blir også gjort når det arrangeres utstilling av KSS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste utenlandske dommerne er flinke til dette, men de norske og svenske har mye å ta igjen her.

OT. Siden du er ringsekretær, har du hatt den tvilsomme ære å oppleve meg og Grommisen i ringen? :(

Nei, dessverre... Fungerer stort sett i Midt-Norge og nordover... Men man får sett mange raser og av og til lærer man noe også...

Synes noen utenlandske er ganske slepphendte, spesielt på "små" utstillinger.... Det virker som de vil være så snille at de blir invitert flere ganger...

Og det er trist når man jobber for spesialklubber som har dommere som skal være eksperter, og på 70-80 hunder deler man ut 2 blåsløyfer på hele dagen.... Tror klubben var litt skuffet også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er den berømte "ridgbacken" og svartingen min fra samme oppdretter så..kremt :(

Jeg er ikke så veldig fascinert av eselører på hunder så jeg skjønner hvor du vil hen.Men som sagt;jeg vil ha begge deler.Men hodet og helse er viktigst.

På mallen virker det på meg som enkelte oppdrettere(og valpekjøpere)sliter med å skille stress fra kapasitet i tillegg til at man lager en slags ekstrem hund som veldig få egentlig har bruk for.

det er også derfor jeg synes mentaltesting er så viktig på rasen slik at jeg kan velge hund ut i fra linjer som passer for meg.(bare jeg lærer meg å tolke det riktig.. ;) )

Krøllertene er (så vidt jeg har skjønt ,uten å være noen ekspert) mindre hund enn mallen og litt mer enn de fleste langhårsbelgerene nå til dags.Og så er de utrolig nydelige :(

Ser man det:utseendet har visst litt å si ;)

Jeg visste hvor hunden din kom fra ;)

Nå er ikke min langhårsbelger veldig korrekt for øyeblikket (jeg lever i troen på at han kommer seg etterhvert), så jeg skal ikke klage veldig høyt over stygge maller :P Og jeg syns også at mentalitet er mer viktig enn utseendet, men jeg klarer ikke helt å se at det ene skal utelukke det andre? Jeg vil ha en PEN og VETTUG hund jeg.. En som jeg kan konkurrere i bruks med OG stille ut med høyere forventninger enn en blå sånn at jeg får championat B)

Og for mitt bruk, er langhårsbelgerene mer enn nok hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jo være interessant å informere alle disse, i dine øyne, inkompetente dommerne, som har gitt disse høye og meget ettertraktede premieringene til Grommisen, at i flg. deg. så er de uvitende om rasen og kan ingenting om rasen Kaukasisk Ovcharka. For det er jo det du i realiteten skriver.

Disse dommerne, som virkelig kan denne rasen, vil neppe bli imponert over din vurderingsevne. :(

Jeg plukker dommere med stor omhu, og det blir også gjort når det arrangeres utstilling av KSS.

Snakker vi fremdeles generelt her, Aud?

Jeg, med flere, har prøvd å komme med noen tanker omkring dette med utstillingers verdi, men hele tida ser det ut til at vi kommer tilbake til en spesifikk hunds resultater.

Dersom du synes det er interessant å diskutere emnet på generell basis, kan du jo kanskje kommentere noen av de innleggene som faktisk omhandler nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i det hun Lotta sier. Det var engang en dommer som dømte Lunah, som tydeligvis ikke hadde så mye peiling, for på kritikken stod det at hun hadde for bølgete pels. Men det er faktisk vanlig for oes valper å ha litt bølger i pelsen (bølgene rettes ut når lengden kommer).

Så det kan nok gå begge veier der.

Jeg har også sett dommere som har gitt rød sløyfe til rottweilere/doberman som utagerer i ringen, ennå agressivitet ikke skal forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi fremdeles generelt her, Aud?

Jeg, med flere, har prøvd å komme med noen tanker omkring dette med utstillingers verdi, men hele tida ser det ut til at vi kommer tilbake til en spesifikk hunds resultater.

