Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til puddel


Trixi
 Share

Recommended Posts

Nå begynner turboen å bli stor gutt, snart 6 mnd og tror ikke han vil vokse så veldig mye mere. Er på tide å investere i en skikkelig tur sele. Hadde i utgangspunktet tenkt på Ruffwear front range, men leser egentlig bare negativ omtale om den, så da utgår det. Her i byen selger de KUN Trixie kombisele, nomesele og kennel y sele.

Han er en mellompuddel, 43cm brystomkrets, regner med han legger seg ut litt mere der. Vi sparer ikke pels, men han har veldig "hard" og krusete pels i nakken, som lett kan tove seg. Noen tips?

Selen blir til tur og lett trekking...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Se litt på www.nkk.no og nettbutikken der - jeg har X2 sele til min mellom tispe (hun er ganske liten, og har XS i den selen fordi S ble for stor i halsen), jeg vil anta at en mellom hann vil trenge S. Selen er veldig glatt på innsiden, og "låsene" er ikke rett på pels, men har stoff under. Stoffet er glatt og så langt så har det ikke laget tugger på min puddel og hun bruker den hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albert har zero DC multisele. Den synes jeg sitter veldig bra og har også skjulte spenner ikke mot pelsen. Han drar vanligvis lite, men i helgen lå han skikkelig i selen på sykkeltur, og da var det tidvis veldig harking. Uten å være ekspert tror/trodde jeg den lå fint på brystet uten å få trykk i halsen, men nå er jeg usikker.  Dere som kan,  vil en vær sele kunne forårsake det om han ligger nok på, eller høres det ut som om selen er feil (jeg tenker sistnevnte).

Vi har også ruffwear front rage og synes den er fin som lett tursele om hunden ikke skal dra. Fordel med den er at den kan justeres  både rundt bryst og mage ( en seks måneders hund vil kunne legge seg ut ganske mye)  og den har festering til koppel fremme på bryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips... skal sjekke ut de alternativene dere har skrevet her ☺

Blir ikke sånn type pulk trekking i denne selen, men han trekker mye når han går "fri" altså når jeg ikke har han ved foten... nå har han puppia lignende sele og han harker en del med den når han trekker hardt.... non stop selen ser bra ut, mulig det blir den etterhvert...liker måten den er laget på...

Den Truelove selen har et ekstra feste på brystet ser jeg. Fungere det litt sånn "anti trekk" lignende eller vil hele selen bare vri seg om han drar litt? Bestemoren min på 80 år går tur med han av og til, og da er det fint å ha noe på som gjør det litt vanskelig for han å dra, uten å ha på halslenke...

Edit: den truelove selen ser egentlig ut som det jeg er ute etter... noen som vet forskjellen på X1 og X2 selen? Mulig han får denne i julegave...i orange ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takk for tips... skal sjekke ut de alternativene dere har skrevet her ☺

Blir ikke sånn type pulk trekking i denne selen, men han trekker mye når han går "fri" altså når jeg ikke har han ved foten... nå har han puppia lignende sele og han harker en del med den når han trekker hardt.... non stop selen ser bra ut, mulig det blir den etterhvert...liker måten den er laget på...

 

Den Truelove selen har et ekstra feste på brystet ser jeg. Fungere det litt sånn "anti trekk" lignende eller vil hele selen bare vri seg om han drar litt? Bestemoren min på 80 år går tur med han av og til, og da er det fint å ha noe på som gjør det litt vanskelig for han å dra, uten å ha på halslenke...

 

Edit: den truelove selen ser egentlig ut som det jeg er ute etter... noen som vet forskjellen på X1 og X2 selen? Mulig han får denne i julegave...i orange ❤

 

 

X1 har to reguleringsmuligheter i halsen, men der ligger spennene rett på pels og vil kunne skape floker - dessuten så må denne selen tres over hundens hode. Den er også kortere så den kan fort bli for kort i forhold til albuene og gnag bak der dersom den skal passe i halsen.
X2 selen har lås som kan åpnes i halsen, dvs. du behøver ikke tre den over hodet - det er den eneste spennen som er i nærheten av pels, men på min oppleves ikke det som problematisk. Den er lengre i underlinja sånn at den ikke kommer i konflikt med albuene.
Den ringen foran er nok ment å skulle kunne være alternativt feste, og nei - fordi staven som går under magen er såpass solid og selen ganske stiv så vil ikke selen vri seg, men dette kan jeg teste ut - jeg har X2 selen til både puddelen og frallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den x2 høres ut som et godt alternativ egentlig.... enda bedre dersom ringen foran gir litt ekstra kontroll og spesielt for min bestemor som lufter han to ganger for dagen mens vi er på jobb... tenker at dersom han drar mens båndet sitter i brystringen, så vil han bare dra seg selv mot føreren istede for fremover.... mulig den ikke funker slik i det hele tatt, bare innbiller meg at festen på brystet gir bedre kontroll og vanskeligere for hunden å trekke.... han drar ikke som en husky akkurat, men nok til at jeg ikke liker halslenke....

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...