Dersom du synes det er interessant å diskutere emnet på generell basis, kan du jo kanskje kommentere noen av de innleggene som faktisk omhandler nettopp det.

Og du kan jo bare hoppe glatt over innleggene mine, hvis du vil. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan jo bare hoppe glatt over innleggene mine, hvis du vil. :(

Ettersom de kommer såpass tett, bør man vel helst være i eliteklasse agility for å styre unna de ;-)

Uansett, beklager at jeg trodde du var interessert i emnet du startet tråd om og forsøkte å hjelpe deg inn på rett spor igjen.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men du bidrar virkelig til å gjøre denne tråden veeeeeldig uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså - jeg er ikke noe god på sånn quoting og sånn i dette nye forumet så jeg sliter bittelitt - men jeg skal referere til Loke i alle fall......

Ja - det finnes belgere vis gemytt ikke er av en slik karakter at de bør ha en 1. premie men allikevel får de det - synd men sant - det skal imidlertid sies at de aller fleste belgere som stilles er trivelige og jeg tror faktisk det er viktig å poengtere det.

Så uansett hva du har hørt rundt omkring - så erfar litt istedet - og så kan du gjøre deg opp en mening.

Selvsagt sier noen få oppdrettere "Må ikke kjøpe hund etter utstillingstitler og linjer" - personlig så har jeg bare hatt belgere etter utstillingslinjer og bortsett fra en (den første) så har alle vært særdeles trivelige og sosiale.

Jeg driver med utstilling - og nesten bare det - fordi det er gøy - og fordi mine hunder vinner, hadde ikke hundene mine vunnet på utstilling så hadde jeg ikke giddi å stille.

Om utstilling er en kvalitetssikring av hunden???

Jeg synes ikke det - men jeg mener nå at alle hunder som avles på bør ha minimum 2 x 1. premie på utstilling før de går i avl - uansett rase.

Utstillingsmeritter, mentaltester og alskens tant og fjas er INGEN garanti for at du har en god avlshund!

Og da mener jeg INGEN garanti.

Min gamle hanne er vel kanskje Nordens mestvinnende terv gjennom tidene når det gjelder antall BIR, BIM, CK, Gruppe- og BIS-plasseringer, CACIBER osv. - han har sogar godkjent K-test og FA-test - og er en supertrivelig hund med mer enn nok av det meste........ MEN - han er en ræva alvshund....... Joda - avkommene hans får kropp og pels - og han har ett par avkom som er KORAD - men generelt på over 40 valper - så er det rævva...... Siste kullet er to tisper - de er 10 måneder nå - og de er de første jeg har sett etter han som har arvet hans fantastiske sorgfrie vennlig og livlige vesen. Og det er ræva statistikk.

Rett nok ingen defekter etter han - men like fullt ingen god avlshund desverre.

Så - meritter i hue og ræva kan ikke gi noen indikasjon på individets verdi som avlshund, av den grunn mener jeg at når oppdrettere avler kull på kull på kull på kull på det være seg tisper eller hannhunder (med de intervaller som tillates) UTEN å ta en pause for å følge opp tidligere avkom når det gjelder helse, temperament og andre rasetypiske egenskaper - så tør jeg påstå at det er pengene som rår og ikke ett genuint ønske om å tilføre rasen noe.

Min mening er at når ei tispe har hatt sitt første kull så bør hun ha MINST to års karantene før neste kull - dette for å kunne foreta en vurdering av de første avkommene før man går videre. En hannhund bør etter min mening ikke ha mer enn maks tre paringer før han får to års karantene for oppfølging av avkom.

Først da bør man gjøre en vurdering på om hunden har noe i avlen å gjøre.

Hadde BIS og Gruppeplasseringer vært en indikasjon på hundens verdi i avlen så hadde min gamle hanne vært uvurderlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alt avhenger av hva man skal bruke hunden til og ens egne intresseområder.Jeg er ikke intressert i å drive avl,det er altfor mye jobb og for mye å sette seg inn i,ei heller er jeg intressert i å stille ut hunden annet enn for miljøtrening og eventuellt for å få et championat.Pan kjøpte jeg etter ei tispe som hadde for rette bakbein og litt feil ører,men hun var viltsporchampion og ble aktivt brukt i ettersøk og i jakt.Hun var parret med en svensk hund med gode bruks og utstillingsresultater.For meg var det en selvfølge å velge valp fra hennes kull fremfor den andre tispen fra samme oppdretter som hadde veldig gode utstillingsresultater men som ikke var på langt nær så kvikk og energisk.Jeg liker kvikke og energiske hunder ,og jeg liker å trene hund.Det er det som er viktig for meg.Jeg er vel ikke engang så opptatt av å konkurrere men det blir litt på siden av tråden. ;)

Neida ,all verdens tester gir ingen garantier men det gir selvfølgelig en pekepinn!

Jeg har ikke lyst til å drite meg ut og ende med et vrak av en krøllert,jeg har hatt min dose "drittbikkjer"og noe sier meg at en dårlig krøllert er sannsynligvis er noe av det verste man kan ende med.Da går jeg etter det lille jeg kan gå etter:MH tester av tidligere kull og korning på foreldredyrene(og gjerne søsken etc og)

Og selvfølgelig har utseendet mye å si,som tidligere nevnt i en annen tråd:jeg trenger ikke en krøllete belger,Loke er belger nok til mitt bruk han.Men jeg vil ha en B)

Fordi jeg elsker utseendet dems.

Så jeg gjentar:jeg vil ha pose og sekk (altså utseendet og mentalitet) -men mentaliteten er viktigst.

Ergo er ikke en hund med masse utstillingsresultater intressant for meg med mindre den har noe annet å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom de kommer såpass tett, bør man vel helst være i eliteklasse agility for å styre unna de ;-)

Uansett, beklager at jeg trodde du var interessert i emnet du startet tråd om og forsøkte å hjelpe deg inn på rett spor igjen.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men du bidrar virkelig til å gjøre denne tråden veeeeeldig uinteressant.

Kan bekrefte at å gå i klasse3 i agility virkelig ikke hjelper :P Selvom jeg prøver å hoppe og svinge unna. Thihi...

Men seriøst. Du er tydeligvis veldig stolt av hunden din Aud. Noe jeg jo kan forstå. Men i denne diskusjonen er det vel ett mindretall som er opptatt av en bestemt hund og dens resultater. Gang på gang.

Kunne du ikke legge ut på min hund da? Så fikk vi se vidunderet også? Også kunne vi gå tilbake til å diskutere genrelt her? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at å gå i klasse3 i agility virkelig ikke hjelper :P Selvom jeg prøver å hoppe og svinge unna. Thihi...

Men seriøst. Du er tydeligvis veldig stolt av hunden din Aud. Noe jeg jo kan forstå. Men i denne diskusjonen er det vel ett mindretall som er opptatt av en bestemt hund og dens resultater. Gang på gang.

Kunne du ikke legge ut på min hund da? Så fikk vi se vidunderet også? Også kunne vi gå tilbake til å diskutere genrelt her? ;)

Men i himmelens navn, det angår da virkelig ikke deg hvor jeg legger ut hva, så lenge jeg ikke trakasserer deg. Pass dine egne saker, du er ikke moderator her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så la være å svare på innleggene mine da, hvis de er så himla uinteressante!

Og du kan jo lage en egen tråd som er interessant for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse dommerne, som virkelig kan denne rasen, vil neppe bli imponert over din vurderingsevne. :P

Jeg noterer - om enn ikke særlig entusiastisk - at DU synes disse premieringene er meget ettertraktede, og tør påstå, som utstiller gjennom snart 30 år, oppdretter i 20 med en relativt stor kontaktflate blant utstillere som har/har hatt langt flere "topp-premierte" hunder enn den du stadig refererer til gjennom årtier - at veldig mange av oss ikke blir "swept off our feet" av noen BIG- og BIS-plasseringer.

Når man kan en rase, har holdt på med den en stund (da mener jeg f eks mer enn 4 år), har sett mange av arten og har holdt seg oppdatert om rasens utvikling gjennom noen tiår så skal det mer til å imponere enn hva en tilfeldig valgt allrounddommer måtte mene i finaleringen for å gjøre inntrykk.

Dersom det er nok for deg så er jo det fint - for meg er det altså fortsatt komplett uinteressant - men jeg ser det kan ha en verdi som salgsargument overfor nye og uerfarne valpekjøpere. Jeg antar det er derfor mange av "storoppdretterne" drar verden rundt for å samle titler også...

Somsagt, jeg har aldri sett din hund, jeg vet ikke nok om KO til å uttale meg om ditt eksemplar og kommer sikkert heller aldri til å gjøre det da rasen interesserer meg sånn midt på ryggen - men ja, du kan sitere meg til hvem du vil når du vil, jeg er ikke imponert over kunnskapsnivået til den vanlige allrounddommer vi ser i ringen -- men så tar jeg ikke oppdraget deres særlig alvorlig heller, jeg da.

Det skulle vært artig å visst hvordan du kunne plukke dommere til en KSS-utstilling med stort omhu (det er vel vanligvis utstillingskomiteene som inviterer dommere - og de pleier å være mest interesserte i å finne dommere som tiltrekker seg flest mulig hunder til arrangementet, slik at klubbene tjener penger...) - det kan umulig flomme over av KO spesialister på norske utstillinger i løpet av et år (men hvis de er så lette å finne som du gir uttrykk for og påstår resultatene til hunden din vitner om, så skjønner jeg jo hvorfor vi andre har sånne problemer med å få dommere med dybdekunnskaper om våre "små" raser ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

OT: Etter j** mye fomling hvor man har en trilliard !!! valg mht personlige innstillinger og alskens customisering , har jeg kommet meg innpå. ;)

Det er ikke gøy å registrere at man er brukerteknisk helt på trynet

Saken: Utstilling som kvalitetstesting av hund.

Ser poengene til flere av dere. Alt handler om nivåer. Nivåer på kunnskapen.

Rent generelt er jo utstilling en ren kvalitetsbedømmelse og en konkurranse.

Men alle vet at dommere er forskjellige, mht personlig integritet og kunnskaper om rasen.

Oppdrettere bør etter min vurdering ha en bestemt oppfatning av hva som er bra og ikke både mentalt og eksteriørt, uten at en nødvendigvis må bruke meritter som støttekrykke..

Men hva ville evt være et bedre alternativ til utstilling ? Ren eksteriørbeskrivelse ? Hoffen jeg hadde i sin tid ble registrert med KORAD tittelen fra Sverige. I det låg det en ren eksteriørbeskrivelse. Vil ikke si at den sa noe mer enn en god utstillingskritikk.

En labrador retriever eier, vil sette certet svært høyt om det var Eva Mjelde som ga det. Om det kom fra en ukjent dommer fra langtvekkistan ville det ikke betydd så mye.

Jeg personlig satte en BIM plassering på en hovawart spesialutstilling med over 100 hunder, og 5 plass i åpen klasse på verdensutstillingen for en nederlandsk dommer med kred høyere enn cert og 4. big på NKK -Bergen ett par år før.

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Oppdrettere bør etter min vurdering ha en bestemt oppfatning av hva som er bra og ikke både mentalt og eksteriørt, uten at en nødvendigvis må bruke meritter som støttekrykke..

Jeg personlig satte en BIM plassering på en hovawart spesialutstilling med over 100 hunder, og 5 plass i åpen klasse på verdensutstillingen for en nederlandsk dommer med kred høyere enn cert og 4. big på NKK -Bergen ett par år før.

mh

cl

Nemlig! (Men du får jo ikke så fine slyfser å henge på kenneldøra, da ;-) ) Men personlig er jeg 100% enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...Pga enkelte svar her så gikk jeg nøye igjennom innleggene mine og lette etter et sted jeg hadde skrivd at jeg ikke ville kjøpe hund etter utstillingslinjer og jeg kan faktisk ikke finne det.Jeg fant et sted hvor jeg skrev at jeg ikke ville velge valp utelukkende etter utstillingstitler,mulig det har blitt misforstått?

Jeg kjenner faktisk ingen seriøse valpekjøpere som ville gjort akkurat det...

Og jeg håper egentlig at færrest mulig oppdrettere avler etter bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært artig å visst hvordan du kunne plukke dommere til en KSS-utstilling med stort omhu (det er vel vanligvis utstillingskomiteene som inviterer dommere

Nå har det seg slik at jeg har en del jeg skal ha sagt når det gjelder dommere til KSS utstillingen. Vi samarbeider i KSS skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at jeg har en del jeg skal ha sagt når det gjelder dommere til KSS utstillingen. Vi samarbeider i KSS skjønner du.

Ååååh, sier du det? Så du er en av dem som påvirker uoffisielt og gjennom kontakter da, for du sitter vel ikke i noe offisielle verv i klubben? (Vanskelig å vite siden de ikke har noen hjemmeside engang) ;)

- Og hvorfor har du fått akkurat disse dommerne til KSS-utstillingene da - på hvilken måte har de tilegnet seg særlig kunnskap om KO?

(For en får anta at de ikke er allroundere som Nils Molin, "Boxerkalle" og Conny Bystrøm?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, sier du det? Så du er en av dem som påvirker uoffisielt og gjennom kontakter da, for du sitter vel ikke i noe offisielle verv i klubben? (Vanskelig å vite siden de ikke har noen hjemmeside engang) ;)

- Og hvorfor har du fått akkurat disse dommerne til KSS-utstillingene da - på hvilken måte har de tilegnet seg særlig kunnskap om KO?

(For en får anta at de ikke er allroundere som Nils Molin, "Boxerkalle" og Conny Bystrøm?)

Nå kommer du med så mye møkk, at jeg kan ikke se at du har krav på noe skikkelig svar.

Og du er definitivt ikke den rette til å uttale deg om hvilke dommere som har store kunnskaper om en K.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer du med så mye møkk, at jeg kan ikke se at du har krav på noe skikkelig svar.

Og du er definitivt ikke den rette til å uttale deg om hvilke dommere som har store kunnskaper om en K.O.

Så du blir svar skyldig... Det kom som en bombe, gitt ;)

Jeg kan ikke se at jeg har kommet med møkk, snarere saklig input og kritiske spørsmål til dine stadige referanser til egen hunds fortreffelighet.

- Nei, jeg vet minimalt om KO (som nevnt noen ganger, og ikke interesserer rasen meg heller).

Det er du som til det kjedsommelige har dratt fram utstillingsresultatene til bikkja di, og jeg har tatt meg den frihet å se etter hvem som har gitt disse fantastiske plasseringene. Mange er velkjente, gamle allrounddommere - og dem du refererer til å ha fått invitert til KSS-utstillingene vet jeg ingenting om. Derfor spør jeg deg, fordi du har gitt uttrykk for at de har så stor kunnskap om rasen din at de kan se at din hund er et "excellent" eksemplar: hvem de er og hva de står for...

Ser at du enten ikke kan, eller ikke vil svare - da står det oss jo fritt til å tenke vårt om årsaken til det - for du skal jo angivelig kunne rasen, og du bør ihvertfall kunne si noe om hvorfor du har ønsket disse dommerne til KSS-utstillingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du blir svar skyldig

Nei du, jeg er ikke svar skyldig og jeg mangler ikke argumenter, men å diskutere med deg om hvilke dommere som kan rasen Kaukasisk Ovcharka, det gidder jeg ikke bruke tiden min på. Du vet jo ingenting om K.O., så da blir det som å diskutere med veggen. Jeg avstår herved fra flere henvendelser fra deg i forbindelse med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...